پارس ناز پورتال

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

معرفی انواع قرص مسکن 

در اینبخش بـه معرفی انواع قرص مسکن ها میپردازیم. در هر خانه اي یک ورق قرص مسکن پیدا می شود، این داروها اسامی و انواع مختلفی دارند کـه متاسفانه اکثر مـا تفاوت بین عملکرد انها را نمیدانیم و فقط بعنوان دارویی برای رفع دردهای بدن مان استفاده می‌کنیم. دراین پست بطور کامل درمورد انواع قرص هاي مسکن و تاثیر هرکدام صحبت می‌کنیم. با پارس ناز همراه باشید.

 

استامینوفن

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

رایج ‌ترین انتخاب هر شخصی برای درد، استامینوفن اسـت. در حال حاضر استامینوفن بی‌ضررترین دارویی اسـت کـه برای کودکان و خانم‌هاي باردار تجویز میشود. شاید بتوان گفت استامینوفن ساده تنها مسکنی اسـت کـه خانم‌هاي باردار مجاز بـه خوردن آن هستند. این دارو در دو دوز ۳۲۵ و ۵۰۰ میلی گرم وجوددارد و نوع شربت و شیاف آن طبق معمول برای کودکان تجویز میشود.

 

حواس تان باشد:

استامینوفن ساده کم‌عارضه‌ترین داروی تب‌بر اسـت. برای استفاده آن باید بـه ازای هر کیلو گرم وزن بیمار ۱۵- ۱۲.۵ میلی‌گرم مصرف شود. یعنی اگر ۵۰ کیلو گرم هستید باید حداکثر ۷۲۵ میلی‌گرم دارو استفاده کنید. مدت زمان تمدید استامینوفن هم هر ۶-۴ ساعت اسـت. در خانم‌هاي باردار خوردن این دارو باید هر ۶ ساعت یک بار باشد. این را بدانید کـه هیچ قرصی بی‌عارضه نیست.

 

استامینوفن کدئین

«ضد سرفه، مسکن برای درد‌هاي متوسط» گاهی اوقات افراد از استامینوفن کدئین بعنوان یک داروی مسکن قوی یاد می کنند. با این کـه فروش این دارو بدون نسخه ممنوع اسـت، اما اگر از دارو‌هاي باقی مانده نسخه‌هاي قبلی‌تان نگه‌شان داشته‌اید یادتان باشد این دارو در طولانی‌مدت شـما رابه ماده کدئین فسفات وابسته می کند.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

کدئین فسفات بعد از ورود بـه بدن بـه مورفین تبدیل میشود بهمین دلیل بهتر اسـت حتماً با نسخه دکتر ودر فواصل زمانی کـه دکتر پیشنهاد می کند مصرف شود. استامینوفن کدئین نباید بیشتر از ۳ گرم در روز استفاده شود یعنی با توجه بـه نسخه دکتر چیزی حدود ۶-۴ قرص.

 

حواس تان باشد:

این داروی ضدسرفه، خواب‌آلودگی می‌آورد. پس سعی کنید در زمان‌هایي کـه نیاز بـه هوشیاری کامل دارید این دارو را مصرف نکنید. استامینوفن کدئین میتواند در مواردی هم حساسیت‌زا باشد. نکته قابل توجه این دارو این اسـت کـه هرگز نباید همراه با دارو‌هاي اعصاب استفاده شود، چون ممکن اسـت تداخل دارویی ایجاد کند.

