پارس ناز پورتال

افسردگی و تاثیر در رابطه بین همسران

افسردگی و تاثیر در رابطه بین همسران

افسردگی و تاثیر در رابطه بین همسران 

مریضی افسردگی روی دهن و روان زن و شوهرها تاثیرات منفی زیادی را در بر خواهد داشت که باید مورد دقت قرار گیرد و برای درمان آن اقدام شود. امروزه افسردگی یکی از مریضی هاي شایع در تمام جوامع و کشورهای جهان محسوب می‌شود و شمار زیادی از زنان و مردان با این اضطراب روانپزشکی مواجه میباشند.

 

فرد افسرده دیگر عمده نمی‌تواند از زندگی اش لذت ببرد و دائم در تشویش و اندوه هست و همین مسئله موجب میشود اطرافیانش را نیز غمگین کند.

 

امروزه اضطراب افسردگی در روابط زناشویی نیز تاثیر بدی گذاشته, بطوری که شمار زیادی از زن و شوهرها دیگر نمیتوانند ارتباط زناشویی قبل را با یکدیگر داشته باشند و از بودن کنار یکدیگر لذت ببرند. با پزشک محمدی کنگرانی, روانپزشک و عضو کمیته انجمن روانپزشکان ایران درمورد افسردگی و نقش آن روی ارتباط زناشویی همسران صحبت کرده ایم.

 

ابتدا بگویید چه تعریفی از افسردگی دارید؟

 

* افسردگی اختلالی روانپزشکی هست که درمان آن زمان زیادی میبرد و فرد افسرده نمیتواند از زندگی خود آن طور که باید لذت ببرد و در ارتباط زناشویی خود نیز ناتوان عمل خواهد کرد که همین موضوع کیفیت زندگی زناشویی را پایین خواهد آورد. فردی که افسرده هست حتی نمی‌تواند

 

ارتباط میان فردی خوبی با دیگران داشته باشد و ممکن هست در کار یا تحصیل خود مشکلاتی نیز پیدا کند. به همین علت باید این اضطراب را جدی گرفت. من به شخصه خیلی خوشحالم که سال جاری از طرف وزارت بهداشت سال افسردگی نیز نامگذاری شده هست. این نامگذاری نشان از آن دارد که مسئولان ما این اضطراب را بیش از قبل شناخته و به آن اهمیت داده اند.

 

این اضطراب بیشتر بین بانو ها شیوع دارد یا آقایان؟

 

* نمیتوان به طور صددرصد مشخص کرد اما بانو ها با تغییر هورمونهای گوناگون روبرو میباشند. بنابراین بیشتر در معرض این اضطراب اند.

 

گرچه دقت داشته باشید که هم زنان و هم مردان از افسردگی و اضطراب صدمه می‌بینند اما علائم اختلالات جنسی در مردان و زنان تفاوت هاي اساسی هم دارد. زن افسرده, ممکن هست خود را برای شریک جنسی اش خوشگل نداند و مرد افسرده نیز ممکن هست فکر کند توانایی مردانگی خود را از دست داده و دیگر نمی‌تواند همسر ایده آلی باشد. چنین برداشت هایي در کاهش خودباوری فرد کارساز هست و به نوعی بر شدت افسردگی می افزاید.

 

مهم‌ترین ارگان جنسی افراد کدام هست؟

 

* مغز مهم‌ترین ارگان جنسی افراد هست. به همین علت روی لذت بردن فرد از ارتباط زناشویی بسیار تاثیر دارد و افراد افسرده نمیتوانند لذت زیادی از ارتباط زناشویی شان ببرند. انها افکار خوبی در ذهن ندارند و از این رو میل جنسی شان کاهش مییابد. اساسا مغز انسان فعالیت هاي گوناگون بدن را از طریق مواد شیمیایی

 

خاصی به اسم ناقل هاي عصبی بازرسی میکند. یکی از این ناقل ها “دوپامین” اسم دارد که واسطه احساس لذت هست؛ مانند لذت از غذا خوردن, لذت از تفریحات و همین طور لذت از فعالیت جنسی. در افسردگی, عملکرد این ناقل عصبی به هم می ریزد و در نتیجه, فعالیت جنسی هم صدمه میبیند.

 

یکی دیگر از هورمونهای مغزی “سروتونین” اسم دارد که آن هم در فعالیت جنسی و انزال کارساز هست. کسانی که از داروهای ضد افسردگی بهره گیری می‌کنند با اختلالاتی در ترشح سروتونین و اضطراب در میل یا فعالیت جنسی روبرو میباشند.

 

آیا داروهای ضد افسردگی باعث کاهش میل جنسی میشوند؟

 

* یک گروه از داروهای بسیار متعارف ضد افسردگی, داروهای مهار کننده اختصاصی بازجذب سروتونین هست. این داروها ممکن هست سبب کاهش میل جنسی در آقایان و بانو ها شود و انزال را نیز در آقایان به تاخیر بیندازد. گرچه همه ي بیماران افسرده دچار چنین عوارضی نمی‌شوند و شمار زیادی از آن ها با بهبود افسردگی, افزایش میل جنسی را نیز تجربه میکنند.

