پارس ناز پورتال

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

مجموعه : مذهبی
انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

انشا درباره حضرت فاطمه زهرا «س» 

در اینبخش چند انشا درمورد حضرت فاطمه زهرا «ع» را مرور میکنیم. نزدیک بـه ایام فاطمیه هستیم و اینروزها یکی از بهترین موضوعات برای نوشتن، انشا درباره حضرت فاطمه «س» می باشد. دختر حضرت محمد «ص» یکی از محبوب ترین انسانها نزد خداوند اسـت و ایشان مادر ائمه مطهر اسلام می باشند. اگر می‌خواهید یک انشا خوب با موضوع حضرت فاطمه زهرا «س» بنویسید با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

انشا با موضوع زندگی حضرت فاطمه

حضرت فاطمه «س» درسال پنجم بعثت بدنیا آمد. پدرش حضرت محمد «ص» و مادرش خدیجه بود.حضرت محمد، دخترش را بسیار دوست داشت و درباره اش می فرمود: فاطمه پاره ي تن مـن اسـت. هر کس وی را اذیت کند مرا اذیت کرده و هر کس وی را خشنود کند مرا خشنود کرده اسـت.

 

حضرت فاطمه در نوجوانی با حضرت علی «ع» ازدواج کرد او برای شوهرش بهترین همسر و برای فرزندانش بهترین مادر بود. کارهای خانه را انجام می داد ودر نگه‌داری و آماده کردن وسایل زندگی زحمت میکشید… او زندگی ساده و پاکیزه اي داشت و بـه لباس گرانبها اهمّيّت نمی داد. او بسیار عالم و خوش اخلاق بودو در پرستش خدا و رعایت حجاب کوشش میکرد.

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

او بانوی نمونه ي اسلام اسـت. حضرت علی «ع» درباره ي رفتار خود و حضرت فاطمه می فرمود: بـه خدا قسم در تمام زندگی کاری نکردم کـه فاطمه ناراحت شود فاطمه هم هیچ وقت مرا ناراحت نکرد حضرت فاطمه دو پسر بنام حسن و حسین«ع» و دو دختر بنام زینب و امّ کلثوم داشت. نسل پیامبر از فرزندان فاطمه بـه وجود آمد.یازده امام گرامی مـا از نسل حضرت فاطمه هستند.

 

حضرت فاطمه فرزندانش را بسیار دوست داشت. آنها رابا اخلاق و آداب اسلامی تربیت کرد. حضرت فاطمه «س» در سوم ماه جمادی الثانی در سنّ ۱۸ سالگی بر اثر صدمات و ضربات وارده توسط مخالفان و دشمنان آن حضرت شهیدشدند. بدنش را در شهر مدینه بـه خاک سپردند. اما جای قبرش معلوم نیست.نام دیگر حضرت فاطمه «س» ،”زهرا” اسـت.

 


 

انشا توصیفی درباره حضرت فاطمه زهرا

حضرت فاطمه «س»، بانوی بزرگ اسلام و یکی از بانوان برتر بهشتی اسـت کـه بالاترین جایگاه را نزد خداوند دارد. هر یک از مسلمانان و شاید بهتر بگوییم انسان‌ها، در زندگی خود بـه این بانوی پاک‌سرشت، بـه نوعی مدیون هستند. شاید پربیراه نباشد کـه بگوییم، خداوند بخشی از برکات زمین رابه یمن وجود چنین انسان‌هایي، بـه مـا ارزانی داشته اسـت.

 

حضرت فاطمه، دختر بزرگوار پیامبر اسلام «ص» و همسر باوفا و مهربان حضرت علی «ع»، سالها غمخوار پدر و یار و یاور شوهر بوده اسـت. او کسی اسـت کـه علی «ع» در غم فراغش، سر در چاه کرده ودر آن جا گریسته اسـت. امام عسکری «ع» در مقام حضرت فاطمه «س» فرموده‌اند کـه؛ “مـا حجت خدا بر مردم هستیم، اما فاطمه حجت خدا بر ماست.”

