پارس ناز پورتال

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

مجموعه : اخبار سینما
بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند 

برخی از بازیگران کمدی که بارها و بارها خنده را بر لبان تماشاگران نشانده اند توانسته اند اسم خود را در تاریخ سینمای کمدی ماندگار کنند. جری لوییس یکی از معروفترین بازیگران کمدی تاریخ سینما شنبه 28 مرداد در 91 سالگی درگذشت. لوییس در بحبوحه فعالیت حرفه‌اي جزو گرانترین و پرطرفدار‌ترین ستاره‌هاي هالیوود بود

 

که آثارش در ایران با دوبله حمید قنبری طرفداران بسیار داشت. اکنون با درگذشت لوییس که از آخرین بازماندگان دوران اسطوره‌هاي کمدی محسوب میشود, فرصت آن رسیده که از برخی کمدین‌هاي معروف که همچان در قید حیات میباشند یادی شود و همین طور خاطرات خوش شاخص‌ترین چهره‌هاي مطرح سینمای کمدی بازبینی شود, مروری بر زندگی بزرگانی که در تمامی دوران کاری خود صدای قهقهه را در سالن‌هاي سینما بلند کردند.

 

بنابراین با این فرض که پیش و پس از جری لوییس بازیگران بسیاری در عرصه کمدی درخشیده‌اند نگاهی به زندگی برخی از شاخص‌ترین چهره‌هاي کمدی از سال‌هاي دور تا امروز صورت می گیرد.

 

باستر کیتون

جوزف فرانک کیتون هنرپیشه معروف آمریکایی سال ۱۸۹۵ در کانزاس به جهان آمد. پدر و مادرش هر دو بازیگر بودند و از این روی کیتون در کودکی وارد عرصه بازیگری شد. “ژنرال”, “استیمبوت بیل جونیور” و “هفت شانس” برخی از فیلم‌هاي مشهور باستر کیتون هست.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

او آخرین فیلمش با عنوان “رویدادی بانمک در مسیر فروم” را در حالی تولید که مبتلا به سرطان شده بود. کیتون سال ۱۹۶۶ از جهان رفت.

 

چارلی چاپلین

با شنیدن کمدی در سینما بی‌شک اولین اسم در ذهن بسیاری چارلی چاپلین کمدین مشهور انگلیسی هست. وی را در کاراکتر ولگرد با آن کت‌وشلوار مندرس و عصای مشهور نمیتوان نادیده گرفت. او نویسنده, کارگردان, آهنگساز, تهیه‌کننده و بی‌شک سمبل سینمای صامت بود.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

چاپلین سال ۱۸۸۹ در لندن به جهان آمد و سال ۱۹۷۷ در سوییس از جهان رفت. از مشهور ترین فیلم‌هاي او می توان به “عصر اخیر”, “جویندگان طلا“, “روشنایی‌هاي شهر” و “دیکتاتور بزرگ” اشاره کرد.

 

نورمن ویزدوم

نورمن ویزدوم یکی از کمدین‌هاي معروف انگلیس هست که در دهه‌هاي اولیه قرن بیستم توانست صدای خنده را در سالن‌هاي سینما بلند کند. او فعالیت در سینما را از سال ۱۹۴۸ نخست کرد و با کلاه پارچه‌اي و کت و شلوار گشاد مشهور‌اش در بیش از ۳۰ فیلم به بازی پرداخت. او در سال ۲۰۰۰ برای فعالیتش در اساس هنر و سرگرمی از دربار سلطنتی بریتانیا لقب شوالیه گرفت.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

ویزدوم در نودمین سالروز تولدش, «۴ فوریه ۲۰۰۵» از فعالیت هنری کناره گرفت و به بیش از نیم قرن حضور در عرصه سینما و تلویزیون اتمام داد. او در سال ۲۰۱۰ در حالیکه ۹۵ سال سن داشت, درگذشت تا خاطره آثار پرتعدادش را برای دوستدارانش به یادگار بگذارد.

 

هارولد لوید

هارولد لوید از پرطرفدار‌ترین و معروف‌ترین کمدین‌هاي دوره سینمای صامت هست. او که بعنوان بازیگر آثار کمدی وارد سینما شد, در ادامه مسیر اکثر به سمت تهیه‌کنندگی گرایش پیدا کرد. دوستداران آثار این بازیگر وی را با عینک معروفی که همواره بر چشم داشت و ظاهر و لباس‌هاي همه ي وقت مرتبش به دلیل می‌آورند, گرچه همواره کمی دست و پا چلفتی پیوست رفتار و حرکات این بازیگر در فیلم‌هایش بود.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

لوید سال ۱۸۹۳ در نبراسکا متولد شد و در حالیکه ۷۷ سال سن داشت, هشتم مارچ ۱۹۷۱ درگذشت. “ایمنی پایان از همه ي” و “دانشجوی سال اول” از جمله فیلم‌هاي مشهور این کمدین هست.