 

آیا استرس نیز روی ارتباط جنسی تاثیر میگذارد؟

 

* استرس و اضطراب جزو اختلالات روانی هست که در بروز شمار زیادی از مریضی ها و دشواری های جسمی و حتی کارکرد جنسی کارساز هست و باعث اغتشاش در کارکرد جنسی میشود. اغتشاش فکر و اشتغال دلیل با مسائل گوناگون سبب میشود فرد ارتباط زناشویی مطلوبی نداشته باشد.

 

هم‌چنین اضطراب ممکن هست سبب درد لگنی در بانو ها و انزال زودرس یا دیررس در آقایان شود. در مورد بانو ها باید بگویم که زنان افسرده یا پریشان ممکن هست به ارگاسم, یعنی بحبوحه لذت جنسی دست پیدا نکنند یا دچار دردهای لگنی شوند. در برابر, مردان افسرده و پریشان نیز دچار تاخیر در انزال می‌شوند.

 

آیا درمان هاي روانپزشکی در این راستا کارساز میباشند؟

 

* خیلی ها مایل اند بدانند که برای درمان افسردگی و اضطراب در کسانی که دچار اختلالات جنسی میباشند, از چه روشهای درمانی می‌توان کمک گرفت. بی حدس مشاوره هاي روانپزشکی و روانشناسی و دریافت درمان هاي مناسب دارویی یا غیر دارویی به فرد کمک میکند تا بر استرس

 

و اضطراب خود غلبه کند. حتی برخی مطالعات نشان داده این درمان ها ممکن هست به بروز بارداری و رفع اختلالات باروری هم کمک کند. بی حدس, مداخلات درمانی بر بهبود شرایط روانی فرد و کیفیت زندگی او اثر مطلوبی خواهد داشت.

 

آیا افسردگی روی ترشحات حین ارتباط زناشویی همسران تاثیر می‌گذارد؟

 

* بله, در بانو ها این ترشحات خشک میشود و در آقایان خونرسانی به آلت تناسلی کم خواهد شد و به همین علت ارتباط زناشویی بسیار دردناک خواهد بود یا حتی می‌تواند زمان به ارگاسم رسیدن را طولانی کند و به تاخیر بیندازد.

 

آرامش پس از ارتباط زناشویی و در آغوش کشیدن همسران چقدر اهمیت دارد؟

 

* خیلی اهمیت دارد چون زن و شوهرها کنار هم می‌توانند احساس آرامش و امنیت کنند اما در مورد افراد افسرده این طور نیست و فرد افسرده تلاش می‌کند هر چه زودتر همسر خود را ترک کند که همین موضوع روی روابط فردی همسران با یکدیگر اثر منفی خواهد گذاشت.

 

چطور می‌توان به شریک زندگی افسرده کمک کرد؟

 

* بهتر هست ابتدا به او احساس آرامش بدهید و به او احترام بگذارید و بگویید: “من نمیتوانم درک کنم که تو دقیقا چه احساسی داری, ولی تمام تلاشم را میکنم تا متوجه شرایطت بشوم و کمکت کنم.”

 

بیشتر قریب به رخداد کسانی که دچار افسردگی می‌شوند علاقه خود را به برقراری ارتباط زناشویی از دست میدهند. کوشش کنید به همسرتان بقبولانید که این بی میلی به علت مسائل شخصی نیست و منحصرا مربوط به مریضی تان هست.

 

ناامید نشوید؛ احتمالاً برخی روزها احساس کنید که تلاش تان به جایی نمیرسد اما مطمئن باشید که اظهار محبت دائمی سرانجام تاثیر خود را میگذارد و می‌تواند همسرتان را متوجه ارزش هاي حقیقی شخصی اش بکند. وی را متقاعد کنید که به متخصص مراجعه کند و کمک هاي لازم را از او بگیرد. افسردگی مقوله اي نیست که بتوان یک تنه به جنگ آن رفت.

 

به یاد داشته باشید بهبود افسردگی درست مانند بهبود عمل جراحی هست. از همسرتان به خوبی مراقبت کرده و تا جاییکه می‌توانید عشق و محبت خود را نثارش کنید. گرچه انتشار نداشته باشید که کارهای تان به سرعت نتیجه بدهد.

 

زندگی با یک فرد افسرده خیلی سخت هست. چه راهکاری برای کسی که در این شرایط قرار گرفته, دارید؟

 

* بهتر هست کسی که در این موقعیت هست کمی به خودش و کارهایی که دوست دارد انجام دهد, بپردازد. زندگی با فرد افسرده کمی کسل کننده هست, به همین علت باید مراقب خودتان باشید. برای خودتان وقت بگذارید و با رفقا تان پارک یا سینما بروید. بیمارانی که دچار افسردگی میباشند ترجیح می‌دهند

 

در منزل بمانند و هیچ کاری انجام ندهند. اگر شما هم بخواهید اینکار را انجام دهید ممکن هست خودتان نیز دچار دشوار شوید. همۀ وقت} به یاد داشته باشید که این دوران نیز سپری خواهد شد و حتماً تلاش کنید از متخصص کمک بگیرید تا زودتر به نتیجه مد نظر برسید و از هر گونه روشهای غیر علمی دوری کنید.