پارس ناز پورتال

اهدای خون در ایام عید نوروز فراموش نشود

اهدای خون در ایام عید نوروز فراموش نشود

اهدای خون در ایام عید نوروز فراموش نشود 

در ایام عید نوروز می توانید خون اهدا کنید تا به یک نفر زندگی دهید. اگر تا به حال این کار را نمی کردید ایام عید می تواند بهانه خوبی برای این کار باشد. روزهای کم مانده به عید، شلوغ است؛ خیابان‌ها، مغازه‌ها، پیاده‌روها، رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها. همه جا پر از آدم‌هایی است که منتظر بهارند، منتظر تعطیلاتی که با بهار شروع می‌شود.

 

حالا همه جا شلوغ است، جز پایگاه‌های اهدای خون، جز آن کانکس‌های سیار و سالن‌های سفید با تخت‌های فلزی. مردم آن‌قدر درگیر تعطیلات و خریدند که مسیرشان را به سمت مراکز پایگاه‌های اهدای خون کج نمی‌کنند، همین هم می‌شود تا ذخایر خون کم شود و حالا مسئولان سازمان انتقال خون از مردم بخواهند تا در روزهای عید نوروز فراموششان نکنند. مجید مسلمی، معاون سازمان انتقال خون استان تهران است.

 

میزان ذخایر خون در روزهای تعطیل، ٣٠ تا ٤٠‌درصد کم می‌شود.هربار که به تعطیلات نزدیک می‌شویم سازمان انتقال خون نسبت به کم شدن ذخایر خونی هشدار می‌دهد. امسال هم ظاهرا همین وضع را دارد. درست است؟

 

بله، ما به‌عنوان متولی فرآورده‌های خونی، وقتی وارد تعطیلات نوروز می‌شویم، تمهیداتی را برای ذخایر خونی‌مان در نظر می‌گیریم، چرا که در تعطیلات، به‌ویژه در نوروز که روزهای تعطیل بیشتر است، میزان اهدای خون هم کم می‌شود. حالا هم همین شرایط پیش‌بینی می‌شود.

 

دلیل این اتفاق چیست؟ مردم تمایل کمتری برای اهدای خون در تعطیلات دارند؟مردم در تعطیلات نوروز درگیر دید و بازدید هستند و رفتن به مراکز اهدای خون جزو اولویت‌هایشان قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل یک مقدار میزان اهدای خون کم می‌شود.

 

شما گفتید که تمهیداتی برای حفظ ذخایر خونی دارید. این تمهیدات چیست؟ما از ماه‌های قبل به فکر تعطیلات بودیم تا بتوانیم ذخایر خونی را نگه داریم تا در تعطیلات نوروز مشکلی نداشته باشیم. به همین دلیل هم تیم‌های سیار اهدای خون را فعال کردیم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که درحال حاضر، گلبول‌های قرمز فشرده که قابلیت ذخیره‌سازی دارند، نگهداری شده‌اند و ما در این زمینه مشکلی نداریم.

 

درست است، اما ظاهرا پلاکت‌ها را نمی‌توان ذخیره کرد؟بله، همین‌طور است. در روزهای تعطیل، میزان پلاکت‌ها کم می‌شود چرا که پلاکت‌ها را نمی‌توان برای بلندمدت ذخیره کرد، به همین دلیل برای بالا بردن ذخیره پلاکت از دستگاه پلاکت فریزیس استفاده کردیم تا بتوانیم برای مدت زمان بیشتری پلاکت‌ها را نگه داریم.

 

در این روش، تنها پلاکت خون اهدا‌کننده گرفته و خون به بدنش برگردانده می‌شود. با همه اینها ما از مردم می‌خواهیم که در تعطیلات عید ما را تنها نگذارند. ما پایگاه اهدای خون داریم و افراد می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

 

هر ‌سال در تعطیلات نوروز حدودا چقدر با کاهش ذخایر خونی مواجه می‌شوید؟البته اینها بستگی به شرایط دارد، اما به‌طور میانگین بین ٣٠ تا ٤٠‌درصد ذخایر خونی ما در تعطیلات نوروز کم می‌شود.برای بالا نگه داشتن ذخایر خون، سازمان انتقال خون می‌تواند پایگاه‌های سیار را در مراکز تفریحی در نظر بگیرد. این روش هم می‌تواند به کمک بیاید.

 

بله، اما ما براساس تجربه‌های‌ سال قبل عمل می‌کنیم. تجربه‌های قبلی به ما نشان داده که این روش برای تعطیلات، خیلی کاربردی ندارد و مردم در این شرایط برای اهدای خون نمی‌آیند، بنابراین برای این اماکن، ما پایگاه سیار نمی‌فرستیم.برای آن بخش ذخیره‌سازی پلاکت که اشاره کردید، باید اهداکننده‌ای هم باشد. با توجه به کم شدن تعداد اهداکنندگان، این

 

ذخایر را از کجا قرار است تهیه کنید؟ما در این بخش از اهداکنندگان مستمرمان استفاده می‌کنیم. به آنها فراخوان داده‌ایم که در این روزها برای اهدای پلاکت مراجعه کنند، به همین دلیل ما نگرانی جدی برای کاهش ذخایر نداریم و مردم هم نباید نگران باشند.

 

مراكز فعال انتقال خون استان تهران در تعطیلات نوروز

سازمان انتقال خون استان تهران در تعطیلات نوروز هم فعال و مراکزش در استان تهران آماده مراجعه شهروندان است. براساس اعلام این سازمان، مركز انتقال خون خیابان وصال شیرازی همه روزه در تعطيلات نوروزي طبق روال هميشگي از ساعت ٨ صبح تا ساعت ٢٠ فعال است. جزییات فعالیت مراکز سازمان انتقال خون براساس جدول زیر است.