پارس ناز پورتال

اصلی ترین دلایل بیماری و نارسایی کبد

اصلی ترین دلایل بیماری و نارسایی کبد

اصلی ترین دلایل بیماری و نارسایی کبد 

مریضی هاي مربوط به نارسایی کبد این روزها به طور گسترده در جامعه دیدن میشود که علت اصلی آن تغذیه و عادت هاي اشتباه زندگی میباشند. همانند بسیاری دیگر از مریضی ها، ژنتیک نقش چشمگیری در احتمال ابتلا به مشکلاتی که میتوانند بر کبد تاثیرگذار باشند، ایفا می‌کند. در حقیقت، این امکان وجود دارد که یک ژن معیوب به ارث رسیده از والدین به شکل گیری نارسایی حاد کبد یا مزمن منجر شود.

 

صرف نظر از اینکه طی چند سال یا چند هفته شکل گرفته باشد، نارسایی کبد یکی از خطرناک‌ترین مشکلات سلامت هست که در صورت عدم درمان می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود. دو نوع نارسایی کبد وجود دارند: نارسایی حاد کبد که میتواند طی یک بازه زمانی کوتاه شکل بگیرد و نارسایی مزمن کبد که میتواند چند سال ادامه داشته باشد.

 

اگرچه بیماران مبتلا به نارسایی هاي کبد حاد و مزمن اغلب نشانه هاي مشابهی را تجربه میکنند، دلایل این دو مریضی – افزون بر درمان هاي آن ها – می‌توانند منحصر به فرد باشند. اما به علت اینکه نتیجه نهایی هر دو، یعنی مرگ، میتواند نمونه باشد، آگاهی از دلایل انواع گوناگون نارسایی کبد برای همه ي مهم هست.

 

استامینوفن بیش از حد
افراد بسیاری در صورت بروز اولین نشانه از درد جزئی یا متوسط، مثل سردرد یا کمر درد، از استامینوفن برای تسکین درد بهره گیری میکنند. در اکثر موارد مشکلی در این اساس وجود ندارد، اگر از دستورالعمل مصرف این داروی بی نیاز از تجویز دکتر پیروی کنید.

 

اما مصرف بیش از اندازه استامینوفن می‌تواند به مشکلی بزرگ تبدیل شود. اینکار میتواند اثر چشمگیری روی کبد و عملکرد آن داشته باشد. مصرف بیش از اندازه استامینوفن در بلند مدت میتواند آسیب کافی که موجب نارسایی حاد کبد می‌شود را ایجاد کند. در بعضی موارد، این مصرف بیش از اندازه استامینوفن میتواند شرایطی را ایجاد کند که حتی به پیوند کبد نیاز باشد.

 

مصرف بیش از حد داروهای تجویزی
مصرف بیش از حد بعضی داروهای تجویزی می‌تواند آسیب جدی به کبد وارد کند و حتی به نارسایی حاد کبد منجر شود. بعضی از این داروهای تجویزی بسیار متعارف میباشند و از آن جمله میتوان به آنتی بیوتیک ها اشاره کرد، که برای درمان طیف گسترده اي از مریضی ها بهره گیری می‌شوند و برای افراد در هر سنی تجویز می‌شوند.

 

از دیگر داروهای تجویزی که مصرف بیش از اندازه آن ها می‌تواند کبد را در معرض تهدید قرار دهد می‌توان به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن و داروهایی که برای سرکوب تشنج طراحی شده اند، اشاره کرد.

 

مکمل هاي گیاهی
افراد بسیاری برای درمان مریضی هاي خود بهره گیری از مکمل هاي گیاهی و روشهای درمانی طبیعی‌تر را ترجیح می‌دهند. این درست هست که تعداد زیادی از مکمل هاي گیاهی امن میباشند و در بعضی موارد عوارض جانبی کمتری در مقایسه با داروهای تجویزی دارند.

 

اما مکمل هاي گیاهی نیز میتوانند اساس ساز مشکلات سلامت جدی شوند، به ویژه اگر بیش از اندازه مصرف شوند. بعنوان مثال، مصرف بیش از اندازه پنی‌رویال، افدرا، کاوا، یا اسکال‌کپ می‌تواند به نارسایی حاد کبد منجر شود.

