پارس ناز پورتال

آیا بازاریابی شبکه های اجتماعی واقعا مفید است؟

آیا بازاریابی شبکه های اجتماعی واقعا مفید است؟

آیا بازاریابی شبکه های اجتماعی واقعا مفید است؟ 

بازاریابی شبکه های اجتماعی واقعا می تواند خوب واقع شود در صورتیکه به طور اصولی انجام گردد و باعث جلب تمایل افراد به سمت برند شود.تعداد زیادی از مدیران فروش هنوز اعتقاد دارند زمانی که حرف فعالیت هاي مربوط به شبکه هاي مجازی می شود، این فعالیت ها ارزش تلاشی راکه صورت می گیرد ندارد و خواستار علت و مدرک برای بازگشت سرمایه میباشند.

 

حقیقت این هست که شبکه ها و رسانه هاي اجتماعی مکانیزم هایي میباشند که اثبات کرده اند می توانند منجر به افزایش درآمد و تحقق اهداف شوند و ارتباط مستقیمی بین بهره گیری از این شبکه ها و بستن قراردادهای اکثر وجود دارد.در مطالعه اي نشان داده شد که 72.6 درصد از فروشندگانی که از شبکه اجتماعی بهره گیری می‌کنند،

 

عملکرد بهتری نسبت به سایر فروشندگان که از این ابزار بهره نمی برند، دارند و تعداد سفارش هاي انها نیز 23 درصد اکثر هست. سوالی که باید به دقت به آن دقت کرد، این هست که اگر در شبکه هاي مجازی غایب باشیم، چه چیزی را از دست خواهیم داد.

 

اگر رقبای ما در این شبکه ها حضور فعال داشته باشند، آگاهی مشتریان نسبت به برند خود را افزایش خواهند داد و کانال هاي قدرتمندی برای خدمات مشتریان ایجاد خواهند کرد. این‌ها یعنی این که اگر ما دست روی دست بگذاریم، به صورت خودکار از گردونه رقابت حذف خواهیم شد.

 

همین طور لازم هست یکی از قوانین طلایی فروش را به خاطر بسپاریم: ارتباطات نقش حیاتی در فروش دارد. همانگونه که تلاش میکنیم با حضور در نمایشگاه ها و رویدادهای گوناگون، ارتباطات بیشتری به دست آوریم و حضور پررنگ تری در محافل و مجامع داشته باشیم، حضور ما در شبکه هاي مجازی نیز چنین فرصتی را برای مان ایجاد خواهد کرد. گرچه با هزینه کمتر و کارآیی بسیار بالاتر.

 

در ادامه به چند پرسش معمول که فروشندگان درمورد شبکه هاي مجازی مطرح می‌کنند پاسخ داده شده هست:

 

1. در کدام شبکه اجتماعی عضو شوم؟

نظرات مختلفی در این ارتباط وجود دارد اما قانونی که در همۀ شرایط صدق می‌ کند، این هست که ابتدا کشف کنید مشتریان شما در کدام شبکه حضور فعال تری دارند و بر اساس آن، میزان فعالیت خود را در آنجا افزایش دهید. اکثر پژوهش هایي که در این اساس انجام شده از لینکدین و توئیتر بعنوان فضاهای مفیدتری برای ایجاد مکالمه هاي کسب و کاری و انجام فعالیت هاي بازاریابی یاد می‌کنند.

 

برای مثال گروه هاي لینکدین (Linkedin groups) در این اساس بسیار خوب میباشند. با عضویت در این گروه ها و «گوش دادن» به مکالماتی که بین اعضا برقرار می شود، اطلاعات بسیار خوبی درمورد اتفاقات صنعت به دست می آورید.

 

یکی از اشکالات فروشندگان در این شبکه ها این هست که به محض عضو شدن، شروع به سخنرانی و اظهارنظرهای طولانی می‌کنند، گویا که فراموش می‌ کنند هدف از عضویت در چنین شبکه هایي دیده شدن و اطلاع از اوضاع بازار هست نه مغلوب کردن فرد یا افرادی در مذاکره.

 

2. چقدر در این سایت ها فعال باشیم؟

شکل ایده آل این هست که هر روز فعال باشید اما اینکار نباید وقت زیادی از شما بگیرد. کارشناسان این حوزه معتقدند که نیروهای فروش حداکثر 15 دقیقه باید برای هر یک از شبکه هاي مجازی در طول روز وقت بگذارند. درضمن فراموش نکنید که به نظرات و پیشنهاداتی که به مطالب شما داده می شود، حتما پاسخ دهید.

 

همین طور خود را برای شنیدن هر نوع نظری آماده کنید. شبکه هاي مجازی این فرصت را به کاربران می دهند که نظرات منفی خود را آزادانه اعلام کنند.

 

3. برترین راه برای مشتری یابی در شبکه هاي مجازی چیست؟

 به گزارش پارس ناز گذشته از آن که مستقیما فعالیت خود را در این شبکه ها آغاز کنید، به پروفایل هاي مشتریان، همکاران و رقبا نگاهی بیندازید و اطلاعاتی به دست آورید. گرچه این نکته را هم مد نظر داشته باشید که برای فکر کردن و آماده سازی خیلی زمان بگذارید. با گذشت زمان و افزایش فعالیت، خودتان می‌ تواند به این نتیجه برسید که کدام شبکه اکثر پاسخ نیازهای شما را می دهد.

 

مهم ترین نکته این هست که فروش اجتماعی تلاش برای ایجاد حس اعتماد در مشتریان هست. این اعتماد کم کم زمان به ارتباطاتی قدرتمند تبدیل می شود. هر چقدر مخاطبان شما در شبکه هاي مجازی افزایش یابد، فرصت هاي فروش بیشتری خواهید داشت.