پارس ناز پورتال

افزایش پذیرش مهاجران در کانادا

افزایش پذیرش مهاجران در کانادا

افزایش پذیرش مهاجران در کانادا 

پذیرش مهاجران در کشور کانادا روبه افزایش است طوریکه نشان می دهد این کشور از کمبود نیروی کار هراس پیدا کرده است. آیا دولت مستقر و حزب راه، حزب نیرومند کانادا ناگهان از انسان‌هایی سختگیر در زمینه مهاجرت به آدم‌هایی مهربان تبدیل شده و می‌خواهند راه مهاجرت ۳۰۰ هزار نفر متقاضی مهاجرت به کانادارا باز کنند؟

 

به نظر می‌رسد این داوری بر اساس هیجان است و واقعیت چیز دیگری است واقعیت این است که بازار کار وسرمایه در کانادا نیازمند خون و پول جوان وجدید هستند و به همین دلیل است که نخبگان سایر کشورها و منابع مالی گروه‌های نسبتا ثروتمند دیگر کشورها بازار کار و سرمایه کانادا را از رخوت بیرون آورند.

 

کارشناسان باوردارند که بازار آزاد کار بر دیدگاه‌های سختگیرانه سیاسی استیلا یافته است و به همین دلیل جمعیتی نزدیک به یک‌هزارم جمعیت فعلی کانادا اجازه مهاجرت پیدا کرده‌اند. بیش از نیمی از افرادی که قرار است اجازه ورود به کانادا را پیدا کنند، مهاجران اقتصادی خواهند بود و طبق اعلام دولت این کشور، ورود این مهاجران آغاز روند اقامت دائم آنهاست.

 

جان مک‌کالوم، وزیر مهاجرت این کشور گفته است: «این اقدام پایه رشد آینده مهاجرت در کانادا خواهد بود. به نظر من ورود مهاجران بیشتر به کانادا، یک سیاست مثبت جمعیتی است.» کانادا هم مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته با مشکل پیری جمعیت روبروست که به نوبه خود چالش مهمی برای رشد اقتصادی این کشور محسوب می‌شود.

 

اخیرا یک شورای مشاوره اقتصادی در وزارت دارایی این کشور به دولت پیشنهاد کرده بود که تعداد مهاجران را در ۵ سال آینده به ۴۵۰ هزار نفر افزایش دهد.هدف از این پیشنهاد جذب نخبگان به شرکت‌های کانادایی عنوان شده بود. وزیر مهاجرت کانادا درباره این پیشنهاد گفته: «شاید در آینده پذیرش این تعداد مهاجر قانع‌کننده بنظر برسد، اما قطعا در سال ۲۰۱۷ شدنی نیست.»

 

بر اساس برنامه دولت کانادا برای جذب مهاجران بیشتر، سال آینده ۱۷۲ هزار و۵۰۰ مهاجر جدید «اقتصادی» به کانادا خواهند رفت.این در حالی است که تعداد «پناهجویان» در سال آینده با ۱۶ هزار نفر کاهش نسبت به امسال، قرار است به حدود ۴۰ هزار نفر برسد.جمعیت کنونی کانادا حدود ۳۵ میلیون نفر است.

 

احترام و اعتبار ایرانی

به گزارش ساعت ۲۴، ایرانیان به چشم کانادایی‌ها معتبر و محترمند؛ جامعه‌ای که رو به جلو حرکت می‌کند و موقعیت خود را به لحاظ کیفی و کمی تقویت می‌کند. اینجا ایرانیان را معمولا مردمی موفق می‌شناسند که عمدتا تحصیل‌کرده‌اند و شرایط مالی مطمئنی دارند و به همین دلیل در قسمت مطمئن و باثبات‌ طبقه متوسط شهری قرار می‌گیرند و سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شوند.

 

کافی است در فهرست نام مدیران و کارمندان عالی‌رتبه معتبرترین شرکت‌های کانادایی – در هر حوزه‌ای که فعالند – جست‌وجو کنیم، حتما نام یک یا چند ایرانی را در ردیف‌های بالا خواهیم دید. به همین نسبت حضور ایرانیان در عرصه‌های خرد و کلان تصمیم‌گیری نیز نشانه دیگری است.

 

شاید وجه آشکار آن انتخابات پارلمانی پارسال باشد که دو ایرانی خوش‌نام از دو منطقه مهم تورنتو به پارلمان کانادا راه یافتند، اما وجوه پنهان دیگری نیز هستند که باید آن را در لایه‌های دیگری جست‌وجو کرد: از جمله در افزایش دامنه فعالیت‌ و تاثیرگذاری نهادهای اجتماعی ایرانی در سال‌های اخیر. به جز اینها می‌توانیم در حوزه کسب و کارهای کوچک سری بگردانیم.

 

حضور پررنگ ایرانیان در این حوزه، به خصوص در بخش مسکن چنان قابل توجه است که اگر کسی نداند، گمان می‌کند جمعیت ایرانیان کانادا، با این حوزه عمل گسترده چیزی در حد و اندازه جامعه‌ بزرگ و قدرتمندی مثل چینی‌ها است که البته این طور نیست. اما ایرانی‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که موفق به نظر می‌رسند؟