 

استن لورل

سال ۱۸۹۰ در خانواده‌اي تئاتری در انگلستان به جهان آمد و از ۱۶ سالگی روی صحنه نمایش نقش ایفا کرد. پس از مهاجرت به ایالات امریکا اولین بار در سال ۱۹۲۱ در فیلم کوتاه “سگ خوش‌شانس” کنار اولیور هاردی بر پرده سینما ظاهر شد تا زوج پیروز “لورل و هاردی” را شکل گیرد. زوج هنری آن‌ها سالیان دراز به درخشش ادامه داد و ارتباط‌شان به حدی نزدیک بود که استن لورل پس از مرگ اولیور هاردی به شدت دچار افسردگی شد.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

او همواره با آغوش باز پذیرای خبرنگاران و هوادارانش بود و حتی عدد تلفنش در کتابچه عمومی تلفن وجود داشت. پیتر سلرز و جری لویئس از هواداران پر و پا قرص او بودند و در دهه ۶۰ جری لویئس کوشش بسیار کرد که وی را خوشنود به ایفای نقش در یکی از پروژه‌هایش کند اما هر زمان با مخالفت او روبه‌رو شد. استن لورل سال ۱۹۶۵ در ایالات امریکا چشم از جهان فروبست.

 

پیتر سلرز

پیتر سلرز دیگر کمدین مشهور انگلیسی و به اعتقاد شمار زیادی از بزرگ ترین بازیگران کمدی تاریخ سینما بود. سری فیلم‌هاي “پلنگ صورتی” از معروف ترین آثار سلرز در کنار فیلم‌هایي چون “پزشک استرنج لاو” و “حضور” هست.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

سلرز سال ۱۹۲۵ در خانواده‌اي اهل هنر به جهان آمد و در جوانی در جنگ جهانی دوم شرکت داشت. او در سال ۱۹۸۰ چشم از جهان فروبست.

 

لویی دوفونس

در ایران با صدای عزت‌الله مقبلی و بعدها اصغر افضلی و جواد پزشکیان شناخته شده بود. لویی دوفونس فرانسوی در فیلم‌هایي چون “هالو”, “آشپزباشی” و “ژاندارم سنت‌تروپه” همانند‌هاي موفقی از نقش‌آفرینی کمدی را به نمایش گذاشته بود.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

دوفونس سال ۱۹۱۵ به جهان آمد و سال ۱۹۸۳ چشم از جهان فروبست.

 

وودی آلن

فیلمساز معروف آمریکایی نیز از پیشکسوتان عرصه کمدی سینمای ایالات امریکا به شمار می رود. او اضافه بر کارگردانی و نویسندگی در شمار زیادی از آثار خود نقش‌آفرینی کرده هست. آلن متولد سال ۱۹۳۵ هست و در فیلم‌هایي چون “آنی هال”, “پول را بردار و فرار کن” و “زلیگ‌” نقش آفریده هست.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

فیلم‌هاي آلن پر از ارجاع به چهره‌هاي معروف ادبی و آثار آن‌ها هست و در اغلب آثارش میتوان نشانی از یک شخصیت نویسنده یافت. او سال‌هاست که با عینک و ظاهر معروفش آثار کمدی زیبایی خلق و در برخی از پیروز‌ترین‌هاشان نقش بازی کرده هست.

 

رابین ویلیامز

رابین ویلیامز پیش از این که گام در راه بازیگری بگذارد مدت کوتاهی در رشته علوم سیاسی تحصیل کرد. او بازیگری را با تحصیل در مدرسه جولیارد نخست کرد و آنجا بود که جان هاوسمن بازیگر معروف انگلیسی به استعداد شگرف او در استندآپ کمدی پی برد. هاوسمن به او گفت به جای هدر دادن وقتش در مدرسه سراغ استندآپ کردن برود.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

ویلیامز در رده‌بندی مجله امپایر از 100 بازیگر برتر تاریخ که سال ۱۹۹۷ منتشر شد در جایگاه شصت‌وسوم جای گرفت و همان سال در نظرسنجی اینترتینمنت‌ویکلی عنوان بامزه‌ترین فرد زنده جهان را از آن خود کرد.بازیگر برنده پاداش اسکار دست به خودکشی زد. جسد بی‌جان او ۱۱ اوت سال 2014 در منزل‌اش پیدا شد.

 

جیم کری

جیم کری اوایل دهه ۹۰ با بازی در سریال تلویزیونی “با رنگ زنده” به شهرت رسید و با درخشش در فیلم‌هاي سینمایی “ایس ونتورا: کاراگاه حیوانات“, “احمق و احمق‌تر” و “ماسک” به یکی از ستاره‌هاي کمدی هالیوود تبدیل شد.

 

او در شمار زیادی از فیلم‌ها نقش مردی با زندگی معمولی را بازی میکند که در اثر رویدادی ناگهان زندگانی‌اش زیر و رو میشود. در “ماسک” نقابی جادویی پیدا می کند که به او قدرتی فرابشری می دهد, در “دروغ‌گو دروغ‌گو” وکیلی هست که با به حقیقت پیوستن آرزوی پسرش دچار دشوار میشود و در “نمایش ترومن” پی میبرد که تمام زندگیش بخشی از برنامه تلویزیونی هست.

بازیگران فیلم های کمدی که تبدیل به اسطوره شدند

کری سال 1962 در کانادا به جهان آمد و اکنون شهروند کشور آمریکا هست.گرچه این چند نفر تنها همانند‌اي از بزرگان کمدی جهان بودند و اسم‌هاي بسیاری چون جان بلوشی, مل بروکس, روان اتکینسون, بیلی کریستال, دنی دویتو و ریک مورانیس میباشند که پرداختن به تمام آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد.