پارس ناز پورتال

انبه میوه ای که منبع انرژی و سلامتی است

انبه میوه ای که منبع انرژی و سلامتی است

انبه میوه ای که منبع انرژی و سلامتی است 

حتماً شما هم درمورد خاصیت هاي بی تعداد انبه شنیده اید،میوه اي که اواخر بهار به بازار می‌آید و بسیار پرمصرف و محبوب هست.میوه ها هم مانند آدم‌ها میباشند و محبوب و غیرمحبوب دارند؛ غیرمحبوب ها را می‌گذاریم کنار اما انبه سال 2012 عنوان محبوب ترین میوه سال جهان را بالاتر از موز، سیب و پرتقال به دست آورد.

 

انبه یک جورهایی آل پاچینوی دنیای میوه هاست. هر نقشی را میتوانید به این میوه زرد بسپارید؛ از فراهم سازی ویتامین هاي بدن و خواص درمانی بگیرید تا آبروداری جلوی مهمان هاي رودربایستی دار و تصحیح کردن دسر، سس، غذا، سالاد و نان انبه.

 

ویتامین هایي که در این میوه استوایی وجود دارد.

بمب ویتامین!

تا چند سال پیش بعید بود اکثر از سالی یکی دو بار شانس خوردن انبه را پیدا کنیم اما در چند سال قبل، واردات انبه، آن را مهمان منزل هاي ما کرده هست، انبه سرشار از بتاکربنات، ویتامین سی و ویتامین هاي گروه ب هست. ویتامین ب برای کودکان ضروری هست، چون هورمونهای بدن را تعدیل می‌کند

 

و باعث رشد طبیعی انها می‌شود. اگر دشوار کم خونی، فشار خون بالا، التهابات پوستی، کج خلقی و زودرنجی و افسردگی در خودتان حس میکنید، انبه مصرف کنید؛ خدا را چه دیدید، احتمالاً کارگر افتاد و تن نازتان نیازمند طبیبان نشد.

 

سر و کله انبه از کجا پیدا شد؟!

انبه‌ي میهنی بخر

کاشت انبه قدمتی چهارصد ساله در هندوستان دارد و از اواخر قرن 16 میلادی به دیگر نقاط جهان هم رفت. دیدنی اینکه بذر انبه در همان سال ها به بندر گمبرون- بندرعباس فعلی- هم رسید و از حدود 500 سال پیش این میوه در هرمزگان و حاشیه خلیج فارس کشت میشود.

 

درخت انبه خیلی اکثر از آن که فکرش را کنید قد می‌کشد و گاهی عمرش تا 300 سال هم می‌رسد؛ این یعنی می‌شود در باغات انبه میناب قدم زد و درخت هایي پیدا کرد که زمان شاه عباس کاشته شده اند. با اینکه سطح زیادی از باغات سیستان و بلوچستان و هرمزگان زیر کشت این محصول رفته اند اما هنوز هم بیشترین انبه هایي که در بازار ایران وجود دارند، محصول کشور کنیا میباشند و چند هزار کیلومتری راه آمده اند تا حال ما را خوب کنند.

 

اندر عجایب و شگفتی هاي این میوه گرمسیری

پدر معنوی بته جقه

 

• یک درخت انبه، گاهی میتواند تا 30 متر رشد کند؛ به ارتفاع ستون هاي تخت جمشید
• طرح بته جقه روی پارچه هاي قدیمی از میوه انبه الهام گرفته شده هست.
• افسانه هاي هندی می‌گویند راهب هاي بودایی همه ي وقت زیر سایه درخت انبه مراقبه می‌کردند.
• هیچ وقت گول ظاهر انبه را نخورید؛ رنگ قرمز حتماً علامت رسیده بودن آن نیست.

 

• درخت انبه حتی میتواند تا 300 سال عمر کند؛ به اندازه مجموع سلسله هاي افشاریه، قاجار و پهلوی.
• هندی ها بزرگترین تولیدکننده انبه در جهان میباشند؛ با فرآوری 1.4 میلیون تن انبه در سال.

 

• انبه در هرمزگان ایران در هر هکتار حدود 90 تن محصول میدهد، اما در سیستان و بلوچستان به دلیل نم کمتر از هر هکتار 17 تن انبه به دست می‌آید.

 

• قدیمی ها به انبه «میوه عشق» هم میگویند؛ احتمالا به دلیل طبع گرمی هست که دارد!

 

چقدر از خواص دارویی انبه میدانید؟!