 

استامینوفن کافئین

«مشکلات تنفسی نوزادان، میگرن، خواب‌آلودگی» وقتی قهوه، شکلات یا نوشابه می خورید مقدار پایینی از کافئین رابه بدن خود وارد می کنید. کافئین موجود دراین دارو جذب استامینوفن و هوشیاری را بالا میبرد. با این کـه مصرف ماده کافئین عوارض دارد، اما مقدار مجازش در بعضی مکمل‌ها هم آثار مثبتی دارد.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

همان طور کـه در مکمل‌هاي غذایی ورزشکاران دیده می شود، این ماده با ترشح اسید‌هاي چرب بـه چربی‌سوزی بدن کمک می کند. با خوردن کافئین خالص، عمل هضم هم تقویت می شود. بهترین مورد استفاده این دارو برای میگرن اسـت، چون کـه خیلی زود جذب می شود و اثرش را می گذارد.

 

حواس تان باشد:

در زمان مصرف دارو نوشیدنی‌هاي کافئین دار «نوشابه‌هاي انرژی‌زا» مصرف نکنید، چون باعث بی‌خوابی و تپش قلب میشود. این ماده در شیر ترشح می کند پس اگر نوزادتان را شیر میدهید کافئین و هر ماده کافئین دار را فراموش کنید. باید توجه داشته باشید کـه آدم‌هاي مسن‌تر واکنش‌هاي حساس‌تری نسبت بـه این ماده دارند. ممکن اسـت بـه بی‌خوابی‌هاي حاد یا مشکلات قلبی دچار شوند.

 

آسپیرین «آ. اس. آ»

«ضد درد غیرمخدر، تب‌بر، ضدالتهاب، ضدپلاکت» آسپیرین با تاثیری نامعلوم روی هیپوتالاموس درد را از بین می برد. هیپوتالاموس دقیقا جایی اسـت کـه فرمان درد رابه اعضا صادر میکند. شاید از خودتان بپرسید چطور روی از بین رفتن تب اثر می گذارد؟ ترموستات بدن در همان قسمت هیپوتالاموس واقع شده اسـت. آسپیرین با تاثیر مستقیم روی این ناحیه a دمای بدن را حفظ می کند و با فرمان تعریق سعی در حفظ دمای بدن میکند.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

آسپیرین ازآن دسته دارو‌هایي اسـت کـه در حال حاضر خیلی تجویز نمی شود. آسپیرین با تاثیر روی غلظت خون یک سری آثار منفی دارد کـه بهمین دلیل دیگر ازآن بعنوان داروی مسکن استفاده نمیشود، اما باید گفت هنوز هم آسپیرین تنها درمان بعضی بیماری‌ها مثل روماتیسم مفصلی اسـت.

 

حواس تان باشد:

مصرف خودسرانه آسپیرین باعث رقیق شدن خون و پایین آمدن پلاکت خون میشود. این مشکل ممکن اسـت باعث پیش گیری از ایجاد لخته و بند نیامدن خون در هنگام جراحت شود. این دارو عوارض ضعیف دیگری مانند وزوز گوش، تهوع، نارسایی حاد کلیه و کهیر دارد.

 

آکسار «آ. ث. آ»

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

«ضددرد، ضدتب، ضدمیگرن» آکسار رابه نام قرص دورنگ یا قرص سفید-صورتی می‌شناسند. این دارو در گذشته طرفداران زیادی داشت، اما در حال حاضر با این همه ی تنوع دارویی آکسار نمونه یک قرص فراموش شده اسـت و مورد استفاده‌اي ندارد. این دارو از استامینوفن، کافئین و اسید استیل سالیسیلیک «آ. اس. آ» تشکیل شده اسـت.

 

حواس تان باشد:

اگر بـه هرکدام از دارو‌هاي مسکن مثل استامینوفن، کافئین یا آسپیرین حساسیت دارید پس دور آکسار را خط بکشید و از دکتر‌تان جای گزین بخواهید. یادتان باشد کـه این دارو را نباید بطور هم زمان با استامینوفن، آسپیرین و ترکیبات حاوی الکل مصرف کنید. بهتر اسـت کـه برای مقابله با عوارض گوارشی آنرا همراه با غذا یا یک لیوان آب پربخورید.

