پارس ناز پورتال

اصول رفتار با افراد بی ادب در جامعه

اصول رفتار با افراد بی ادب در جامعه

اصول رفتار با افراد بی ادب در جامعه 

افراد بی ادب که همۀ وقت} الفاظ رکیک در حرف هاي خود به کار میبرند در جامعه به طور فراوان دیده میشوند، به نظر شما برترین راه برخورد با اینگونه افراد چیست؟ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با آدم‌هاي بی‌ادب برخورد داریم. ممکن هست این بی‌ادب‌ها کاملا غریبه باشند، مثلاً کسی که پشت سر شما در صف سینما ایستاده و یا متصدی امور بانکی. احتمالا هم مجبور باشید

 

به طور مرتب با یک فرد بی‌ادب برخورد داشته باشید، مثلاً یک همکار یا کسی در اقوام.در شمار زیادی از موارد، مورد بی‌ادبی و بی‌احترامی واقع شده باعث برانگیخته شدن خشم می شود. اما پاسخ بی‌ادبی را با بی‌ادبی دادن، واکنش درست و مفیدی نیست. وقتی شما با کسی روبرو می شوید که مرتکب بی‌ادبی در مورد شما میشود،

 

می توانید با واکنشی مودبانه، دفاعی و جسورانه برخورد کنید تا بتوانید تا جاییکه امکان دارد، پیامدهای منفی این بی‌ادبی را به دست کم برسانید.

 

حد و حدود تعیین کنید

هر چند بازرسی رفتار دیگران برای شما مقدور نیست ولی می توانید حد و حدودی تعیین کنید که مشخص باشد دیگران باید با شما چه رفتاری داشته باشند. مثلاً وقتی شما بعنوان فروشنده، مورد گله و شکایت مشتری قرار میگیرید و او سرتان فریاد می زند یا با بی‌ادبی خطاب‌تان می کند، شما باید صحبت با وی را همانجا تمام کنید.

 

تعیین حدود مشخص باعث میشود دیگران به شما احترام بگذارند. ضمنا این حد و مرزها دیگران را در شرایطی قرار میدهد که متوجه رفتار یا کلام بی‌ادبانه‌ي خود بشوند. شما به این طریق با مسئول قرار دادن فرد ِ بی‌ادب، تشویقش می کنید که رفتارش را تغییر دهد.

 

دشوار را پیدا کنید

رفتاری گستاخانه معمولاً پوششی برای یک یا چند دشوار مخفی هست. مثلاً، اگر همسایه‌ي شما ناگهان رفتارش تغییر کرده و از دیدار و تماس رودرو با شما اجتناب میکند، حتماً علتی برای اینکار وجود دارد. به جای فرضیه پردازی و غرق شدن در این سوال‌ها که چرا چنین شده، دست به اقدام بزنید، کافیست از او بپرسید دشوار چیست. مطمئن باشید با مکالمه‌ي مستقیم و رابطه بدون واسطه، انگیزه‌ و علت بدرفتاری همسایه‌تان، برطرف خواهد شد.

 

از درگیری پرهیز کنید

احتمالاً وسوسه شوید پاسخ رفتار ناخوشایند و بی‌ادبی را با واکنشی نمونه بدهید، اما اینگونه نمیتوانید از تنش کم کنید، بلکه احتمالا اکثر هم میشود. پاسخ یک فرد بی‌ادب را رفقا بدهید، حتی میتوانید تبسم بزنید، احتمالاً با تبسم شما او وادار شود رفتارش را بررسی کند. ضمنا پاسخ بی‌ادبی را با مهربانی و ملاطفت دادن، قدرت شما را نشان میدهد. پس به جای شریک شدن در یک رفتار بد، با مهر و ادب، خاتمه‌اش دهید.

 

به خودتان نگیرید

 به گزارش پارس ناز این احتمال وجود دارد که علت رفتار ناپسند افراد با شما، هیچ ارتباطی با شخص شما نداشته باشد. رفتارهای ناخوشایند معمولاً ریشه در یک درد یا ناراحتی دارند. ممکن هست کسی تحت استرس‌ و فشارهای چندان زندگی و عدم توانایی‌اش در بازرسی کارساز امور، دست به رفتارهای ناپسند بزند یا کلامش با تلخی و بی‌ادبی همراه شود.

 

هر چند دلایل مخفی بی‌ادبی، توجیه کننده‌ نیستند اما می توانند روی نگاه و واکنش شما اثر بگذارند. درست هست که مورد بی‌ادبی واقع شدن به هر صورت نامطلوب هست، اما گذشته از این که نگران شوید چه کاری ممکن هست کرده باشید که چنین واکنشی در بر داشته یا این که دفاع عجولانه و تهاجمی از خود بکنید، اساس و شرایط را بررسی کنید.