پارس ناز پورتال

اول صبح قدرت خلاقیت خود را تقویت کنید

اول صبح قدرت خلاقیت خود را تقویت کنید

اول صبح قدرت خلاقیت خود را تقویت کنید 

مطمئنا قدرت خلاقیت بالا می تواند در سراسر لحظات زندگی برای افراد سودمند باشد، و این حس را میتوان در خود تقویت نمود. جرقه گریزان خلاقیت. اغلب هر وقت که به آن بیشتر نیاز دارید، دشوارتر می‌یابیداش. بدون خبر «اغلب ساعت 3 صبح» حاضر می شود یا بدون اجازه «اغلب بعد از آن که مدیر از شما می‌پرسد آیا ایده‌اي دارید» می رود. و آشکار شدن آن اول سر صبح میتواند سخت‌تر از همه ي باشد.

 

خبر خوب اینکه محققین بعضی از حقایق شگفت‌انگیز در مورد بدن و مغز انسان را افشا کرده‌اند که میتوانند خلاقیت شما را صبح‌ها به حداکثر برسانند. این حقایق مشخص می کنند کارهایی وجود دارند که ما برای تقویت برونداد خلاقیت خود و حفظ جریان ایده‌ها میتوانیم هر روز آن‌ها را انجام دهیم. در ادامه 7 ترفند را عنوان می کنیم که صبح‌ها به بالا بردن انرژی و گسترش برونداد خلاقیت شما کمک می کنند.

 

1- از فشردن دکمه اسنوز موبایل خود دست بردارید

متاسفانه، قابل بحث کردن نیست. اگر می خواهید صبح‌ها خلاق باشید، نخستین کاری که باید انجام دهید این هست که زود بیدار شوید. اگر خواب باشید، نمی توانید رمان بنویسید، یک شاهکار نقاشی کنید یا طرح بزنید. حتی اگر هدفتان انجام هیچکدام از کارهای بالا نیست، یک زمان بیداری هدف برای خودتان تنظیم کنید.

 

هر هفته با نیم‌ساعت زودتر بیدار شدن و عقب کشیدن ساعت سعی کنید به زمان بیداری هدف خود برسید. حتی اگر ساعت بیداری هدف شما فقط نیم ساعت زودتر هست، قدرت رسیدن به آن را نادیده نگیرید! در همین نیم ساعت خیلی کارها می توانید انجام دهید.

 

به طور حتم، وسوسه میشوید که دکمه اسنوز را فشار دهید و وانمود کنید که با تلاش میتوانید کارهای خلاقانه خود را به بعد از ظهر یا شب موکول نمایید. اما دلایل خاصی وجود دارد که چرا صبح‌ها می توانید بهتر کار ‌کنید. طبق تحقیق منتشر شده در مجله فیزویولوژی اعصاب، مغز خلاق در ساعات ابتدایی روز قویترین اوضاع را دارد.

 

همین طور مطالعات نشان میدهند که اراده در واقع یک منبع محدود هست که باید در طول روز به صورت راهبردی بهره گیری شود- بنابراین اگر کار خود را تا شب به تاخیر بیاندازید، ممکن هست هرگز به انجام آن نرسید.

 

2- بیرون بروید و ورزش کنید

پیاده‌روی و سایر فعالیت‌هاي شدید، برترین کالیزورها برای تفکرات بسیار خلاقانه میباشند. با آرامش بخشیدن به مغز خود، در واقع به قشر جلویی مغز اجازه می دهید که استراحت کند، و ناگهان این برق زدن‌هاي شبانه به سراغ شما می آید. آرامش مغز حامی خلاقیت، سلامت و کاهش استرس هست.

 

دلایل مختلفی وجود دارند که چرا اینکار خوب هست. پس بیرون بروید تا عملکرد مغز شما تقویت شود، تمرین صبحگاهی بیشترین اثر را دارد. فقط 35 دقیقه دویدن با شدت متوسط، یا ورزش‌هایي همچون ایروبیک مغز شما را آماده بحبوحه عملکرد فکری میکند، اینکار با متعادل سازی مواد شیمیایی عصبی صورت می گیرد که به عملکرد شناختی کمک می کند.

 

اگر قادر به انجام فعالیت‌هاي بسیار شدید نیستید، مشکلی ندارد. مطالعه جدید نشان میدهد که 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی تند می تواند شما را بسیار خلاق کند- چون هماهنگی لازم برای پیاده‌روی، منطقه‌اي از مغز راکه مسئول تفکر خطی هست، اشغال می کند و ظرفیت شما را برای دریافت‌‌هاي خلاقانه، آزاد می‌سازد.

 

بنابراین به دلیل داشته باشید، هر فعالیتی که ضربان قلب شما را بالا ببرد و سطح ویتامین دی شما را افزایش دهد، میتواند موجب افزایش در شناخت ‌شود.

