پارس ناز پورتال

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

مجموعه : اخبار سینما
اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟ 

اشکان خطیبی و همسرش آناهیتا درگاهی زوج پیروز و سرشناس سینمای کشور ایران میباشند که در زندگی شان بسیار فعال و پر انرژی نشان داده اند. با سربلندی از تمام کارهایی که تا به حال انجام داده یاد می‌کند و میگوید اگر گنجایش آدم بالا باشد میتواند هر شغلی را تجربه کند.

 

«اشکان خطیبی» مرد شغل هاي گوناگون هست. گرچه پافشاری میکند هر شغلی هم برایش خوشگل نیست. عموما او کارهایی راکه حال و هوایش به بازیگری نزدیک باشد گزینه می‌کند. داشتن تمام این حرفه ها تدریجی زمان از او بازیگر باتجربه اي ساخته که دانش و اطلاعات زیادی در اساس هاي گوناگون دارد. اشکان خطیبی تجربیاتی راکه در حرفه هاي مختلفی به دست آورده با ما در بین میگذارد.

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

داشتن چند شغل عیب نیست

«اشکان خطیبی» تا امروز شغل هاي متعددی را تجربه کرده هست. از مدیریت گرفته تا ورود به عرصه موسیقی و ترجمه. او داشتن شغل هاي گوناگون را عیب نمی‌داند و معتقد هست آدم ها میتوانند به کارهای گوناگون ناخنک بزنند و اگر استعداد و توانایی انجام آنها را داشتند، با قدرت بیشتری به فعالیت ادامه بدهند.

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

 به گزارش پارس ناز گرچه مشکلاتی که در حیطه هاي گوناگون کاری برای اشکان خطبیی پیش آمده، باعث شده او بعضی از کارها مانند رستوران داری را تعطیل کند اما نه برای همۀ وقت}: «آدم تک بعدی اي نیستم و دوست دارم مشاغلی راکه میتوانم از عهده شان بربیایم حتماً تجربه کنم. دو سالی مدیر یک پردیس سینمایی بودم و اکنون مدیر هنری مجموعه شهرزاد هستم. دو مدرک معتبر در اساس ترجمه زبان انگلیسی دارم و از کودکی این زبان را یاد گرفتم.

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

در خارج از ایران هم درس بازیگری صحنه دادم و مدتی هست که در یک موسسه مشغول تعلیم بازیگری صحنه به نوجوانان هستم. گرچه در بین این مشاغل رستوران داری را هم تجربه کردم اما چون در آن جا به دشواری های حقوقی برخوردم، تصمیم گرفتم خودم را کنار بکشم و این روزها در تلاشم یک کافه با استانداردهای خاص خودم راه اندازی کنم.

 

انشاالله در نیمه دوم سال بتوانید به کافه من و همسرم بیایید. در مورد گزینه تمام این شغل ها باید بگویم هر کدام شان برایم جذابیت خاصی داشته و دارند، همه ي آنها به نوعی به حرفه اصلی ام، یعنی بازیگری مرتبط میباشند. اگر فکر کنم توانایی انجام دادن کاری را ندارم وارد آن نمیشوم و اگر دست به کاری بزنم تمام تلاشم این هست که به برترین شکل ممکن آن را به ثمر برسانم.»

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

در بین تمام شغل هایي که اشکان خطیبی تجربه کرده هست اول از همۀ سراغ تعلیم بازیگری صحنه در یک موسسه می‌رویم. کلاس هاي آقای خطیبی معمولاً برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود.

 

او در این کلاس ها افراد مستعد را شناسایی کرده و به آنها کمک می‌کند تا راه خودشان را پیدا کنند: «گذشته از ورود به این موسسه هر بار که فرصتی پیش می آمد کلاس هاي بازیگری صحنه برگزار می‌کردم. برای همین «پریسا اقبال آور» همسر آقای اصغر فرهادی بعنوان مدیر این موسسه به من اعتماد کردند و از من خواسته شد در موسسه شان مشغول کار شوم.

