پارس ناز پورتال

باتری ابرخازنی کوچک و شارژ گوشی در چند ثانیه

باتری ابرخازنی کوچک و شارژ گوشی در چند ثانیه

باتری ابرخازنی کوچک و شارژ گوشی در چند ثانیه 

باتری ابر خازنی که می تواند دنیای موبایل را زیر و رو کند. این باتری می تواند در عرض چند ثانیه کاملا شارژ شود و دیگر نیازی نیست تا مانند باتری های دیگر به زمان بالای یک ساعت نیاز داشته باشد. گروهی از دانشمندان دانشگاه فلوریدای مرکزی (UCF)، نمونه اولیه‌ای از یک باتری ابرخازنی ساخته‌اند

 

که حتی پس از 30 هزار بار استفاده، باز هم مانند روز اول خودش کار می‌کند. این تکنولوژی جدید باتری ظرفیتی بسیار بالا داشته و قادر است در سریع‌ترین حالت ممکن (20 برابر سریعتر از یک باتری لیتیوم-یونی) هر نوع باتری را شارژ کند.

 

به گفته یکی از محققین این پروژه، با استفاده از تکنولوژی باتری ابرخازنی ، هر شخص قادر خواهد بود با چند ثانیه شارژ گوشی خود، تا یک هفته پس از آن بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده کند.ابر خازن ها میتوانند به سرعت شارژ شوند؛ زیرا به جای استفاده از واکنش‌های شیمیایی، برق استاتیک را در سطح یک ماده ذخیره می‌کنند.

 

برای انجام این کار به مواد صفحه‌ای 2 بعدی با مساحت بالا نیاز است تا بتواند تعداد زیادی الکترون را در خود نگه دارد. در اکثر پژوهش‌های این‌چنینی، از گرافین (نوعی کربن) به عنوان مواد صفحه‌ای دو بعدی استفاده می‌شود.اریک جانگ (Eric Jung) یکی دیگر از سازندگان این تکنولوژی معتقد است ترکیب گرافین با دیگر مواد استفاده شده در ابرخازن کار سختی است.

 

بنابراین، ما به یک ترکیب ساده شیمایی رسیده‌ایم و به راحتی می‌توانیم صفحات موجود را با صفحات 2 بعدی ترکیب کنیم.

باتری ابرخازنی کوچک و شارژ گوشی در چند ثانیهاین تکنولوژی جدید در حال حاضر در مراحل اولیه خود قرار دارد و هنوز برای تجاری‌سازی آماده نیست، اما قطعا آینده‌ای امیدبخش برای آن تصور می‌شود. موادی که ما برای باتری دستگاه‌های کوچک الکترونیکی استفاده خواهیم کرد، بسیار پیشرفته‌تر از مواد موجود در باتری های معمولی است. ابرخازن ها در زمینه‌هایی مانند تراکم انرژی، تراکم قدرت و ثبات چرخشی بسیار پیشرفته‌تر از باتری‌های معمولی عمل می‌کنند.

 

جانگ این پژوهش را «اثبات مفهوم» نام نهاده و با همکاری دیگر اعضای تیم، در حال تلاش برای ثبت آن است. اگر چه ممکن است این تحقیق نیز مانند بسیاری از پژوهش‌های دیگر نتیجه‌ای در بر نداشته باشد، اما حتی نزدیک شدن به ساخت باتری ابرخازنی نیز کار بسیار باارزشی است.

 

اگر جانگ و همکارانش موفق به ساخت این باتری و تجاری‌سازی آن شوند، به عنوان مثال میتوان باتری یک خودروی برقی را به جای چند ساعت، در چند دقیقه شارژ کرد و مدت زمان بیشتری از آن استفاده نمود. همچنین، با استفاده از این ابرخازن ها می‌توان باتری گوشی موبایل را (بدون منفجر شدن) طی چند ثانیه شارژ کرد و چندین روز از آن لذت برد.