پارس ناز پورتال

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعه

مجموعه : اخبار سینما
بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعه

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعه 

اگر بازیگری به خارج از کشور برود و در آن جا خلافی انجام دهد دیگر سریال ها و فیلم هایی که بازی کرده از تلویزیون پخش نخواهند شد. رسم تلویزیون همیشه این بوده که سریال ها را وابسته به شرایط بازیگرانش روی آنتن بفرستد. یعنی سریالی که یکی از بازیگرانش، بعد از گذشت سال ها مورد منشوری برایش پیش اتفاق افتاده باشد، اجازه رفتن روی آنتن ندارد.

 

در سال های اخیر خیلی از سریال ها بوده اند که به دلیل مشکل بازیگرانش، هیچ وقت اجازه پخش پیدا نکردند؛ مثل «نرگس»، «غریبانه»، «تاوان»، «روزهای اعتراض» و … حالا اما ماجرا یک مقدار فرق می کند.

در شرایطی که بازیگران یکی یکی بار سفر می بندند و به هوای بازی در سریال های شبکه ماهواره ای «جم» ایران را ترک می کنند، وضعیت بازپخش سریال ها به مقدار زیادی به خطر می افتد. مگر تلویزیون چندتا سریال دارد که بخواهد بخش مهمی از آنها را هم به این بهانه، کنار بگذارد؟

 

با رفتن بازیگرانی مثل رامسین کبریتی، چکامه چمن ماه، پردیس افکاری، رابعه اسکویی و … بخش مهمی از سریال ها امکان پخش پیدا نمی کنند. غیر از سریال های مهدی مظلومی، کارگردانی که هفت ماهی از مهاجرتش می گذرد، 16 سریال هستند که به خاطر مشکلات بازیگرانش هیچ وقت اجازه پخش پیدا نمی کنند؛

 

سریال های مهمی مثل «ستایش»، «نرگس»، «شب دهم» و … هفت صبح این مسئله را بررسی می کند.

 

نرگس – سیروس مقدم

زمان پخش: تابستان 1385

بازیگر منشوری: زهرا امیر ابراهیمی/ فیلمی بی پرده منتسب به او در شبکه مجازی منتشر شد. تلویزیون تصمیم گرفت او را ممنوع التصویر کند.

 

اهمیت سریال: «نرگس» یکی از مهم ترین سریال های سیروس مقدم بود. هم به لحاظ داستان، هم عناصر مهم جذب مخاطب و … از طرف دیگر «نرگس» اولین سریال داستانی 90 شبی بود که در شب های تابستان روی آنتن می رفت و بخش مهمی از مخاطبان را درگیر کرده بود.

 

هنوز هم اسم این سریال توی ذهن بیشتر مخاطبان مانده. اگر مسئله امیرابراهیمی پیش نمی آمد، قطعا «نرگس» یکی از سریال هایی بود که شبکه آی فیلم و تماشا بارها آن را روی آنتن می بردند. همین الان هم بخش مهمی از درخواست مخاطبان از شبکه آی فیلم، پخش مجدد «نرگس» است.

 

حجم نقش: زهرا امیرابراهیمی در این سریال نقش زهره، دختر شوکت را داشت و در واقع یکی از بازیگران اصلی سریال به حساب می آمد. امیر ابراهیمی قبل از این سریال بازیگر مطرحی نبود اما اهمیت این نقش، تا جایی بود که برای همه شناخته شد.

 

قابل حذف است؟ نقش زهرا امیرابراهیمی در «نرگس» آنقدر اهمیت دارد که نمی شود به هیچ عنوان نادیده اش گرفت یا آن را حذف کرد.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهروزهای اعتراض – حسین سهیلی زاده

زمان پخش: محرم سال 85

بازیگر منشوری: مینا لاکانی/ او سال 90 از ایران رفت و بدون حجاب در صدای آمریکا حاضر شد و درباره سختی ها و محدودیت هایی که برای بازیگری داشته گفتگو کرد.