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

بـه این صورت میتوانیم مقام و جایگاه حضرت فاطمه «س» را در عالم هستی بهتر درک کنیم. باید گفت کـه حضرت زهرا «س»، مادر بزرگوار هستی و مادر تمام مردم سرگشته‌اي اسـت کـه راه خود در مسیر حقیقت را گم کرده‌اند. بهمین دلیل با تمسک بـه دامن ایشان، شاید بتوانیم در مسیر هدایت قرار گرفته و خود رابه دروازه‌هاي طلایی بهشت نزدیک کنیم.

 

حضرت محمد «ص»، پیامبر عظیم الشان اسلام، در جایی گفته‌اند کـه؛ “فاطمه «س» پاره تن مـن اسـت. هر کس کـه وی را بـه خشم آورد، مـن رابه خشم آورده اسـت و هر کـه مـن رابه خشم آورد، خداوند رابه خشم آورده اسـت.” این حدیث حاکی ازآن اسـت کـه پیامبر اسلام تا چـه اندازه مقام فاطمه را ارزشمند دانسته و جایگاه این بانوی ممتاز را آشکار می‌سازد.

 

نتیجه‌گیری

بهتر اسـت بجای سوگواری در مراسم سوگواری حضرت فاطمه «س»، بـه مقام حقیقی ایشان و درس‌هایي کـه میخواستند بـه بشریت بدهند، بپردازیم. با مطالعه در زندگی و احوال این بانوی بزرگوار، میتوانیم انسان‌هاي بهتری باشیم و راه سعادت در دنیا و آخرت را پیدا کنیم.

 


 

انشا درمورد زندگی حضرت فاطمه و حضرت علی

ازآن جاییکه معلم از مـا خواسته انشایی با موضوع حضرت فاطمه «س» بنویسیم، مـن تصمیم گرفتم داستانی از زندگی این بانو را تعریف کنم. این داستان بـه ماجرای ازدواج حضرت فاطمه «س» و امام علی «ع»، مربوط می شود. این داستان بسیار عبرت‌آموز اسـت و با مرور کردن آن، درس انسانیت و مهربانی را خواهیم آموخت.

 

حضرت علی «ع»، پیشنهاد خود یا همان خواستگاری برای ازدواج با حضرت فاطمه «س» را مطرح ساخته و پیامبر اکرم نیز با آن موافقت نمودند. پیش از روز عروسی و ازدواج این دو بزرگوار، حضرت محمد «ص»، لباسی بعنوان لباس عروسی بـه دخت گرامی خویش یعنی حضرت زهرا، هدیه دادند.

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

این لباس زیبا، لباس عروسی دختر پیامبر بودو حتماً می دانید کـه برای هر دختری لباس عروسی، دوست داشتنی‌ترین لباس زندگی‌اش اسـت. اما چند روز مانده بـه روز عروسی، زنی تهی‌دست بـه درب خانه آمده و با آه و زاری از حضرت فاطمه زهرا خواست کـه بـه او کمکی کند. بزودی مراسم عروسی دختر زن بودو او پولی نداشت تا لباس عروسی برای دختر خویش فراهم سازد.

 

حضرت فاطمه زهرا، بی‌درنگ و بدون آن کـه بـه فکر خویش باشد، لباس عروسی هدیه پدر رابه زن فقیر بخشید. زن دعاکنان ازآن جا روانه شد. شـما هرگز بـه مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید مگر از انچه دوست می‌دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق کنید، و انچه انفاق کنید خدا بر آن آگاه اسـت.

 

نتیجه‌ گیری

عمل نیکوی حضرت فاطمه زهرا در ایثار و بخشیدن چیزی کـه برای خود او بسیار ارزشمند بود، برای همیشه در دفتر تاریخ باقیمانده و خواهد ماند. از این ماجرا درس می گیریم کـه برای انفاق کردن باید بهترین خودرا داده و گذشتی دراین اندازه داشته باشیم.

