پارس ناز پورتال

الیکا عبدالرزاقی همراه با زندگی گیاهی و ارگانیک

مجموعه : اخبار سینما
الیکا عبدالرزاقی همراه با زندگی گیاهی و ارگانیک

الیکا عبدالرزاقی همراه با زندگی گیاهی و ارگانیک 

در اخبار زیاد می شنویم که سموم و هورمون‌ها در سبزیجات و گوشت‌ها و لبنیات نفوذ می‌کند و اینکه ضرر مصرف اینگونه مواد گاهی حتی از خواص‌شان بیشتر است. این روزها صحبت از محصولات ارگانیک و فواید استفاده از آنها زیاد است، الیکا عبدالرزاقی از زندگی با مواد گیاهی و ارگانیک خود می گوید.

 

خلاصه اینکه استفاده از مواد ارگانیک که بدون کودهای شیمیایی و مواد افزودنی و …تهیه شده باشند دغدغه بسیاری از خانواده‌هاست.

 

با الیکا عبدالرزاقی در مورد سبک زندگی‌اش و اینکه چقدر به تغذیه سالم و ارگانیک و البته ورزش و تندرستی اهمیت می‌دهد و برای تقویت حال روحی‌اش چه راهکارهایی دارد، گپ و گفتی مفصل و خواندنی داشتیم که شما را به خواندنش دعوت می‌کنیم.

الیکا عبدالرزاقی همراه با زندگی گیاهی و ارگانیک

کاسکوی سحرخیز ما

خوشبختانه عادت دارم تحت هر شرایطی چه سر کار باشم و چه در خانه باشم دیر از ساعت دوازده‌ و نیم نخوابم و سعی می‌کنم سحرخیز باشم.

 

البته کاسکوی سحرخیزمان ما را راس ساعت هفت و نیم از خواب بیدار می‌کند و اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم با سروصدای پرنده‌مان بیشتر بخوابیم.
(می خندد)

 

پیروی از رژیم غذایی سالم پس از ازدواج

پیش از ازدواج رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسایی می‌گرفتم تا بتوانم وزنم را ثابت نگه‌دارم و چون استعداد چاقی دارم این رژیم‌ها جزوی از برنامه‌ریزی زندگی‌ام بودند.

 

اشتباهم این بود که غذاهایی با حجم بالا و فست‌فود‌های چرب می‌خوردم و خیالم راحت بود که اشکالی ندارد با یک رژیم دوهفته‌ای سفت وسخت همه اینها را جبران خواهم کرد اما بعد از ازدواج، هم من و هم همسرم تصمیم گرفتیم روش تغذیه سالم را پیش بگیریم.

 

سعی می‌کنیم از کنسروها و مواد غذایی که دارای نگه‌دارنده هستند استفاده نکنیم و از روغن‌های طبیعی در پخت و پز استفاده کنیم . شاید برایتان عجیب باشد بدانید من از روغن دنبه برای پخت و پز استفاده می کنم.

 

روغن دنبه سالم‌ترین و طبیعی‌ترین روغنی است که می توان با آن مواد را سرخ کرد. بدن این نوع چربی را می‌شناسد و راحت می‌تواند آن را حل کند.

 

سنگ‌نوردی، سخت و سنگین اما لذت‌بخش

ورزش دو را از سنین پایین شروع کردم و دونده بسیار خوبی بودم؛ تا جایی که همه امیدوار بودند در این رشته حرفه‌ای شوم و مدال بیاورم. یادم هست مادرم همیشه می‌گفتند:« الیکا نمی‌دود، پرواز می کند.»

 

در کلاس پنجم دبستان در رشته آمادگی جسمانی خیلی پیشرفت کردم و جزو نفرات برتر بودم‌. در دبیرستان هم عضو تیم والیبال مدرسه بودم.

 

بعد از اتمام دبیرستان کلاس‌های بدنسازی را ادامه دادم و مدتی به خاطر درگیری شغلی نتوانستم منظم ورزش کنم.

