پارس ناز پورتال

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017 

بازی نهنگ آبی با وجود خودکشی هاي فراوان در سراسر جهان بازهم ادامه دارد و با اینکه تمام دولت ها در حال مبارزه با آن میباشند اما خواهان زیادی دارد. یک بحران- بازی اینترنتی مظنون اصلی تعدادی خودکشی در سال هاي جدید هست; “نهنگ آبی” این اسم را به دلیل بسپارید.

 

شمار زیادی از ما بارها به علت علاقه به بازی هاي کامپیوتری سرزنش شده ایم. سال ها موضع سفت و سخت پدر و مادرها و حتی جامعه علیه این تفریح نسبتا جدید که بیش از 30 سال قدمت دارد, مقابل علاقه مندان آن حفظ شده بود و هر خبری از خودکشی یا حمله یک روانپریش به جمعی و کشت و کشتار انها را به بازی ربط می دادند و ما حرص می خوردیم.

 

اینکه با بازی کردن به بازبینی تبدیل به یک آدمکش حرفه اي شویم و مثل “ساب زیرو” در “مرتال کامبت” دوستانمان را بترکانیم یا به سمت خودکشی برویم اکثر شبیه به تهدیدهایی بچگانه از جنس لولو و یک مزاح بسیار بی طعم بود اما این یکی اصلا اغراق یا مزاح نیست! یک بحران اینترنتی عجیب جدی جدی دارد جان افراد را میگیرد, گرچه نه با خشونت و نشان دادن صحنه هاي خونبار.

 

این بازی اصولا از متن تشکیل شده و گیم پلی ندارد. حتی مثل کوییز خود ما انتخاب انتخاب و رقابتی در کار نیست. تنها متن و دستوراتی که به کاربر داده می‌شود و او باید مثل تکالیف مدرسه آن را انجام دهد. این دستورات از سمت ادمین ها و گردانندگان این بازی به افراد داده میشود و آنها هم با ارسال کردن تصویر, انجام شدن تکلیف را اثبات میکنند.

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017

بازی رولت روسی

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017

خودکشی به سبک سرگرمی رولت روسی

 

همه ي چیز عادی به نظر می‌آید, گرچه تا وقتی که ندانید این تکالیف و بحران ها چیست؟ از نقاشی و طراحی با تیغ روی بدن گرفته تا رو به رویی با ترس ها و قرار گرفتن در بلندی در حالتی خطرناک مثل آویزان شدن از پشتبام و ثبت سلفی! بدبختانه گفته می‌شود که این بازی مرگبار به ایران هم راه پیدا کرده; بازی اي که جان افرادی را گرفته و متهم ردیف اول خودکشی هاي نوین هست.

 

جوخه خودکشی

درمورد خودکشی نهنگ ها, نظرها و فرضیه هاي بسیاری وجود دارد. کوشش در کشتن خود, آن هم توسط یک جانور که طبق غریزه اش رفتار میکند, اتفاقی غیرقابل توضیح و مرموز هست. خودکشی حتی اگر توسط انسان صورت بگیرد قابل درک و توضیح نیست. بازی نهنگ آبی هم دقیقا به این موضوع اشاره دارد. ساحل, نهنگ و مورد عجیب خودکشی ماهی هاي خیلی بزرگ

 

این بازی چیست؟ این سوالی هست که حتماً ذهن شما را درگیر میکند و حتی ممکن هست کنجکاویتان را برانگیزد تا به دنبال آن بروید و تجربه اش کنید. چگونه می‌شود که یک بازی باعث خودکشی کسی شود؟نهنگ آبی یک بازی اینترنتی هست. یک فایل ساده و کم حجم «کمتر از 15 مگابایت» که سریع نصب و حاضر اجرا میشود. مثل کلش آو کلنز و خیلی از بیازی هاي روز به اینترنت نیاز دارد اما تلفن یا تبلت نیرومند و گرانی برای اجرای آن نیاز نیست.