 

اهمیت سریال: «روزهای اعتراض» از جمله سریال های موفق تلویزیون در بازنمایی تاریخ معاصر است که اتفاقا در زمان پخش با استقبال مواجه شد.

 

داستان این سریال درباره دیوید است که پس از سال ها زندگی در انگلیس برای عیادت از پدرش به ایران سفر می کند اما در بدو ورود متوجه می شود پدرش فوت کرده و به همین دلیل مادرش از او می خواهد که خانه و زمین ها را بفروشد و به انگلیس برگردد.

در همین راستا متوجه می شود که وصیت پدر آن بوده که مراسم دهه اول محرم در خانه اش برگزار شود و دیوید برای ادای وصیت پدر با مشکلاتی روبرو می شود. سریال به نوعی نقد خرافات در دین است که نگاهی تازه و جسورانه در این باره داشت. ضمن آن که داستانش به شکل فرضی روایت می شد و ادای دینی به انقلاب هم هست.

 

حجم نقش: مینا لاکانی در نقش لیلا حضوری پررنگ در «روزهای اعتراض» دارد و از بازیگران محوری داستان است.

قابل حذف است؟ طبعا نقش لیلا از «روزهای اعتراض» قابل حذف نیست.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهترانه مادری – حسن سهیلی زاده

زمان پخش: 1387

بازیگر منشوری: مینا لاکانی/ او سال 90 از ایران رفت و بدون حجاب در شبکه صدای آمریکا حاضر شد و درباره سختی ها و محدودیت هایی که برای بازیگری داشته گفتگو کرد.

 

اهمیت سریال: با نگاه سخت گیرانه «ترانه مادری» اثری متوسط به حساب می آید اما این سریال در زمان پخش خیلی ها را درگیر کرده بود و توانست با تعریف یک قصه پرکشش بیننده های زیادی را با خود همره کند.

 

«ترانه مادری» جزو ملودرام هایی بود که فرصت پخش شبانه پیدا کرد و با برخورداری از بازیگران محبوبی مثل هما روستا، دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی و دیگران توانست جایی میان بیننده های تلویزیون برای خود دست و پا کند.

 

قابل حذف است؟ نه، نمی توان بی خیال این نقش شد چرا که در نهایت به درام لطمه می زند و آن را ابتر می کند.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهپرواز در حباب – سیروس مقدم

زمان پخش: پاییز 1385

بازیگر منشوری: چکامه چمن ماه/ این بازیگر جزو اولین بازیگرانی بود که برای ادامه فعالیت بازیگری اش به کشور ترکیه سفر کرد تا در شبکه ماهواره ای جم کار کند.

 

اهمیت سریال: پرواز در حباب یکی از پرمخاطب ترین سریال های شبکه سه است. سریالی که به موجب دیده شدنش باعث شد تا بازیگر اصلی اش حامد کمیلی که در آن سال ها بازیگر ناشناخته ای بود معروف شود و به چشم بیاید. پرواز در حباب جزو نخستین سریال هایی بود که با موضوع مواد مخدر صنعتی ساخته شد و از همین رو سریال پیش رویی است.

 

حجم نقش: چکامه چمن ماه در کنار مرجان محتشم بازیگران زن اصلی سریال هستند. او نقش دختر علی نصریان را بازی می کند که حامد کمیلی او را برای نزدیک شدن به پدرش طعمه قرار می دهد. در واقع بخش عمده ای از درام قصه بر پایه کاراکتری است که چکامه چمن ماه نقش آن را بر عهده دارد.

 

قابل حذف است؟ به هیچ عنوان نمی توان با حذف کاراکتری که چمن ماه نقشش را بازی می کند، سریال را پخش کرد. او همانطور که در بالا اشاره شد، نقش اصلی سریال است و در اکثر سکانس های حساس و تعیین کننده سریال حضوری پررنگ و تاثیرگذار دارد.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهدر مسیر زاینده رود

زمان پخش: رمضان سال 1389

بازیگر منشوری: پردیس افکاری/ او به تازگی به شبکه جم پیوسته و در یک سریال بازی می کند.

