پارس ناز پورتال

افسردگی کودک را چگونه درمان کنیم

افسردگی کودک را چگونه درمان کنیم

افسردگی کودک را چگونه درمان کنیم

دریا صدیقی روان شناس کودک گفت: همانگونه که می‌دانید کودک برای بازی کردن نیاز به اسباب بازی هاي گرانقیمت ندارد و بازی با مواد طبیعی مثل شن، خاک و آب، بسیار ارزان و مفیدتر از وسایل بازی پرزرق و برق است.

 

وی در خصوص تکنیک صفحه شنی اظهار داشت: این روش نوعی مدل روان درمانی بیان گرا همراه با فرافکنی است که مشکلات درونی و بین فردی مریض را مورد بررسی قرار میدهد و برای مواجهه و درمان طیف گسترده اي از ناراحتی هاي روحی و روانی افراد بتازگی مورد دقت روانشناسان قرار گرفته که نتایج درمانی بسیار موفقیت آمیزی به همراه داشته ولی متاسفانه در ایران کمتر به آن پرداخته می‌شود.

 

این روان‌شناس کودک عنوان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، خاک به علت دارا بودن نوعی میکروب در کاهش استرس و درمان افسردگی بسیار موثر است که این میکروب تاثیری شبیه پروزاک« داروی ضد افسردگی» دارد و تماس با آن سبب افزایش سیتوکنین ودر انتها سروتونین خون میشود.

 

وی بیان کرد: احساس غم و ناراحتی با سطح هورمون سروتونین خون تماس مستقیم دارد، بنابر این افزایش میزان سروتونین باعث ایجاد حس خوشحالی در فرد می‌شود.

 

صدیقی افزود: برخلاف باور متعارف بین مردم که محیط کاملا ضدعفونی شده و عاری از میکروب منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن کودکان و ابتلایشان به انواع بیماری هاي مختلف می‌شود، والدین باید دقت داشته باشند که آلوده شدن فرزندان به خاک و گل نه تنها مشکلی در پی ندارد بلکه کمک شایانی به رشد و تخلیه هیجانات مثبت و منفی کودکان میکند.

 

وی تصریح کرد: در بین بازی هاي مختلف اکثر کودکان از هیچ کاری به اندازه خاک و گل بازی لذت نمی‌برند، خردسالان با این سرگرمی نیازهای روحی و روانی خودرا تامین میکنند و به علت این که با قوه ابتکار و خلاقیت خود مشغول تصمیم گیری، خلق و به حقیقت درآوردن تجسمات خود هستند در نتیجه احساس رضایت، آرامش و اعتماد به نفس زیادی کسب میکنند.

 

این روان‌شناس کودک با بیان این که تفریحاتی مثل خاک بازی تاثیر چشمگیری در حل مشکلات و رهایی از ترس ها، توهمات، احساسات ناخوشایند و سرکوب شده دارد، اظهار داشت: بازی با خاک و گل باعث پرورش حس لامسه، قدرت تجسم فضایی، هندسی، مهارت هاي اجتماعی، خلاقیت و اعتماد به نفس، تقویت هماهنگی چشم و دست، رشد و هماهنگی میان عصب و عضله کودکان میشود.

 

صدیقی توصیه کرد: والدین باید یک میز پلاستیکی، تکه اي سفره و میزان مناسبی از حجم خاک یا گل در اختیار کودک بگذارند و با درنظر گرفتن فضای مناسب برای بازی کودک مراقب سلامتی اش نیز باشند.