پارس ناز پورتال

افراد دوست داشتنی و مهارت های ارتباطی

افراد دوست داشتنی و مهارت های ارتباطی

افراد دوست داشتنی و مهارت های ارتباطی 

مطمئنا افراد دوست داشتنی راه هاي ارتباطی خاصی را به کار می‌گیرند که اینگونه در بین جمعیت مورد علاقه همگان قرار می‌گیرند. کارآفرینان و رهبران سرشناس می دانند که هوش هیجانی و آدم دوست‌داشتنی بودن عمیقا بر موفقیت‌شان اثرگذار هست. جای تعجب نیست وقتی متوجه شوید استخدام کارمندان کلیدی، مدیریت تیم‌ها،

 

و به سرانجام رساندن وظایف خطیر همۀ به شکل‌گیری اعتماد و اطمینان و برقراری ارتباطات معنی‌دار با افراد کمک می کنند. ارتباطات، نقطه‌ي اصلی این فرآیند هست. به عبارت ساده، نمی توانید در ارتباطات‌تان یک سخنور بد باشید و باید مهارت کلامی خوبی داشته باشید.

 

مهارت کلامی

این مورد در زندگی خود من هم صادق بوده‌هست. در اواسط دهه‌ي ۲۰ زندگیم رابطه برقرار کردن با دیگران برایم سخت بود. شخصیت درون‌گرای من نیز مزید بر دلیل بود. ولی پس از یادگیری رازهای یک مکالمه‌ي اثربخش، توانستم به سرعت با آدم‌ها رابطه برقرار کنم و روابط معناداری بسازم که برای رسیدن به موفقیت لازم بودند.

 

در اینجا ۱۰ مهارت کلامی قدرتمند ارائه می شود که به شما کمک میکند افسار ارتباطات‌تان را دردست بگیرید و یک سخنور زبردست شوید.

 

۱. زبان‌تان را گاز بگیرید

هیچ‌کس دوست ندارد دیگران وسط حرفش بپرند. اینکار هم غیرمحترمانه هست و هم باعث می شود افراد حس کنند کسی برای‌شان ارزش قائل نیست و در لاک دفاعی فروبروند. وقتی پریدن وسط حرف دیگران را از عاداتم حذف کردم، متوجه شدم که آن‌ها هم کمتر وسط حرف من می‌پرند. سعی کنید زبان‌تان را «به آرامی» گاز بگیرید و سپس سه ثانیه صبر کنید و اطمینان حاصل کنید حرف طرف مقابل‌تان تمام شده‌هست.

 

۲. بگذارید دیگران اکثر حرف بزنند

هرچند ممکن هست واقعا کم صحبت کنید، ولی وقتی سوالات خوبی بپرسید و یک شنونده‌ي فعال باشید، همچنان ارتباطات خوبی خواهید تولید. همۀ وقت} سعی می کنم این جمله‌ي بنجامین دیزرائیلی را به یاد داشته‌باشم: ’با آدم‌ها از خودشان بگویید، خواهید دید که ساعت‌ها به شما گوش خواهند داد‘.

 

این مهارت به‌ویژه برای درون‌گراها، که غالبا احساس می کنند مجبورند صحبت کنند، مفید هست، ولی این مهارت زمانی مؤثرتر می شود که آدم‌ها به گرایشات طبیعی خود در مورد گوش دادن برگردند.

 

۳. سؤالات مفید بپرسید

افراد بسیار پیروز سؤالات متفکرانه و هدفمند می‌پرسند – عملی که نشان‌دهنده‌ي علاقه‌اي زیرکانه و هوشمندانه نسبت به افراد دیگر هست.از آدم‌ها درمورد‌ي اهداف و علایق‌شان در زندگی‌ بپرسید یا بپرسید چرا در فلان مراسم شرکت کرده‌اند. با بهره گیری از جملات پایان باز به مکالمه‌تان عمق بدهید، سوالاتی مثل “چرا” و “چطور” که با بله یا خیر جواب‌شان تمام نمی شود.

 

۴. راحت و خوش مشرب باشید

این‌که بخواهید عقاید و نظرات‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید کاملا طبیعی هست. برخی اوقات، تکان دادن سر و لبخند زدن نیز مفید هست. عدم‌توافق‌ها و اشتباهات را بپذیرید. با انعطاف‌پذیری و آرام بودن مي‌توانید قلب دیگران را به‌دست بیاورید.

 

۵. از حوزه‌ي کاری افراد فراتر بروید

هیچ آدمی دوست ندارد صرفا به‌دلیل شغلش شناخته شود. با پرسیدن سوالاتی درمورد‌ي اهداف، علایق و سرگرمی‌ها افراد را فارغ از شغل‌شان مشاهده نمایید. وقتی با خودشان روبرو شوید نه با شغل‌شان، رابطه عمیق‌تری خواهید داشت.

 

۶. پشت سر دیگران بدگویی نکنید

اگر از دیگران بدگویی کنید، دیگران فکر میکنند احتمالا پشت سر آن‌ها نیز بدگویی خواهید کرد. درعوض، مثبت باشید و از دیگران تعریف کنید. همان آدمی باشید که مردم دوست دارند در کنارش باشند. این نکته در مورد رقبای‌تان نیز صادق هست.

 

۷. صادقانه تمجید کنید

مردم به راحتی میتوانند چاپلوسی را تشخیص دهند، و این مسئله باعث میشود به شما مشکوک شوند. اما وقتی تعریف و تمجید شما صادقانه باشد،‌طرف مقابل‌تان را برمی‌انگیزاند و احساس خوبی به او دست می دهد. به‌دنبال دستاورد ها، ویژگی‌ها یا صفاتی باشید که در طرف مقابل‌تان تحسین میکنید و آن موارد را با او درمیان بگذارید.

 

۸. مؤدب باشید

اخلاق و ادب را فراموش نکنید. گفتن عبارات “لطفا” و “متشکرم” در نشان دادن احترام تأثیر بسزایی دارد. رفتار مفید شما را دوست داشتنی‌تر و قابل‌اعتمادتر نشان می دهد.

 

۹. از بحث‌هاي حساس خودداری کنید

هرآن‌چه در دورهمی‌هاي خانوادگی صدق میکند در روابط اجتماعی نیز صادق هست- از مسائل سیاسی، مذهبی، جوک‌هاي نامناسب، و مسائل حساس دوری کنید. وقتی قصدتان برقراری رابطه هست پس بهتر هست از مشاجره و تناقض پیشگیري کنید

 

۱۰. یادبگیرید چطور یک مکالمه را تمام کنید

هیچ‌کسی دوست ندارد مکالمه‌اش با سکوت به پایان برسد. وقتی مکالمه رو به پایان هست، به طرف مقابل‌تان بگویید عمیقا از این تعامل و دیدار لذت برده‌اید ولی مجبورید به قرار دیگری برسید یا جای دیگری بروید. حتما با لبخند از او جدا شوید.

 

عنصر معمول این مهارت‌هاي مهم چیزی نیست جز احترام. و این یعنی با دیگران به‌گونه‌اي رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. مکالمات مفید بر پایه‌ي احترام استوار میباشند نه تکنیک. این مهارت‌ها را تمرین کنید و به شیوه‌اي رفتار کنید که احترام و دقت دیگران را به خود جلب کنید.