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

در این دوره ها من هنرجویان بسیار بااستعدادی دارم و می‌توانم برای اجرای یک نمایشنامه روی تک تک شان حساب کنم. جوانانی که سن انها بین 12 تا 17 سال هست در این کلاس ها استعدادیابی می‌شوند. لازم نیست این افراد پیشینه کاری خاصی در اساس بازیگری تئاتر داشته باشند. آنها در این دوره ها خودباوری شان افزایش می‌یابد و هر جلسه به معلومات شان اضافه میشود.»

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

اشکان خطیبی هفته اي یک روزش را در کلاس هایي که گفته شد می‌گذارند و گرچه آدمی نیست که ذوق داوطلبان کلاس هاي بازیگری اش را کور کند.

 

 به گزارش پارس ناز او میگوید: «بعد از برگزاری کلاس هاي متعدد بازیگری برای گروه سنی نوجوان متوجه شدم آنها حتی اگر استعداد بازیگری هم نداشته باشند برای رسیدن به خواسته شان تلاش میکنند و دست پایان میتوانند روی صحنه بروند. به همین دلیل کار با این افراد را انتخاب کردم.

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

پشتکارشان مرا سر ذوق می آورد. در این راه برای اینکه بتوانم یک بازیگر مفید تحویل دنیای سینما و تئاتر بدهم تمام تلاشم را به کار می‌گیرم. این روزها مشغول حاضر کردن هنرجویانم برای راه اندازی یک تئاتر هستم.»

 

با شاگردانم دوست میشوم

خیلی ها معتقدند کار با گروه سنی نوجوان بسیار مشکل هست و تنها افرادی میتوانند مدرس این گروه سنی باشند که دانش و اطلاعات لازم در اساس رابطه با دلنازک ترین قشر جامعه را داشته باشند.اشکان خطیبی هم با این مسئله کاملا موافق هست: «هر گروه سنی، روانشناسی خودش را می طلبد و اگر شما بخواهید به افراد تعلیم بدهید باید با زبان آنها گفتگو کنید.

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

نوجوانان به علت اینکه سادگی هاي خاص خودشان را دارند صمیمیت را ترجیح می‌دهند. از این جهت هر چقدر صاف و ساده تر با آنها برخورد کنیم پاسخ بهتری خواهیم گرفت. من تمام تلاشم این هست که در کلاس هاي آموزشی، دوست شاگردانم باشم نه فقط یک معلم و این رمز موفقیت من برای تدریس بازیگری هست.».

 

چرا تعلیم بازیگری روی صحنه؟

سوالی که در مورد کلاس هاي اشکان خطیبی ذهن مان را مشغول می‌کند این هست که چرا تدریس بازیگری روی صحنه تئاتر را گزینه کرده هست: «بازیگرهایی که گذشته از همه ي صحنه را تجربه می‌کنند همه ي وقت پیروز ترند و تعلیم هاي اساسی میبینند.

اشکان خطیبی و همسرش چه کسب و کارهایی دارند؟

این افراد تدریجی زمان تجربه هاي خوبی به دست می آورند و به اصطلاح وقتی خاک صحنه می‌خورند میتوانند آینده خودشان را در این حرفه تضمین کنند. بنابراین تعلیم بازیگری صحنه را گزینه کردم، کسانی که در این کلاس ها ثبت اسم می‌کنند بعدها میتوانند وارد رشته هاي گوناگون بازیگری شوند.»

 

ترجمه، اولین راه برای پول درآوردن

از حال و هوای کلاس هاي بازیگری که خارج شویم به شغل دیگر اشکان خطیبی یعنی ترجمه کتاب هاي انگلیسی می‌رسیم. اینکار برای آقای خطیبی یک علاقه قدیمی هست که به شغل تبدیل شده: «حدود 12 سال پیش اولین کتابی که ترجمه کردم چاپ شد و از آن به بعد تصمیم گرفتم کتاب هاي بیشتری ترجمه کنم.

 

این حرفه اولین راهی بود که من برای کسب درآمد انجام می دادم اما بعدها به سرگرمی تبدیل شده و اکنون دیگر مانند آن سال ها روی پول حاصل از آن حساب باز نمیکنم. ترجمه کار سختی هست و معمولاً کسانی که دارای صبر و حوصله چندان میباشند این شغل را گزینه میکنند، ممکن هست چاپ اثر شما چند سالی به تعویق بیفتد.

