پارس ناز پورتال

چرا برخی افراد مدام احساس تشنگی دارند؟

چرا برخی افراد مدام احساس تشنگی دارند؟

چرا برخی افراد مدام احساس تشنگی دارند؟ 

خشکی دهان و احساس تشنگی بطور دائم مطمئنا نشانه طبیعی در بدن نیست و باید ریشه آن را در یک مریضی جستجو نمود.دیابت بی مزه به واسطه یک عدم تعادل هورمونی در بدن که بر جذب آب تاثیرگذار هست، شکل میگیرد. از آنجایی که آب زیادی به واسطه افزایش دفع ادرار از دست می‌رود، احساس تشنگی در فرد افزایش می یابد زیرا بدن تلاش می‌کند مایع از دست رفته را جایگزین کند.

 

هنگامی که احساس خشکی در بدن شکل می‌گیرد، به طور معمول علت آن روشن هست: مصرف آب کافی نیست، میزان نمک بیش از اندازه هست، یا بی نظیر سخت ورزش کرده اید. اما خشک شدن دهان ممکن هست نشانه اي از اشاره بدن به یک مریضی نیز باشد.

 

به گزارش “رودال ارگانیک لایف”، هر وضعیتی که تعادل آب یا نمک را در بدن انسان بر هم بزند میتواند محرک تشنگی باشد. اگر به میزان کافی آب مینوشید(یکی از نشانه هاي آن رنگ زرد روشن تا شفاف ادرار هست)، اما همچنان احساس کم آبی می‌کنید، بهتر هست به دکتر مراجعه کنید تا علت دقیق این شرایط مشخص شود.

 

دیابت

مریضی دیابت میتواند خطر کم آبی بدن را افزایش دهد، به ویژه اگر از ابتلا به مریضی آگاه نباشید. هنگامی که سطوح قند خون بیش از اندازه افزایش می یابد، بدن به منظور افزایش ساخت ادرار و خلاص شدن از شر گلوکز اضافی فشار بیشتری بر کلیه ها وارد میکند. تکرر ادرار، یکی از نشانه هاي شایع ابتلا به دیابت، موجب احساس تشنگی افزایش یافته می‌شود.

 

این شرایط به افزایش نوشیدن مایعات منجر می‌شود که مشکل را پیچیده‌تر می‌کند. اگر با احساس تشنگی بیش از اندازه و تکرر ادرار مواجه هستید و نشانه هاي دیگری مثل کاهش وزن بدون علت، خستگی، یا تحریک پذیری را نیز تجربه میکنید با مراجعه به دکتر و انجام آزمایش خون می‌توانید از ابتلا به دیابت مطلع شوید.

 

دیابت بی مزه

اگرچه دیابت بی مزه ارتباطی با دیابتی که می شناسیم و از آن متنفریم ندارد، اما دارای بعضی نشانه ها و علائم مشترک میباشند که از آن جمله میتوان به کم آبی بدن و پرکاری مثانه اشاره کرد. دیابت بی مزه به واسطه یک عدم تعادل هورمونی در بدن که بر جذب آب تاثیرگذار هست، شکل می‌گیرد. از آنجایی که آب زیادی

 

به واسطه افزایش دفع ادرار از دست می‌رود، احساس تشنگی در فرد افزایش می یابد زیرا بدن تلاش میکند مایع از دست رفته را جایگزین کند. از آنجایی انواع مختلفی از دیابت بی مزه وجود دارند و میتواند به واسطه مریضی هاي دیگر شکل بگیرد، دکتر آزمایش هاي مختلفی را برای تشخیص برترین گزینش درمانی انجام خواهد داد.

 

دوره قاعدگی

در دوره قاعدگی ممکن هست نیاز به افزایش مصرف آب را احساس کنید. این شرایط طبیعی هست و جای نگرانی وجود ندارد. سطوح استروژن و پروژسترون می‌توانند هر دو بر حجم مایع تاثیرگذار باشند. افزون بر این، باید از دست دادن خون را نیز مد نظر قرار داد، به ویژه اگر دوره هاي قاعدگی سنگین را تجربه می‌کنید، که از عوارض جانبی این شرایط افزایش تشنگی هست.

 

خشکی دهان

خشکی دهان که به نام زیروستومیا (Xerostomia) شناخته میشود، اغلب به اشتباه با تشنگی بیش از حد اشتباه گرفته می‌شود. این اوضاع، یک خشکی غیر طبیعی غشاهای مخاطی در دهان به واسطه کاهش جریان یا تغییر در ترکیب بزاق هست. اگر غدد بزاقی به اندازه کافی بزاق ساخت نکنند، این شرایط می‌تواند

 

به علائم آزار دهنده دیگر مثل بوی بد دهان، دشواری در جویدن، و بزاق غلیظ و چسبناک منجر شود. خشکی دهان میتواند یک عارضه جانبی داروهای تجویزی، داروهای آلرژی، و داروهای سرگیجه و مریضی حرکت باشد. همین طور، چندین مریضی میتوانند به خشکی دهان منجر شوند و از این رو، مراجعه به دکتر همواره انتخابی منطقی محسوب میشود.

 

کم خونی

از دست دادن خون مداوم یا ناگهانی – به لطف مسائلی مثل قاعدگی هاي سنگین و خونریزی زخم هاي داخلی – علت شایع کم خونی محسوب میشود. در این شرایط، بدن گلبول هاي قرمز را سریع‌تر از توانایی خود در جایگزینی انها از دست می‌دهد و تلاش میکند از دست دادن مایع را با تحریک تشنگی جبران کند.

 

یکی از دلایل معمول قاعدگی هاي سنگین ترشح کم تیروئید هست. بخش قابل توجهی از افرادی که درجاتی از کمبود تیروئید را تجربه میکنند، بانوانی با احساس تشنگی بسیار میباشند. معاینه جسمانی و انجام آزمایش خون به تشخیص ابتلا به کم خونی کمک خواهد کرد و درمانی که ارائه می‌شود به نوع تشخیص دکتر بستگی خواهد داشت.

 

فشار خون پایین

استرس مزمن موجب می‌شود غدد آدرنال بدن انسان عملکرد درستی نداشته باشند که ممکن هست به فشار خون پایین در زمان استرس شدید منجر شود. این شرایط میتواند موجب سرگیجه، افسردگی، اضطراب، و همین طور تشنگی بیش از اندازه شود. تشنگی روشی هست که بدن برای افزودن آب اکثر به خون در تلاش برای افزایش فشار خون بهره گیری می‌کند. تنها راه حل بلند مدت برای این شرایط کاهش و مدیریت بهتر استرس هست.

 

رژیم خوراکی شما

 به گزارش پارس ناز مواد خوراکی که ادرارآور میباشند (بعنوان مثال، کرفس، مارچوبه، چغندر، لیمو، خربزه، زنجبیل، و جعفری) می‌توانند احساس تشنگی را در انسان ایجاد کنند زیرا موجب افزایش دفع ادرار میشوند. اگرچه این قبیل مواد خوراکی از فواید سلامت بسیاری سود میبرند، این اثر را علت دیگری برای افزودن طیف گسترده اي از میوه ها و سبزیجات به رژیم خوراکی خود در نظر بگیرید.

 

بر همین زمینه، نیازهای تغذیه اي خود را پوشش می‌دهید و احساس تشنگی را بازرسی میکنید. همین طور، با مصرف مواد خوراکی سرشار از مایع مثل جو دوسر و برنج قهوه اي که در زمان پخت آب بیشتری جذب میکنند می‌توانید به ایجاد تعادل در مقیاس کمک کنید.