داروخانه سیار

سودمندترین محصولی که هندی ها در تاریخ کشورشان ساخت و به بقیه جهان صادر کرده اند، همین انبه هست. اگر می پرسید چرا انبه پرخاصیت هست؟! میتوانیم یک لیست بلندبالا برایتان ردیف کنیم. انبه با وجود مزه شیرین اش برای بیماران دیابتی خوب هست و به کاهش قند خون کمک می‌کند.

 

هر وقت دچار یبوست شدید، مصرف انبه پیشنهاد میشود، چون حرکت روده ها را تنظیم میکند به بهبود حافظه تان کمک میکند، برای چشم خاصیت دارد، به آنزیم هاي دستگاه گوارش نظم می‌دهد و در درمان سینوزیت هم کاربرد دارد. خود ما هم میدانیم که این روزها دست روی هر چیزی بگذارید، متخصصان فرمایش، یک لیست از فوایدش ردیف و درمورد خاصیت هایش اغراق می‌کنند اما انبه داستان دیگری دارد و جزء خواص دوست داشتنی اي هست که از هر عیب و تهمتی بری هست.

 

موز دوست انبه هست!

ترکیب دو از هزاران

می‌توانید با دو پیمانه بستنی وانیلی اندکی یخ خرد شده و یک موز و یک انبه به راحتی یک نوشیدنی با دو مزه عالی و دوست داشتنی تهیه کنید که خیلی هم خوشرنگ و هیجان انگیز هست و اگر مهمان داشته باشید، حتماً فکر می‌کنند از هر انگشتتان یک هنر می ریزد! تازه اگر به همین ترکیب اندکی اسفناج هم اضافه کنید،

 

حتماً همۀ از شما طرز تهیه این اسموتی خوشگل را می پرسند. اسفناج به دلیل طبع سرد همراه موز و انبه که طبعی گرم دارند، کمک میکند این اسموتی متعادل شود.

 

یک سالاد متفاوت و فرانسوی

آشپزی مستطاب

سالاد، اصطلاحی فرانسوی هست و معمولاً اکثر سالادها برای فرانسوی ها نوعی پیش غذا به حساب می‌آیند اما سالاد انبه و مرغ برای خودش غذای کاملی هست و نیازی به هیچ غذای دیگری در کنارش ندارد. با دو تا انبه، دو تا سینه مرغ و خیار و گشنیز و پیاز و جعفری و گرچه افزودن روغن زیتون و آبلیمو،

 

میتوانید برای چهار نفر یک غذای مقبول درست کنید؛ آن هم در 10 دقیقه. اگر خیلی هم اهل این سوسول بازی ها نیستید و مانند یک آریایی غذایتان را با برنج کافی میل کنید، ایرادی ندارد! انبه فکر همۀ جا را کرده هست. انبه پلو با میگو، از آن غذا هاي هیجان انگیزی هست که فرمان پختش حتی در کتاب مستطاب آشپزی هم آمده. بد نیست آدم مزه هاي اخیر را آزمون کند، همه ي وقت که نباید قرمه سبزی خورد.

 

برش زدن انبه

باید اقرار کرد که برش زدن انبه به دلیل هسته بزرگ آن به نظر سخت هست اما استرس نگیرید، همه ي وقت راه حلی وجود دارد. در بازار کاترهای مخصوص برای برش زدن انبه وجود دارد که بدون دردسر می‌توانید انبه را از هسته جدا کنید. ابتدایی ترین ابزار بهره گیری از لیوان هست، از این ارزان تر؟

 

بن سای انبه

درختچه انبه شبیه به درختچه هاي بن سای هست اما در هیچ مغازه گلفروشی اي نمی‌توانید یک درخت انبه بخرید. اگر می‌خواهید درخت انبه اهلی خودتان را داشته باشید، بعد از خوردن میوه هسته آن را در آب گرم قرار دهید. بعد هسته را بدون آن که به مغز آن آسیبی برسانید، باز کنید. مغز انبه، شبیه لوبیا هست.

 

بعد از جدا کردن بذر، آن را در کیسه اي پلاستیکی بیندازید و چند قاشق آب هم داخل کیسه بریزید و درب پلاستیک را ببندید و جلوی نور آفتاب قرار دهید. بعد از دو هفته نم داخل کیسه باعث میشود بذر جوانه بزند. اکنون بذر جوانه زده تان را در گلدان بکارید و گلدان را جایی قرار دهید که نور غیرمستقیم آفتاب رویش بتابد. گلدان زینتی انبه حاضر شده و کار دیگر جز هفته اي دو بار آبیاری ندارید.