پارس ناز پورتال

افکار مزاحم را اینگونه از ذهن خود دور کنید

افکار مزاحم را اینگونه از ذهن خود دور کنید

افکار مزاحم را اینگونه از ذهن خود دور کنید 

اگر افکاری در ذهن شما شکل گرفته اند که مدام شما را آزار میدهند می‌توانید سراغ نکته ها و آموزه هاي زیر بروید تا به آرامش ذهنی برسید.هر انسانی، به طور طبیعی و هرروز افکار فراوانی را از ذهن خود میگذارند اما زمانی که فردی بیش از اندازه فکر می‌کند و در مورد مسائل و اتفاقات، دائم و مکررا در حال اندیشیدن هست،

 

تصورات ویرانگری در ذهن او شکل می‌گیرد. تفکر بیش از اندازه سبب می‌شود که ذهن فیلم سینمایی را در درون خود به نمایش درآورد که در آن، یک اتومبیل دائم از مسیر حرکت خود خارج شده و در بیننده آن ایجاد اضطراب میکند.همین طور پروراندن بیش از اندازه فکر سبب تخریب اوضاع خلقی افراد و مانع از انجام تعداد زیادی از فعالیت هاي روزمره نیز میگردد.

 

الگوهای فکری مخرب

تفکرات عمدتا به حوادثی در قبل رابطه پیدا میکنند. بعنوان مثال این امکان وجود دارد که افکاری همچون سه مثال ذیل در ذهن تان پرورانده شود:در جلسه دیروز نباید به بعضی از چیزهایی که گفتم اشاره میکردم. احتمالا همگی افراد حاضر در جلسه می پندارند که من احمقی بیش نیستم.

 

بهتر بود که در شغل قبلی خود باقی می ماندم. شاید می توانستم رضایت و شادی بیشتری را در انجام آن تجربه کنم.والدینم به من نیاموخته اند که چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشم.بعضی از افکار نگران کننده نیز با آینده در رابطه میباشند. بعضی از آن ها از قرار ذیل میباشند:

 

احتمالا در کنفراس فردا عملکرد عمده خوبی نخواهم داشت. مطمئنم که بخشی از مسائلی که باید در مورد آن ها صحبت کنم را فراموش خواهم کرد.همه ي همکارانم قبل از من به ارتقاء شغلی دست پیدا خواهند می‌کنند.میدانم که در دوران بازنشستگی هرگز به اندازه کافی پول نخواهم داشت و همۀ وقت} بی پول و بیمار خواهم بود.

 

چگونه میتوان از تفکر بیش از اندازه پرهیز کرد؟

همچون تغییر یا ترک هر عادت دیگری، تغییر افکار مخرب نیز شما را با چالش هاي فراونی مواجه خواهد کرد اما با انجام تمرین هاي مداوم اینکار نیز قابل انجام هست. در ادامه شما را با ۶ راهکار آشنا خواهیم کرد که مانع از تفکر بیش از اندازه در شما خواهند شد. این راهکارها عبارتند از:

 

۱- از زمان هایي که ذهن تان درگیر میشود، آگاه باشید

تفکر بیش اندازه بدون این که خود از انها آگاه باشید می‌تواند به عاداتی در شما تبدیل شود. به چگونگی تفکر خود دقت بیشتری کنید. با اینکار می‌توانید به مشکل موجود پی ببرید.زمانی که حوادث را بیش از اندازه و بارها و بارها در ذهن خود مرور می‌کنید، نگران مسائلی هستید که نظارت آن ها از دست شما خارج هست. آگاه باشید که این افکار سازنده نیستند و تفکر در زمانی می‌تواند هدایتگر باشد که مثبت و کارآمد باشد.

 

۲- بر راه حل تمرکز کنید

این که تنها به مشکلی که دارید بیاندیشید کمکی به شما نخواهد کرد بلکه باید به فکر راه حلی برای آن باشید. اگر امکان نظارت آن مشکل وجود دارد به دنبال راهکاری برای حل آن باشید و برای حل آن ۵ راهکار کارآمد را مشخص و در نظربگیرید.اگر اتفاقی همچون یک پدیده طبیعی زندگی تان به مخاطره انداخته که از بازرسی شما نیز خارج هست، به دنبال استراتژی هایي برای کنار آمدن با آن باشید و تنها بر مواردی که قابل بازرسی میباشند همچون رفتار خود تمرکز کنید.