 

اهمیت سریال: «در مسیر زاینده رود» با محور قرار دادن پشت پرده فوتبال و نیز وارد کردن مسئله قصاص خیلی زود مخاطبان را میخکوب کرد. در ادامه تقاضای ازدواج از سوی پیرمرد ولی دم از مادر قاتل، گره ای دو چندان به درام بخشید.

 

در این میان اعتراض مسئولان شهر اصفهان به کیفیت لهجه باعث شد سریال لطمه ببینند و حتی خیلی از هموطنان اصفهانی از سریال تعریف کردند و سعه صدرشان را نشان دادند.

«در مسیر زاینده رود» سریال پر بازیگری است؛ مهدی سلطانی، حسین محجوب، مهرانه مهین ترابی، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، هومن برق نورد، مسعود رایگان و مهدی باقربیگی در این سریال بازی کرده اند. فیلمنامه اش را علیرضا نادری از نویسنده های خوش فکر تلویزیون نوشته و حسن فتحی آن را کارگردانی کرده. جمع اینها یعنی «در مسیر زاینده رود» اثری مهم است.

 

حجم نقش: حضوری نسبتا پررنگ در سریال دارد؛ از قدم اول به همراه بازیگر نقش همسرش مهرداد ضیایی که اصالتا اصفهانی است بهتر از دیگران از پس لهجه برآمد.

 

قابل حذف است؟ افکاری نقش عروس مصیب (حسین محجوب) را بازی کرد که عقاید او و همسرش بر تصمیم پدرزنش مبنی بر اعلام رضایت یا قصاص قاتل پسرش تاثیر دارد پس از نقش قابل حذف نیست.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهشب دهم – حسن فتحی

زمان پخش: محرم سال 1380

بازیگر منشوری: رامسین کبریتی/ او به تازگی به شبکه جم پیوسته است.

 

اهمیت سریال: «شب دهم» از تولیدات ماندگار تلویزیون ماست؛ حسن فتحی با تزریق یک داستان عشقی به سریالش ورودی تحسین برانگیزی به علاقه مندی تاریخی مردم ایران به امام حسین (ع) و عاشورا داشت. عشق «حیدر» به دختر شاهزاده قجری او را به آستان وصل امام حسین (ع) می رساند و در این مسیر بخشی از تاریخ معاصر روایت می شود.

«شب دهم» از سریال های تحسین شده حسن فتحی است که در زمان پخش با استقبال فراوان مواجه شد و در بازپخش هم دیده شد و هنوز طراوت و جذابیت ابتدایی از آن نرفته و مخاطب از دیدنش لذت می برد.

 

حجم نقش: نقش رامسین کبریتی در «شب دهم» اهمیت ندارد؛ او دستیار مفتش است و به اقتضای نقش بدون دیالوگ! فقط هست که کاراکتر مفتش فرصت بیشتری برای عرض اندام داشته باشد. حضورش جلوی قاب زیاد است اما کیفیتش نه.

 

قابل حذف است؟ نقش رامسین کبریتی هیچ تاثیری در درام ندارد و قابل حذف است، منتهی مشکل به حضور دائم او در کنار مفتش برمی گردد. هر جا مفتش هست دستیارش هم هست و در نتیجه نمی توان آن را از سریال «شب دهم» کنار گذاشت.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهکمکم کن – قاسم جعفری

زمان پخش: رمضان 1385

بازیگر منشوری: زهرا امیرابراهیمی/ این سریال هم به دلیل حضور این بازیگر برای همیشه به آرشیو تلویزیون رفته و غیرقابل پخش است.

 

اهمیت سریال: کمکم کن از چند جهت سریال مهمی است. نخست اینکه کارگردانی آن را قاسم جعفری برعهده داشت که در آن سال ها در اوج دوران کاری اش در تلویزیون قرار داشت و هر سریالی می ساخت مورد توجه قرار می گرفت. از سوی دیگر این سریال جزو اولین کارهای تلویزیون با تم ماورایی بود که برای پخش در ماه رمضان تولید شد و به همین دلیل حسابی مورد توجه قرار گرفت و به چشم آمد.

 

حجم نقش: نقش اصلی زن این سریال است، نقش دختری که حمید گودرزی در کما با او مواجه می شود و زمانی که هر دو از کما خارج می شوند، همدیگر را پیدا می کنند تا ماموریتی که دنبالش هستند را به سرانجام برسانند.

 

قابل حذف است؟ اگر درصدی از سریال با حذف صحنه های مربوط به او قابل پخش می شد، تلویزیون تا الان صد بار آن را انجام داده بود اما نقش کلیدی امیرابراهیمی در این سریال و حضورش در اکثر سکانس ها موجب شده تا سریال عملا غیرقابل اصلاح باشد.

 

از همین رو «کمکم کن» با وجود بضاعت بالایی که در جذب مخاطب دارد به دلیل حضور این بازیگر به محاق رفته است.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهغریبانه – قاسم جعفری

زمان پخش: محرم 1383

بازیگر منشوری: زهرا امیرابراهیمی

 

اهمیت سریال: بعد از موفقیت سریال شب دهم که محرم سال 80 روی آنتن رفت، تلویزیون درصدد این برآمد که سریال سازی برای این مناسبت را ادامه دهد. «غریبانه» در راستای همین سیاست، برای پخش از شبکه تهران سابق تولید شد. قاسم جعفری که در آن سال ها برگ برنده تلویزیون محسوب می شد و حضورش در هر پروژه ای موفقیت آن را تضمین می کرد، این سریال را کارگردانی کرد.

پرداختن به موضوع آقازاده ها و به چالش کشیدن آنها و مواضع تندی که قاسم جعفری در قبال آنها اتخاذ کرده بود موجب شد تا سریال خیلی زود در کانون توجه قرار بگیرد و به اثری قابل بحث تبدیل شود.

 

حجم نقش: امیرابراهیمی نقش نامزد بازیگر اصلی سریال یعنی سعید شیخ زاده را برعهده دارد. از آنجایی که داستان روی روابط دو کاراکتر اصلی یعنی جوهرچی و اسدی و پسرهای آنها مهدی سلوکی و سعید شیخ زاده می چرخد، امیرابراهیمی نقش کم رنگی در درام قصه دارد و نقشش زیاد پررنگ نیست.

 

قابل حذف است؟ چند وقت پیش شبکه پنج نسخه ای 90 دقیقه ای از این سریال را روی آنتن فرستاد. این نسخه به گونه ای تدوین شده بود که حتی یک پلان هم از امیرابراهیمی در آن استفاده نشده بود.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهآخرین گناه – حسین سهیلی زاده

زمان پخش: رمضان سال 1385

بازیگر منشوری: مینا لاکالی/ او سال 90 از ایران رفت و بدون حجاب در شبکه صدای آمریکا حاضر شد و درباره سختی ها و محدودیت هایی که برای بازیگری داشته گفتگو کرد.

 

اهمیت سریال: «آخرین گناه» جزو سریال های متوسط تلویزیون و خود حسین سهیلی زاده است. این سریال در ادامه موج سریال های ماورایی تولید شد اما توفیقی که باید پیدا نکرد.

 

چشم برزخی دکتر اکرمی (حمیدرضا پگاه) چهره کریه آدم ها را می دید و باعث می شد دکتر سر خود تصمیم به قتل آنها بگیرد؛ یک نوع شورش علیه گناه در جامعه. قصه اما به زودی به تکرار می افتد و جذابیتش را از دست می دهد.

 

حجم نقش: مینا لاکالی نقش دختر دکتر اکرمی را بازی می کند. حضور او در «آخرین گناه» هم کمی است هم کیفی. یعنی از یک طرف بخشی از درام را به دوش می کشد و از آن سو میزان حضورش زیاد است.

 

اوست که جلوی خواسته پدر می ایستد و به جای پیوند قرنیه چشم برزخی به چشم عبدالله صدوق که او آدمی است متدین، به چشم نامزدش دکتر مودت که او نیز مشکل بینایی دارد پیوند می زند.