 


 

انشا شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا

او، الگوی همه ی زنان عالمْ در زندگی، راز و نیاز، پرستش، اخلاق و ایمان بود. همسری مهربان و فداکار برای حضرت علی علیه السلام و مادری دل سوز و شایسته برای فرزندانش و الگویی نمونه برای همه ی زنان و مادران بود. او، دختر پیامبر بودو در اخلاق و پرستشْ مانندی نداشت.

 

در هنگام ولادت با برکتش، آسمان از برکت وجود او نورْباران بود. می‌دانی نام آن حضرت چیست؟ آری درست حدس زدی، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام. امروز همه ی دنیا عزادارند. امروز همه ی دل ها غمگین و پرغصه اند. امروز از چشم ها باران اشک جاری اسـت.

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

امروز، روزِ شهادت مظلومانه مادر اهل بیت و ائمه، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام اسـت؛ روزی کـه فرشتگان هم از این غمِ بزرگ، غمگین و گریانند. امروز سوم جمادی الثانی، و بـه روایتی، روز شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام اسـت. چند وقتی می شد کـه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در بستر بیماری افتاده بود.

 

آن روز تلخ، حضرت فاطمه چشمهایش را باز کرد و کودکان دلبندش را نوازش نمود و وصیت هاي خود رابه آنان فرمود، ولی خیلی زود چشمهایش را بست و برای همیشه دنیا را وداع گفت. حسن و حسین، زینب و ام کلثوم گریه میکردند و حضرت علی علیه السلام پریشان و غمگین از مسجد بـه خانه آمد، ولی حضرت زهرا علیهاالسلام برای همیشه از دنیا رفته بودو علی و کودکانش را تنها گذاشته بود.

 


 

انشا با موضوع ستایش حضرت فاطمه زهرا «س»

بـه تـو کوثر عطا کردیم؛ این اولین نشانه و آیت اسـت. بـه تـو‌ کوثر عطا کردیم؛ نماز بگزار و شتر قربانی کن. بـه تـو‌ کوثر عطا کردیم؛ دشمن کینه توز تـو ابتر اسـت _عاص بن وائل هم او ابتر و مقطوع النسل اسـت. بـه تـو کوثر، خیر کثیر فاطمه را عطا کردیم ؛دختری کـه مجسمه خیراست، فخر تمام زنان عالم اسـت.

 

وارث خانواده و ادامه دار سلسله از نبوت بـه امامت اسـت ، سلسله اي از نسل آدم تا ابراهیم نبی، و هر آیینه کـه بـه آخرین حلقه رسید و فاطمه را عطا کردیم… آخرین حلقه اتصال از نبوت بـه ریسمان ولایت و امامت… «عارفانه و عاشقانه ترین وصف از خلقت». در عصری کـه ننگ دختر داشتن رابا زنده بـه گور کردنش پاک میکردند.

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

در عصر جاهلیتی کـه مرد سالاری، پدر سالاری حاکم بود، ارزش هاي انسانی پایمال می‌شد و زن این ریحانه موجود فدای جاهلیت و تعصبات بی ریشه مدفون ودر آغوش خاک می‌ رفت… همین زمان تاریخ از رفتار و برخورد عاطفی و خوش خلقی پیامبر بر دخترش می‌گوید، نمایش عاطفه، محبت و عشق ورزیدن پدری بر فرزند دختر و کوچکش.

 

دختری کـه درکنار پدر بزرگ می شود، تربیت می شود، هم قدم و هم مسیر پدر می شود_ «ام ابیها» نام می‌گیرد! پدری کـه از وداع برای سفرهایش فاطمه «س» آخرین کسی اسـت کـه با او وداع میکند _بعد از هر سفر یا جنگ فاطمه «س» اولین کسی اسـت کـه بـه سراغش می رود.

 

نقل از تاریخ اسـت پیامبر «ص» چهره و دستان مبارک فاطمه «س» را بوسه میزد [پدری دست دختر کوچکش را بوسه می زند] آن گونه رفتارها و ابراز محبت در دوران جاهلیت یک انقلاب و دگرگونی عظیمی در سطح جامعه اسـت! چنین رفتار هایي چشمانی را می گشود، این کـه انسانها از عادات نادرست و رسم و رسومات سنتی و جاهلانه جداشوند و بـه حقیقت هاي انسانی و معرفتی دست یابند!

