پارس ناز پورتال

معجزه بابونه برای زیبایی و درخشندگی پوست | زیبایی پوست گیاه پوست

معجزه بابونه برای زیبایی و درخشندگی پوست | زیبایی پوست گیاه پوست

معجزه بابونه برای زیبایی و درخشندگی پوست 

بابونه گیاه دارویی است که خواص بسیار زیادی از جمله خاصیت برای پوست و مو دارد، امروز همراه با شما هستیم با ذکر خواص بابونه. بیشتر محصولات زیبایی و آرایشی طبق معمول پُر از مواد شیمیایی هستند و بهمین دلیل هر روزه افراد بیشتری تمایل پیدا می کنند تا از محصولات گیاهی برای پوست و موی خود استفاده کنند.

 

از دوران باستان گیاهان گوناگونی برای زیبایی کاربرد داشته است که یکی از آنها بابونه است.بابونه به خاطر ویژگی‌هاي آرامشبخشی، ضد حساسیت، ضد باکتری و ضد التهابی که دارد مشهور است.بابونه در تعداد زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی بکار می رود مانند مرطوب کننده‌ها و پاک کننده‌ها و همچنین محصولات تثبیت کنندۀ رنگ مو.

 

انواع گوناگونی از محصولات بابونه در معرض است که مشهور‌ترین آنها، دمنوش بابونه است. روزانه بیش از یک میلیون فنجان چای بابونه در سراسر دنیا مصرف می شود. بابونه به صورت عصاره‌ي مایع، عصاره‌ي روغنی، کنستانتره ودر کرم‌ ها و پمادها نیز موجود است.

معجزه بابونه برای زیبایی و درخشندگی پوست | زیبایی پوست گیاه پوست

1. درمان آکنه

اگر مدام در حال مبارزه با جوش‌ها و اثر به جا مانده از آنها هستید، می توانید از چای بابونه به صورت موضعی استفاده کنید که شیوه‌اي ارزانقیمت و طبیعی برای کاهش تظاهر آکنه و اثر به جا مانده ازآن است.بابونه یک آنتی اکسیدان قوی است که به درمان آکنه کمک می کند.

 

کاربرد روزانه: یک فنجان چای بابونه دم کنید، لیف تمیزی رابه آن آغشته کرده و کمی بچلانید. صورت خودرا با یک پاک کننده‌ي ملایم بشویید. لیف را روی صورت خود بگذارید و اجازه دهید لیف 15 دقیقه در تماس با پوست بماند. لیف را بردارید و صورت خودرا با آب ولرم آبکشی کنید و با حوله‌ي نخی خشک کنید. اینکار را روزی دو بار انجام دهید.

 

درمان هفتگی: دریک فنجان یک قاشق غذاخوری گل بابونه بریزید و آب داغ رابه آن اضافه کنید، بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک شماره سفیده تخم مرغ رابا آن ترکیب کنید تا ماسک درست شود. ماسک را روی صورت تمیز خود گذاشته و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. سپس صورت رابا آب سرد بشویید. اینکار را هفته‌اي یک‌بار انجام دهید.

 

2. روشن کردن رنگ پوست

چای بابونه مانند روشن کننده‌ي طبیعی پوست عمل کرده و رنگ پوست‌تان را بازتر می کند و ضمنا درخشندگی خوشایندی به آن میدهد.بابونه حفره‌هاي پوست را جمع میکند که باعث میشود پوست شما جوان‌تر و زیباتر بنظر برسد. دو فنجان آب جوش تهیه کنید، دو قاشق غذاخوری بابونه خشک شده را در آن بریزید و بگذارید 5 تا 7 دقیقه دم بکشد.

 

سپس آب آنرا صاف کنید و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل رابه پوست صورت و گردن‌تان بزنید و بگذارید تقریباً 15 دقیقه بماند، سپس با آب کاملا بشویید. اینکار را هرروز انجام دهید.

 

3. مبارزه با پیری پوست

بابونه که منبع عالی آنتی اکسیدان‌هاست با رادیکال‌هاي آزاد در بدن که به سلول‌هاي پوست آسیب می زنند مبارزه کرده و از بروز آن پیش گیری می کند.بابونه میتواند بازسازی بافت و سلول‌هاي پوست را تسریع کند، حفره‌هاي پوست را ببندد و پروسه‌ي پیری را کُند کند.