 

از این جهت معتقدم مترجم ها عموما شغل دیگری دارند و در کنار آن به کار ترجمه کتاب می‌پردازند. این نکته را هم اضافه کنم که تمام کتبی که تا به حال ترجمه کرده ام یا نمایشنامه میباشند یا درمورد فنون بازیگری نوشته شده اند، اصلا برای همین هست که ترجمه را جدا از بازیگری نمی‌بینم.»

 

موسیقی، یک شغل منحصر به فرد

اشکان خطیبی، اضافه بر ترجمه و تعلیم بازیگری چند سالی هست که در اساس موسیقی فعالیت میکند. اما نه صرفا فعالیت هنری بلکه او اینکار را هم شغل و منبع درآمد خود می‌داند: «از کودکی سازهای گوناگون را تعلیم دیدم، بعدها چند گروه گوناگون موسیقی راه اندازی کردم و مجموعه هاي متعددی را منتشر کردم، گرچه هم چنان کنسرت هاي مان هم ادامه دارد.

 

موسیقی مانند هم شغل ها می‌تواند منبع درآمدی باشد برای کسانی که دانش و استعدادش را دارند. از نظر من آدم ها آزادند هر شغلی راکه دوست دارند تجربه کنند و این تفکر که اگر هنرپیشه اي، موسیقی را بعنوان شغل دوم انتخاب کند، پیروز نخواهدشد کاملا اشتباه هست. همۀ آدم ها استعدادهای زیادی دارند و هر چقدر انرژی بیشتری صرف کنند و اثبات قدم تر باشند موفقیت زیادتری کسب خواهندکرد.»

 

اشکان خطیبی خوانندگی و نوازندگی در گروه آپولون و ترافیک را خیلی جدی دنبال می‌کند و این هنر را بعد از بازیگری شغل اصلی خودش میداند.

 

مدیر هنری پردیس تئاتر «شهرزاد» هستم

در نهایت از دنیای موسیقی سری به پردیس تئاتر شهرزاد میزنیم. اشکان خطیبی یک ماهی هست که در این مکان به سمت مدیریت هنری منصوب شده هست. این دومین تجربه او در اساس کارهنری و تبلیغات برای یک مجموعه هست: «وقتی در پردیس سینمایی چارسو مشغول کار شدم تدریجی مردم

 

را به سمت مدیریت فرهنگی- هنری شناختند. چارسو یک مجموعه تازه راه اندازی بود که به سرعت شناخته شد و شهرزاد هم همین خصوصیت را دارد با این تفاوت که منحصرا به تئاتر تعلق دارد.کار مدیر هنری این هست که یک مجموعه را به مردم و هنردوستان معرفی کند. بنابراین باید تئاترهای متعددی در آن برگزار شود

 

تا بتوان افراد زیادی را به این فضا کشید. وقتی شمار کسانی که پا به چنین مجموعه هایي می گذارند چندان باشد می‌توان دیده شدن آن و تئاترهایی راکه در آن جا برگزار می‌شوند تضمین کرد.»

 

مجموعه هایي که در آن تئاتر برگزار میشود نیاز به حضور پررنگ مردم دارد

اشکان خطیبی و گروهی که پردیس تئاتر شهرزاد را راه اندازی کردند یک هفته را به امتحان و خطا گذراندند تا فرصتی برای رفع کمبودهای این مجموعه داشته باشند. اشکان خطیبی در مورد مکانی که الان درون آن هستم میگوید: «اینجا قبلا زایشگاه امید بود، جاییکه روزی صدها طفل در آن متولد می شد و طی یک تحول به پردیس شهرزاد تغییر یافت. اکنون ما قرار هست اینجا را بستری برای تولد هزاران روح بکنیم.»

 

طبیعی هست وقتی یک مکان جدیدا شروع به کار کرده باشد دست اندرکاران آن نمیتوانند توقع مالی زیادی داشته باشند. برای همین اشکان خطیبی در مورد درآمد پردیس شهرزاد با ما گفتگو نمی‌کند اما می‌گوید که اگر چنین مجموعه هایي پابگیرند بستر مناسبی را برای کارآفرینی و درآمدزایی فراهم خواهندکرد. احتمالاً بتوان از راه تبلیغات و برگزاری همایش ها و تئاترهای گوناگون در این مکان ها، درآمد خوبی داشت.