 

این وجود، این حضور و رفتار انقلابی عظیم اسـت! پیامبر«ص» بسیار بر تکریم و توجه و توسل بـه اهل بیت و حضرت فاطمه زهرا «س» تاکید داشتند: مثل اهل‌ بیت مـن مثل کشتی نوح اسـت؛ هر کس بر آن سوار شد نجات یافت و هر کس تخلف نمود درآتش افتاد.

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

بخوان! فاطمه «س» پاره اي از تن مـن اسـت هر کـه وی را بیازارد مرا آزرده اسـت. خشنودی فاطمه«س»، خشنودی مـن اسـت. مـن دخترم را فاطمه گذاشتم، زیرا خداوند فاطمه «س» و هر شخصی کـه وی را دوست دارد، از آتش دوزخ در امان اسـت. مورد لعنت اسـت هر کس پس از مـن بـه فاطمه «س» دخترم ظلم کند و حقش را غصب نماید…

 

رسول خدا این همه ی تکرار چرا؟! این همه ی تاکید چرا؟! بسیار روایت خوانده ام از این شرح و سرّ… کـه تاریخ برملا می‌کند راز دلهره هاي شـما را… «پس از شهادت پدر، عمر کوتاه فاطمه «س» خود گواه در تاریخ اسـت». بانویی کـه از سر اخلاص قیامت بکند *** با عبور از دل صحرای قیامت زهراست.

 


 

انشا درباره فاطمی زندگی کردن در زمان حال

حضرت فاطمه زهرا درود الله علیها بانویی بهشتی و اسمانی همان کسیکه بـه خاطر مهربانی هایش نسبت بـه پدر بزرگوارش حضرت محمد ص بـه مهربانی و ام ابیها یعنی مادرپدرش مشهور ولقب داشتند. همان بانویی کـه همه ی ساله دوبار عزایش را نگه میداریم و این دوبار هم تسلی نمی دهد با عاشقانه حضرت زهرا.

 

اگر بخواهیم درباره حضرت زهرا س بنویسیم باید بگوییم کـه شاید یک قلم توان چنین کاری را نداشته باشد چون یک قلم برای اینکار کافی نیست بارها شنیده ایم ودر قران نیز امده اسـت کـه این بانوی اسمانی فرزند رسول خدا همسر ولی خدا و مادر حسن و حسین و زینب و دوازده معصوم از هر ناپاکی بـه دور اسـت.

 

در ایه تطهیر نیز امده اسـت با این کـه هزاران سالیان سال اسـت کـه از تاریخ شهادت ان بانوی اسمانی میگذرد اما از همان لحظه تاریخ تا همین حالا مردمان همیشه باایشان شبانه روز راز و نیاز میکنند و توسل می‌کنند بـه ایشان تا بلکه حضرت پادرمیانی کنند و بـه حاجت ها برسیم.

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

مهم‌ترین موضوع این اسـت کـه حضرت فاطمه زهرا س نام هاي متعددی داشتند کـه بهتر اسـت با چندتایی از ان ها اشنا شویم از جمله ي ان ها فاطمه، زهرا، بتول، مبارکه، طاهره، سیده وام ابیها و … هستند سبک زندگی حضرت زهرا سبک زندگانی با خواسته ي الهی بود.

 

در جامعه امروز کـه نظام سرمایه داری غرب با تهاجم فرهنگی خود سعی دارد الگویی مبتذل و غیرانسانی برای زنان و دختران مسلمان ارائه کند مسلما پرداخت بـه ابعاد گوناگون شخصیتی آن حضرت می‌تواند الگوی عملی مناسبی برای جامعه شیعی باشد از جمله نکات مهم زندگی حضرت فاطمه«س» ازدواج آن حضرت بود.