 

3- قبل از بهره گیری از کافیین یک ساعت صبر کنید

این ترفند ممکن هست برای کسانی که عادت به مصرف کافئین دارند، کمی عذاب‌آور باشد. بالاترین سطح کورتیزول مغز زمانی هست که صبح از خواب بیدار می شوید، درست زمانی که بیشتر ما عادت به بهره گیری از یک لیوان چای یا قهوه داریم. به‌هرحال، اینکار درست نیست. وقتی بدن ما دوز کافئین صبحگاهی را دریافت میکند،

 

دیگر به آن تکیه می کند. و اینکار در کل منجر به ساخت کمتر کورتیزول می گردد و آن افزایش طبیعی که معمولا صبح‌ها صورت می گیرد را کاهش میدهد. راهکار این مشکل ساده هست: کافیئن خود را حداقل یک ساعت بعد از‌بیدار شدن بهره گیری کنید. با این روش، هم کورتیزول به اندازه کافی در بدن شما ساخت شده و هم از مزیت کافیئنی که همه ي ما به آن عادت کرده‌ایم، بهرمند میشویم.

 

4- با دست و بدون قصد و نیت بنویسید

حتماً لازم نیست نویسنده باشید تا بتوانید افکار شکل گرفته در ذهن‌تان را به روی کاغذ بیاورید. در حقیقت، نوشتن می تواند یک روش بسیار خوب باشد. وقتی افکار مغشوش، در هم و برهم و دیوانه‌کننده خود را روی کاغذ می‌آورید، میتوانید روز خود را با چشمانی بازتر و شفاف‌تر آغاز کنید. نوشتن یک محرک فوق‌العاده هست که شما را برای داشتن یک روز خلاق و موفقیت‌آمیز آماده می کند.

 

تایپ کردن را فراموش کنید و درعوض یک قلم بردارید. گاهی نوشتن با دست را تجربه کنید، حضور جوهر را روی انگشتان‌تان حس کنید و بوی کاغذ نو را استشمام کنید. جریان خلاقیت کمی زمان میبرد. مطالعات نشان میدهند که فقط چند دقیقه نوشتن به دلیل نوشتن، میتواند همانند یک ورزش درمانی عمل کند که موجب تقویت حافظه میشود.

 

5- تفکر کنید و متفکر باشید

شرکت والت دیزنی پس از معرفی مدیتیشن یا مراقبه در محل کار خود، به نتایج جذابی دست یافت. مشخص شد که تمرکز حواس یک تکنیک بینظیر هست تا به کارمندان کمک کند به راهکارهای خلاقانه دست پیدا کنند. بعضی تحقیقات ادعا می کنند که مراقبه همراه با تمرکز حواس، سخت‌گیری شناختی «Cognitive Rigidity» را کاهش میدهد.

 

این تحقیقات نشان میدهند افرادی که مراقبه انجام نمی دهند، سخت‌گیری شناختی بیشتری نسبت به کسانی دارند که اینکار را به طور منظم انجام می دهند، این افراد همین طور تمایل دارند از راهکارهای منسوخ شده و دشوار برای حل مشکلات آسان که مبتنی بر تجربیات قبل آنان میباشند، بهره گیری نمایند. این در حالی هست که افراد اهل مراقبه مشکلات را به روش‌هاي جدید حل می کنند.

 

روز خود را با 15 الی 20 دقیقه مراقبه ذهنی آغاز کنید. اینکار به شما کمک می کند تا سخت‌گیری شناختی را محدود کنید، اینکار ذهن شما را شفاف می کند تا درک خلاقیت به شکوفایی برسد. همین طور باعث آرامش احساسات شما و تقویت تمرکز و بینش می شود.

 

6- ده دقیقه موسیقی گوش کنید

موسیقی یک ابزار فوق‌العاده برای باز کردن قفل خلاقیت هست. تحقیقات جدید نشان میدهند که موسیقی به تحریک بخشی از ذهن شما که بازرسی عمل‌هاي حرکتی، احساسات و خلاقیت را بر عهده دارد، کمک می کند. اگر در میانه انجام یک کار خلاقانه هستید موسیقی باعث میشود تا تمرکز شما روی کارتان بیشتر شود.

 

به‌هرحال شواهد حاکی از آن میباشند که موسیقی در کل کنجکاوی را افزایش می دهد. سعی کنید صبح‌ها هنگام دوش گرفتن یا تهیه صبحانه قبل از نشستن پشت میز کارتان به یک مجموعه جدید گوش دهید. موسیقی کلاسیک میتواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

 

7- تلفن همراه همراه خود را خاموش یا در حالت بی‌صدا قرار دهید

 به گزارش پارس ناز هیچ چیز به اندازه حواس‌پرتی نمیتواند قاتل خلاقیت باشد. وقفه دشمن انسان هست. یک استراتژی برای چک کردن ایمیل، به‌روزرسانی شبکه‌هاي اجتماعی یا پاسخ به متن‌ها تنظیم کنید. اپ‌هاي پیام‌رسان یا شبکه‌هاي اجتماعی میتوانند به خلاقیت شما آسیب بزنند، آن‌ها شما را به سوراخ خرگوشی هدایت میکنند

 

که نه تنها انتهایی ندارد بلکه چیزی هم در آن نیست. عدم وجود محرک‌هاي خارجی باعث می شود که مغز محرک‌هاي خودش را بسازد.شناور ماندن روی آب خلاقیت را به روشی شبیه خواب یا مراقبه تحریک می کند. گرچه بهره گیری از این امکان برای هر شخصی وجود ندارد، اما شما می توانید تمرکز خلاقیت خود را با دوری از شبکه‌هایي همچون اینستاگرام یا فیس بوک تا پایان روز حفظ کنید.