پارس ناز پورتال

افسردگی پیش از رفتن به مدرسه

افسردگی پیش از رفتن به مدرسه

افسردگی پیش از رفتن به مدرسه 

تعطیلات تابستانی همراه با بازی هـای فراوان دیگر بـه اتمام رسیده است و نوبت رفتن به مدرسه رسیده است.این برای کودکان دانش آموز چندان خوشحال کننده نیست. با فرارسیدن پاییز، روزها کوتاه تر شده و دمای هوا رو بـه سردی میرود؛ از طرفی دیگر، اوقات سبکباری، بیکاری و آزادی دانش آموزان بـه اتمام میرسد

 

و جای خود را بـه درس، تکلیف و حضور بـه موقع در مدرسه می‌دهد.این تغییرات معمولاً منجر بـه ایجاد افسردگی در دانش آموزان می شود.

 

بازگشت بـه سبک زندگی پیش از تعطیلات

با بازگشایی مدارس، زمان خواب و بیداری و همچنین غذا خوردن کودکان تان باید بـه گونه ای باشد که کودک در مدرسه احساس خستگی و یا گرسنگی نکند.اما برای این که فرزندان دچار شوک نشوند، بهتر است این تغییرات، آهسته و حدود از 2 هفته قبل از شروع مدارس انجام شوند.مثلا، از دو هفته قبل، هر شب 15 دقیقه زمان خواب فرزند خود را یه عقب بکشید.

 

نظرخواهی از کودکان

بـه کودکان تان اجازه دهید در امور مربوط بـه خود دخالت کرده و برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.بـه آنها کمک کنید تا با همکاری شما، زمان تفریح و استراحت، انجام تکالیف مدرسه و خرید لوازم مورد نیاز مدرسه را خودشان برنامه ریزی کرده و بر امور مربوط بـه خود مسلط باشند.

 

مثلا، می توانید از کودکان خویش بخواهید تا لباس هـای مدرسه را مرتب کنند، دفتر و کتاب هـای جدید خود را جلد بگیرند و اتاق شان را مطابق میل و متناسب با فعالیت هایی که باید از این بـه بعد انجام دهند تزئین و مرتب نمایند.این کارها باعث ایجاد ذوق و شوق در دانش آموزان شده و قبول تغییرات جدید را برای آنها راحت تر می‌کند.

 

ریشه یابی

کودکان بین 5 تا 8 سالگی بـه ندرت در مورد احساسات خود بـه وضوح صحبت می کنند.بنابراین، برای این که بتوان اضطراب درون انها را درک کرد باید بـه علائمی مثل بهانه گیری هـای پی در پی، خشونت رفتاری نسبت بـه خواهر و برادرها و یا دوستانش، گریه و زاری هـای بی مورد، کج خلقی و قهر و همچنین چسبیدن بـه والدین توجه کرد.

 

شنونده خوبی بودن

اگر کودک تان از پایان تعطیلات تابستانی اظهار ناراحتی کرده و اضطراب خویش را با شما در میان میگذارد، بـه خوبی و با حوصله بـه او گوش کنید.در ضمن، بـه جای این که ناراحتی فرزند خود را کوچک شمرده و مانع صحبت کردن وی شوید، با او همدردی کرده و سعی کنید با همفکری یکدیگر، راه حلی برای از بین بردن اضطراب ناشی از بازگشایی مدارس پیدا کنید.     

افسردگی پیش از رفتن به مدرسه

در آغوش گرفتن

زمانی را با کودک خود برای بازی کردن، غلغلک دادن و در آغوش گرفتن همدیگر، بگذرانید.

در ضمن، برای او کتاب بخوانید تا معلومات و دانش او توسعه یابد.

 

این بـه وی کمک می کند تا مقاوم تر شده و اعتماد بـه نفسش افزایش یابد.

علاوه بر این، سعی کنید از همان ابتدا فرزند خود را مستقل پرورش داده و بگذارید برای خود تصمیم بگیرد.

 

جشن خداحافظی

برای پایان تعطیلات تابستان یک جشن خداحافظی با حضور افراد خانواده و دوستان کودکان خود گرفته و هر کدام از لحظات خوب و خوش و فعالیت هـای لذت بخش که در تابستان انجام داده اید، صحبت کنند.این کار اضطراب داشن آموزان را کاهش داده و آنها را برای رفتن بـه مدرسه آماده می کند.