قابل حذف است؟ نه. نقش رویا را نمی توان از «آخرین گناه» حذف کرد.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهفکر پلید – محسن شاه محمدی

زمان پخش: سال 1377

بازیگر منشوری: پردیس افکاری/ آخرین بازیگری است که برای بازی در سریال های شبکه جم مهاجرت کرده.

 

اهمیت سریال: سریال خیلی خاص و درجه یکی نیست که اگر یک روز تلویزیون تصمیم به پخش آن نگیرد، برایش افسوس بخوریم ام جزو آثار قابل قبول دهه هفتاد است. تا به حال بارها از شبکه آی فیلم روی آنتن رفته و به خاطر بازیگران خوبی که دارد، مورد توجه قرار گرفته.

 

حجم نقش: سریال دو بخش دارد. بخشی در کودکی زندگی کاراکتر اصلی می گذرد و بخش دیگر در حال اتفاق می افتد. در بخش کودکی، پردیس افکاری نقشی ندارد اما در بخش حال، یکی از بازیگران اصلی است. او بعد از سال ها یوسف، پسری که در دوران کودکی زیر نظر پدرش بزرگ شده را پیدا می کند و با هم ازدواج می کنند. برادر دختر با ورودش به زندگی آنها، همه چیز را به هم می ریزد و …

 

قابل حذف است؟ پردیس افکاری یکی از نقش های اصلی بخش های زمان حال سریال را دارد و در صورت حذف قسمت هایی که افکاری بازی کرده عملا داستان امکان پیشرفت ندارد. بنابراین بعید به نظر می رسد تلویزیون یک بار دیگر آن را روی آنتن ببرد.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهستایش – سعید سلطانی

زمان پخش: فصل اول/ 1389، فصل دوم/ 1393

بازیگر مهاجر: رامسین کبریتی/ جزو آخرین بازیگرانی است که از ایران مهاجرت کرده تا در شبکه جم فعالیت کند.

 

اهمیت سریال: سریال «ستایش» یکی از مهمترین سریال های تلویزیون در چند سال اخیر است. این سریال با اینکه به صورت هفتگی روی آنتن می رفت اما مخاطبان پروپاقرص بسیاری داشت.

 

حجم مخاطبان سریال تا جایی بالا بود که در آن سال، ثبت احوال اعلام کرد که اسم ستایش برای نوزادان دختر، بیشترین فراوانی را دارد. درست است که فصل دوم به اندازه فصل اول سروصدا نکرد و موج ساز نشد اما باز هم خیلی دیده شد.

 

حجم نقش: رامسین کبریتی، نقش صابر پسر بزرگ حشمت فردوس و برادر طاهر را داشت، یکی از اصلی ترین نقش های سریال که بخش مهمی از روند داستان را پیش می برد.

 

قابل حذف است؟ در صورتی که تلویزیون تصمیم بگیرد، سریال هایی که بازیگران مهاجر در آنها بازی داشته اند را دیگر به هیچ وجه روی آنتن نفرستد، «ستایش» قطعا یکی از آنهاست چون نقش صابر به هیچ عنوان قابل حذف نیست. مسئله اینجاست که تیم «ستایش» مشغول ساخت فصل سوم آن هستند و قطعا در این صورت باید به فکر بازیگر جایگزین برای صابر باشند.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهپنج کیلومتر تا بهشت – علیرضا افخمی

زمان پخش: رمضان 1390

بازیگر مهاجر: پردیس افکاری

اهمیت سریال: «پنج کیلومتر تا بهشت» سریال خوب و درجه یکی نبود. حتی همان زمان هم که در رمضان سال 1390 روی آنتن رفت، بین سایر سریال های روی آنتن، آن طور که باید جایگاه خاص نداشت. با این حال اما به دلیل اینکه سریالی ماورایی بود و مخاطبان تقریبا به این جور سریال ها توجه نشان می دهند تا حدودی دیده شد.

 

بعد از پخش اولیه، چند بار از شبکه آی فیلم روی آنتن رفت و الان حتی اگر تلویزیون تشخیص دهد که جلوی پخش مجدد آن را بگیرد، چندان اهمیتی ندارد.

