پارس ناز پورتال

چگونه با انتقاد کردن دیگران کنار بیاییم؟

چگونه با انتقاد کردن دیگران کنار بیاییم؟

چگونه با انتقاد کردن دیگران کنار بیاییم؟ 

شمار زیادی از ما برایمان سخت هست وقتی کسی از ما انتقاد می کند, خود ما هم گاهی میدانیم که درست می‌گوید اما بازهم غمگین می شویم. درست کنار آمدن با نقد و انتقاد, مهارت مهمی از زندگی هست. همۀ‌ي ما جاهایی در زندگی‌مان مورد انتقاد قرار می گیریم. گاهی برای‌مان سخت هست آن را بپذیریم اما همۀ چیز بستگی به واکنش و نگرش ما دارد.

 

شما میتوانید از انتقاد به شیوه‌اي درست بهره گیری کرده و رشد کنید یا به شیوه‌اي غلط با آن برخورد کرده و اعتماد بنفس‌تان را پایین آورده و دچار استرس و خشم و روحیه‌ي تهاجمی بشویددو نوع انتقاد وجود دارد؛‌انتقاد سازنده و انتقاد ویرانگر. اگر یاد بگیرید تفاوت این دو را تشخیص دهید, می توانید با هر انتقادی که از شما میشود به درستی برخورد کنید.

 

وقتی توسط فرد دیگری به بحران کشیده میشویم, نسبتا طبیعی هست که واکنش منفی نشان دهیم. این را در نظر بگیرید که واکنش‌هاي منفی, شما را چگونه جلوه میدهد و از آن مهمتر, چه احساسی به شما می دهد.

 

راهی که شما برای برخورد با انتقاد گزینه می کنید, از جوانب متعددی روی زندگی خودتان تاثیر می گذارد, بنابراین بهتر هست راههایی را شناسایی کنید که بتوانید از انتقاد به نفع خود بهره برده و از آن برای قوی‌تر شدن و توانمندتر شدن بهره گیری کنید.

 

انتقاد سازنده و انتقاد ویرانگر

تفاوت بین انتقاد سازنده و انتقاد ویرانگر, در روشی هست که نقد و نظر, ارائه میشود.هر چند هر دو نوع انتقاد, ایده‌ها, عادت‌ها, شخصیت و توانایی شما را به بحران می کشند, اما وقتی کسی انتقاد مخربی از شما می کند میتواند به غرورتان لطمه زده و اثرات منفی بر اعتماد بنفس و اعتماد به نفس‌تان بگذارد. انتقاد ویرانگر, معمولاً نتیجه‌ي بی‌فکری یک نفر دیگر هست,

 

اما به هر حال میتواند آشکارا بدخواهانه و از روی تنفر ورزی هم باشد. انتقاد ویرانگر در برخی موارد منجر به خشم و تهاجم میشود.اما انتقاد سازنده, با هدف اشاره به اشتباهات ارائه میشود اما به شما این را هم نشان می دهد که چگونه شرایط را بهتر کنید. انتقاد سازنده باید بعنوان بازخوردی خوب تلقی شود که می تواند به شما کمک کند به جای این که اعتماد بنفس‌تان را از دست بدهید, در جهت ترقی قدم بردارید.

 

اگر انتقادی سازنده باشد, معمولاً پذیرفتن آن هم آسان‌تر خواهد بود, حتی اگر کمی آزرده‌تان کند. به هر حال این را به دلیل داشته باشید که میتوانید از انتقاد به نفع خود بهره ببرید.

 

برخورد با فرد منتقد

برخی از افراد ذاتا منتقد میباشند و همۀ وقت} هم این را درک نمیکنند که به احساسات فرد مقابل صدمه می زنند. اگر شما هم کسی را می‌شناسید که از همه ي چیز انتقاد میکند, کوشش کنید نظرات وی را جدی نگیرید چون این رفتار, بخشی از خصوصیت‌هاي شخصیتی اوست. اگر نظرات منفی وی را جدی بگیرید و دلخور شوید میتواند موجب خشم و نارضایتی شما نسبت به آن فرد شده و به روابط‌ تان صدمه بزند.

 

یادتان باشد کسانی که از همه ي چیز انتقاد می کنند یا سخنان کوبنده‌اي ارائه میدهند, کسانی میباشند که به کمک نیاز دارند, ایراد از شما نیست این که از نظر فیزیکی چه واکنشی به انتقاد نشان دهید, بستگی به ذات انتقاد دارد و این که شما چه موقعیتی دارید و انتقاد از چه منبعی ارائه شده هست.

 

نکته‌ي مهمی که باید به یاد داشته باشید این هست که شرایط هر چه که باشد, با خشم و عصبانیت واکنش نشان ندهید چون قشقرق به پا شده و احساسات بدی ایجاد میشود که مطمئنا باب میل‌تان نیست.کوشش کنید خونسرد باشید و با فرد منتقد با فهم و احترام رفتار کنید. اینکار به شما کمک می کند تشنج زدایی کرده

 

و شرایط را بهتر بازرسی کنید. نشان دهید شما قوی‌تر هستید و در دام رویارویی به مانند نیفتید. اگر شما هم وی را به بحران بکشید, ممکن هست بحث و جدلی شروع شود که شاید غیرضروری و تنش برانگیز هست.اگر احساس می کنید ممکن هست بازرسی ‌تان را از دست بدهید یا چیزی بگویید یا کاری انجام دهید که صدمه زننده باشد, از محل دور شوید.

 

اگر در یک دیدار کاری هستید, مودبانه عذر بخواهید و اتاق را ترک کنید تا فرصتی برای آرام کردن و به دست آوردن بازرسی خودتان داشته باشید. حتی اگر نظرات منفی کسی به شدت آزرده‌تان کند, این که اجازه دهید انتقاد او ویرانگر باشد و نه سازنده, بسیار آزاردهنده‌تر خواهد بود و اعتماد بنفس‌تا را نابود خواهد کرد.

 

چگونه از انتقاد, تاثیر مثبت بگیریم؟

همه ي‌‌ي ما معمولاً اشتباه میکنیم و این ذات بشر هست. ما در زندگی فرصت‌هاي زیادی برای یاد گرفتن و رشد کردن داریم. بنابراین فرقی نمی کند چه نوع انتقادی از شما شده هست؛ آن را آنالیز کنید تا چیزی به نفع خودتان در آن پیدا کنید. وقتی کسی به شخصیت شما حمله ور میشود, پذیرفتن آن سخت هست اما به این معنی نیست که باید آن را نادیده بگیرید.

 

این را هم به یاد داشته باشید که به طور کلی, معمولاً اندکی حقیقت در انتقاد وجود دارد, حتی اگر از سر بدخواهی با تلخی همراه باشد. قدمی به عب بردارید و کوشش کنید همۀ چیز را از دید فرد مقابل‌تان مشاهده نمایید. می توانید از یک دوست هم, نظر بخواهید. به هر حال از انتقادی که از شما شده,

 

هوشمندانه و بعنوان تجربه‌اي آموزنده بهره گیری کنید. مشاهده نمایید آیا ممکن هست از طریق این انتقاد تا اندازه ای بفهمید دیگران شما را چگونه می بینند. همه ي‌ي ما با اشتباه کردن, درس‌هایي می‌آموزیم و اگر یاد بگیریم از انتقاد چگونه بهره گیری‌ي مثبت بکنیم, راهی هست برای رشد فردی و بهبود روابط مان با دیگران.