 

ایبوپروفن

«آرتریت، درد پس از کشیدن دندان، ضدتب» بـه رنگ صورتی زیبا و گول‌زنکش دقت نکنید. این دارو عوارض بسیاری دارد. البته برای درد‌هاي نام برده بسیار مناسب اسـت. اگر هر کدام از این مشکلات را دارید می توانید پروفن را استفاده کنید.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

پروفن دارویی اسـت کـه بدون نسخه هم میتوانید آنرا تهیه کنید. این مسئله تهیه دارو بدون نسخه خیلی وقت‌ها باعث شده اسـت کـه تصور شود آن‌ها بی‌خطر هستند در صورتی کـه استفاده بیش از حد پروفن در درازمدت بیشترین عوارض را نسبت بـه هر داروی دیگری دارد.

 

حواس تان باشد:

دوز مصرفی این دارو نباید بیشتر از ۱۲۰۰ میلی گرم در روز باشد؛ و مدت زمانی کـه آنرا تکرار می کنید نباید بیشتر از ۳ روز باشد. مصرف زیاد پروفن عوارضی مثل سردرد، سرگیجه، خارش و کهیر، کم‌خونی و… دارد. خیلیها تصور می کنند بدلیل این کـه این دارو در شیر مادر ترشح نمیشود، مصرفش بی‌خطر اسـت، اما باید گفت کـه پزشکان مصرف آنرا در زمان شیردهی توصیه نمی کنند.

 

ژلوفن

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

«ضد التهاب، ضددرد و سردرد‌هاي میگرنی» ژلوفن فرم مایع پروفن اسـت کـه داخل کپسول‌هاي ژلاتینی نرم تعبیه شده. این دارو بدلیل این کـه خیلی سریع در بدن باز میشود، تاثیر سریع‌تری دارد. بـه این دلیل اسـت کـه بیشتر اوقات تصور میشود کـه این دارو از پروفن قویتر اسـت. اثر سریع این دارو باعث شده کـه از این دارو استقبال بیشتری شود.

 

حواس تان باشد:

مدت زمان تاثیر این دارو ۱۵ دقیقه اسـت. این قرص این مدت زمان را لازم دارد تا در معده باز و جذب شود. اکثر مردم این تصور را دارند کـه ژلاتینی بودن این دارو باعث می شود کـه آسیب کمتری بـه معده و دستگاه گوارش برسد، اما باید گفت کـه عوارض ژلوفن دقیقا مانند پروفن اسـت. این دارو در دراز مدت عوارض گوارشی حادی مثل زخم معده ایجاد میکند.

 

نوافن

«دندان‌درد، سردرد، درد‌هاي عضلانی- مفصلی» نوافن را در اولویت انتخاب‌هاي خود برای دندان‌درد بگذارید. این دارو از ترکیب ۳ ماده استامینوفن، پروفن و کافئین تهیه میشود.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

دو ماده اول، استامینوفن و کافئین تاثیر ضددردی خودرا روی سردرد و دندان‌درد دارند، اما پروفن بدلیل خاصیت ضد التهابی کـه دارد برای درد‌هاي عضلانی- مفصلی استفاده میشود. هر کپسول نوافن حاوی ۳۲۵ میلی‌گرم استامینوفن، ۴۰ میلی‌گرم کافئین و ۲۰۰ میلی‌گرم ایبوپروفن اسـت.

 

حواس تان باشد:

برای نتیجه بهتر این دارو تنها میتوانید در هر بار یک کپسول، آن هم هر ۸ ساعت یکبار استفاده کنید. این دارو مانند قهوه و نوشابه منبعی غنی از کافئین اسـت بهمین دلیل زیاده‌روی کردن در خوردن آن باعث تپش قلب و بی‌خوابی میشود. از طرفی هم بدلیل وجود ماده استامینوفن در نوافن ممکن اسـت استفاده ازآن نتیجه کاذب در تست‌هاي افراد دیابتی ایجاد کند.

