پارس ناز پورتال

درباره بازار بورس و نکات مهم آغاز فعالیت در آن

درباره بازار بورس و نکات مهم آغاز فعالیت در آن

درباره بازار بورس و نکات مهم آغاز فعالیت در آن 

ورود به بازار سهام و بورس همۀ وقت} با ریسک همراه هست, افراد شمار زیادی از طریق سرمایه گذاری در بورس به سودهای بسیار کلان رسیده اند. بورس کلمه اي فرانسوی هست به معنای کیف پول. برای شناخت بورس و آشنایی اکثر با آن بهتر هست از «بازار» و تعریف آن شروع کنیم.

 

در تعریفی ساده, می‌توان گفت بازار مکانی هست که در آن خرید و فروش صورت میگیرد و ساده تر این هست که بگوییم هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده ارتباط برقرار شود و معامله اي صورت پذیرد بازار تشکیل شده هست.در بازارها به طور کلی دو نوع دارایی معامله میشود که شامل دارایی هاي حقیقی و دارایی هاي مالی هست.

 

دارایی هاي حقیقی همان دارایی هاي فیزیکی میباشند, مثل زمین, ساختمان و انواع کالا مثل خودرو, لوازم خانگی و… اما دارایی هاي مالی دارایی هاي کاغذی و بهتر بگوییم اسنادی میباشند, مثل سهام و اوراق همکاری. بورس بازاری هست که در آن دارایی هاي گوناگون معامله میشود.

 

بازی شانس یا بازی مهارت؟

آیا بورس مکانی امن برای سرمایه گذاری هست؟

این امری طبیعی هست که هر شخصی می‌خواهد از پول و پس انداز خود بیشترین منفعت را ببرد و دنبال جایی باشد که به خوبی از این پول مواظبت شود. جاییکه بدون کمترین ریسکی این سرمایه را افزایش هم بدهد. اما این جای امن کجا میتواند باشد؟ آیا بورس مکان مناسبی

 

برای سرمایه گذاری هست؟ بورس مکانی مناسب هست; اما برای شمار کمی از افراد که معمولاً جزو حرفه اي هاي بازارند. ولی برای تازه واردها خطرناک تر از قمار هست. طبق تحقیقات انجام شده در بین مدت بیش از 70 تا 80 درصد افراد در بورس متضرر میشوند.در ادامه به بررسی بورس و قمار میپردازیم و در انتها به این نتیجه خواهیم رسید که بورس درواقع همان قمار هست یا خیر.

 

قمار چیست؟

قمار به معنای به خطر انداختن پول به امید کسب سود در جایی هست که اقبال, اقبال, شانس و تصادف مطرح باشد.

 

تفاوت بورس و قمار

اساسا چه وجه تمایز یا وجه مشترکی بین قمار و معامله گری در بورس وجود دارد؟

 

در بازی قمار تقریباً همۀ قوانین در ابتدای بازی مشخص هست. برای نمونه میزان پولی که میخواهیم روی هر دست ریسک کنیم همان ابتدا مشخص می‌شود. همین طور هر بازی ابتدا, میانه و انتها دارد و براساس رخدادهای تصادفی «مثل پرتاب سکه و احتمالا شیر یا خط آمدن» هست. هرگاه شما وارد بازی قمار می‌شوید

 

و پولی که در ابتدای بازی مشخص شده هست را وارد بازی می‌کنید, تا آخر بازی اجازه ندارید از آن کنار بکشید و باید تا مشخص شدن نتیجه نهایی بازی در آن حضور داشته باشید. در این صورت برای شرکت در بازی قمار مجبوریم طبق قوانینی از پیش تعریف شده عمل کنیم.

 

اما در معامله گری سهام کسی «به غیر از خودمان» در ابتدا برای ما میزان ریسک را مشخص نمیکند. این بدین معنی هست که شما خودتان مدیر خودتان هستید و قوانین را نیز خودتان می سازید. در این صورت وارد دنیای بی آخر معامله میشوید که هر اتفاقی در هر لحظه اي ممکن هست رخ دهد.

 

در ساختار بورس قانونی تعریف نشده هست که شما حق دارید یک سهم را کجا بخرید و تا چقدر نگه دارید, اصولی وضع نشده و اساسا نباید هم وضع شود; چون هر شخص با دیدگاه خودش و تعبیری که از سرمایه گذاری دارد, وارد بازار می‌شود. بنابر همین قضیه, افراد با تغییرات اشتباه

 

و با دیدگاه هاي معیوب وارد بازی میشوند و بدون در نظر گرفتن احتمال شکست وارد چرخه معاملات می‌شوند و زمینه یا هیچ طرح و پلانی برای خرید ندارند یا ریسک غیرمنطقی انجام میدهند. معامله بسیار خطرناک هست و برخلاف بازی قمار, بازار هیچ گاه شما را بیرون نمی اندازد.

 

پس معامله گری پیروز و باتجربه هست که میزان ریسک, نقطه ورود, نقطه خروج و شرایط را از پیش برای خود مکتوب می‌کند. مشخص کردن نقطه خروج باعث کاهش ریسک خواهد شد. اما ریسک در بورس چه معنایی دارد؟

 

تعریف ریسک

ریسک عدم قطعیتی نامطلوب هست به این علت که نمیتوانیم آن را از بین ببریم. بنابراین در ازای دریافت مبلغی آماده به بردباری آن هستیم. حال آنکه برای دوری از آن باید مبلغی پرداخت کنیم. در تعریف دیگری از ریسک می‌توان گفت زیان بالقوه و قابل اندازه گیری یک نوع سرمایه گذاری را ریسک میگویند.