 

چند سال پیش همسرم به کلاس‌های سنگ‌نوردی می‌رفت و من که یک روز برای تماشای او به کلاس‌های سنگ‌نوردی رفته بودم جذب این ورزش شدم و در باشگاه سنگ‌نوردی ثبت‌نام کردم.

 

از آن به بعد تا مدت‌ها با همسرم برای سنگ‌نوردی به طبیعت می‌رفتیم . سنگ‌نوردی ورزشی سخت و سنگین اما بسیار لذت‌بخش است.

 

هر وقت دلم برای این ورزش تنگ می‌شود دوباره سراغش می‌روم ولی راستش استارت دوباره این ورزش به خاطر سنگین بودنش و اینکه نیاز به قوای جسمانی کامل دارد خیلی سخت است و حتی ده، بیست روز زمان می‌برد تا بتوانم بعد از مدت‌ها دوباره سنگ‌نوردی کنم.

 

دمنوش‌های طبیعی به جای قرص‌های شیمیایی

خیلی کم اتفاق می‌افتد از قرص و دارو استفاده کنیم و به جای اینها دمنوش‌ها و عرقیات گیاهی مصرف می‌کنیم؛ مثلا اگر دچار کم‌خوابی شوم به سمت قرص‌های شیمیایی نمی‌روم و به جای آن دمنوش گل گاو زبان یا بابونه می‌نوشم.

 

تنها هم می‌توانید به کوه بروید

من بارها به تنهایی کوهنوردی رفته‌ام. شاید وقتی می‌خواهید صبح زود از خواب بیدار شوید و تنها راهی کوه شوید برایتان سخت باشد و با خودتان بگوید بهتره بخوابم حالا هفته دیگه می‌رم ولی باید بر این حس تنبلی غلبه کنید.(می‌خندد)

 

من بارها بر این حس غلبه کردم و خیلی هم کوهنوردی در تنهایی به من خوش گذشته و موقع بازگشت احساس صلابت کرده‌ام. (می‌خندد) وقتی به کوهنوردی می‌روید انرژی کوه و طبیعت به شما منتقل می‌شود .

 

زمانی که به بلندای کوه می‌رسید حس می‌کنید زمین و آسمان یکی می‌شوند و این احساس بسیار زیبایی است.

 

خاطرات کوهنوردی در جواهرده

یکی از بهترین خاطرات دوران کودکی من مربوط می‌شود به کوهنوردی‌هایی که با پدر و برادرم می‌رفتیم . ما اهل رامسر هستیم و به کوه‌های جواهرده که منطقه ییلاقی رامسری‌ها محسوب می‌شود زیاد می‌رفتیم.

 

این منطقه بسیار باصفا و زیباست و هوایی بسیار متفاوت با رامسر دارد؛ مثلا وقتی رامسر در تابستان حسابی گرم و شرجی آست این منطقه سرد است و حتی گاهی در تابستان هم برفی می‌شود.

 

وقتی اسم کوهنوردی را می‌شنوم یا وقتی به کوه می‌روم اولین چیزی که به خاطرم می‌رسد خاطره کوهنوردی های‌مان در جواهرده با پدر مرحومم و برادرم است.

 

در سن من کم‌کردن وزن سخت است

تا قبل از آنکه به صورت منظم ورزش کنم، رژیم‌های غذایی متنوعی را تجربه کرده بودم ولی مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌ام که اگر به نوع تغذیه و حجم غذایی که می‌خوریم توجه داشته باشیم و در کنارش ورزش کنیم اصلا نیازی به گرفتن رژیم‌های عجیب و غریب و سخت نداریم.

 

در سن من اضافه کردن وزن کار خیلی راحتی است و پایین آوردن وزن خیلی سخت. من به راحتی می‌توانم ده کیلو به وزنم‌ اضافه کنم اما دیگر مانند یک دختر بیست ساله نمی‌توانم بگویم اشکالی ندارد.

