پارس ناز پورتال

اضافه وزن و سلامتی در کنار هم

اضافه وزن و سلامتی در کنار هم

اضافه وزن و سلامتی در کنار هم 

آیا می توان هم اضافه وزن داشت و چاق بود و هم بدنی سلامت داشت؟در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد. محققان پس از بررسی‌‌های متعدد متوجه شده‌اند که نرخ مرگ و میر افراد چاق یا دارای اضافه وزن، کمتر یا مشابه افراد با وزن عادی است.تنها آن دسته از افراد چاقی که دیابت یا فشار خون دارند در معرض خطر بسیار هستند. تحقیقات نشان داده است می‌‌توان اضافه وزن داشت اما سالم بود.

 

به طور کلی فشار خون و کلسترول بالا، خطر بیماری را افزایش داده و سلامت انسان را تحت الشعاع قرارمی دهد و البته تمامی افراد چاق و دارای اضافه وزن به این بیماری‌‌های دردسر ساز مبتلا نیستند و همینطور هم افراد لاغر به طور کلی از این بیماری‌‌ها آزاد و رها نیستند.

 

محققان دانشگاه میشیگان دریافته‌اند نیمی از افراد دارای اضافه وزن و یک سوم اشخاص چاق، فشارخون و کلسترول عادی دارند، در حالی که یک چهارم افراد دارای وزن مطلوب به عوارض فوق مبتلا هستند.عوارضی که به طور عمده به اشخاص چاق نسبت داده می‌‌شود.

 

تحرک و اثرات مفید آن

مقدار فعالیت فیزیکی می‌‌تواند سلامت عمومی افراد چاق را تامین نماید. بنا به گفته محققان ورزش می‌‌تواند مشکلات ناشی از عوارض حمل چند کیلو چربی اضافه در بدن را متعادل سازد.افراد دارای اضافه وزن اما فعال بسیار کمتر از کسانی که لاغر هستند اما تحرکی ندارند می‌‌میرند.

 

افرادی که اضافه وزن دارند اما ورزشکارهستند (‌البته ورزشکار نه به مفهوم حرفه‌ای‌) بیشتر از اشخاصی که دارای وزنی عادی هستند اما از نظر جسمی و فیزیکی متناسب نیستند عمر می‌‌کنند.اضافه وزن داشتن ضرورتا به معنای محکوم به مرگ بودن نیست. شما باید نوع بدن، نسبت ماهیچه به چربی، نحوه سوخت‌وساز، مقدار ورزش، اندازه دور کمر، فشار‌خون و کلسترول و عوامل دیگر را هم در نظر بگیرید.

 

برای بسیاری از مردم کم کردن وزن، اولین و مهم‌ترین گام محسوب نمی‌شود، آنها بیشتر به سلامت عمومی و قدرت بدنی‌شان توجه دارند.

 

اگر هدف شما از لاغر شدن، صرفا سلامت جسمانی است، توصیه‌‌های زیر را درنظر داشته باشید:

1- توانایی‌تان را بالا ببرید

اگر می‌‌خواهید توانایی جسمانی‌تان را افزایش دهید روزی نیم ساعت بدون توقف پیاده‌روی کنید یا از پله‌‌ها بدون نفس‌گیری بالا بروید (البته پله نوردی برای کسانی که زانودرد دارند توصیه نمی‌شود).اگر کارهای فوق را نمی‌توانید انجام دهید پس بهتر است نزد پزشک رفته و از او برنامه ورزشی مناسبی درخواست کنید.

 

بیماری‌‌های قلبی غالبا وقتی رخ می‌‌دهد که افراد بی تحرک با یک محرک تنش‌زای قلبی- عروقی مانند ورزش بسیار شدید روبرو می‌‌شوند.

 

2- به طور منظم ورزش کنید

نیاز نیست دست به ورزش‌‌های سنگین بزنید تا سالم بمانید، دوام ورزش مهم است. منظم ورزش کنید.

 

ورزش‌‌هایی چون:

– پیاده‌روی- هر 1 ساعت پیاده‌روی، طول عمرتان را تا 2 ساعت افزایش می‌‌دهد. در محل کار به جای آسانسور از پله استفاده کنید.به جای زنگ تفریح قهوه خوردن از زنگ تفریح پیاده‌روی بهره بگیرید و در برنامه تعطیلات خود تورهای پیاده‌روی بگنجانید.

اضافه وزن و سلامتی در کنار هم

– وارد کردن ورزش در بیشتر اوقات روز

 

بیشتر اوقات، فعالیت بدنی داشته باشید. حتی وقتی پشت میزتان نشسته‌اید، حرکات ورزشی ساده انجام دهید.در خانه وقتی تلویزیون تماشا می‌‌کنید یا با تلفن صحبت می‌‌کنید به جای نشستن بایستید و مثلا وقتی می‌‌خواهید از طبقه بالای کابینت چیزی بردارید، روی انگشت پایتان ایستاده و خودتان را به سمت بالا بکشید و آن را بردارید و یا برای برداشتن چیزی از روی زمین چمباتمه بزنید.

 

این کارها توانایی جسمانی‌تان را هر چند اندک، بالا می‌‌برد.