پارس ناز پورتال

چگونه از ایجاد لک بر روی دندان پیشگیری کنیم؟

چگونه از ایجاد لک بر روی دندان پیشگیری کنیم؟

چگونه از ایجاد لک بر روی دندان پیشگیری کنیم؟ 

بوجود آمدن لکه روی دندان می تواند عاملی برای کاهش خودباوری باشد, شمار زیادی از عادت هاي زیان آور میباشند که منجر به ایجاد لکه روی دندان می شوند.برخی از مواقع ممکن هست لک‌هاي زیادی بر روی دندان وجود داشته باشد. اصلا مهم نیست در طول روز چقدر مسواک می زنید, این لک‌ها به نظر از بین نمی روند.

 

حتماً میدانید که موادی هم چون قهوه, نوشابه, توت‌ها, سس سویا , سرکه بالزامیک می توانند رنگ دندان‌هاي شما را تغییر دهند اما این مواد تنها گناهکار اصلی این ماجرا نیستند. در این مطلب قصد داریم نه مورد از موادی را معرفی کنیم که باعث ایجاد لک بر روی دندان میشوند و رنگ آن را تغییر میدهند.

 

لیموناد:
لیموناد در روزهای گرم تابستان جزو نوشیدنی‌هایي هست که طرفداران زیادی دارد.اما باید بدانید که اسید و شکر موجود در آن میتواند تبسم زیبای شما را خراب کند. اسیدیته موجود در لیموناد میتواند به طور حقیقی مینای دندان را ساییده یا از بین ببرد. زمانی که مینای دندان از بین برود یا ساییده شود, لایه بعدی دندان به اسم عاج مورد بهره گیری قرار می گیرد. این لایه به صورت طبیعی زرد رنگ هست.

 

نوشیدنی‌هاي ورزشی:
در حالی که نوشیدنی‌هاي ورزشی گیتورید رنگ بسیار کمتری نسبت به چای یا قهوه دارد اما باز هم میتواند باعث تغییر رنگ دندان شود. سطح شکر بالا در این نوشیدنی‌ها باعث میشود باکتری‌هاي گوناگونی در سطح دندان رشد کند. این موضوع نه تنها می تواند باعث ایجاد لکه در دندان شود بلکه باعث خراب شدن دندان‌ها نیز میشود.

 

شراب سفید:
در حالی که شراب قرمز اثرات منفی زیادی دارد اما شراب سفید نیز می تواند در صورت مصرف با غذا هاي خاص باعث تغییر رنگ دندان شود. بعنوان مثال اگر این ماده با سس گوجه فرنگی و پاستا مصرف شود میتواند شرایط را برای ایجاد لک بر روی دندان و تغییر رنگ آن فراهم نماید.

 

نوشیدنی‌هاي سبز و اسموتی‌ها:
آب میوه‌ها و اسموتی‌ها برای سلامت بدن شما مفیدند اما بسته به ترکیب آن با مواد خوراکی دیگر می توانند سلامت دندان‌هاي شما را به خطر بیندازند. بعنوان یک قانون کلی باید به دلیل داشته باشید که هر چیزی که بر روی لباس بریزد و شستشوی آن سخت باشد میتواند بر روی دندان نیز چنین اثری داشته باشد.

 

اسموتی‌ها معمولاً از توت‌ها و سبزیجاتی تهیه میشوند که باعث تغییر رنگ دندان خواهد شد. خبر مفید این هست که شما می توانید از این نوشیدنی‌ها و اسموتی‌ها بهره گیری کنید. برای این که بتوانید جلوی تغییر رنگ دندان را بگیرید, از یک نی برای نوشیدن این مواد بهره گیری کنید.

 

چای سبز:
چای سیاه یا قهوه‌اي اغلب باعث زرد یا خاکستری شدن دندان‌ها می شود اما باید بدانید که چای سبز نیز میتواند همین اثر را داشته باشد.سی دقیقه بعد از مصرف چای سبز دندان‌هاي خود را مسواک بزنید.

 

شربت سرفه:
آن گونه شربت‌ها اضافه بر مزه تلخی که دارند میتوانند اثرات بدی بر روی دندان داشته باشند. شربت‌هاي سرفه رنگی معمولاً پر از شکر میباشند و همین فرمایش موجب خرابی دندان‌ها میشود. اگر به طور مداوم از این داروها بهره گیری کنید, امکان ایجاد لک بر روی دندان بسیار چندان خواهد بود.

 

استخر:
این خبر برای کسانی که علاقه مند شنا میباشند اصلا خبر خوبی نیست. زمانی که شنا می کنید, زمان زیادی دهان خود را باز می کنید و همین فرمایش موجب میشود آب استخر وارد دهان شود. مواد شیمیایی که در استخرها وجود دارد می تواند باعث ایجاد لکه‌هاي قهوه‌اي رنگ بر روی دندان گردد. فقط به دلیل داشته باشید این موضوع زمانی رخ میدهد که در هفته بیش تر از ۶ ساعت در استخر شنا کنید که این موضوع در روزهای گرم تابستان دور از انتظار نیست.

 

صدمات ناشی از ضربه:
دندان شکسته یا ترک خورده, می تواند درد بسیاری به همراه داشته باشد. اما اگر ورزشکار هستید یا در اثر سانحه‌اي به دندان‌هایتان صدمه وارد شده هست, تبسم زیبایی نخواهید داشت. زمانی که به دندان صدمه وارد شود, عصب آن شروع به مردن می کند و همین فرمایش نیز موجب تغییر رنگ دندان خواهد شد.

 

مصرف داروهای خاص:
Hسیب‌ها تنها گناهکار اصلی برای ایجاد لکه بر روی دندان نیستند. مصرف برخی از داروها در طول دوره زمانی خاص مثل شیمی درمانی یا پرتو درمانی , میتواند جریان خون به دندان را تغییر دهد و باعث عوض شدن رنگ دندان شود.