پارس ناز پورتال

اکران های نوروزی سینمای ایران در سال 96

مجموعه : اخبار سینما
اکران های نوروزی سینمای ایران در سال 96

اکران های نوروزی سینمای ایران در سال 96 

همیشه اکران های نوروزی از توجه خاصی در سینمای ایران برخوردار بوده اند و اکثرا فیلم های تماشاگر پسند و خانوادگی در این مدت برای نمایش انتخاب می شوند. از نوروز 92 و اکران فیلم انیمیشن «تهران 1500» ساخته بهرام عظیمی که از چهره‌هایی چون مهران مدیری، هدیه تهرانی و… بهره برده بود امیدی در دل انیمیشن‌سازان زنده شد

 

و این روند موفقیت‌آمیز ادامه داشت تا انیمیشن «شاهزاده روم» به کارگردانی هادی محمدیان که سال گذشته اکران شد و با فروش غافلگیر‌کننده‌ای که داشت خیلی زود توانست وارد باشگاه میلیاردی‌ها شود.با این تفاسیر اما، استقبال از انیمیشن در سال‌های اخیر باز هم آن‌گونه نیست که مانند تمام دنیا، آن را به چشم «صنعت انیمیشن» نگاه کنیم.

 

در کشور استعدادها و قابلیت‌های زیادی برای تولید انیمیشن داریم، اما سفارش‌دهندگان ساخت انیمیشن مبالغ نازلی برای ساخت انیمیشن پیشنهاد می‌کنند که به هیچ وجه برای تولید این آثار مقرون به صرفه نیست.این روزها فیلم رئال ـ انیمیشن «مبارک» به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی بر پرده سینماهاست، فیلمی که نخستین تجربه ساخت رئال ـ انیمیشن در ایران است

 

و با در هم آمیختن انیمیشن و صحنه‌های واقعی (با بازی الناز شاکردوست) سعی‌ کرده کاری متفاوت در حوزه انیمشین‌سازی در ایران معرفی و پنجره‌ای جدید برای انیمیشن‌سازان بگشاید.«مبارک» که در جشنواره‌های معتبری چون مونترال کانادا، بوسان کره جنوبی و… مورد تحسین قرار گرفته در جشنواره فجر دو سال پیش حضور داشت و امسال بعد از اتمام جشنواره فجر روی پرده اکران رفت.

 

«مبارک» فیلم سالمی است

محمود کاظمی، مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری که پخش این فیلم را بر عهده گرفته با تاکید بر رضایت از میزان فروش «مبارک» در گیشه سینماها، به جام‌جم گفت: فیلم مبارک حدود یک هفته است در سینماها اکران شده و با توجه به این‌که تازه جشنواره فجر به اتمام رسیده و سینماروها از دیدن فیلم اشباع هستند

 

و به نوعی سینما رفتن چندان برایشان جدی نیست، اما فیلم ما فروش خوبی داشته که امیدوارم در آینده بهتر هم بشود. در روزهای آینده قرار است بچه‌ها از طرف مدارس به دیدن این فیلم بیایند و این اتفاق قطعا تاثیر خوبی بر گیشه فیلم خواهد گذاشت.

 

کاظمی ادامه داد: تیزرهای فیلم از تلویزیون پخش می‌شود و در حال رایزنی با شهرداری و مترو هستیم که بتوانیم از ظرفیت‌های آنان هم برای تبلیغات بهره‌مند شویم. فیلم‌هایی مانند «مبارک» فیلم‌های سالمی هستند که با همت و پشتکار جوانان علاقه‌مند در داخل کشور ساخته می‌شوند. به همین خاطر ارگان‌های ذی‌ربط مانند آموزش و پرورش و شهرداری تا جایی که می‌توانند باید از آنها حمایت کنند که این فیلم‌ها بفروشند و چرخه اکران بچرخد.

 

ریسک کردم

محمدرضا نجفی امامی، کارگردان «مبارک» با تاکید بر ریسکی که برای ساخت این فیلم انجام داده به جام‌جم گفت: ساخت فیلم رئال ـ انیمیشن «مبارک» تجربه تازه و نویی در ایران بود و ریسک زیادی می‌خواست، اما به هر حال ما باید از جایی شروع می‌کردیم. انیمیشن در ایران صنعت جوانی است و نباید از تجربه کردن آن ترسید.

 

او افزود: مدت‌ها قبل از درگذشت سعدی افشار فکر کردم چقدر خوب است که ما بتوانیم به اسطوره‌هایمان و ماندگاری آنها توجه بیشتری کنیم. به همین خاطر شخصیت «مبارک» را که سیاه بامزه‌ای است و تمام ایرانی‌ها با او آشنا هستند به عنوان کاراکترمحوری داستان در نظر گرفتم و بر اساس آن «مبارک» را جلوی دوربین بردم.

 

نجفی درخصوص استفاده از الناز شاکردوست به عنوان بازیگر این فیلم توضیح داد: الناز شاکردوست و جایگاهش به‌عنوان یک سوپراستار برایم اهمیت داشت. البته این را هم بگویم که در ابتدا شخصیت محوری داستان، پسر بود اما وقتی تمرین‌های شاکردوست را دیدم تصمیم گرفتم که این شخصیت را به دختر تبدیل کنم و خیلی هم از این تغییر راضی هستم.

 

نجفی درباره حضور فیلمش در جشنواره‌های معتبر جهانی گفت: از ابتدا هدفم جشنواره‌های خارج از کشور هم بود که قابلیت‌های انیمیشن ایرانی و هنرمندان ایرانی را به سینمای جهان هم معرفی کنیم. «مبارک» در چندین جشنواره معتبر جهان از جمله جشنواره مونترال کانادا، جشنواره بوسان کره، جشنواره کلکته هند و… تحسین شد

 

و به نظرم مانند انیمیشن‌های برتر جهان از لحاظ گرافیکی پتانسیل توانسته ارتباط موثری با مخاطب خاص و عام برقرار کند. ساخت انیمیشن کار پرزحمتی است و همین که فیلمی مانند «مبارک» ساخته می‌شود که اکنون همتراز بهترین فیلم‌ها قرار گرفته نشانه خوبی است. امیدوارم شاهد حمایت‌های بهتری از سوی مراکز ذی‌ربط از این دست فیلم‌ها باشیم.