 

پس از اجرای آن, سوالاتی از کاربر پرسیده میشود. این سوالات در ظاهر ساده با لحنی عجیب و تهدیدآمیز مطرح میشوند. جمله هایي از قبیل; اگر این بازی را شروع کنی, راه برگشتی نداری و آیا مطمئنی که میخواهی وارد بازی شوی؟ بازی به طرز عجیبی اعتیادآور هست و حتی از همین سوال هاي ابتدایی کاربر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

سپس بحران هاي عجیبی که به بازی کننده صدمه می‌زنند, بسیار خطرناک یا خوفناک میباشند و روح و روان کاربر را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهند. بازی اطلاعاتی را از کاربر می‌گیرد و بعدها با ارائه غیرمستقیم همان اطلاعات تهدیدش میکند, مثلاً می‌گوید که در نزدیکی منزل کاربر یک فروشگاه خاص وجود دارد یا اینکه منزل فرد در کدام خیابان و محله هست. مدیران این اطلاعات را مستقیم یا غیرمستقیم

 

از خود فرد گرفته اند «مثلاً با کمک موقعیت یاب تلفن همراه» اما با اینکار تصور زیر نظر بودن را به او القا می‌کنند تا در صورت پشیمانی راهی جز تمام کردن بازی نداشته باشد. درواقع به محض ورود, بازی بدون بازگشت شروع شده هست. بازی مرگ!

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017

Made in Russia
گفته می‌شود که بازی نهنگ آبی توسط یک جوان روس ساخته شده هست. فیلیپ بودیکین «Philipp Budekin» دانشجوی اخراجی رشته روان شناسی هست; کسی که پس از حوادث جدید و اعتقاد پلیس روسیه به رابطه این حوادث به بازی نهنگ آبی, متهم شناخته و دستگیر شد. ظاهراً چند ماهی هست

 

که پس از دستگیری در حبس به سر میبرد. او مدعی هست که بازی نهنگ آبی را ساخته و هدفش حذف افراد بی انگیزه, پوچ و بی هدف از جامعه بوده هست. هدف و مخاطب اصلی بازی او نوجوانان میباشند; افرادی که کوشش در تجربه هاي تازه و اثبات توانایی هایشان دارند. به هر قیمتی میخواهند بگویند بزرگ شده اند و معمولاً توانایی نه گفتن را ندارند.

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017

بودیکین قصد داشته با بهره گیری از روشهای پیچیده روان شناختی در بازی نهنگ آبی افراد را طی چندین مرحله وادار به خودکشی کند. مراحل و بحران هاي این بازی طوری طراحی شده اند که فرد را به ادامه و دنبال کردن خود معتاد کرده و نوعی وفاداری ایجاد کنند. توانایی کنار کشیدن از بازی را از او بگیرند و پله پله بازی کننده را به سمت خودآزاری و صدمه زدن به خود پیش ببرند تا جاییکه در مرحله پایان خودش را بکشد.

 

این خودکشی می‌تواند تاثیر مراحل فکرشده بازی باشد یا ترس از صدمه رسیدن به خانواده و تحت نظر بودن از جانب مدیر بازی که کاربر را وادار میکند خودش را فدا کند و بازی را به پایان برساند اما آسیبی به اطرافیانش نرسد. مراحل هوشمندانه و جنون آمیز این بازی واقعا ناخوشایند میباشند

 

و در نگاه اول انجام آنها توسط هیچ انسانی کاری عاقلانه و منطقی نیست. اما بازی کننده آرام آرام از لحاظ ذهنی برای مراحل خوفناک تر و دردناک تر حاضر میشود و در نهایت خودش را میکشد.نهنگ آبی جدا از غیرانسانی و هولناک بودنش, کاملا حساب شده و دقیق هست که این نشان از توانمندی بالای ذهن مریض سازنده اش را دارد.