 

ایشان خواستگارانی بسیار در بین صحابه داشت کـه از نظر مالی در رتبه هاي بالایی قرار داشتند اما رسول خدا همان‌ گونه مسأله رابه نظر خداوند موکول می نمود تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر«ص» نازل شد و گفت:اي محمد! خدا بر تـو درود میرساند و می فرماید فاطمه رابه عقد علی درآور، خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده اسـت.

 

امام مسئله اي مهم برای زنان سرزمینمان کـه باید توجه کنند و الگوی خود قرار بدهند این موضوع اسـت کـه برای زن بزرگترین موفقیت و ارزش این اسـت کـه در شئون گوناگون زندگی، خشنودی همسرش رابه دست آورد و از هرگونه عملی کـه موجب ناراحتی شوهر میگردد پرهیز نماید.

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

حضرت علی«ع» می فرمایند: «جهاد زن، خوب شوهرداری اسـت» زن برای این کـه بتواند دراین جهاد پیروزمند باشد باید تمام سعی و تلاش خودرا بـه کار گیرد تا خانه را محل آرامش مرد قراردهد.شوهرداری حضرت زهرای مرضیه«س» بهترین الگو برای زنان مسلمان اسـت. رفتار حضرت زهرا«س» با شوهر در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود.

 

نه تنها هرگز خاطر شوهر را نرنجاند بلکه یاوری مهربان برای او بوداما از این موضوع هم بگذریم بـه موضوع تربیت فرزندان ولی خدا و حضرت زهرا می رسیم کـه نمونه و الگوی شیعیان هستند سیره رفتار فاطمه«س» با فرزندان خود نیز سرمشقی مناسب برای تربیت صحیح فرزندان اسـت.

 

ایشان بـه فرزندان احترام می گذاشتند و آنها رابا احترام خطاب میکردند و همیشه سعی در آموزش و تربیت دینی و اخلاقی آنها داشتن حضرت زهرا «س» فرزندان خودرا همیشه برای یادگیری و تعلیم و تزکیه آماده میکرد؛ بعنوان مثال بـه فرزندش حسن«ع» می فرمود: «بـه مسجد برو، انچه را از پیامبر شنیدی فراگیر و نزد مـن بیا و برای مـن بازگو کند.

 

نتیجه گیری:

امیدوارم چـه در تربیت فرزندان اینده سرزمین شیعیان و چـه در زندگی عادی و احترامات همیشه بتوانیم یاحداقل تاحدی بتوانیم خلقیات حضرت را الگوی زندگی خود قرار بدهیم.

 


 

انشا با موضوع ایام فاطمیه

بانو! مزار تـو در سینه عاشقان توست.پس از تـو تمام یاس هاي زمین، کبود می رویند. حضرت زهرا «س» اولین شهیدی اسـت کـه در راه قیام علیه باطل بـه شهادت رسید. از خلقت فاطمه زهرا«س» تمام زنها حرمت و آبرو یافتند. از تـو برایمان تسبیحی بـه یادگار مانده کـه پس از هر نماز بـه آسمان می برَدِمان.

انشا در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) | 7 انشا با مقدمه و نتیجه گیری

چگونه تـو را زخم زدند کـه رخ از تمام اهل زمین پنهان کردی یا فاطمه؟ خورشید واپسین تـو تنها امید ماست. اي دامن تـو چشمه آن آفتاب ها. در بهاری غریبانه هرچند، لاله ها بی تـو در خون نشستند بعد تـو یازده سرو سرسبز هفت پشت خزان را شکستند. چگونه گریه هاي فاطمه«س» عرش رابه لرزه می انداخت، ولی مردمان غافل شهرش را از خواب بیدار نکرد؟

 

زخم هایي کـه بر پیکرت زدند، کمترین رنجی بود کـه دراین دنیا کشیدی. درد تـو از زخم دیگری بود. دامنت را رها نمی‌کنم وگرنه سر از دامان گمراهی درمی آورم. شهادت تـو آغاز شهادت هاي پی در پی تاریخ بود. فاطمه «س»، رایحه بهشتی اسـت کـه مشام کفر هرگز وی را نخواهد شنید.