پارس ناز پورتال

امکان مرگ هنگام کار زیاد با کامپیوتر

امکان مرگ هنگام کار زیاد با کامپیوتر

امکان مرگ هنگام کار زیاد با کامپیوتر 

اگر کارتان با کامپیوتر گره خورده است,طراح وب هستید یا برنامه نویس,شاید هم بازی خور,باید مراقب سلامتی خود باشید. به گفته کارشناسان سلامت، نشستن مداوم ۸ ساعت در پشت سیستم های اداری و انجام امور روزانه بدون تحرک خاص، احتمال مرگ را در این افراد ۶۰ درصد افزایش می دهد.

 

با افزایش تمایل به زندگی در محیط های سربسته٬ تمایل به داشتن زندگی ماشینی و به دور از تحرکات جسمی نیز افزایش یافت. تا آنجا که هر ساله تحقیقات از سیر صعودی درخواست افراد در کارهای اداری خبر می دهد.نشستن پشت سیستم و انجام امور اداری یکی از معضلات زندگی مدرن به حساب می آید.

 

۸ ساعت مداوم بدون داشتن هیچگونه تحرکی احتمال آسیب جدی به بدن را افزایش داده است. محققان با انجام تحقیقات گسترده بر روی بیش از یک میلیون بزرگسال، به این نتیجه رسیده اند که لطمات وارده از نشستن روزانه بیش از ۸ ساعت بر روی صندلی های اداری، احتمال مرگ ناگهانی را تا ۶۰ درصد در این افراد افزایش داده است.

 

چاقی مفرط در پی داشتن رژیم های غذایی ناسالم ، زندگی مبتنی بر ماشین و تمایل به انجام کارهای اداری بیش از انجام کارهای بدنی، شرایطی را برای افراد فراهم می کند که به گفته کارشناسان گام های فرد را بیش از پیش به مرگ نزدیک می کند.

 

کارشناسان تغذیه معتقدند هر کارمند اداری در طی روز ملزم به انجام حرکات ورزشی به مدت یک ساعت است، که این روند در طول روز و با انجام حرکات کششی هر ساعت ۵ دقیقه آغاز می شود.یک ساعت پیاده روی سرعتی، استفاده از دوچرخه به جای ماشین و انجام حرکات ورزشی موثرترین راه برای مقابله با خطرات یکجا نشینی به حساب می آیند.

 

برخی از کارشناسان سلامت در دانشگاه انگلیس از تاثیر نیم ساعته این روند بر روی سلامت خبر داده اند که با این وجود باز هم بسیاری از انجام آن سرباز می زنند. محققان به نتایجی دست یافته اند که طی آن، افراد با در اختیار داشتن موقعیت و شرایط زمانی، باز هم از انجام تحرک بدنی طفره می روند، که این خود دلیلی در مرگ های زودهنگام در این افراد است.

 

یکی از اساتید برجسته دانشگاه کمبریج “Ulf Ekelund”  مدعی ست، با انجام تحقیقات گسترده بر روی بسیاری از کارمندان، به این نتیجه رسیده است که ورزش روزانه (از پیاده روی سرعتی گرفته تا دراز و نشست) احتمال مرگ بر اثر بی تحرکی را به حداقل رسانده است.

 

بسیاری از افراد از نداشتن موقعیت زمانی و وقت کافی برای ثبت نام در باشگاه های ورزشی و نیز خستگی پس از یک روز کاری گلایه می کنند. اما متخصصان سلامت تمامی این دلایل را دال بر تنبلی می دانند، چرا که معتقدند این میزان ریسک را می توان تنها با دویدن ساده، پیاده روی سریع و یا حتی حرکات کششی و مقاومتی در طول روز این خطرات را به حداقل رساند.

 

این متخصصان همچنین بر این باورند که فعالیت روزانه یک ساعته علاوه بر کاهش احتمال مرگ به تناسب اندام نیز کمک شایانی می کند.نیازی به داشتن برنامه دقیق برای ورزش وجود ندارد. داشتن زمان و مکان خاص برای ورزش تنها فرد را از انجام فعالیت های این چنینی دلسرد می کند.

 

شما می توانید در طول روز دقایقی را بیابید و فارغ از هرگونه تنش روزمره اداری به قدم زدن با گام های باز بپردازید و یا چند دقیقه را در فضای باز اطراف محل کار خود به دویدن بپردازید. این کار انرژی لازم برای ادامه یک روز کاری پر انرژی و شاداب را نیز برای شما فراهم می آورد.