 

در تعاریف کلی تصور بر کسب بازدهی اکثر, در ازای پذیرش ریسک اکثر و کسب بازدهی کمتر, در ازای پذیرش ریسک کمتر هست; اما آیا واقعا ریسک در یک زمان واحد برای تمام افراد یکسان هست؟ یعنی خرید یک سهم از جانب 2 نفر در یک زمان واحد یک اندازه ریسک دارد؟ اگر پاسخ مثبت هست فرض کنید 2 نفر سهام یک شرکت را خریداری می‌کنند.

 

فرد اول شرکت را به صورت کامل بررسی کرده و فرد دوم هیچ شناختی از شرکت ندارد. به نظر کدام یک تصمیم صحیح تری برای خروج از سهم خواهدگرفت؟ و احتمال سود کدام یک اکثر هست؟

 

پس متوجه می‌شویم که معنای ریسک برای افراد گوناگون و شرایط یکسان مطلق نیست و می‌تواند نسبی باشد.

 

در این جا به تقسیم بندی ریسک به معنای ریسک سیستماتیک و غیرسیتماتیک در بورس خواهیم پرداخت. ریسک سیستماتیک ریسکی هست که قابل مدیریت نیست و خارج از بازرسی سرمایه گذار هست. از جمله تغییرات نرخ سود, تورم, رکود و جنگ همۀ منابع ریسک سیستماتیک میباشند.

 

ریسک غیرسیستماتیک ریسکی قابل مدیریت هست و سرمایه گذار با متنوع سازی قادر به کاهش آن هست.

 

جالا فرض کنید در بازار بورس ایران فعالیت داریم. در این بازار تعدادی از افراد که در خرید و فروش سهم همکاری دارند به اطلاعاتی دسترسی دارند که توانایی بازرسی عرضه و تقاضا و تغییر صورت هاي مالی به صورت خوش بینانه و بدبینانه را دارند. در این صورت احتمالا ریسک سرمایه گذاری که تصمیم گیری

 

در شرایط عدم قطعیت هست برای این افراد از بین برود. در نتیجه برآورد ریسک در بازار باید براساس پیش فرض ها صورت پذیرد. اما واقعیت بازار ما چقدر با پیش فرض ها مطابقت دارد؟

 

چرا مردم تمایلی به سرمایه گذاری در بورس ندارند؟

 

مهمترین دلیلی که مردم تمایل به بورس ندارند, ترس از شکست و از دست دادن پولشان هست. این ترس باعث می‌شود به دنبال یادگیری نباشند و به علت اینکه با فرایند سرمایه گذاری آشنا نیستند و ترس از ریسک دارند, سرمایه گذاری در بورس را قمار می‌دانند.

 

چطور میتوان در بازار سرمایه سود کرد؟

 

مهمترین نکته برای به دست آوردن سود در بازار اضافه بر دانش تحلیل, مدیریت سرمایه هست. مدیریت سرمایه یعنی تصمیم گیری درمورد اینکه چه مقدار از سرمایه خود را در چه بخشی و چطور سرمایه گذاری کنیم. شمار زیادی از افراد با دقت نکردن به این موضوع ریسک سرمایه گذاری خود را چندبرابر میکنند.

 

شمار زیادی از افراد که زمان یا دانش کافی برای یافتن برترین انتخاب ها برای سرمایه گذاری ندارند, ترجیح می‌دهند پول خود را در اختیار افراد یا موسسات و شرکت هایي قرار دهند که تجربه, دانش و مهارت لازم برای معامله در بازار بورس را داشته باشند. این موسسات معمولاً به دو صورت درآمد اثبات و متغیر میباشند.

 

نتیجه گیری;

بورس مکانی هست که این امکان را به ما می‌دهند تا با سرمایه اي هرچند اندک وارد بازی شویم. اگر انتخاب هاي ما از شرکت هایي که در آنها سرمایه گذاری میکنیم, آگاهانه و از روی علم و منطق و با تسلط بر ذهنمان باشد, این اقدام در نهایت به کسب درآمد می انجامد

 

و اگر از روی احساس و جو بازار و بدون در نظر گرفتن اصول سرمایه گذاری اقدام به اینکار کنیم, ریسک را به شدت افزایش میدهد و احتمالا جزو آن 80 درصدی خواهیم بود که در بورس ضرر می‌کنند. برای کاهش ریسک ناشی از نداشتن علم کافی می‌توان از افراد, موسسات یا شرکت هاي فعال در بازار بورس کمک گرفت.

 

در آخر نیز برای پاسخ به این سوال که آیا بورس قمار هست, باید گفت; چون سرمایه گذاری در بورس باید بر پایه علم و براساس اطلاعات و دانش انجام گیرد, نمی‌تواند قمار باشد. برای قمارباز سرمایه گذاری در بورس بازی شانس هست و برای معامله گر حرفه اي بازی مهارت هاست.