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017

مرگ به بازبینی یک نهنگ

نهنگ آبی 50 مرحله دارد; 50 تکلیف و چالشی که پله هاي نردبان مرگ میباشند و طی 50 روز انجام می‌شوند. کاربر باید این مراحل را انجام دهد. معمولاً کاربر با ارسال کردن یک تصویر هنگام انجام هر مرحله برای مدیر به مرحله بعد راه پیدا میکند و فردای آن روز بحران جدید را دریافت میکند. این مراحل از نقاشی کردن یک نهنگ روی دست به وسیله تیغ شروع میشوند. کاربر باید پس از انجام اینکار از دست خود تصویر گرفته و برای مدیر بفرستد.

 

برای شروعی چنین دردناک, انتظار پایان سختی هم میرود اما بحران ها پا را فراتر از این هم گذاشته و بد و بدتر میشود. کشیدن حروف و علائمی خاص, راه رفتن د رم کان هاي بسیار تاریک در شب, بیدار شدن در ساعت 4;20 دقیقه بامداد و رفتن به بالای ساختمان هاي بلند یا دیدن ویدیو هاي بسیار خوفناک و گوش دادن

 

به موسیقی هایي که مدیر برای آنها می فرستد, آویزان شدن از بلندی, بالا رفتن و پریدن از روی جرثقیل و نشستن و راه رفتن بر لبه پل هاي مرتفع, خودزنی و مریض کردن خود; این‌ها تنها تعدادی از 50 مرحله دردناک و وحشت انگیز این بازی میباشند.در جریان مراحل مدام به کاربر تذکر میشود که تحت نظر هست و حتی با نهنگ هاي

 

دیگر یا مدیران پشتیبان ملاقات میکند. اگر کاربر پیروز به انجام مراحل نشود, مجازاتی مثل بریدن بدن خودش انتظارش را میکشد و در همان مرحله میماند تا آن را به انجام برساند. فعالیت این بازی در سال 2013 و همراه با F57 نخست شد. F57 یکی از اسم هاي “گروه مرگ” در شبکه اجتماعی روسی زبان «VKontakte» هست. به نظر می‌رسد اولین مرگ در اثر بازی نهنگ آبی در سال 2015 رخداد افتاد.

 

روان شناسی درد و جنون

درد پدیده اي هست که انسان به آن عادت نمیکند. زندگی در شرایط خاص آب و هوایی مثل زندگی در ارتفاعات بلند کوه ها ریه انسان را با اکسیژن کم ارتفاعات سازگار میکند یا زندگی در مناطق سردسیر ما را به سرما مقاوم تر از دیگر آدم ها میکند اما درد چیزی هست که به هیچ وجه عادت نمی‌شود و بدون با آن سازگاری پیدا نمیکند. سیگنال هاي عصبی ناشی از انتقال درد, خبر صدمه به قسمتی از بدن را به مغز میرساند و درواقع علامت خطر هست. پس عادی نشدن آن امری طبیعی هست.

بازی نهنگ آبی رولت روسی به سبک سال 2017

اما چگونه می‌شود که کسی از روی عمد و با هشیاری کامل در بدن خود صدمات جدی و درد شدید ایجاد می‌کند؟ قبل تر خودزنی و خودآزاری را در بیماران روانی خاص و مصرف کنندگان مواد مخدر و روانگردان دیده ایم. اما یک انسان تندرست چگونه دست به چنین کاری میزند؟ نهنگ آبی با کاربرانش چکار میکند که انها به خودزنی هاي شدید و در نهایت خودکشی میرسند؟

 

به نظر می‌آید که جواب این سوالات می‌تواند تنها یک کلمه باشد, جنون. همانطور که پیش تر گفتیم, نهنگ آبی را یک دانشجوی روان شناسی با هدفی عجیب و هولناک خلق کرده هست. طی این بازی با بهره گیری از روشهای پیچیده و پیشرفته روان شناختی, ذهن کاربر بازرسی شده

 

و شست و شو داده می‌شود تا در نهایت سازنده بازی به هدفش برسد. مراحل گوناگون این بحران با کمک هم, بازی کننده را به جنون می کشانند; جنون همان چیزی هست که برای صدمه هاي شدید به خودش و صدمه نهایی و کشتن خود نیاز دارد.بیدار شدن در ساعت 4؟20 دقیقه بامداد و نقاشی کردن یک نهنگ

 

با تیغ روی بدن خود امری هست که حتی تصورش میتواند لرزه بر اندام هر شخصی بیندازد! دیدن ویدئوهای روانپریشانه, گوش دادن به موسیقی هاي خاص, صدمه رساندن هاي پیاپی به خود, رفتن مکرر به بلندی و تجربه حسی نزدیک به سقوط که ترس را رفته رفته از بین میبرد. تمام پله هاي این نردبان مرگ گامی هست برای رسیدن به جنون محض و جنون تنها چیزی هست که میتواند رفتار کاربران نهنگ آبی و خودکشی پرتعداد ناشی از انجام این بحران را توجیه کند.

 

نهنگ آدمکش

اما تمام این ازدحام ها و نگرانی هاي پیرامون این بحران اینترنتی علتی جز خودکشی هاي متعدد نوجوان ها ندارد. حدودا دو سال از اولین خودکشی مرتبط با نهنگ آبی می گذرد. آمار خودکشی در کشورها رو به افزایش هست و کشورهای بیشتری درگیر این بازی مرگبار میشوند.

 

به قول روزنامه نوایا گزتا, از نوامبر سال 2015 تا آوریل سال 2016 میلادی 130 مورد اقدام به خودکشی مرتبط با نهنگ آبی در روسیه رخ داده هست. سال قبل پس از این حوادث فیلیپ بودیکین به انگ ترغیب دست کم 16 دختر نوجوان به خودکشی دستگیر شد. او به سه سال و چهار ماه حبس محکوم شده که به علت همکاری در قتل دو دختر نوجوان صرب محکوم شناخته شد.

 

بودیکین چند روز پیش از دستگیر, در دفاع از خود گفته بود; “می‌خواستم جامعه را از زباله هاي بیولوژیک پاک کنم. خودشان تصمیم گرفتند و هیچ کس آنها را مجبور نکرده بود.” اما نهنگ آبی هم چنان قربانی میگیرد. یکی از جدید ترین خودکشی هاي مرتبط با نهنگ آبی مربوط به نوجوانی هفده ساله در هند بوده هست.

 

بنا به اعلام پلیس هند, این نوجوان در ایالت مادیاپرادش با پریدن جلوی یک قطار در حال حرکت جان باخت. به قول رفقا این نوجوان, وی در چند روز قبل جذب بازی نهنگ آبی شده بود.نهنگ آبی به بازبینی به اروپای غربی هم رسیده و در مارس 2017 پس از خبر خودکشی نوجوانانی از روسیه, گرجستان و صربستان,

 

پلیس فرانسه خبر از دیدن علامت هایي از این بحران در فرانسه داد. دست کم یک کشته و چندین مجروح آماری از نفوذ نهنگ آبی به فرانسه هست. این بازی در انگلستان توسط کودکان هفت ساله نیز انجام شده هست!

 

آخرین واکنش ایرانی

از روزی که خبرهای مربوط به نهنگ آبی در رسانه ها پیچید, بعضی افراد از وقوع حوادثی در ایران خبر دادند. اکنون اما گفته می‌شود همه ي اینها فقط شایعه بوده و تا به حال کسی در ایران قربانی این بحران نشده هست. حسن کریمی قدوسی, مدیرعامل بنیان ملی بازی هاي کامپیوتر اي گفته; “باید پافشاری کنم که نهنگ آبی مثل

 

بحران سطل آب یخ, یک بحران هست و نه یک بازی کامپیوتر اي. بنیان ملی بازی هاي کامپیوتر اي از سه ماه پیش از این موضوع آگاه بوده اما آن را رسانه اي نکرده, چرا که میدانست تاثیر منفی می‌گذارد. همان تاثیری که امروز در سطح جامعه شاهد آن هستیم. از آن جا که نهنگ آبی نیاز به یک ادمین برای تایید و اعلام مراحل دارد, با دستگیری سازندگان آن عملا دیگر این بحران وجود ندارد.”

