پارس ناز پورتال

بالاخره تن ماهی بخوریم یا نخوریم؟

بالاخره تن ماهی بخوریم یا نخوریم؟

بالاخره تن ماهی بخوریم یا نخوریم؟ 

برخی مواقع آدم سر دوراهی قرار میگیرد!مانند همین خوردن تن ماهی که از طرفی درباره سموم و جیوه صحبت میکنند و از طرفی هم خواص بینظیر تن ماهی را نمیتوان نادیده گرفت. تحقیقات جدید نشان داده مقدار جیوه موجود در ماهی تن بر اثر آلودگی ها نسبت به 15 سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

 

از این رو، دستور العمل های سخت گیرانه تری درباره خوردن ماهی تن روی کار آمده. به صورت کلی، مزایای خوردن ماهی به خطرهایش می چربد.

 

شاید خوردن روزانه ماهی تن ایده خوبی نباشد و باعث افزایش خطر قرار گرفتن در معرض جیوه شود، اما به جای این کار می توانید انواع مختلف غذاهای دریایی را میل کنید.جیوه از طریق نیروگاه های زغال سنگ و دیگر شرکت های صنعتی وارد طبیعت می شود.

 

جیوه ای که وارد هوا و آب اقیانوس می شود در بدن جانوران دریایی و ماهی ها تجمع می کند.به طور کلی، ماهی هرچقدر بزرگتر باشد پتانسیلش برای داشتن سطوح بالای جیوه نیز بیشتر است.نگرانی درباره جیوه این است که می تواند در انسان روی مغز وسیستم عصبی تاثیر بگذارد.

بالاخره تن ماهی بخوریم یا نخوریم؟

نگرانی قرار گرفتن خانم های باردار و کودکان در معرض جیوه بیشتر است چون تاثیر آسیب پذیریش روی آنها بسیار بیشتر است.همچنین به خاطر داشته باشید، اگر خواستید ماهی تن خریداری کنید ماهی تن سبک معمولا نسبت به ماهی تن الباکور (یکی از انواع بزرگ آن) سطح جیوه کمتری دارد.

بالاخره تن ماهی بخوریم یا نخوریم؟

توصیه برای مصرف ماهی تن(سازمان غذا و دارو امریکا) توصیه می کند به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم باید ماهی خورد، و این شامل همه می شود هم کودکان و هم خانم ها.

 

FDA اظهار داشته تقریبا تمام غذاهای دریایی و ماهی ها مقدار اندکی جیوه در خود دارند،و برای بیشتر مردم خطر جیوه بر اثر خوردن ماهی و غذاهای دریایی باعث نگرانی نیست.جیوه می تواند در جریان خون تجمع کند، بنابراین اگر تجمع جیوه در بدنتان بالا برود ممکن است مدتی طول بکشد تا سطحش کاهش پیدا کند.

 

به همین دلیل، خانم هایی که باردار نیستند اما در سال های مناسب بارداری قرار دارند و می توانند باردار شوند،باید مواظب مقدار دریافت جیوه خود باشند و بدانند چه نوع ماهی هایی مقدار جیوه بالایی دارند. مقدار مصرف مناسب برای کودکان و خانم ها را 340 گرم در هفته می داند.

 

این شامل ماهی تن، میگو، سالمون، پولاک و گربه ماهی می شود. خانم های باردار و کودکان باید از خوردن ماهی و غذاهای دریایی با سطح جیوه بالا جدا خودداری کنند.

 

اگر یک یا دو هفته بیشتر از مقدار توصیه شده ماهی تن مصرف کنید، معمولا باعث نگرانی نخواهد شد. اما اگر این روند را مرتب ادامه دهید می تواند خطر عوارض جانبی را بالا ببرد.از این رو، مصرف روزانه ماهی تن ایرادی ندارد اما به شرطی که مجموعش در هفته همان 340 گرم شود.

 

به خاطر داشته باشید این 340 گرم برای تمام غذاهای دریایی و ماهی ها در نظر گرفته شده.با این حال اگر باردار هستید و یا در سال های مناسب برای بارداری به سر می برید می توانید مقدار مصرف ماهی و غذاهای دریایی خود را از این نیز کمتر کنید.از سال 1998 تا 2008 هر ساله مقدار جیوه موجود در ماهی تن 4 درصد افزایش پیدا کرده.

بالاخره تن ماهی بخوریم یا نخوریم؟

محققان بر اساس این یافته ها توصیه می کنند: خانم های باردار نباید ماهی تن مصرف کنند. خانم هایی که در سال های مناسب برای بارداری قرار دارند باید مقدار مصرف خود را کاهش دهند و به کمتر از 127 گرم در هفته برسانندافرادی که در هفته بیش از 680 گرم ماهی تن مصرف می کنند ممکن است در خطر قرار گرفتن بیش از حد در معرض جیوه قرار بگیرند.

 

این دستور العمل ها به صورت رسمی مورد استفاده قرار نگرفته اند، اما ممکن است جایگزین دستور العمل های قبلی FDA شوند. اگر درباره تاثیر ماهی تن روی سلامتتان سوالی دارید، باید با یک پزشک متخصص در این مورد صحبت کنید.اگر هر روز ماهی تن می خورید، شاید جایگزین کردن برخی منابع پروتئین دیگر برایتان مفید باشد.

 

سعی کنید دیگر غذاهای دریایی که مقدار جیوه پایینی دارند را جایگزین کنید، مانند سالمون یا میگو. اگر ساندویچ تن ماهی میل می کنید سعی کنید ساندویچ سالاد تخم مرغ را جایگزینش کنید.اگر از ماهی تن به عنوان منبعی برای جذب اسید چرب های امگا 3 استفاده می کنید می توانید دیگر منابع را جایگزین کنید از جمله روغن زیتون، گردو، شاهدانه یا بذر کتان.