 

حجم نقش: پردیس افکاری نقش همسر داریوش فرهنگ را بازی می کرد؛ مرد کارخانه داری که از یک طرف پسرش به او نارو زده بود، از طرف دیگر نامزد دخترش در کما بود و تازه سرمایه اش را هم از دست داده بود. پردیس افکاری نقش چندان مهم و اثرگذاری نداشت. صرفا به عنوان یک مادر یا همسر کنار کار بود.

 

قابل حذف است؟ غیر از بخش های داخل خانواده، پردیس افکاری عملا نقش خیلی خاصی نداشت. شاید بشود راحت صحنه های او را حذف کرد.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهباغچه مینو – رضا صفدری

زمان پخش: سال 1382

بازیگر مهاجر: رابعه اسکویی

اهمیت سریال: در ادامه ساخت سریال های شبانه کمدی مثل «زیر آسمان شهر» و «بدون شرح» و … ساخته شد و کاراکتر آقای کاووسی در «بدون شرح» بدون هیچ تغییری مورد استفاده قرار گرفت. این سریال به اندازه سریال های کمدی قبلی دیده نشد و سر زبان ها نیفتاد اما به دلیل حضور بازیگران کمدی جذابی که داشت، اثر به نسبت قابل قبولی بود.

 

تلویزیون هم سال ها بعد از پخش اولیه، بارها آن را در کنداکتور سریال های بازپخشی قرار داد.

 

حجم نقش: از اواسط سریال زمانی که متوجه شدند آن طور که باید امکان جذب مخاطب را ندارند، تصمیم گرفتند چند بازیگر جدید کمدی به کار اضافه کنند و رابعه اسکویی هم یکی از همین بازیگران جدید بود. او لباس مخصوص آشپزها را می پوشید و کنار سایرین در آشپزخانه کار می کرد.

 

قابل حذف است: تا اواسط سریال که خبری از اسکویی نیست. از آن به بعد هم آنقدر نقش مهم و کلیدی ندارد که نشود آن را حذف کرد. بنابراین طبیعتا مدیران برای نمایش این یکی سریال مشکل آنچنانی ندارند.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعهستاره های سربی – محمدرضا آهنج

زمان پخش: 1390

بازیگر منشوری: چکامه چمن ماه/ این بازیگر سال پیش برای بازی در شبکه جم به ترکیه رفت و کشف حجاب کرد.

 

اهمیت سریال: «ستاره های سربی» از سریال های ضعیف محمدرضا آهنج است. او این بار بحران مواد مخدر را دستمایه داستانش قرار داد که البته در زمان پخش با استقبال مواجه نشد.

 

ایده «ستاره سربی» جسورانه بود اما پرداخت خوبی نداشت. در کنار چکامه چمن ماه در این سریال، نسرین مقانلو، رضا توکلی، محسن افشانی، شراره دولت آبادی، رحیم نوروزی، فرخ نعمتی، علی عمرانی، امیرحسین مدرس، شیوا بلوریان، زهرا ابراهیمی، شبنم مقدمی و افشین سنگ چاپ بازی کرده اند.

 

حجم نقش: چکامه چمن ماه یکی از نقش های اصلی «ستاره های سربی» را بر عهده دارد و داستان با محوریت او روایت می شود. او نقش دختر جوانی به نام غزاله را بازی می کند که طی یک اتفاق درگیر فروش مواد می شود و مورد سوءاستفاده زنی به نام تهمینه (نسرین مقانلو) قرار می گیرد.

 

قابل حذف است؟ «ستاره های سربی» از معدود سریال هایی است که چکامه چمن ماه در آن نقش اصلی بر عهده دارد و طبیعی است نمی توان آن را به کلی حذف کرد. آهنج بعد از چمن ماه برای بازی در «آسمان من» استفاده کرد که پخش آن مواجه شد با رفتن این بازیگر به جم و در نهایت مجبور شد نقش را حذف کند.

بازیگران منشوری در خارج و سریال های ممنوعه