 

پانادول

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

«ضددرد، ضدتب» همان استامینوفن خارجی اسـت. فقط نامش تغییر کرده اسـت. مـا ایرانی‌ها طبق معمول بیش از حد بـه اجناس خارجی اعتماد داریم. تصور این کـه این دارو خارجی اسـت پس عوارض آن هم کمتر اسـت را دور بیاندازید. هیچ فرقی نمی کند استامینوفن باشد یا پانادول، مهم این اسـت کـه شـما با وارد کردن بی‌رویه داروی شیمیایی بـه بدن تان آسيب می زنید. پانادول در دو نوع قرص و شیاف در بازار وجوددارد.

 

حواس تان باشد:

این کـه یک دارو خارجی باشد دلیل بر کیفیت بالا و نداشتن عوارض جانبی‌اش نیست. پس در مصرف هر دارویی باید بـه مقدار مصرفی‌اش توجه کرد تا دچار مسمومیت دارویی نشد. بهتر اسـت مسکن‌ها همراه با غذا مصرف شوند تا آثار ویرانگر کمتری بـه دستگاه گوارش وارد کنند.

 

ناپروکسن

«ضددرد، ضدالتهاب با عوارض کمتر» باید بـه ناپروکسن اعتماد کرد. استفاده ناپروکسن اگر درست باشد هیچ مشکلی پیش نمی آید. این دارو ضددرد و التهاب اسـت البته بیشتر اثر ضدالتهابی دارد.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

بهمین دلیل مصرف آن در درد‌هاي عضلانی-مفصلی توصیه میشود. این دارو از این جهت کـه در داخل روده باز می شود عوارضی برای معده ندارد و سریع‌تر هم جذب میشود. ناپروکسن را می توانید در دو نوع قرص و شیاف ودر دو دوز ۵۰۰ و ۳۲۵ تهیه کنید.

 

حواس تان باشد:

هر چیزی اگر از حد بگذرد نه‌تن‌ها اثر مثبتی نخواهد داشت بلکه عوارض هم دارد. فرم ۵۰۰ میلی‌گرمی ناپروکسن بدلیل زودتر باز شدن در روده و جذب سریع، برای معده مشکلی ایجاد نمی کند. باید گفت این دارو نسبت بـه ایندومتاسین و پیروکسیکام عوارض کمتری دارد.

 

دیکلوفناک

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

«ضد آرتریت، ضد التهاب مفصلی، ضدتب» بـه آرتروز مبتلا هستید؟ اگرگاهی اوقات دچار درد‌هاي مفصلی می شوید دیکلوفناک بهترین مسکن اسـت. این دارو در درمان آرتروز «بیماری تخریب غضروف مفصل»، درد‌هاي زانو و مچ، التهاب مفاصل و درمان دیسمنوره‌ها «قاعدگی‌هاي دردناک» بکار میرود. این دارو یکی از کم‌عارضه‌ترین دارو در زمینه درمان آرتریت‌هاست.

 

حواس تان باشد:

در طولانی‌مدت مصرف دیکلوفناک باعث زخم و خون ریزی در دستگاه گوارش و اختلال در کبد میشود این دارو از طریق کلیه دفع میشود در نتیجه ممکن اسـت منجر بـه ایجاد یا تشدید نارسایی کلیوی هم شود، پس مصرف آن در بیمارانی کـه مشکل کلیه دارند توصیه نمی شود. باید حواس تان باشد کـه عوارض دیکلوفناک هم مانند ناپروکسن از دو کپسول ایندومتاسین و پیروکسیکام کمتر اسـت.

 

سلبرکس

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

«ضد التهاب» این دارو بیشتر از این کـه خاصیت ضددرد داشته باشد خاصیت ضد التهابی دارد. بـه این معنی کـه التهابات مفصلی و عضلانی را رفع میکند. بهمین دلیل بهترین انتخاب برای این نوع مشکل‌هاست. سلبرکس تنها داروی مسکنی اسـت کـه روی مخاط معده و دستگاه گوارش تاثیر منفی نمی گذارد. البته این بـه این دلیل نیست کـه کلا عوارضی ندارد. هر دارویی عوارض دارد این را یادتان باشد.

