پارس ناز پورتال

انجام این کارها منجر به نفخ شکم خواهد شد

انجام این کارها منجر به نفخ شکم خواهد شد

انجام این کارها منجر به نفخ شکم خواهد شد 

تعداد زیادی از کارها میباشند که منجر به ایجاد نفخ شکم خواهند شد،مشکلی در قسمت گوارشی که اصلا خوشایند نیست و بهتر هست از بروز آن پیش گیری شود. نفخ معده تقریبا یک مریضی همۀ گیر هست و آنهم به خاطر رژیم خوراکی فقیر، تجربه سطوح بالای استرس، قرار گرفتن در معرض آلاینده هاي گوناگون و

 

نفخ معده اگرچه متداول هست اما همۀ وقت} ناشی از عواملی که به آنها اشاره شد نیست و می‌توان بعضی از مشکلات جدی سلامت را در رابطه با آن مطرح کرد.خوشبختانه در تعداد زیادی از موارد نفخ معده با رعایت رژیم خوراکی متعادل و سالم برطرف میشود اما اگر این مشکل ادامه دار و همراه با سایر علائم از قبیل موارد زیر بود، باید به دنبال بررسی هاي بیشتر پزشکی رفت:

 

تب
خارش پوست یا کهیر
آبریزش چشم، خارش گلو یا واکنش هاي دیگر آلرژیک
یبوست یا اسهال
استفراغ و تهوع
خون در ادرار یا مدفوع
کاهش وزن ناخواسته
درد در اطراف غدد لنفاوی از جمله کشاله ران، گلو یا زیر بغل
خستگی
مشکل در تمرکز
بواسیر
علل زیاد نفخ

 

اختلالات گوارشی: بیشتر مثردم در برخورد با اختلالات گوناگون گوارشی مثل سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و مریضی سلیاک، علائمی مثل نفخ، اتساع و … را تجربه می‌کنند. بعضی از گزارش ها حاکی از آنند که نفخ معده در ۹۶ درصد از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر متعارف هست و ۵۶ درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن نیز آن را تجربه می‌کنند.

 

احتباس مایعات یا ادم: گاهی اوقات مایعات میتوانند در سراسر بدن از جمله در نزدیکی شکم یا لگن تجمع کرده و باعث نفخ بیش از حد و افزایش وزن موقت شوند. شما همین طور ممکن هست تورم و درد در مفاصل را نیز در نتیجه آن تجربه کنید. این روند می‌تواند ناشی از سرطان گرچه در موارد نادر باشد.

 

کم آب شدن بدن: مصرف غذا هاي شور یا نوشیدن الکل بدن را دچار پف و کم آبی می‌کند. یبوست ناشی از کم آبی بدن نیز خاطر دیگر تجربه نفخ هست.

 

یبوست: یبوست ناشی از یک رژیم خوراکی کم فیبر، کم آبی، کم تحرکی و استرس عامل دیگری برای احساس نفخ و ناراحتی در معده هست.

 

حساسیت هاي خوراکی: اغلب حساسیت هاي خوراکی از قبیل عدم تحمل لاکتوز از دلایل شایع احساس نفخ در معده هست. مواد خوراکی حاوی گلوتن مثل غلات و حبوبات و بعضی محصولات لبنی نیز این علامت را میتوانند ایجاد کنند.

 

عفونت: شما می‌توانید در برخورد با یک عفونت و التهاب ناشی از آن احساس نفخ را تجربه کنید. بعضی از نشانه هاي دیگر ابتلا به عفونت مثل تب و تورم غدد لنفاوی نیز باید بررسی شوند.

 

انسداد روده: این نشانه همراه با یبوست، تهوع، استفراغ و گرچه نفخ هست. انسداد روده توسط بافت اسکار یا تومور ایجاد می‌شود. روده مسدود شده مانع از خروج مدفوع شده و شرایط دردناک را همراه با نفخ ایجاد میکند.

 

تغییرات هورمونی: سندرم پیش از قاعدگی همراه با مسائل گوارشی از جمله نفخ هست و فرد را در معرض یبوست و احتباس مایعات نیز قرار میدهد.

 

سرطان: نفخ میتواند یکی از نشانه هاي سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم باشد. با دکتر تان در صورت تشدید و ادامه دار بودن نفخ برای شناسایی این نوع سرطان ها حتما باید در تماس باشید.

 

نکات پیشگیرانه

رژیم خوراکی شما نقش مهمی در پیشگیری و یا تشدید نفخ دارد. برای پیشگیری از نفخ باید مطمئن شوید رژیم خوراکی حاوی فیبر بالا دارید. مصرف فیبر باید حداقل ۲۵ تا ۳۰ گرم در روز باشد. افزودن فیبر به رژیم خوراکی سخت نیست و کافیست شما سبزیجات، میوه ها، اجیل و دانه هاي بیشتری را مصرف کنید.

 

از سریع خوردن پرهیز کنید: سریع خوردن غذا بدون اینکه مفید بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده میشود. غذا خوردن باید حداقل ۳۰ دقیقه طول بکشد. دقت داشته باشید که هضم غذا از دهان شروع می‌شود و با جویدن بیشتر می‌توانید نفخ معده را کاهش دهید. یک ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری هست. بررسی ها نشان داده که هرچه کندتر غذا بخورید، مقدار کمتری غذا خواهید خورد.

 

از مصرف بیش از حد نوشابه هاي گازدار پرهیز کنید: این نوع نوشیدنی ها حتی انواع رژیمی آنها می‌تواند منجر به گیر افتادن گاز در معده شود. به جای آن آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال، خیار بخورید و یا مصرف هرروز نوشیدنی هاي گازدار را کاهش دهید. چای نعناع برای کاهش و تسکین نفخ معده نیز موثر هست.

 

نمک را محدود کنید: مواد خوراکی آماده سرشار از نمک و میزان پایین فیبر هست که هر دو ایجاد نفخ می‌کند. هنگام خرید مواد خوراکی آماده و کنسرو به محتویات آن دقت کنید.

 

مصرف حبوب و سبزی هاي نفاخ را کاهش دهید: اگر به خوردن حبوب عادت ندارید، با خوردن سبزی هایي مثل کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه خواهید شد. اینکار به این منظور نیست که آنها را از رژیم خوراکی خود حذف کنید بلکه آنها را تدریجی به رژیم خوراکی خود اضافه کنید تا بدن به ترکیبات عادت کند.

 

 به گزارش پارس ناز به وعده هاي خوراکی کوچک تر رو بیاورید: به جای ۳ وعده خوراکی کامل به وعده هاي متعدد و کوچک تر بپردازید اینکار باعث میشود اضافه بر پیش گیری از نفخ، میزان قند خون و گرسنگی نیز بازرسی شود. بنابراین به ۵ تا۶ وعده خوراکی کوچک تر در روز و مواد مغذی پیشنهاد شده رو بیاورید.

 

ورزش کنید: فعال بودن به تنظیم عملکرد سیستم گوارش، مبارزه با یبوست و بهبود گرد خون کمک می‌کند و فرایند سم زدایی از بدن را تسریع می نماید. انجام حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش برای ۵ روز در هفته نشان هاي نفخ را میتواند تخفیف دهد.

 

با دکتر تان صحبت کنید: اگر نفخ به خاطر مریضی هاي اساس اي دیگر باشد، شما نیاز به آزمون هاي تشخیصی برای تعیین خاطر نفخ دارید. دکتر شما برای تعیین خاطر نفخ آزمایش خون، سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکپی یا بیوپسی را ممکن هست تجویز کند.