پارس ناز پورتال

ایرانی هایی با تابعیت کشور خارجی در المپیک

ایرانی هایی با تابعیت کشور خارجی در المپیک

ایرانی هایی با تابعیت کشور خارجی در المپیک 

ورزشکاران ایرانی که با تابعیت کشورهای دیگر توانسته اند در المپیک حضور پیدا کنند و برای کسب مدال مبارزه کنند.این افراد را بشناسید. بازی‌های المپیک هر چهار سال یک‌بار هیجان و حال و هوای خود را وارد دنیای ما می‌کند. حواشی این بازی‌ها در نوع خود جالب است. اما امروز قصد داریم به موضوع جدیدی از این بازی‌ها مربوط به کشور ایران بپردازیم.

 

ایرانی‌هایی که در بازی‌های المپیک برای کشوری جز ایران شرکت کرده‌اند.در این مطلب به یک لیست هفت نفره از ایرانیانی که تا به امروز با تابعیت کشورهای دیگر در بازی‌های المپیک شرکت کرده‌اند اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

سیامک غفاری

سیامک غفاری قهرمان جهانی کشتی فرنگی است. او که بعدها به مت غفاری معروف شد در ۲۰ آبان سال ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمده است. غفاری در دوران جنگ ایران و عراق به آمریکا پناهنده شد و در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه ایالتی کلیولند در رشته بازرگانی فارغ‌التحصیل شد.
ایرانی هایی با تابعیت کشور خارجی در المپیکاو پیش از المپیک ۱۹۸۸ با کشور ایران تماس گرفت و مصرانه خواستار بازی برای ایران در المپیک شد. مسئولان ایران به دلیل پناهنده شدن به آمریکا درخواست او را رد کردند.غفاری پس‌ازآن در سال ۱۹۸۹ به عضویت تیم ملی آمریکا درآمد و در دو المپیک ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ برای آمریکا شرکت کرد

 

و توانست در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در مسابقات کشتی فرنگی ۱۳۰ کیلوگرم مدال نقره بگیرد. او ۳ مدال مسابقات جهانی نیز دارد و با ۴ مدال طلای جام جهانی در تیم ملی آمریکا رکورددار است.

 

بابک امیرطهماسب

بابک امیرطهماسب متولد ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۵ در تهران، قایقران کایاک و کانوی ایرانی–فرانسوی است. او در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن برای فرانسه پارو زد. امیرطهماسب در سال ۲۰۰۱ برنده مدال طلای مسابقات جهانی در رشته ۱۰۰۰ متر شده‌ است. وی در رشته ۵۰۰ متر، در المپیک ۲۰۰۰ در جایگاه چهارم قرار گرفت و در المپیک ۲۰۰۴ هفتم شد.

ایرانی هایی با تابعیت کشور خارجی در المپیکسعید آذربایجانی

او متولد ۲۷ دی ۱۳۵۳ در تهران و کشتی‌گیر آزادکار ایرانی-کانادایی است. او در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ در وزن ۶۰ کیلوگرم برای کشور کانادا شرکت کرد و در یک‌هشتم نهایی این وزن مارتین بربریان از کشور ارمنستان را شکست داد و در یک‌چهارم نهایی در مقابل مراد محمدی از ایران نتیجه کشتی را واگذار کرد.

ایرانی هایی با تابعیت کشور خارجی در المپیکفرزاد تاراش‎‎

او متولد ۹ مهر ۱۳۶۵ و کشتی‌گیر سبک آزاد استرالیایی است. تاراش مهندس ساکن ملبورن است و تنها کشتی‌گیر استرالیایی شرکت‌کننده در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود. او در وزن ۶۰ کیلوگرم به رقابت پرداخت و از صعود به مراحل بالاتر ناکام ماند. در این وزن مسعود اسماعیل‌پور از ایران نیز حضور داشت.
ایرانی هایی با تابعیت کشور خارجی در المپیکسیده مارال فیض‌بخش بازرگانی

مارال فیض بخش متولد ۳۱ شهریور ۱۳۶۹ در تهران و دونده ایرانی–آلمانی است که در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ در دوی ۴۰۰ × ۴ متر تیمی برای آلمان به میدان رفت. تیم او در گروه ۱ دور اول مسابقه در جای هشتم قرار گرفت و از صعود بازماند.
ایرانی هایی با تابعیت کشور خارجی در المپیکسامان طهماسبی

تا اینجای فهرست کسانی را دیدیم که به خاطر اخذ تابعیت سایر کشورها ورزش را نیز در همان کشورها دنبال کرده بودند. داستان سامان طهماسبی اما قدری متفاوت است. او برای ادامه ورزشش در جمهوری آذربایجان تابعیت این کشور را اخذ کرد.
ایرانی هایی با تابعیت کشور خارجی در المپیکسامان طهماسبی متولد ۱۳۶۴ در سنندج است و از سال ۲۰۱۰ برای تیم ملی آذربایجان کشتی می‌گیرد و دو مدال برنز قهرمانی جهان برای ایران و دو مدال نقره و یک مدال برنز قهرمانی جهان را برای آذربایجان کسب کرده است. وی در المپیک ۲۰۰۸ پکن برای ایران و در المپیک ۲۰۱۲ لندن برای آذربایجان مسابقه داد.

 

طهماسبی در فینال ۸۴ کیلوگرم مسابقات جهانی بوداپست مجارستان در سال ۲۰۱۳ با نتیجه ۳ بر ۵ مغلوب طالب نعمت پور شد و به مدال نقره رسید.آذربایجانی‌ها برای کشتی‌گیرانی که صاحب مدال جهانی شوند از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار پاداش در نظر گرفته و حقوق ماهیانه قهرمانان‌شان نیز حدود ۴ هزار دلار است. این شرایط مالی باعث شده تا بسیاری از کشتی‌گیران روسی و در این مورد ایرانی برای آذربایجان کشتی بگیرند.

 

رسول امانی

او متولد ۱۰ آذر ۱۳۴۳ در تهران و کشتی‌گیر فرنگی کار ایرانی-نیوزلندی است. وی در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی برای نیوزیلند در بازی‌های کشتی فرنگی در وزن ۶۲ کیلوگرم شرکت کرد و با شکست در برابر یاسوتوشی موتوکی از ژاپن از دور مسابقات حذف شد. او نهایتاً در جای بیستم المپیک قرار گرفت

 

به این فهرست باید نام آندره آغاسی تنیسور ایرانی‌تبار را نیز افزود. پدر او امانوئل آغاسی یک ایرانی ارمنی تبار و مادرش آمریکایی بود. او در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا مدال طلای تک‌نفره مردان را در رشته تنیس کسب کرد.