 

اگر هم با غذا خوردن زیاد وزنم بالا رفت با دو روز غذا نخوردن دوباره وزنم را به اندازه قبل می‌رسانم.

 

چکاپ‌های سالانه را پشت گوش نیندازیم

خانم‌ها به خصوص با بالا رفتن سن‌شان باید خیلی به چکاپ‌های سالانه درخصوص بیماری‌های زنان و سینه توجه داشته باشند. متاسفانه بیماری سرطان به خاطر شرایط زیست‌محیطی و آلودگی هوا و تغذیه نامناسب رو به افزایش است.

 

و بهترین راه برای مقابله با این بیماری پیشگیری و اطلاع یافتن به موقع از شروع این بیماری در بدن است. من خودم جزو آن دسته از افراد بودم که مدام چکا‌پ‌های سالانه درخصوص سرطان سینه را با تاخیر می‌انداختم و می‌گفتم خب، حالا هر وقت فرصت داشتم می‌روم،

 

حالا ماه دیگر اگر وقت داشته باشم و… اما این بهانه‌آوردن‌ها و این پشت گوش‌انداختن‌ها خودخواهی کامل است.

 

به این فکر کنیم که اگر به خاطر بهانه‌های بی‌مورد یا بی‌توجهی‌مان خدای ناکرده به این بیماری مبتلا شویم پس از خودمان چقدر می‌توانیم به اطرافیان‌مان آسیب بزنیم.

 

یک لحظه تصویر مادری را در ذهن‌تان مجسم کنید که به او خبر بیماری فرزندش را می‌دهند . این مادر چه حالی می‌شود؟ پس حداقل به خاطر عزیزان‌تان هم که شده بیماری سرطان را جدی بگیرید و دست‌کم در سال یک بار برای چکاپ کلی به پزشک مراجعه کنید.

الیکا عبدالرزاقی همراه با زندگی گیاهی و ارگانیک

بازیگری و تناسب اندام

یک بار کسی از من پرسید چرا بازیگران ایرانی که اینقدر در چشم هستند و مرتب در کارهای سینمایی و تلویزیونی حضور دارند به تناسب اندام‌شان اهمیت نمی‌دهند و بعضی‌هایشان این‌قدر چاق هستند؟!

 

متاسفانه حق با ایشان بود و بعضی از بازیگران به تناسب‌اندام که جزوی از شغل یک بازیگر است اهمیت نمی‌دهند اما این عدم اهمیت از طرف گروه تولید‌کننده هم وجود دارد.

 

ما وقتی سرکار هستیم هر روز با حجم انبوهی از غذاهای چرب و پر کالری و شکم‌پرکن و‌ کم‌خاصیت با ارزش غذایی کم و برنج‌های ناسالم هندی و خارجی مواجه هستیم.

 

بازیگرانی که به تناسب‌اندام خودشان توجه داشته باشند نمی‌توانند از این غذاها استفاده کنند یا اگر مجبور باشند در حد فقط چند قاشق استفاده می‌کنند که از گرسنگی از حال نروند. (می‌خندد)

 

وعده صبحانه را جدی می گیریم

بعد از ازدواج همچنین تصمیم گرفتیم وعده صبحانه را جدی بگیریم و اگر قبل از این گاهی صبحانه نمی‌خوردیم و گاهی فقط به نوشیدن چای اکتفا می‌کردیم، پس از ازدواج دیگر این وعده غذایی‌مان را کامل صرف می‌کنیم.

 

در صبحانه حتما از مغزها و خشکبار استفاده می‌کنیم. شیر و نان جو جزو جدا نشدنی میز صبحانه ماست. از نان جوی دوسر برای وعده صبحانه استفاده می‌کنم و در آن میوه‌های خرد شده می‌ریزم.

 

ورزش منظم، کلید تناسب اندام

چند ماه است به طور مرتب باشگاه بدنسازی می‌روم و ورزش می‌کنم. قبلا فکر می‌کردم وقت کافی برای ورزش ندارم و از ورزش منظم غافل می‌شدم اما حالا معتقدم می‌توانیم با برنامه‌ریزی خوب، وقتی هرچند کوتاه برای ورزش پیدا کنیم.

