پارس ناز پورتال

چرا اکثر استارتاپ ها در ایران شکست می خورند؟

چرا اکثر استارتاپ ها در ایران شکست می خورند؟

چرا اکثر استارتاپ ها در ایران شکست می خورند؟ 

استارتاپ هاي ایرانی این روزها بیشتر با شکست مواجه می شوند در حالیکه در دیگر نقاط جهان ترقی قابل توجهی در استارتاپ ها دیدن می شود. برخی استارت‌‌آپ‌ها باوجود حضور پررنگ و موفقیت‌آمیز در فضای کسب‌وکار, هنوز خالی از اشکال نیستند و این موضوع در صورت برطرف نشدن, آن ها را با شکست مواجه خواهد کرد.

 

استارآپ‌ها همواره با مشکلاتی مواجه میباشند که احتمالا از آن ها بی‌خبر اند. همین دشواری های ممکن هست در مسیر دست‌یابی آن ها به موفقیت, مانع ایجاد کند. مقاله پیش رو به نکاتی اشاره دارد که برای موفقیت استارت‌‌آپ‌هاي ایرانی در بازار کسب‌وکار, سودمند میباشند و اساس‌ رشد و گسترش آن ها را فراهم می کنند:

 

مدیریت اجرایی

در برخی از موارد استارت‌‌آپ‌ها, ایده‌‌ نو, کار خلاقانه, فراهم سازی سرمایه, منابع انسانی متخصص, امکانات‌ و تجهیزات مناسب را دارند؛ اما نبود یک مدیر اجرایی باعث می شود تا طرح با موفقیت اجرا نشود. بنابراین نباید از این اصل مهم غفلت کرد که یکی از دلایل مهم موفقیت استارت‌‌آپ‌‌ مدیریت اجرایی کار هست. اگر استارت‌‌آپی نتواند نیازهای مردم را در جهت فراهم سازی رفاه انها مدیریت‌ و برطرف کند در کوتاه‌مدت شکست خواهد خورد.

 

ایده‌هاي نو صرفا نمی توانند عامل موفقیت باشند. همانگونه که امکانات و تجهیزات فنی به‌تنهایی عاملی برای موفقیت استارت‌‌آپ‌ها نیستند. در واقع موفقیت یک استارت‌‌آپ نیازمند آلبوم‌اي از عوامل هست که باید با مدیریت درست در کنار هم قرار بگیرند.

 

برخی از استارت‌‌آپ‌ها در شروع بسیار مفید عمل می کنند, اما پس از جذب مشتری آرام‌آرام از مسیر درست خارج میشوند و نمیتوانند خدمات مناسبی به مشتریان ارائه دهند و همین نکته باعث شکست انها خواهد شد. باتوجه به این که این نوع از فعالیت‌ها وابسته به دنیای مدرن فناوری و در نوع خود تازه میباشند,

 

طبعا درصد بالایی از افرادی که از این نوع کسب‌وکارها پیشباز میکنند جوانان میباشند و چون تجربه کافی در بازار اینترنتی ایران وجود ندارد, همواره با امتحان و خطا کار خود‌ را راه‌اندازی می کنند و طبعا میزان اشتباه درکسب‌وکارهای اینترنتی به مراتب بیشتر از کسب و کارهای سنتی خواهد بود.

 

برنامه تحقیقاتی و مطالعاتی بازار

احتمالاً بی‌اغراق بیش از ۹۰ درصد استارت‌‌آپ‌هاي ایرانی هیچ گونه برنامه مکتوب مطالعاتی و تحقیقاتی ندارند و صرفا براساس تجربه کوتاه‌مدت در بستر وب و دیدارهای اتفاقی و گفت‌وگو‌هاي دوستانه فعالیت می کنند. در صورتی‌که راه‌اندازی هر کسب‌وکار چه اینترنتی و چه غیر اینترنتی نیاز به مطالعات و تحقیقات گسترده و مکتوب‌کردن آن ها بعنوان برنامه و راه حل دارد.

 

تقلید و تکرار در ایده‌پردازی

خلاقیت و ابتکار در ایده‌پردازی برخی استارت‌‌آپ‌هاي ایرانی, کمرنگ هست و جوانان با شناسایی برخی از سامانه‌هاي اینترنتی و نرم‌افزاری کشورهای گسترش‌یافته درصدد برمی‌آیند تا همان استارت‌‌آپ را در ایران اجرایی‌ کنند. در این میان برخی از انها پیروز میشوند؛ اما در اغلب موارد به علت ناهمخوانی ایده‌ها و تقلیدی‌بودن, با شکست روبه‌رو میشوند.

 

حجم چندان کار

بیشتر افراد به‌دنبال افزایش سهم خود از بازار میباشند به همین علت در برنامه ‌کسب‌وکار‌ انها منابع مالی در درجه اول اولویت‌ها قرار میگیرد. درصورتی‌که پیروز‌ترین استارت‌‌آپ‌هاي جهان در ابتدا برای رفع بخش‌کوچکی از نیازها و خواسته‌ها شکل‌ گرفته‌اند. استارت‌‌آپ‌هاي ایرانی باید با تقسیم بندی

 

بازار و هدف قراردادن بخش‌کوچکی از آن در بازار آرام‌آرام رشد کنند و بزرگ‌شوند. اگر بازار هدف استارت‌‌آپ‌ها بزرگ باشد نیاز به سرمایه‌گذاری‌ کلان و فراهم سازی منابع مالی زیادی هست و همین فرمایش منجر به تاخیر در بازگشت سرمایه و سود می شود.

 

روحیه فردی

ما ایرانی‌ها درکارهای فردی عموما پیروز هستیم‌؛ احتمالاً به همین علت باشد که همه ي وقت در رشته‌هایي مانند وزنه‌برداری و کشتی مقام‌هاي اول جهانی را کسب می کنیم اما در فوتبال به اندازه این رشته‌ها پیروز نیستیم! در ایران اکثرا به‌علت عدم انعطاف‌پذیری شخصی در یک گروه,

 

فعالیت‌هاي جدیدی چون استارت‌‌آپ‌ها با شکست روبه‌رو می شوند. در اوضاع کنونی, استارت‌‌آپ‌ها باید به صورت فردی, خانوادگی و‌ با رفقا بسیار نزدیک تاسیس شوند؛ که این فرمایش مشکل هست.

 

نگاه مالی و مادی

طبعا هرکسی دوست دارد از طریق کسب‌وکار جدیدش درآمد مناسبی داشته باشد, اما اگر از ابتدا هدف نهایی او تنها کسب درآمد باشد با شکست روبه‌رو خواهد شد. جوانان باید بدانند اگر استارت‌‌آپ موفقی راه‌اندازی کنند, این موفقیت برای انها درآمد خوبی به‌همراه دارد؛ اما اگر از همان ابتدا هدفشان کسب درآمد باشد احتمالا استارت‌‌آپ آن ها آنطور که باید و احتمالا پیروز نمیشود.