 

۳- افکار خود را به چالش بکشید

رهایی از افکار منفی کار آسانی هست. اگر تصور میکنید با یکبار تماس تلفنی به محل کارتان و اعلام خبر مریضی، از کار اخراج خواهید شد یا اگر یکی از پروژه هاي کاری را سر موعود به اتمام نرسانید، بی پول و بی مسکن خواهید ماند، بهتر هست بدانید که افکار منفی تان اغراق آمیز میباشند.

 

به دلیل داشته باشید که احساسات تان در نگاه عینی شما به حوادث تاثیرگذار میباشند. یک قدم به عقب گذاشته و به خوبی آن اتفاق را مورد بررسی قرار دهید. چه شواهدی وجود دارند که نشان دهنده درست بودن اندیشه شما باشند؟ چه شواهدی در دست دارید که دال بر غلط بودن افکارتان میباشند؟

 

۴- برای تصویر العمل هاي تان برنامه زمانی داشته باشید

این که به مدت طولانی به مشکلات خود بیاندیشید، کمکی به شما نخواهد کرد. اما تمرکز بر این که چگونه میتوانید طور دیگری رفتار کنید که به حل مسئله در آینده کمک کنید، بسیار راهگشا خواهد بود.۲۰ دقیقه زمان تفکر را به برنامه ریزی هرروز اختصاص دهید. در این مدت به خود اجازه دهید که در مورد آن مسئله نگرانی و دلمشغولی داشته باشید و ژرف بیاندیشید.

 

زمانی که این ۲۰ دقیقه به اتمام میرسد، به کار دیگری بپردازید. هنگامی که در خارج از زمان تعیین شده، شروع به اندیشیدن افراطی کردید، به خود یاد آوری کنید که برای اینکار زمان خاصی را تعریف کرده اید و باید به آن پایبند باشید.

 

۵- مهارت هاي تمرکز حواس را بیاموزید

زمانی که در حال به سر می‌برید، امکان ندارد به اتفاقات قبل و نگرانی هاي آینده بیاندیشید. تمرکز حواس به شما کمک خواهد کرد که تنها در این جا و اکنون حضور داشته باشید.همچون آموختن هر مهارت دیگری، تمرکز نیز در طول زمان بدست می‌آید و سبب کاهش شکل گیری افکار اضافه در فرد میشود. در این باره، کتاب ها، کلاس ها، اَپ ها، ویدئوها و سایر امکانات آموزشی وجود دارند که همگی می‌توانند راهگشا باشند.

 

۶- کانال را عوض کنید

این که بخواهد با تلقین دائم، تفکر در مورد موضوعی را متوقف کنید، تاثیر معکوسی بر این روند خواهید گذاشت. هر اندازه مغز را اکثر از اندیشیدن منع کنید، به شکل گیری اکثر اندیشه در آن کمک خواهید کرد.با تغییر فعالیتی که انجام میدهید، کانال فکری خود را تغییر دهید. به فعالیت بدنی بپردازید، در مورد موضوع دیگری صحبت کنید

 

و یا خود را با کارهای دیگری که حواس تان را پرت می‌کنند، مشغول کنید. انجام دادن کار متفاوت دیگری، از ورود افکار منفی در ذهن تان پیشگیری به عمل می آورد.

 

مغز را آموزش دهید

 به گزارش پارس ناز دقت به راهی که می اندیشید میتواند آگاهی هایي را در مورد افکار منفی تان به شما بدهد. با تمرین کردن نیز میتوانید به مغز خود آموزش دهید به گونه دیگری بیاندیشد. چنین تمرین هایي در طول زمان به شکل گیری عادات بهتر انجامیده و عضلات ذهنی را در شما شکل می‌دهد که مقاومت ذهن تان را افزایش خواهند داد.