 

حتی زمان‌هایی که به خاطر مشغله شغلی نتوانم به باشگاه برم در محوطه سبز اطراف منزل‌مان می‌دوم و بعد در منزل نرمش می‌کنم. ورزش خیلی به آرامش و شادابی ام کمک کرده و از وقتی ورزش منظم را آغاز کرده‌ام روی وزن ثابتی هم مانده‌ام.

 

اینها قرار است مادران آینده باشند؟!

وقتی بعضی نوجوان‌ها را می‌بینم که چه رژیم‌های سنگینی می‌گیرند و چقدر به خودشان گرسنگی می‌دهند یا چقدر تغذیه‌های نامناسب و استفاده‌های افراطی از فست‌فود دارند و از ورزش دوری می‌کنند.

 

با خودم فکر می‌کنم این دختران با این بدن‌های نحیف و ضعیف چطور قرار است در آینده مادر شوند و کسی را به این دنیا بیاورند؟

 

خیلی از این دختران نوجوان آنقدر به بدن‌شان با رژیم های عجیب و تغذیه ناسالم فشار آورده‌اند که از سنین پایین دچار کم‌خونی و پوکی استخوان و … می‌شوند.

 

پشت‌های خمیده و آرتروز گردن هم از اثرات استفاده نامناسب و افراطی از موبایل است. طوری که پشت و گردن بعضی از نوجوان‌ها خمیده شده و دچار انحنای ستون فقرات شده‌اند.

الیکا عبدالرزاقی همراه با زندگی گیاهی و ارگانیک

هر کسی راهکاری برای بهتر کردن حال خود دارد و من هم اگر بخواهم حالم خوب شود سعی می‌کنم آدم‌ها را بخندانم. خنداندن اطرافیانم باعث می‌شود حال خودم هم حسابی خوب شود. (می‌خندد)

 

بیشترین تفریح زندگی‌ام این است که اطرافیانم را با تعریف ماجرایی بامزه بخندانم اما اگر بخواهم برای اینکه حالم خوب شود کاری شخصی انجام دهم کتاب خریدن و خریدن هدیه برای عزیزان و دوستانم است که باعث می‌شوند حالم خیلی خوب شود و کلی لذت ببرم.

 

فقط وقتی به چیزی نیاز داشته باشم سمت خرید می روم

خیلی اهل خرید نیستم و تا وقتی به چیزی نیاز پیدا نکنم سمت خرید نمی‌روم. موقع خرید هم اولویت اولم راحتی است، مخصوصا زمان انتخاب، کفش راحتی برایم حرف اول را می‌زند.

 

من کتانی‌پوش هستم و کفش رسمی زیاد استفاده نمی‌کنم و شاید این موضوع هم به همین خاطر باشد که راحتی برایم مهم‌تر از زیبایی است.

الیکا عبدالرزاقی همراه با زندگی گیاهی و ارگانیک

تابع مد روز نیستم

تابع مد نیستم. البته این به این معنا نیست که اساسا تابع مد نباشم چون همه آدم‌ها در دنیا به نحوی تابع مد هستند ولی اینکه بخواهم تابع مد روز باشم برایم اصلا اهمیت ندارد.

 

بگذارید برایتان مثالی بزنم در فیلم «شیطان پرادا می پوشد» مریل استریپ به آن هاتاوی که معتقد بود اصلا تابع مد نیست می گوید : همین کمربند آبی و پولور سفیدت در سال فلان توسط یک طراح مد تولید شده و مد روز بوده.

 

پس همه ما به نحوی تابع مد هستیم؛حتی اگر تابع مد روز نباشیم.

 

برای من اینکه الان چه مدل شلوار یا چه نوع مانتویی مد باشد مهم نیست و همیشه استایل خودم را دارم که راحتی و البته تنوع رنگ در آن حرف اول را می زند.

