پارس ناز پورتال

چرا انسان ها در فضای تاریک خوابشان می گیرد؟

چرا انسان ها در فضای تاریک خوابشان می گیرد؟

چرا انسان ها در فضای تاریک خوابشان می گیرد؟ 

معمولا فضای تاریک باعث می‌شود که ما خوابمان بگیرد و مکان هاي روشن ما را بیدار نگه می دارند حتی اگر بدنمان به خواب نیازمند باشد. محققان خاطر تاثیر نور بر چرخه خواب و بیداری را کشف کردند.به نقل از ساینس، تعداد زیادی از ما شنیده‌ایم زمانی که تاریک هست احساس خواب و در نور احساس بیداری داریم، اما چرا نور و تاریکی در ریتم هرروز تاثیر دارند و چرخه خواب و بیداری را تنظیم میکنند.

 

نتایج تحقیقات اخیر ممکن هست بخشی از این سوالات را پاسخ دهد.خوابیدن در تابستان بعد از طلوع خورشید بسیار سخت هست و نیاز به پرده ضخیم برای تاریک شدن محیط هست؛ در واقع نور منجر به بیداری خواهد شد، اما چرا این اتفاق می‌افتد؟محققان موسسه فناوری کالیفرنیا «Caltech» در پاسادنا بر روی تاثیر نور بر خواب بررسی کردند و نتایجی به دست آوردند.

 

محققان پیش از این گیرنده‌هاي چشم که نور در خواب و بیداری بر انها تاثیر مستقیم دارد و این که چگونه مغز از این اطلاعات برای خواب و بیداری بهره گیری می کند را بررسی کردند.وندی چن، نویسنده این بررسی نخستین آزمایش را بر روی ماهی و یک پروتئین خاص با نام prokineticin 2 «Prok2» انجام داد.

 

نتایج این آزمایش نشان داد ماهی‌هایي که سطح Prok2 در انها اکثر بود، تمایل داشتند در طول روز به خواب رفته و در شب بیدار بمانند.نتایج حاکی از آن بود که Prok2 برای تنظیم اثر نور در بیداری و تاریکی بر خواب‌آلودگی موثر هست.پژوهشگران جهش‌هاي ژنتیکی Prok2 و گیرنده آن را در ماهی تحریک کردند تا دریابند نور چگونه بر الگوی خواب و بیداری تاثیر میگذارد.

 

انها اظهار کردند: تحقیقات بیشتری لازم هست تا دریابیم که ژن‌ها و نورون‌‎ها در انسان بر خواب تاثیر می گذراند و این که نوروپپتید Prok2 اثر مشابهی بر روی انسان میگذارد یا نه.محققان اظهار کردند: سطوح بالای Prok2، سطح گالانین که یک نوروپپتید در هیپوتالاموس قدامی مغزی هست را افزایش میدهد و نقش مهمی در تنظیم خواب دارد.

 

انها دریافتند اگر بررسی‌ها نشان دهد که این پروتئین‌ها به طور نمونه در مغز انسان رفتار میکنند، نتایج این بررسی راه را برای کشف داروهای التیام‌دهنده خواب یا خواب‌آلودگی هموار میکند.پروفسور دیوید پروبر اظهار کرد: برخی از ماهی‌ها مثل انسان در طول روز بیدار و در شب خواب میباشند و گاهی در روز چرت می زنند و در شب بیدار می شوند و از این لحاظ بسیار شبیه انسان‌ میباشند.

 

این بررسی نشان داد سطح Prok2 نقش مهمی در تنظیم تعادل صحیح بین خواب و بیداری در طول روز و شب دارد.نتایج این بررسی در نشریه Neuron منتشر شده هست.