 

هپاتیت و سایر ویروس ها
انواع مختلفی از هپاتیت وجود دارند. این ویروس ها می‌توانند اثر چشمگیر و منفی روی سلامت انسان داشته باشند. موردی مشترک درمورد هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت E این هست که در صورت عدم درمان به نارسایی حاد کبد منجر می‌شوند.

 

ویروس هاي دیگری نیز وجود دارند که میتوانند موجب آسیب شدید به کبد شوند، که از آن جمله میتوان به ویروس اپشتین بار، ویروس سیتومگالو و ویروس هرپس سیمپلکس اشاره کرد. اگر هر یک از این ویروس ها در شما تشخیص داده شده هست باید بر اساس دستور دکتر روند درمان را دنبال نمایید تا از بروز آسیب فاجعه بار کبدی جلوگیری شود.

 

مریضی
بعضی از مریضی ها با هدف قرار دادن بخش هایي از بدن در و اطراف کبد میتوانند به آسیب مزمن کبدی یا حتی حاد منجر شوند. بعنوان مثال، مریضی هاي خودایمنی که به سلول هاي کبدی حمله می‌کنند و التهاب جدی را موجب میشوند می‌توانند به شکل گیری نارسایی حاد کبد کمک کنند.

 

دو مریضی دیگر که مشکلاتی را برای کبد ایجاد می‌کنند شامل سندرم باد-کیاری و مریضی ویلسون می‌شوند. سندرم باد-کیاری یک مریضی عروقی هست که جریان خون به سمت کبد را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند به انسداد سیاهرگی جدی منجر شود، در شرایطی که مریضی ویلسون یک مریضی متابولیکی نادر هست که در صورت عدم درمان میتواند موجب نارسایی حاد کبد شود.

 

مشکلات ژنتیکی
همانند بسیاری دیگر از مریضی ها، ژنتیک نقش چشمگیری در احتمال ابتلا به مشکلاتی که می‌توانند بر کبد تاثیرگذار باشند، ایفا می‌کند. در حقیقت، این امکان وجود دارد که یک ژن معیوب به ارث رسیده از والدین به شکل گیری نارسایی حاد کبد یا مزمن منجر شود.

 

مریضی هاي کبدی با ژنتیک پیوند خورده اند و نارسایی کبدی بالقوه شامل هموکروماتوسیس، مریضی ویلسون، هایپرواکسالوریا و اگزالوز میشوند. همین طور، ژنتیک مسئول ابتلا به سرطان هایي هست که کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مثل سرطان مجرای صفراوی و گرچه سرطان کبد.

 

مصرف الکل
مصرف الکل می‌تواند فرد را در معرض طیف گسترده اي از مشکلات سلامت، از چاقی تا آسیب هاي جدی به اندام ها، از جمله مغز، معده و روده ها قرار دهد.با این وجود، اندامی که به طور قابل دقت تحت تاثیر مصرف الکل قرار می‌گیرد، کبد هست. کبد وظیفه پردازش الکل را بر عهده دارد و با گذشت زمان این وظیفه می‌تواند به آن آسیب وارد کند. مصرف الکل می‌تواند به نارسایی کبدی منجر شود و حتی بیمار نیازمند عمل پیوند کبد باشد.

 

مواد مخدر
 به گزارش پارس ناز تعداد زیادی از مواد مخدر غیر قانونی میباشند زیرا میتوانند موجب شکل گیری رفتارهای عجیب و خطرناک در افراد شوند. همین طور، تعداد زیادی از این داروها میتوانند برای بدن انسان به طور باورنکردنی زیان آور باشند و در صورت مصرف بیش از اندازه به نارسایی کبدی منجر شوند.

 

از جمله مواد مخدری که میتوانند مشکلات جدی برای کبد ایجاد کنند می‌توان به هروئین، مسکن هاي مبتنی بر مواد شبه افیونی، کوکائین، اکستازی، و مت‌آمفتامین اشاره کرد. پرهیز از این مواد مخدر به هر قیمتی برترین گزینش هست.