 

حواس تان باشد:

حواس تان باشد کـه این دارو با این کـه بهترین و کم‌عارضه‌ترین انتخاب اسـت، اما پژوهشگران ثابت کرده‌اند کـه مصرف زیاد آن باعث مشکلات «آریتمی» قلبی می شود. سلبرکس در حال حاضر تا حدودی جای ایندومتاسین و پیروکسیکام را در بازار نسخه نویسی گرفته اسـت. این دارو در افراد محدودی در درازمدت باعث گیجی، سردرد، درد‌هاي شکمی و کمردرد میشود.

 

مفنامیک اسید

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

«درد‌هاي قاعدگی، دندان‌درد» مفنامیک اسید برای درد‌هاي قاعدگی مناسب اسـت، اما باید مراقب عوارض گوارشی این دارو هم بود. پس سعی کنید در زمان قاعدگی آنرا زیر نظر دکتر و زمانی کـه درد شدید دارید مصرف کنید.

 

حواس تان باشد:

این دارو را نباید بیش از ۱۰-۷ روز استفاده کرد، چون باعث کم‌خونی یا افت فشار خون میشود و بهتر اسـت آنرا همراه با غذا یا شیر مصرف کنید. از آنجایی کـه دارو‌هاي ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل مفنامیک اسید ممکن اسـت باعث افت فشارخون، خواب‌آلودگی یا بی حالی شوند، توصیه می شود بعد از مصرف مفنامیک اسید رانندگی نکنید.

 

ایندو متاسین

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

«ضدالتهاب، ضددرد» این دارو در انواع کپسول، قرص آهسته‌رهش، سوسپانسیون و شیاف در بازار موجود اسـت. مکانیسم کارکردن قرص آهسته‌رهش در بدن بـه این صورت اسـت کـه بعد از مصرف در معده آهسته آهسته باز میشود. بهمین دلیل در مدت زمانی طولانی در شبانه روز دوز مشخصی از دارو در بدن وجوددارد و درد را در طولانی‌مدت بازرسی می کند.

 

حواس تان باشد:

سوسپانسیون این دارو رابا آبمیوه‌ها ترکیب نکنید. دراین صورت باعث یک سری فعل و انفعالات شیمیایی در دارو میشوید. ایندومتاسین ممکن اسـت باعث افزایش فشارخون، سردرد و منگی، تاری دید و تهوع شود. درصورت دیدن هر کدام از این عوارض بـه دکتر مراجعه کنید. حواس تان بـه سالمند‌ها باشد، این دارو برای بیماران بالای ۹۰ سال مناسب نیست و آن‌ها را دچار مسمومیت صددرصدی ایندومتاسین می کند.

 

پیروکسیکام

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

«ضد التهاب، ضددرد، تب‌بر» پیروکسیکام و ایندومتاسین دارو‌هاي مناسبی نیستند. چون نسبت بـه اثرشان، عوارض زیادی دارند. در حال حاضر بیشتر برای درد‌هاي التهابی ژل موضعی پیروکسیکام تجویز میشود. این دارو در سه نوع کپسول، آمپول، شیاف و ژل موضعی وجوددارد. مسمومیت در مصرف بی‌رویه پیروکسیکام و بدون نسخه زیاد دیده میشود.

 

حواس تان باشد:

این دارو در حال حاضر بین روماتولوژیست‌ها طرفداران کمتری دارد. پیروکسیکام ممکن اسـت باعث خون ریزی شدید گوارشی، یبوست، تهوع، سردرد و خواب‌آلودگی، کم‌خونی و افزایش مدت زمان خون ریزی شود کـه نسبت بـه اثر مثبتش نمی‌ارزد.

