پارس ناز پورتال

اشتباهات امنیتی در مودم های وای فای

اشتباهات امنیتی در مودم های وای فای

اشتباهات امنیتی در مودم های وای فای 

در مودم های وای فای باید امنیت را تا حد بالایی رعایت نمود زیرا نرم افزارهای هک کننده پسورد این مودم ها این روزها در موبایل هرکسی یافت می‌شوند. شبکه‎هاي بی‎سیم به علت سهولت در بهره گیری و دسترسی فراگير بسیار پرطرفدار میباشند. از طرفی اگر شما از تلفن هوشمند، تبلت یا لپ تاپ برای اتصال به اینترنت بهره گیری می‎کنید؛

 

حتما باید از یک شبکه وای‎فای بهره گیری کنید. اما این فناوری نیز مشکلات مربوط به خود را دارد. اگر مراقب نباشید، بهره گیری از اینترنت بی‎سیم می‎تواند شما را در معرض خطرات امنیتی از جمله دسترسی هکرها به اطلاعات محرمانه شما قرار دهد. در ادامه پنج اشتباه متعارف که مردم در زمان بهره گیری از وای‎فای مرتکب می‎شوند و راه‎هاي پیشگیری از آن را بررسی خواهیم کرد.

 

آیا شبکه وای‎فای شما به روی همۀ باز هست؟

یکی از کاربران اینترنت بی‎سیم تعریف می‎کرد، چند سال پیش که تازه فناوری شبکه‎هاي بی‎سیم خانگی در حال رواج پیدا کردن بود او از این خدمات بهره گیری می‎کرده هست. بعد از چند روز متوجه اتفاق عجیبی می‎شود. اتومبیل‎ها برای حدود 10 تا 20 دقیقه جلوی منزل او توقف می‎کردند. بعد از کمی‎ تحقيق این فرد متوجه می‎شود

 

شرکت ارائه کننده خدمات اینترنت او تنظیمات روتر بی‎سیم وی را بدون قرار دادن رمز عبور باز گذاشته هست و هر شخصی می‎توانسته از آن بهره گیری کند. او بعد از بستن سیگنال وای‎فای خود با بهره گیری از کلمه عبور متوجه می‎شود که دیگر خبری از غریبه‎ها نیست.

 

اشتباه اول: عدم تعریف رمزعبور

اگر فراموش کنید که روی روتر وای‎فای خود کلمه عبور (کلید کدگذاری نام دیگر آن هست) بگذارید، به هر شخصی که در محدوده امواج شبکه بی‎سیم شما قرار داشته باشد اجازه خواهید داد به شبکه شما متصل شود. اگر به اشتراک گذاری فایل و چاپگر نیز در شبکه شما فعال باشد، هر رهگذری می‎تواند به فایل‎هاي هر کامپیوتری که به شبکه خانگی یا اداری شما متصل هست

 

دسترسی پیدا کند. وای‎فای کدگذاری نشده نیز می‎تواند باعث شود تا سارقان اطلاعات حتی اگر مستقیما به شبکه شما متصل هم نشده باشند مخفیانه ترافیک اینترنت شما را استراق سمع کنند. جابجایی داده بین یک کامپیوتر و یک روتر بی‎سیم به تمام جهات و تا فاصله چند صد متری منتشر می‎شود.

 

همین طور دسترسی افراد غیرمجاز به یک شبکه وای‎فای می‎تواند سرعت ترافیک این شبکه را کم کرده و حتی باعث فعالیت‎هاي مجرمانه از طریق این شبکه شود. به همین دلایل ضروری هست تا تنظیمات شبکه بی‎سیم خود را به گونه‎اي انجام دهید تا از یکی از روش‎هاي کدگذاری موجود در روتر شما بهره گیری کند.

 

اشتباه دوم: رمزنگاری WEP

وقتی در حال مسدود کردن امواج وای‎فای خود هستید، اشتباه بهره گیری از سیستم کدگذاری قدیمی‎ و ضعيف WEP را مرتکب نشويد. با بهره گیری از نرم افزارهای موجود در اینترنت می‎توان در ظرف کمتر از دو دقیقه به یک شبکه کدگذاری شده با WEP نفوذ کرد. متاسفانه اغلب WEP نخستین انتخاب در لیست روش‎هاي کدگذاری در روتر هست، بنابراین تنبلی را کنار بگذارید و همه ي وقت نخستین گزینش را انتخاب نکنید. در حال حاضر برترین گزینش محافظتی Personal (PSK) WPA2 هست.

 

اشتباه سوم: رمزعبور ضعیف

انتخاب یک کلمه عبور ضعيف برای محافظت از شبکه وای‎فای یک اشتباه متعارف هست. حتی اگر از یک شیوه کدگذاری قدرتمند هم بهره گیری کرده باشید، فایده‎اي نخواهد داشت اگر یک هکر بتواند کلمه عبور دسترسی به شبکه شما را از طریق تلاش کلمات تصادفی حدس بزند. اغلب روترهای بی‎سیم به طور پیش فرض از یک کلمه عبور مانند admin یا password بهره گیری می‎کنند

 

و یا اگر روتر خود را از فراهم سازی کننده خدمات اینترنت خود دریافت کرده باشید معمولا کلمه عبور وای‎فای تلفن منزل شما در نظر گرفته می‎شود. کلمات عبور شبیه به این کاملا قابل حدس زدن میباشند.از طرفی دستگاه مودم یا روتر شما از یک نام کاربری و کلمه عبور دیگر هم بهره گیری می‎کند که شما زمانی که قصد دارید وارد صفحه مربوط به تنظیمات دستگاه شوید باید آن را وارد کنید. بنابراین این جا بحث بر سر دو کلمه عبور مجزا هست، که هر دو آن ها مهم میباشند.

 

یک کلمه عبور پیچیده باید حداقل از 12 کاراکتر تشکیل شده باشد که ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و کاراکترهای خاص هست. نگران این نباشید که مجبورید در هر زمان بهره گیری از شبکه کلمه عبور را وارد کنید. معمولا شما تنها یک‌بار زمانی که قصد دارید یک دستگاه اخیر مانند تلفن هوشمند را به شبکه معرفی کنید باید این کلمه عبور را وارد کنید.

 

اشتباه چهارم: غیرفعال‌سازی فایروال

غیرفعال کردن فایروال داخلی روترهای پیشرفته به این امید که به اینترنت سریعتری دسترسی داشته باشیم، چهارمین اشتباه رایجی هست که تعداد زیادی از کاربران مرتکب می‎شوند. فایروال از ورود غیر مجاز مزاحمان به شبکه شما پیش گیری می‎کند. این روش محافظتی عمده سرعت اینترنت شما را کاهش نمی‎دهد. بنابراین فایروال روتر خود را غیرفعال نکنید.

 

اشتباه پنجم: پنهان‌سازی SSID

 به گزارش پارس ناز پنهان نگه داشتن شبکه به قصد فرار کردن از دست هکرها اشتباه دیگری هست که برخی از مردم انجام می‎دهند. برخی از کاربران تصور می‎کنند تنها پنهان کردن نام شبکه یا SSID به جای بهره گیری از سیستم کدگذاری و کلمه عبور آن ها را مصون نگه می‎دارد. اغلب روترها در تنظیمات خود گزینش‎اي برای مخفی کردن و عدم انتشار نام شبکه دارند

 

تا سایر دستگاه‎هاي وای‎فای که در محدوده امواج شبکه قرار دارند نتوانند این شبکه را در لیست شبکه‎هاي قابل دسترس خود ببینند. غیرفعال کردن SSID ایده بدی نیست، اما این نام در خیلی از انواع ترافیک اینترنت قرار دارد و یک هکر با کمک یک نرم افزار رایگان به راحتی می‎تواند SSID روتر شما را استخراج کند.

 

در اقدامی‎ نمونه، بهره گیری از روش فیلتر کردن آدرس MAC به تنهایی برای صدور اجازه اتصال چند دستگاه خاص به روتر نیز شیوه قابل اتکایی نیست و می‎توان از آن عبور کرد. در ثانی بهره گیری از فیلتر آدرس MAC باعث ایجاد زحمت می‎شود. شما هر زمان که می‎خواهید یک دستگاه اخیر را به شبکه خود متصل کنید مجبور خواهید بود

 

آدرس MAC آن را در لیست تنظیمات روتر وارد کنید. فیلتر کردن آدرس MAC بعنوان یک مکمل امنیتی شیوه خوبی هست، اما نباید تنها به آن اکتفا کنید.