 

کاربرد روزانه: یک فنجان چای بابونه درست کنید و بگذارید خنک شود. یک پنبه توپی رابه آن آغشته کرده و به پوست‌تان بزنید، 10 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. اینکار را هرروز انجام دهید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید.کاربرد دوره‌اي: گهگاه می توانید از بخار چای بابونه برای صورت خود استفاده کنید تا حفره‌هاي پوست باز شده و آلودگی‌ها خارج شوند.

 

4. لایه برداری پوست

بافت ریزدانه‌اي چای بابونه بعنوان لایه بردار طبیعی پوست نیز عمل می کند. چای بابونه می تواند سلول‌هاي مرده‌ و خشک شده‌ي پوست را جدا کرده و آنرا نرم و درخشان کند.محتویات 2 یا 3 شماره چای کیسه‌اي بابونه را در کاسه‌اي خالی کنید، کمی شکر و روغن زیتون اضافه کرده و اسکراب درست کنید. این اسکراب خانگی رابه آرامی به صورت خود بزنید و با حرکات دورانی ماساژ بدهید. سپس صورت رابا آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید. اینکار را هفته‌اي یکبار انجام دهید.

 

5. محو کردن حلقه‌ هاي تیره پای چشم

طبیعت نرم کننده و آرامشبخش بابونه به روشن کردن تیرگی پای چشم کمک میکند. خاصیت ضد التهابی بابونه نیز از التهاب اطراف چشم و پف آن می‌کاهد.4 شماره چای کیسه‌اي بابونه رابه مدت 5 دقیقه دریک فنجان آب داغ دم کنید. کیسه‌هاي چای را خارج کرده و دو تا را داخل یخچال و دو تای دیگر را روی کانتر آشپزخانه بگذارید.

 

ابتدا چای کیسه‌اي روی کانتر رابه مدت 5 دقیقه روی چشمهای بسته خود بگذارید و سپس چای‌هاي کیسه‌اي داخل یخچال رابه مدت 5 دقیقه روی پلک‌هاي بسته خود قرار دهید. این درمان را هر وقت که بخواهید میتوانید انجام دهید.

معجزه بابونه برای زیبایی و درخشندگی پوست | زیبایی پوست گیاه پوست

6. درمان شوره سر

آب کشیدن موها با چای بابونه برای برطرف کردن شوره سر مفید است و ضمنا خارش پوست سر را تسکین داده و درخشندگی زیبایی به مو هاي کدر میدهد.

 

2 تا 3 فنجان آب جوش درست کنید و 4 یا 5 شماره چای کیسه‌اي بابونه را در آن بگذارید تا دم بکشد، بعد از این‌که کاملا خنک شد کیسه‌ها را خارج کنید. مو هاي‌تان را طبق معمول بشویید و نرم کننده بزنید، سپس با چای بابونه آبکشی کنید. بگذارید مو هاي‌تان خودشان خشک شوند.

 

7. التیام زخم و بریدگی‌ هاي جزئی

بابونه التیام دهنده‌‌اي قوی نیز هست چون خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد. بابونه مانند یک ضد عفونی کننده‌ي موثر عمل کرده و می توان آنرا برای درمان بریدگی‌هاي جزئی و زخم‌ها بکار برد.ضمنا بابونه میتواند التهاب و قرمزی ناحیه‌ي آسیب دیده را کاهش بدهد چون ویژگی ضد التهابی هم دارد.

 

چند شماره چای کیسه‌اي بابونه را در آب گرم بگذارید و یکی را خارج کرده و روی زخم فشار دهید. هر چند بار که لازم بود اینکار را انجام دهید.همچنین می توانید عصاره‌ي طبیعی بابونه را بخرید و آنرا مستقیما به محل آسیب بزنید.

 

خواص دمنوش بابونه

بابونه یک گیاه فوق العاده است؛ تقویت کننده مغز و اعصاب و قوای جنسی است، سلامت معده را برایتان به ارمغان می آورد و با نوشیدن آن خواب اسانی خواهید داشت.

 

نام علمی: Matricaria recutita
نام انگلیسی: chamomile
خانواده: Asteraceae

 

بابونه از زمان خیلی قدیم مورد استعمال قرار میگرفت؛ جالینوس حکیم، قبل از کشف کنین، بابونه را برای تب هاي نوبه «مالاریا» توصیه می نمود و همچنین برای معالجه دردهای ناشی از ضربات خارجی و تروما، مؤثر می پنداشت. بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده هاي تلخ به حساب می‌آید.

