پارس ناز پورتال

عواقب افزایش میزان تری گلیسیرید در بدن

عواقب افزایش میزان تری گلیسیرید در بدن

عواقب افزایش میزان تری گلیسیرید در بدن 

تری گلیسیرید نوعی مولکول چربی هست که در مواد خوراکی وجود دارد، در واقع مولکول هاي چربی حقیقی همین تری گلیسیرید ها میباشند.هنگامی که آزمایشات یک فرد را چک میکنیم ،پارامترهایی را تحت عنوان پروفایل لیپیدی دیدن می کنیم. این پارامترها در مریضی‌هاي قلبی عروقی و سکته‌هاي مغزی حائز اهمیت هست.

 

یکی از مهم‌ترین این پارامترها تری گلیسرید هست که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

 

تری گلیسریدها «TG»،بیشترین قسمت لیپیدهای خوراکی را تشکیل میدهند و متعارف ترین نوع چربی در بدن میباشند که از طریق غذا وارد بدن میشوند و مقداری نیز در بدن ساخته می شود.اگر سطح تری گلیسرید بالا برود در نهایت منجر به چاقی میشود که با افزایش خطر ابتلا به مریضی‌هایي چون قلبی عروقی در رابطه هست.

 

مقادیر بالای تری گلیسرید حمله ي قلبی و سکته در رابطه هست که تا 4 برابر این خطر را افزایش میدهد.بالا بودن تری گلیسرید در زنان به خصوص زنان میانسال اکثر از مردان پیش بینی کننده احتمال بروز مریضی قلبی استا.

 

مراقب افزایش تری گلیسرید باشید

همین طور مقدار بالای تری گلیسرید یکی از علائم ابتلا به مقاومت به انسولین هست در نتیجه با دیابت نوع 2 در رابطه هست.در صورتی که مقدار آن بسیار بالا باشد«بالای 500»احتمال ابتلا به پانکراتیت ، همین طور مریضی هاي کبدی چند برابر می شود.لازم به ذکر هست که مریضی ها نیز باعث افزایش سطح تری گلیسرید خون می شوند

 

که میتوان به دیابت بازرسی نشده،مریضی کلیوی،اعتیاد به الکل ،کم کاری تیروئید ،مریضی هاي کبدی هم چون سیروز و چاقی اشاره کرد.اندازه گیری سطح تری گلیسرید خون به وسیله ي آزمایش خون ،زیر آلبوم اي پروفایل لیپیدی انجام می شود که میزان صحت این آزمایضش مستلزم ناشتا بودن فرد از 12-8 ساعت گذشته از انجام آزمایش می باشد.

 

سطح تری گلیسرید نرمال در خون کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.در صورت بالا بودن تری گلیسرید خون ، بالا باشد باید روشهای درمانی را آغاز کرد که شامل دارو درمانی ،تصحیح رژیم خوراکی، افزایش فعالیت بدنی می‌باشد. در صورتی که این روشها در معیت هم باشند نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

 

دارودرمانی:

برای دارودرمانی از داروهای فیبرات «فنوفیبرات و ژمفیبروزیل» که موثرترین داروهای در دسترس برای کاهش تری گلیسرید بوده و سطح HDL را نیز افزایش می دهد ،تجویز می شود.نیکوتینیک اسیدها در دوز هاي بالا TGو LDLپلاسما را کاهش و HDL را افزایش می دهد.پس از شروع مصرف نیاسین ،پروفایل چربی ،قند خون،اسید اوریک و آنزیم هاي کبدی باید اندازه گیری شوند.

 

رژیم خوراکی:

اضافه بر اینها گفتیم که تعدیل رژیم خوراکی نیز منجر به کاهش تری گلیسرید خون می شود دقت به مقدار نشاسته ي دریافتی نقش بسزایی در این میان دارد .از آنجا که بدن مقادیر مازاد نشاسته را به چربی تبدیل میکند بهتر هست سبزیجات نشاسته اي مثل ذرت محدود شود و از سبزیجات غیر نشاسته اي مثل خانواده ي کلم ها بهره گیری شود.

 

غذا هاي نشاسته اي نیز مثل سیب زمینی یا غلات موجب افزایش تری گلیسرید خون می شود.همین طور جایگزین کردن غلات قهوه اي به جای غلات سفید نیاز می باشد.در کل مصرف غلات تصفیه شده را محدود نمایید.

 

پیشنهاد می شود این گروه خوراکی را در حد متعادل مصرف کنید.

از گروه چربی ها نیز،چربی هاي اشباع مثل کره،مارگارین،روغن هاي هیدروژنه و گوشت هاي پرچرب …و چربی هاي ترانس باید محدود شوند.بهتر هست از چربی‌هایي مثل روغن زیتون و یا کانولا و گردو در عوض انواع دیگر بهره گیری شود. لازم به ذکر هست که کالری تمام انواع چربی یکسان هست و تفاوت در نوع ترکیب اسیدهای چرب می‌باشد.ماهی‌هاي چرب نیز به خاطر داشتن امگا 3 برای کاهش سطح تری گلیسرید خوب میباشند.

 

از گروه قندها نیز هر گونه شیرینی‌جات، نوشابه‌ها،آب میوه‌هاي صنعتی، شکلات، آب نبات، کیک،کلوچه و ژله باعث افزایش تری‌گلیسرید خون می شود. در خصوص شیرین کننده هایي هم چون عسل و یا سایر شیرین کننده‌هاي طبیعی هم باید این محدودیت حفظ شود.

 

در نهایت در خصوص گروه میوه‌ها، هنگامی که تری گلیسرید فرد بالاست دریافت میوه جات باید به 3-2 واحد در روز محدود شود و از دریافت بیش از حد آن ها خودداری کرد.

 

فعالیت بدنی:

 به گزارش پارس ناز اضافه وزن به ویژه افزایش چربی دور کمر تری گلیسرید را افزایش می دهد.در صورت داشتن اضافه وزن ،شروع تمرینات ورزشی در کاهش تری گلیسرید بسیار موثر هست .انجام 30 دقیقه تمرینات منظم منجر به تعریق و پمپاژ اکثر قلب می شود و در عین حال تری گلیسرید را کاهش می دهد که پیاده روی یکی از تمریناتی هست که بسیار پیشنهاد می شود.اضافه بر این در خصوص تغییر سبک زندگی عوامل زیر می‌تواند موثر باشد:

 

ترک کردن سیگار

عدم داشتن استرس در زندگی روزمره

نظارت وزن

 

در پایان باید اشاره کرد که با تعدیل سبک زندگی میتوان از مشکلات قلبی عروقی و تری گلیسرید بالا جلوگیری کرد اما در صورت ابتلا به این عارضه تصحیح سبک زندگی در معیت با درمان هاي دیگر می‌توان اثرات قابل توجهی داشته باشد.