پارس ناز پورتال

باورهای درست و نادرست درباره ریزش مو

مجموعه : نکات سلامت مو
باورهای درست و نادرست درباره ریزش مو

باورهای درست و نادرست درباره ریزش مو

 درباره ریزش موهای افراد در جامعه امروزی بسیاری از باورهای نادرست وجود دارد که نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی دهی است. در این مقاله، 5 باور در مورد رشد و ریزش موها به طور کامل شرح داده شده اند.

 

اضطراب مداوم: باور درست
تمام متخصصان بر این باورند که اضطراب به طور قطع بر روی سلامت عمومی بدن تاثیر منفی می گذارد.بنابراین، پوست و مو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نسبت به سطوح مختلف اضطراب واکنش هایی نظیر آکنه، اگزما، پسوریازیس و یا ریزش مو از خود بروز می دهند.

 

به طور کلی، ما به سه شکل موهای خود را از دست می دهیم. در شکل اول قطر موها نازک می شود، اما ممکن است با ریزش همراه باشد یا نباشد.در شکل دوم، ریزش موی سر به صورت ناحیه ای و تکه تکه می باشد و در نهایت در حالت سوم، موها می شکنند.بنابراین، اگر با ریزش موی سر مواجه شده اید، ابتدا باید نوع ریزش را تشخیص بدهید.

 

به طور کلی، اضطراب باعث نازک شدن موها و ریزش آن ها می شود، یعنی نوع اول ریزش مو که در بالا مطرح شد.در واقع، اضطراب چرخه تولید و رشد مو را مختل و به خصوص مرحله آناژن که رشد مو را شامل می شود را کوتاه می کند.معمولا زمانی که 3 تا 4 ماه از یک واقعه اضطراب آور می گذرد، علائم ریزش مو مشاهده شده و دوره بهبود آن حدودا 6 ماه به طول می انجامد.بدین ترتیب، اضطراب به طور چشمگیری روی موها تاثیر دارد.

 

آرایش و کار کردن بیش از اندازه روی موهای سر: باور درست
متخصصان معتقدند که آرایش و کار کردن بیش از حد بر روی موها باعث شکستن و تخریب بافت آن ها می شود.حرارت دادن و استفاده از مواد شیمیایی مختلف، قشر روی موها را از بین برده و منجر به رنگ پریدگی، سفید و زبر شدن و پیری زود رس در آنها می شود.همچنین هسته اصلی الیاف مو آسیب دیده و باعث می شود، تارهای مو به راحتی بشکنند.

 

استفاده بیش از حد از مواد آرایشی باعث بروز آلوپسیا یا طاسی منطقه ای شده و منجر به ریزش موها می گردد.نکته مهم این است که آلوپسیا در مراحل اولیه برگشت پذیر است.اما اگر مدتی از این بیماری بگذرد، دیگر نمی توان آن را معالجه کرد و در نهایت به ریزش مو و طاسی می انجامد.

 

مصرف قرص ضدبارداری: باور درست
مطالعات نشان می دهند که هورمون های جنسی تاثیر بسیار زیادی روی سلامت موها دارند.با مطالعه دقیق شرایط زنان، قبل و بعد از بارداری و همچنین بعد از دوران یائسگی به راحتی می توان این موضوع را درک کرد.برخی از پروژستین های ترکیبی دارای هورمون تستوسترون هستند که می تواند منجر به ریزش موها شود.اما قرص هایی که حاوی موادی هستند که می توانند از ترشح هورمون های مردانه جلوگیری کنند، معمولا تاثیر مفیدی در جلوگیری از ریزش مو در بانوان خواهند داشت.

 

البته، متخصصان بر این باورند که علاوه بر استفاده از قرص های ضد بارداری، استعداد و شرایط ژنتیکی نیز در ریزش موها نقش بسزایی دارد.

 

شستشوی بیش از اندازه: باور غلط
متخصصان پوست و مو اعتقاد دارند که شستشوی بیش از حد موی سر روی روند رشد و یا ریزش مو مستقیما تاثیری ندارد، اما می تواند روی زیبایی و طراوت مو تاثیر منفی گذاشته و منجر به خشکی آنها و همچنین پوست سر شود.البته، این موضوع در افراد متفاوت بوده و نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه پیچید و گفت که دقیقا باید چند بار در هفته سر خود را بشویند.

 

در واقع، شستشوی بیش از حد، تعادل باکتری های مفید، مخمرها و میکروارگانیزم های روی پوست سر را از بین برده و باعث بروز مشکلاتی مثل شوره سر می شود.بنابراین، بهتر است به طور منظم موی سر را شسته و از شستشوی بیش از اندازه اجتناب کرد.

 

رژیم غذایی مناسب ریزش مو
در بین سلول های بدن، رشد سلول های فولیکول مو جزء سریع ترین ها است، اما برای بدن اولویتی ندارد یعنی بدن اولویتی در ارسال مواد مغذی به سلول های مو ندیده و آن را ضروری نمی داند.از طرفی دیگر، کاهش وزن شدید می تواند منجر به ریزش مو شود. همچنین، کاهش میزان کراتین و پروتئین در رژیم غذایی می تواند به روند رشد موها آسیب برساند.

 

بنابراین، رژیم غذایی متعادل شامل گوشت بره، کربوهیدرات های پیچیده، آهن (میزان سطوح آهن موجود در خون در بین زنان نسبت به مردان کمتر است)، ویتامین ث (این ویتامین به جذب آهن کمک می کند)، گروه ویتامین های ب و اسیدهای چرب همگی به رشد موها کمک کرده و از رسیدن آسیب جلوگیری می کنند.

 

در ضمن، ویتامین د نیز تاثیر نقش مهمی در افزایش سرعت رشد سلول های فولیکول های مو، ایفا می کند.متخصصان همچنین معتقدند که جذب تمام مواد مغذی لازم بدن از طریق رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری و یا خام خواری مشکل است، زیرا این نوع رژیم غذایی با کمبود پروتئین همراه است و به طور کلی نمی‌توان تنها با مصرف گیاهان، پروتئین لازم روزانه بدن را تامین کرد.

 

در واقع، گیاهان تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن را نداشته و همچنین به دلیل اینکه مولکول های آهن در گیاهان به پروتئین متصل نیستند، به راحتی توسط بدن جذب نمی شوند.در حالی که در گوشت حیوانات مولکول های آهن به پروتئین متصل بوده در نتیجه، توسط بدن به راحتی جذب و هضم می شوند.

 

 به گزارش پارس ناز علاوه بر این، افرادی گیاهخوار باید از مکمل های غذایی استفاده کنند زیرا ویتامین های موجود در گیاهان کم بوده و آن ها را مسلما دچار مشکل می کند.