 

شربت‌ها

سروعده‌هاي محلول مثل شربت‌ها و سوسپانسیون‌ها برای کسانی تجویز می شود کـه نمی توانند قرص را آسان بخورند. شربت برای کودکان و سالمندانی کـه در بلع قرص مشکل دارند، بهترین انتخاب اسـت.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

خیلی وقت‌ها هم فرو بردن قرص برای کسانی کـه بزاق کمتری دارند سخت اسـت دراین صورت شربت داده می شود. شربت‌ها همان اثر قرصها را دارند و بـه نسبت قرص سریع‌تر جذب میشوند. شربت‌ها در مواقعی کـه بیمار در شرایط هوشیار بـه سر نمیبرد ودر کماست، هم استفاده میشوند.

 

شیاف‌ها

شیاف برای کسانی تجویز می شود کـه تهوع و استفراغ شدید دارند و دارو اصلا بـه دستگاه گوارش‌شان نمیرسد. در مواردی هم این مورد برای کودکانی کـه خوراندن دارو برایشان سخت اسـت، توصیه می شود.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

مکانیسم جذب این نوع دارو از قسمت رکتوم اسـت. گرمای رکتوم بـه حل شدن دارو کمک می کند و دارو جذب عروق خونی می شود. باید گفت کـه بدلیل جذب مستقیم از طریق عروق خونی سریع‌ترین اثر دارویی را دارند.

 


 

عوارض جانبی مصرف دارو های مسکن را جدی بگیرید

درد از علائم هشداردهنده بدن اسـت. بهمین دلیل مصرف داروهای مسکن بیش از سه روز توصیه نمی‏شود زیرا ممکن اسـت درد ناشی از عارضه‏اي جدی باشد. بـه علاوه استفاده بیش از حد از داروهای مسکن عوارض جانبی نیز بـه دنبال دارد. وقتی درد چکش‏وار بر سر فرود می‏‏‏‏‏آید، وقتی دندان‏درد امان نمی‏دهد و هنگامیکه کمردرد جهنم را جلوی چشم می‏آورد، تنها فکر انسان رهایی هرچه سریع‏تر از این حس ناخوشایند اسـت.

 

در چنین مواقعی در کیف تعداد زیادی از افراد قرص‏هاي مسکن یافت می‏شود. داروهایی چون استیل سالیسیلیک اسید ASA، پاراستامول، دیکلوفناک یا ایبوپروفن از جمله مسکن‏هایي هستند کـه بدون تجویز دکتر در داروخانه‏ها بـه فروش می‏رسند. اما آگاهی از یک نکته بسیار مهم اسـت: این مسکن‏ها درد را موقتا بهبود می‏بخشند اما علت بروز آنرا درمان نمی‏کنند، بـه علاوه ممکن اسـت عوارض جانبی در بر داشته باشند.

 

طبق آمار موسسه پژوهشی IMS استفاده از داروهای مسکن در کشور آلمان افزایش اندکی را نشان می‏دهد. درسال ۲۰۱۵، رقمی حدود ۱۶۲ میلیون بسته داروی ضد درد «آنالگتیکا»- کـه نام ژنریک این داروست – در داروخانه ‏ها بـه فروش رفته اسـت. حدود ۱۱۵ میلیون از این مقدار بدون تجویز دکتر بـه فروش رفته اسـت کـه این میزان ۱، ۴ درصد نسبت بـه سال ۲۰۱۴ افزایش داشته. در مصرف مسکن ‏ها باید چند نکته درنظر گرفته شود:

 

مصرف بیش از سه روز ممنوع

علم دکتری مخالف این نیست کـه فرد هنگام بروز درد کوتاه‌مدت با بلعیدن یک مسکن از درد نجات پیدا کند، اما چنانچه درد ادامه یابد نباید بـه‌طور خودسرانه بیش از سه روز متوالی از مسکن‏هاي بدون نسخه استفاده کند. درد یک علامت هشداردهنده اسـت کـه نشان می‏دهد در یکی از نقاط بدن مشکلی وجوددارد.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