 

خواص و آثار بابونه

1. از مهم ترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به سهولت این مرض را درمان می کند. بیشتر کسانی که درد و سوزش معده دارند، میتوانند با خوردن چای غلیظ بابونه سلامتی خودرا دوباره به دست بیاورند. بدین منظور روزانه به صورت ناشتا ۳ الی ۴ قاشق گیاه بابونه را دریک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و سپس بعد از ۱۵ دقیقه صبحانه را میل نمایید. خوردن چای غلیظ بابونه رابه مدت ۲ هفته ادامه دهید تا تأثیر بسزای آنرا بر معده مشاهده نمایید.

 

2. برای رفع ورم روده مؤثر است، همچنین برای رفع کرم معده و روده استفاده می کنند.

 

3. بابونه اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند. خوردن 5 گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است «ریشه بابونه گرم تر و خشک تر از گل بابونه است».

 

4. بابونه مقوی مغز است.

 

5. بابونه ادرارآور و قاعده آور است، همچنین استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می کند. اگر کسی قطره قطره ادرار می کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.

 

6. این گیاه ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد.

 

7. درمان کننده سردرد و میگرن است.

 

8. بابونه ضدنفخ است.

 

9. بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است.

 

10. برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.
11. برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید.
12. برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به انها چای بابونه بدهید.
13. جویدن بابونه برای التیام زخم هاي درمان مفید است.

 

14. بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه رابا یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل هاي دردناک بمالید درد را تخفیف می دهد.

 

15. مصرف دم کرده بابونه به شکل ناشتا مقوی معده، مقوی و بادشکن است.

 

16. برای رفع بیخوابی و داشتن یک خواب آرام و آسان، کافی است ده دقیقه قبل از این‌که به رخت خواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.

 

17. بابونه درمان کننده بی اشتهایی است.

 

18. چای بابونه درمان کننده کم خونی است. به خاطر همین خاصیت خانمها و دختران می‌توانند برای درمان کم خونی شان ازآن استفاده کنند.

 

19. بابونه برای رفع زردی مفید است.

 

20. حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.

 

21. اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی هاي پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است.

 

22. بابونه ضدآلرژی است.

 

23. برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.

 

24. اسانس بابونه چون اثر قی آور دارد در مورد مسمومیت هاي غذایی مصرف می شود.

 

25. روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.

 

26. با چای بابونه اگر مو هاي بلوند را بشویید آنها را روشن تر و شفاف تر می کند.

 

27. آن هایي که یائسه شده اند بهتر است همه ی روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

 

28. بخور گل بابونه جهت التیام آکنه و جوش هاي صورت نیز توصیه شده است.

29. بابونه، مدر، معرق و محلل ورم ها است.

 

30. استفاده از بخور دم کرده ي بابونه بر روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول هاي بشره پوست می شود.

 

طرز تهیۀ چای بابونه

یک قاشق غذاخوری گل بابونه و دو لیوان آب گرم با مقداری نبات را در قوری چینی یا شیشه اي بریزید و پس از این‌که دم کشید میل کنید.

 

خواص درمانی چای بابونه «دم کرده گل بابونه» عبارتند از:

 

* برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت هاي ناشی از سرماخوردگی را از بین میبرد.
* برای رفع گرفتگی هاي عضلانی و نیز گرفتگی هاي قاعدگی در زنان مفید است.
* درد شکم را تسکین می دهد و برای درمان کمردرد مفید است.
* به عملکرد بهتر کبد کمک می کند.
* برای درمان روماتیسم بکار می رود.
* چای بابونه مسکنی فوق العاده برای سردرد، میگرن، دندان درد و دردهای عصبی است.
* اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

 

مراقب باشید

* مصرف هم زمان بابونه با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و بطور کلی داروهای رقیق کننده خون و… و همچنین الکل ممنوع است.

* مصرف بابونه در بارداری و شیردهی در برخی افراد با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن دراین دوران اجتناب شود.

* استفاده از بابونه ممکن است بطور نادر باعث ایجاد واکنش هاي خفیف آلرژیک شود ودر صورت مصرف بیش از اندازه، علائمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.