پارس ناز پورتال

افزایش رو به رشد چاقی و ابتلا به سندروم متابولیک

افزایش رو به رشد چاقی و ابتلا به سندروم متابولیک

افزایش رو به رشد چاقی و ابتلا به سندروم متابولیک 

سندروم متابولیک مریضی هست که عامل نخست آن چاقی می باشد،افزایش وزن برای انسان ضررهای بسیاری را به همراه دارد. از میان هر سه بزرگسال، یک نفر به «سندروم متابولیک» مبتلاست. این عرضه که هر روز بر تعداد مبتلایان آن افزوده می‌شود، خطرناک و کشنده هست. خوشبختانه با گزینش هاي درستی که در سبک زندگی برگزیده میشود

 

قابل پیشگیری هست. ابتدا شما را با این اختلال اکثر آشنا کرده و سپس بعضی از موارد مهم در خصوص آن را بر خواهیم شمرد.

 

«سندروم متابولیک» کشنده هست
بر زمینه اطلاعات بدست آمده از انجمن ملی سلامت ایالات امریکا، مبتلایان به این سندروم به سه ریسک فاکتور این مریضی از میان ۵ نوع متعارف آن مبتلا میباشند. این ۵ عامل عبارت از کمر پهن، تری گلیسیرید بالا «نوعی چربی در داخل خون»، سطح پایین کلسترول «اچ دی اِل» «نوع خوب کلسترول»، فشار خون بالا و قند خون بالا در هنگام صبح و به صورت ناشتا میباشند.

 

جمیع این نشانه ها خطر ابتلا به مریضی هاي قلبی و دیابت را افزایش داده و مرگ زودرس را به همراه دارند. هر کدام از عوامل نام برده شده به تنهایی میتوانند خطر ابتلا به مریضی هاي قلبی و عروقی را افزایش دهند. به همین علت هم به همراه داشتن چندین عامل در کنار یکدیگر میتواند این احتمال را بیش از بیش افزایش دهد.

 

این عارضه در حال افزایش هست

بر زمینه یافته هاي محققان دانشگاه آتلانتیک فلوریدا شیوع عارضه «سندروم متابولیک» رو به رشد هست و در مقایسه با عارضه فشار خون مرتبط با دهه ۸۰ میلادی از آن به «قاتل خاموش» یاد می‌شود.

 

همانطور که گفته شد از هر سه بزرگسال یک نفر یعنی چیزی حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان و افراد مسن تر به این سندروم مبتلا میباشند. پزشک بلیر اذعان می دارد که تعداد افراد مبتلا به این عارضه اکنون و در مقایسه با بیمارانی که بین ۱۰ تا ۱۵ سال پیش به مطب او مراجعه می‌کردند به مراتب افزایش یافته هست.

 

نشانه هاي نخست آن افزایش وزن هست
علت شیوع بیش از اندازه این مریضی چیست؟ پزشک «کارولین آپوویان»، رئیس بخش تغذیه و مدیریت وزن مرکز پزشکی بوستون و سخنگوی انجمن مبارزه با چاقی، علت اصلی این سندروم را افزایش رو به رشد چاقی میداند. وی رژیم خوراکی نامناسب و عدم تحرک در بین مردم کشور آمریکا را از بزرگترین دلایل این روند رو به رشد به شمار می آورد. پزشک «آپوویان» به افزایش ابتلا به دیابت نوع دوم در مقایسه با قبل نیز اشاره میکند.

 

قابل نظارت هست
اگرچه درمان دارویی قطعی برای این سندروم وجود ندارد اما خوشبختانه راهکارهای فراوانی برای جلوگیري از ابتلا به آن توصیه میشود و اولین قدم در رسیدن به آن گزینه سبک زندگی سلامت تر هست. پزشک بلیر بر این باورست که در بین بیمارانی که تحرک بیشتری در زندگی خود به وجود آوردند نتایج بهتری دیدن شد.

 

پزشک بلیر میگوید داشتن ۳۰ دقیقه پیاده روی هرروز و ۵ روز در هفته میتواند بسیار خوب باشد. برای داشتن رژیم خوراکی سلامت تر نیز، میزان مصرف شکر را کاهش دهید، از مصرف غذا هاي یخ زده و کنسروی نیز پرهیز کنید. پزشک بلیر اذعان می دارد که تعداد زیادی از افراد با بهبود اوضاع تغذیه و تحرک توانسته اند تغییرات فراوانی را در سلامت و طول عمر خود به وجود آورند.

 

در شما ایجاد انگیزه می‌کند
پزشک بلیر میگوید زمانی که دریافتید به ««مریضی سندروم متابولیک» مبتلا هستید میتواند انگیزه بسیار خوبی برای برگزیدن سبک زندگی سلامت تری باشد چرا که تعداد زیادی از بیماران مایل به بدتر شدن اوضاع سلامت شان نیستند. زمانی که از ریسک فاکتورهای این مریضی آگاهی پیدا کنید برای خود برنامه ریزی هاي طولانی مدتی خواهید داشت تا بتوانید در دراز مدت نتایج بهتری به بدست آورید.

 

قابل پیشگیری هست
خبر بسیار خوب در رابطه با «سندروم متابولیک»، این هست که این عارضه با بازرسی وزن، قابل پیشگیری هست. پزشک آپوویان در این رابطه میگوید با حفظ رژیم خوراکی سلامت و ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز در کنار هشت ساعت خواب کامل که به کاهش استرس می انجامد خواهید توانست، از این مریضی جلوگیري به عمل آورید. ورزش هایي چون یوگا و مدیتیشن می‌توانند بسیار خوب باشند.

 

هرگز و هیچ وقت سیگار نکشید
 به گزارش پارس ناز آیا می‌دانید که چه عاملی همچون ریختن بنزین بر روی خاکسترهای این مریضی هست؟ درست هست، آن عامل نمیتواند چیزی به غیر از کشیدن سیگار باشد. پزشک بلیر میگوید: “خصوصا اگر ریسک فاکتورهای ابتلا به «سندروم متابولیک» را دارا هستید بهتر هست حتما سیگار را کنار بگذارید چرا که با کشیدن سیگار و در مدت طولانی، مخاطرات این سندروم را افزایش خواهید داد.

 

وی می افزاید: “زمانی که در خیابان راه می‌روم و خصوصا جوانانی را می‌بینم که مشغول کشیدن سیگار میباشند با خودم میگویم که اگر آن ها می دانستند که چیزی در انتظارشان هست هرگز اینکار را انجام نمی دادند.”