روی سطح پوست یا ارگان‏هاي بدن سنسورهایی وجود دارند کـه در اصطلاح دکتری بـه آن ناسی‌سپتور می‏گویند. این گیرنده‏هاي حسی بـه‌طور بالفعل باعث انتقال پیام محرک‏هاي دردزا بـه نخاع و مغز می‏شوند و بدین طریق اسـت کـه مـا درد را حس می‏کنیم. گیرنده‏هاي درد در برابر مواد شیمیایی خاص، فشار بالا، گرما و سرما واکنش نشان می‏دهند.

 

مصرف فقط هنگام بروز دردهای خفیف یا نیمه حاد

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

مسکن‏هاي بدون نسخه برای دردهای خفیف یا نیمه حاد مجاز هستند. این داروها اگر در حد اعتدال و بـه‌طور موقت مصرف شوند قاعدتا مشکلی برای افراد سالم بـه وجود نمی‏آورند. با این حال افراد باید علاوه‌بر تعداد روزهای مصرف توجه داشته باشند کـه از بالاترین میزان مجاز مصرف فراتر نروند زیرا در غیر این صورت امکان بروز عوارض جانبی وجوددارد.

 

امکان بروز مشکلات گوارشی

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

شایع‏ترین عوارض جانبی داروهای مسکن ضد التهاب چون ASA، دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن ناراحتی‏هاي گوارشی اسـت. مصرف بی‏رویه این داروها ممکن اسـت باعث ایجاد ورم معده شود یا خطر خون ریزی معده را دو تا چهار برابر افزایش دهد کـه علائم آن وجود خون در مدفوع یا در استفراغ اسـت. در چنین مواقعی دکتر مصرف هم زمان مسکن رابه همراه داروهای محافظ معده توصیه می‏کند.

 

خطر بروز بیماری‏هاي قلبی-عروقی

مصرف بالای عده اي از مسکن‏ها هم چون دیکلوفناک در بلندمدت خطر بیماری‏هاي قلبی-عروقی را افزایش می‏دهد. فردی کـه در دسترس ابتلا بـه این بیماری‏هاست باید نوع مسکن رابا احتیاط انتخاب کند. برای مثال افرادی کـه از قرص‏هاي کاهش‌دهنده فشار خون استفاده می‏کنند باید با دکتر معالج خود مشورت کنند.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

در چنین شرایطی باید دارویی مصرف شود کـه با کاهش‏دهنده‏هاي فشار خون سازگار باشد. هم چنین در مواردی چون بیماری‏هاي کلیوی یا مشکلات کبدی مصرف برخی داروها ممنوع اسـت. بنابر این افرادی کـه مبتلا بـه بیماری خاصی هستند باید برای مصرف مسکن‏ها حتماً با دکتر معالج خود مشورت کنند.

 

سردردهای ناشی از مصرف دارو

مصرف مسکن‏ها در بلندمدت ممکن اسـت خود باعث بروز سردرد شوند، بهمین جهت گفته می‏شود زمانی کـه شخص دردمند برای تسکین خود از ضد درد‏‏ها استفاده می‏کند دریک دور باطل گرفتار می‏شود.

معرفی انواع قرص مسکن (هر مسکن برای چه دردی مصرف شود؟)

از این رو افرادی کـه برای مدت طولانی از این مسکن‏ها استفاده می‏کنند باید از چنین عوارضی آگاهی داشته باشند. در آخر، اصلی کـه باید در مصرف این مسکن‏ها رعایت شود: «تا حد امکان کم و فقط بـه اندازه‏‏اي کـه لازم اسـت مصرف شود.» بدین ترتیب از بروز مشکلات پیشگیری خواهد شد.