پارس ناز پورتال

درباره بارداری دوقلو و مشکلات پیش روی مادران

درباره بارداری دوقلو و مشکلات پیش روی مادران

درباره بارداری دوقلو و مشکلات پیش روی مادران 

مطمئنا بارداری دوقلو شرایط متفاوتی برای مادر و جنین ها خواهد داشت، در این دوران 9 ماهه باید به نکات سلامت مادر دقت ویژه اي شود. اگرچه طیف گسترده اي از دوران بارداری دوقلوها بی دردسر پیش رفته و به تولد دو نوزاد زیبای سالم می انجامد اما خطراتی هم برای مادر و هم جنین دارد.

 

در نتیجه بیشتر پزشکان از مادرانی که دوقلو باردارند میخواهند که برای معاینات دفعات بیشتری نسبت به سایر مادران مراجعه کنند و همین طور ممکن هست بررسی هاي سونوگرافی بیشتری را در برنامه کار خود قرار بدهند.

 

ناهنجاری کروموزومی

هنگامی که بیش از یک جنین داشته باشید و یکسان نباشند احتمال این که یکی از آنها دارای ناهنجاری کروموزومی باشد تا اندازه اي بیشتر هست.در نهایت هر کودک خطر خاص خود را برای بعضی ناهنجاری ها دارد و خطرات اضافه می‌شود. مادران تک فرزند در 35 سالگی بعنوان سن بالای مادری در دوران بارداری در نظر گرفته شده اند.

 

ولی در بارداری هاي دوقلویی که از دو تخم مجزا تشکیل شده باشند سن بالای مادری 33 و در سه قلوها 31 یا 32 در نظر گرفته شده هست.

 

دیابت

به علت آنکه درصد دیابت هاي دوران بارداری با دوقلوها یا چند قلوها بیشتر هست تعداد زیادی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند تمام خانم هایي که بیش از یک جنین باردارند برای این اوضاع بررسی شوند.

 

فشار خون و مسمومیت بارداری

فشار خون بالا در بارداری هاي چند جنینی شایع تر هست. بعضی خانم ها تنها دچار فشار خون بالا، بدون علایم یا نشانه هاي جسمانی دیگر می‌شوند و عده اي دیگر تحت یک شرایط منحصر به فرد بارداری قرار میگیرند که به آن مسمومیت بارداری گفته می‌شود که شامل فشار خون بالا به همراه ورم و وجود پروتئین در ادرار هست. 40 درصد از مادرانی که دوقلو باردارند و 60 درصد یا بیشتر از سه قلو ها به نوعی فشار خون در دوان بارداری دچار میشوند.

 

محدودیت رشد داخل رحمی

مشکلات مربوط به رشد جنینی در همۀ جا از 15 تا 50 درصد از تمام دوقلوها بروز میکند. مشکل حتی در سه قلوها و در جنین هایي که یک جفت مشترک دارند شایع تر هست. در مورد وجود یک جفت ممکن هست خون به طور یکسان به دوقلوها نرسد که باعث میشود

 

یکی از دوقلوها مواد خوراکی بیشتری نسبت به دیگری دریافت کند. در چند قلوهایی که جفت هاي متفاوت دارند، محدودیت رشد، زمانی حاصل می‌شود که یک جفت در اوضاع مطلوب تری در رحم لانه گزینی کرده باشد و بنابراین مواد خوراکی بهتر نسبت به دیگری فراهم سازی میکند.

 

سندرم انتقال خون دوقلوها

سندرم انتقال خون دوقلوها مختص دوقلوهایی هست که یک جفت مشترک «تک کوریونیکی» دارند. در بعضی موارد جفت تک شامل رگ هاي خونی اي هست که بین دو جنین به هم وصل میشود. این رابطه دو جنین را به تبادل خون قادر می‌کند و امکان انتشار خون را به صورت نابرابر میدهد.

 

جنینی که خون بیشتری دریافت میکند بزرگ تر شده و مایع آمنیوتیک بیشتری ساخت میکند، در حالی‌که جنینی که خون کمتری دریافت میکند ممکن هست از کاهش رشد آسیب مشاهده نمایید و مایع آمنیوتیک در حد قابل ملاحظه اي در کیسه او کاهش یابد. این شرایط میتواند بسیار جدی باشد ولی خوشبختانه تنها 10 تا 15 درصد از دوقلوهای تک کوریونیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

کاهش بارداری چند جنینی

بعضی از دکتر ها روش کاهش بارداری چند جنینی را به منظور کاهش تعداد جنین هایي که یک زن باردار هست انجام می‌دهند تا امکان به جهان آوردن نوزادان سالم را افزایش دهند. پزشکان در زنانی که حداقل سه جنین زنده ماندنی ناشی از درمان هاي باروری داشته باشند به علت خطر چندان زایمان زودرس

 

به گزارش پارس ناز در صورتی که همۀ جنین ها نگه داشته شوند از این روش بیشتر بهره گیری می‌کنند. همین طور بعضی از خانم هایي که دوقلو باردارند مایلند بارداری خود را به یک جنین کاهش دهند.معمولا متخصص طب مادری – جنینی، عمل کاهش بارداری چند جنینی را در طی هفته آخر از سه ماهه اول بین 9 تا 13 هفتگی بارداری در مرکز مخصوصی انجام میدهد.

 

میزان خطر هنگامی که این روش را یک متخصص با تجربه که آموزش خاص در این اساس دیده انجام دهد، در حد قابل قبولی پایین هست.

 

سقط جنین اختیاری

روند سقط جنین اختیاری می‌تواند در یک بارداری چند جنینی با سقط یکی از جنین ها زمانی که یک ناهنجاری شدید وجود داشته باشد مورد بهره گیری قرار گیرد. یک متخصص طب مادری – جنینی، میتواند اینکار را در صورتی که جنین ها جفت هاي جداگانه داشته باشند انجام بدهد، بدین ترتیب دارویی که مورد بهره گیری قرار می‌گیرد نمی‌تواند عبور کرده و به جنین سالم آسیبی برساند.