 

محمدجواد آذری جهرمی, وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم توضیح داده; “انتقال مفاهیم در قالب زبان بازی, تاثیرگذاری بیشتری دارد. در بین بازی هاي خوب گاهی اندیشه هاي شیطانی نیز تبدیل به یک بازی میشوند و نهنگ آبی یکی از این بازی هاست. در این میان و برای صیانت از جوانان مهمترین وظیفه را در کنار حاکمیت, خانواده ها برعهده دارند. رسانه هاي رسمی و اجتماعی برای آگاهی رسانی خوب عمل کردند.

 

بایستی مراقبت کنیم که کار رسانه اي دغدغه ایجاد کند و نه ترس. ترس, ناشی از بی اطلاعی هست و وظیفه رسانه دقیقا آگاهی رسانی هست. این بازی از شمار زیادی از فروشگاه هاي نرم افزار حذف شده و به طریق معمول از ایران هم قابل دسترس نیست. امروز با مدیران VK برای عدم اشاعه خشونت از طریق این شبکه اجتماعی مذاکره می‌کنیم. هرچند این شبکه اجتماعی در ایران مسدود هست.”

 

بازی هاي بسیاری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث مرگ افراد شده اند

 

بازی با زندگی

بازی هاي کامپیوتری بارها باعث مرگ افراد شده اند; این حقیقتی هست که نمیتوان از آن چشم پوشید اما شمار زیادی از این مرگ ها در نتیجه اشتباهات خود فرد بوده و ربطی به بازی و محتوای آن نداشته اند. گرچه بازی هاي آدمکش دیگری جز نهنگ آبی هم بوده اند که دستشان به خون افراد زیادی آلوده هست.

 

سندروم شهر بنفش یکی از آدمکش هاي مخوف دنیای بازی هاست. در سال «1996 باز Pokemon Red and Green» عرضه شد و کمی پس از آن موجی از خودکشی کودکان بین هفت تا 12 سال را فراگرفت. این کودکان خود را گلو آویز کرده یا از بلندی می پریدند. در این بازی مرحله اي به اسم شهر بنفش وجود داشت که کودکان پس از رسیدن به این مرحله خودکشی میکردند!

 

شهر بنفش به خودکشی بیش از 200 طفل منجر شد و در پایان تحقیقات نشان دادند که علت این رویدادها فرکانس هایي در موسیقی متن این مرحله بوده که تنها گوش کودکان کم سن و سال قادر به شنیدن آن بوده هست. این فرکانس ها روی بافت مغزی کودکان اثر گذاشته و باعث خودکشی آنها شده هست.

 

آن دسته کودکانی که از خودکشی جان تندرست به در بردند, پس از آن دچار سردردهای شدید و دشواری های ناشی از صدمه مغزی شدند, پس از این رویدادها موسیقی بازی توسط سازنده تغییر کرد و روند خودکشی ها نیز قطع شد.

 

پوکمون ها پیشینه طولانی در کشتن گیمرها دارند. سال ها پس از سندروم شهر بنفش, بازی بسیار پیروز «Pokemon go» عرضه شد که آن هم باعث مرگ افرادی شد. در این بازی کاربران شهر را به دنبال پوکمون هاي قوی زیر و رو می‌کردند و دقت بیش از اندازه و غرق شدن در گوشی هاي گوشی باعث تصادف و مرگ افراد بسیاری شد.

 

کار تا جایی پیش رفت که در بعضی بزرگراه ها تابلوهایی با این مضمون نصب شد; لطفا همین اکنون حواستان را به رانندگی جمع کرده و بعداً پوکمون شکار کنید! رویدادها وخیم بسیاری نیز درنتیجه ساعت ها بازی بی وقفه از جانب گیمرها بدون استراحت یا حتی مصرف آب و غذا رخ داده. بازی هاي زیادی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث مرگ افراد شده اند, نهنگ آبی اولین آنها نیست و شاید آخرین شان هم نخواهدبود.