 

ضمن اینکه از آن دست بازیگرانی نیستم که برایشان مهم باشد در هر مراسم از سر تا پا لباس ها و کفش جدیدی بپوشند. برای من تغییر یک شال هم کافی است.

 

در دور همی‌های دوستانه و فامیلی هم بارها ممکن است از یک دست لباس استفاده کنم. اتفاقا دخترخاله‌ام وقتی من وارد مهمانی‌ها می‌شدم می‌گفت الیکا بازم با لباس فُرمش اومد. (می‌خندد)

 

برای مبارزه با حس افسردگی ورزش بهترین است

خیلی از آدم‌ها گمان می‌کنند افسرده هستند و حال روحی‌شان خوب نیست و بلافاصله به قرص و دارو پناه می‌برند، در حالی که ورزش در این زمینه خیلی موثرتر است.

 

مطمئن باشید با تغییر نوع تغذیه و سبک زندگی و قرار دادن زمانی برای ورزش این حس منفی در مدت کوتاهی از بین می‌رود .در واقع این افراد متوجه می‌شوند اصلا دچار بیماری افسردگی نبوده‌اند و این حس ناشی از خمودگی‌ای است که در زندگی داشته‌اند.

 

زمان‌بندی برای ورزش هم کار چندان سختی نیست. بعید می‌دانم کسی شغلش به اندازه ما وقت‌گیر باشد. ما بازیگران گاهی مجبوریم از 6 صبح تا 10 شب سر کار باشیم ولی با وجود همین تایم فشرده هم می‌توان نیم ساعت از خواب صبح زد و برای ورزش و نرمش بیدار شد؛ به شرطی که به تنبلی اجازه جولان ندهیم. (می‌خندد)

 

به زالو انداختن اعتقاد دارم

طب سنتی و ایرانی را خیلی دوست دارم. حجامت و زالو انداختن هم جزو کارهای روتین خانواده ماست. (می‌خندد) اگر یک سرچ ساده در گوگل کنید و فواید این کار را بخوانید احتمالا شما هم مشتاق خواهید شد.

 

البته باید به مرکزی کاملا بهداشتی و دارای مجوز مراجعه کنید چون شرایط نگهداری زالو خیلی مهم است و اینکه حتما زالو درخود آن مرکز پرورش داده شده باشد.

 

از لبنیات محلی استفاده می‌کنیم

میوه سبزیجات در تغذیه ما جایگاه ویژه‌ای دارند و حضور سبزی خوردن و سالاد روی میز ناهار و شام ما همیشگی است و سعی می‌کنم حتما در خرید‌هایم از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنم.

 

ما از شیر پاکتی و پنیر بسته‌ای استفاده نمی‌کنیم و لبنیات ما همه محلی و ارگانیک هستند. منزل ما جایی است که به راحتی به منطقه روستایی دسترسی داریم و می‌توانیم از شیر، ماست، پنیر و کره محلی و سالم استفاده کنیم.

 

از شامپو، کرم های دست ساز استفاده می کنم

فکر می کنم مشخص است خیلی اهل آرایش نیستم (می‌خندد) دراین شهر دود گرفته و آلوده به اندازه کافی سرب و سموم روی پوست مان می‌نشیند حالا شما فکر کنید مدام هم بخواهیم مثلا از رژلب که خودش حاوی سرب است استفاده کنیم.

 

البته لوازم آرایش های خیلی گران قیمتی هستند که شاید این اثرات سو را کمتر داشته باشند اما من فکر می‌کنم بهتر است به جای این همه هزینه برای خرید لوازم آرایش چند تا کتاب خوب بخریم.

 

کرم‌ها و شامپوهایم را از مرکزطب سنتی و ایرانی در کرج که تولید لوازم بهداشتی دستی هم دارد تهیه می‌کنم. این مرکز با استفاده از مواد طبیعی شامپوها و کرم‌های دست‌ساز با قیمت مناسب تولید می‌کند و من هم از محصولات آنها رضایت کامل دارم.