 

کارشناسان سلامت، از رواج پدیده پشت میز نشینی و بی تحرکی به عنوان زیانبارترین پدیده حال حاظر یاد می کنند. پدیده ای که چاقی مفرط و بسیاری از معضلات و بیماری های جسمی را برای کارمندان به جا گذاشته است. بسیاری از کارشناسان به سیاست های دولت برای تغییر این روال در راستای سلامت کارمندان تاکید کرده اند.

 

 از متداول ترین این اصلاحات، می توان قرار دادن فاصله طولانی ایستگاه های اتبوس و یا تاکسی از محل ادارات، همچنین مشخص کردن روزهایی به عنوان روزهای بدون خودرو و یا قرار دادن ملزومات ورزشی در پارک ها به صورت رایگان اشاره کرد، که خود سهم چشم گیری در زمینه افزایش تحرک داشته است.

 

محققان علاوه بر تاکید بر خطرات بی تحرکی بر روی سلامت افراد، کارمندان را جز محتمل ترین افراد در ریسک پذیری بیماری های ناشی از بی تحرکی می دانند. تا آنجا که این قشر را ملزم به استفاده از کوچکترین فرصت ها برای پیاده روی می کنند. به گفته دکتر اکلاند، همیشه در ساعات اداری برای خود دقایقی را لحاظ کنید تا بتوانید تحرک بدنی داشته باشید.

 

هر از گاهی بی دلیل از پشت کامپیوتر بلند شوید، در طبقات رفت و آمد کنید و حتما این کار را از طریق پله ها انجام دهید. با دوستان به بیرون از مجموعه بروید و کمی قدم بزنید. خودتان برای خود چای یا قهوه را آماده کنید و برای اینکار حتما به آشپزخانه شرکت بروید.  دکتر”پدرو هلال”  متخصص سلامت از دانشگاه برزیل؛  معتقد است، هیچ چیز در دنیا کشنده تر از بی تحرکی و نشستن دائم نمی تواند باشد.

 

متخصصان بر این اعتقادند در صورتی که کارمندان قصد انجام حرکاتی برای رهایی از خطر مرگ داشته باشند، این حرکات باید به صورت جدی   و به صورت موثر انجام پذیرد. همانگونه که ورزش و تحرک فیزیکی متابولیسم بدن را افزایش می دهد و علاوه بر نشاط و شادابی، کاهش وزن خطر مرگ را کاهش می دهد، نشستن به مدت طولانی نیز بهم ریختگی هورمون ها را به همراه خواهد داشت.

 

در تحقیقات انجام شده در کشور استرالیا و اروپای شرقی بر روی زنان کارمند متوسط سنی ۲۵ تا ۴۵ سال، محققان اثبات کرده اند که افرادی که به صورت اداری ۸ ساعت را بدون هیچگونه تحرکی بر روی صندلی پشت سیستم می گذرانند احتمال مرگشان بیش از افراد دیگر با میزان تحرک بدنی قابل توجه است. این میزان که در تحقیقات ۹٫۹ دصد تخمین زده شده،  اهمیت مساله را دو چندان کرده است.

 

این تحقیقات همچنین بر روی افرادی با تحرک روزانه ۱۰ دقیقه تا یک ساعت نیز انجام شده است که آمارها نشان از کاهش ۶ درصدی خطر مرگ در این افراد خبر می دهد. بیماری های قلبی، انواع مختلف سرطان ها از نتایج نشستن بیش از ۸ ساعت با تحرک بدنی صفر به حساب می آیند.

 

کارشناسان سلامت بر این اعتقادند، میزان مرگ و میر در افرادی که در روز بیش از ۵ ساعت بدون هیچگونه تحرکی به تماشای تلویزیون می پردازند مشابه افراد کارمند بدون تحرک بدنی در ادارات است.

 

همه ساله ۵ میلیون نفر در جهان به علت مشکلات در ارتباط با عدم فعالیت جسمی از دنیا می روند که در کنار تصادفات رانندگی ، سیگار و دخانیات یکی از عواملی ست که بیشترین میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

 

یکی از متخصصان علم پزشکی در مقاله ای که به تازگی در نشریه نیویورک تایمز منتشر شده است، به پیامدهای اقتصادی در کنار مضرات سلامتی می پردازد که به گفته وی، سالانه میلیاردها دلار هزینه برای دولت ایجاد کرده است. وی با بیان این مطلب افزود، می توان به سادگی با تبلیغات گسترده در خصوص ورزش و همچنین تشویق افراد با کاهش هزینه های ورزشی

 

برای مثال پایین آوردن ورودی باشگاه ها و در اختیار گذاشتن تجهیزات ورزشی در اختیار افراد به صورت رایگان، از صرف هزینه های سرسام آور پس از آن جلوگیری کرد. وی همچنین با تخصیص شعار”بی تحرکی مرگ آور است” این طرح را به دولت ها پیشنهاد داده است.