پارس ناز پورتال

باورهای غلط درباره تناسب اندام را کنار بگذارید

باورهای غلط درباره تناسب اندام را کنار بگذارید

باورهای غلط درباره تناسب اندام را کنار بگذارید 

تعداد زیادی از ما درباره تناسب اندام و ورزش کردن باورهای نادرستی داریم که در ادامه این مقاله به بررسی کامل آن می‌پردازیم. باورهای نادرست رایج بسیاری در مورد ورزش و تناسب اندام وجود دارند که افراد بسیاری آن ها را صحیح می پندارند، از این رو برای همگان بسیار مفید است که این باورهای نادرست رایج رابه خوبی بشناسند. اگر شما میخواهید از آسیب هاي احتمالی که ممکن است در طول ورزش برایتان رخ دهد پیش گیری کنید، در ادامه این پست همراه مان باشید.

 

حرکات یوگا به بدن شما آسیب نمی رساند

دانشمندان دانشگاه سیدنی، پس از تحقیقات به این نتیجه رسیدند که حرکات اشتباه یوگا می‌تواند تا 10 برابر بیش از ورزش هاي دیگر به اندام شما آسیب برساند. بعنوان مثال افرادی که در عده اي از نقاط بدن شان احساس درد داشتند، پس از انجام این ورزش در مقایسه با دیگر ورزش ها، دردشان بیشتر شد.

 

حرکات کششی قبل از ورزش، از آسیب جلوگیری می کند

عده اي از افراد اعتقاد دارند که انجام حرکات کششی قبل از شروع ورزش، از آسیب هاي احتمالی پیشگیري می‌کند، در حالیکه این باور اشتباه است. در واقع انجام این حرکات حتی ممکن است آسیب هاي بیشتری رابه همراه داشته باشد. از این رو بهتر است که قبل از شروع فعالیت بدنی، مقداری تمرینات کاردیو سبک انجام دهید تا بدن تان گرم و آماده حرکات سنگین تر شود و زمان حرکات کششی رابه پس از ورزش انتقال دهید.

باورهای غلط درباره تناسب اندام را کنار بگذارید

ورزش با شکم خالی، چربی ها را سریع تر آب می کند

حتماً اینطور فکر می‌کند که اگر با معده خالی ورزش کنید، بدن بجای مواد غذایی از چربی ها برای دریافت انرژی تغذیه می‌کند، اما این باور اشتباه است. در واقع دراین شرایط بدن از ماهیچه ها بعنوان منبع تغذیه کمک میگیرد که نتیجه آن انرژی کمتر برای ورزش ودر نهایت دهیتراته شدن بدن،

 

سردرد و هیپرگلیسمی است. عده اي از کارشناسان حتی به کاهش سرعت متابولیسم بدن نیز اشاره میکنند. برای جلوگیري از این وضعیت، بهتر است که 90 دقیقه قبل از ورزش یک غذای سبک که هضم آن نیز راحت است، بخورید تا انرژی لازم را برای فعالیت بدنی تان داشته باشید.

 

دستگاههای ورزشی از وزنه ها ایمن ترند

درست است، اگر با دستگاههای ورزشی تمرین کنید، دیگر احتمال این‌که وزنه ها را روی خودتان بیاندازید، نیست اما دستگاههای ورزشی هم می‌توانند به بدن شما آسیب برسانند. در واقع این دستگاهها با محدود کردن دامنه حرکت، منجر به درد مزمن در مفاصل می‌شوند. بنابر این بهتر است که قبل از استفاده از هر دستگاهی، از درست بودن حرکتی که میخواهید انجام دهید، خاطرجمعی حاصل کنید.

 

دتوکس ها منجر به کاهش وزن میشوند

شاید با نوشیدن دتوکس در کوتاه مدت وزن تان اندکی کاهش یابد اما این نوشیدنی در دراز مدت سرعت متابولیسم بدن شما را کاهش داده ودر نتیجه کاهش وزن تان را نیز سخت تر میکند. علاوه بر آن، این ماده از ماهیچه ها تغذیه می‌کند که بدون شک خواسته هیچ ورزشکاری نخواهد بود.

 

چاق شوید، چه کسی دوست دارد که ماهیچه هاي خودرا از بین ببرد و بر چربی هایش بیفزاید؟ بنابر این با مصرف طولانی مدت این ماده نه تنها به تناسب اندام ایده آل تان نمیرسید بلکه سلامت جسمانی تان را نیز به خطر خواهید انداخت. برای نتیجه گیری هاي بلند مدت، بهتر است که دور این نوشیدنی را خط بکشید ودر مورد مواد غذایی که مصرف میکنید، تجدید نظر کنید.

 

ورزش اثرات منفی نشستن زیاد را خنثی میکند

ثابت شده که هر چه زمان نشستن شما بیشتر باشد، سلامت جسمانی تان در معرض خطر بیشتری قرار میگیرد. طبق گزارشات، افرادی که بیش از 13 ساعت در طول روز می‌نشینند، نسبت به افرادی که کمتر از 11 ساعت مینشینند، طول عمر کمتری دارند. اما نگران نباشید زیرا یک حرکت ساده می‌تواند این خطر را تا مقداری زیادی از شما دور کند. برای این منظور هر 30 دقیقه یک‌بار از جای خود بلند شوید و راه بروید. در غیر این صورت هیچ ورزشی نمیتواند اثرات منفی آنرا جبران کند.

 

احتیاجی نیست به ماهیچه هایتان استراحت دهید

همانطور که ما هر شب به خواب نیاز داریم، ماهیچه هاي ما نیز به استراحت نیاز دارند. اگر تا به حال فکر می‌کردید که هر چه از ماهیچه هایتان کار بیشتری بکشید بهتر است، اشتباه کرده‌اید. شما باید در طول هفته چند روز را برای استراحت ماهیچه هایتان خالی بگذارید.

 

ورزش بی وقفه و بدون استراحت کافی، خستگی، بی نظمی هورمون ها و اختلالات روحی رابه همراه خواهد داشت. بنابر این یک یا دو روز استراحت پس از ورزش هاي سخت برای بدن تان ضروری است. البته برای این‌که بدن تان را اکتیو نگه دارید، می‌توانید در اینروزها ورزش هاي سبک انجام دهید.

 

پرخوری هاي شب گذشته را در باشگاه میتوان آب کردحتما برای شما هم پیش آمده که عذاب وجدان پرخوری هاي شبانه تان رابا رفتن به باشگاههای ورزش در روزبعد جبران کنید! اما واقعیت این است که شما نمی‌توانید کالری هاي دریافتی خودرا از فست فودها و شیرینی هایي که خورده اید،

 

با ورزش پس ازآن آب کنید زیرا مقدار کالری این مواد باهم متفاوت اند. بعنوان مثال سیب زمینی سرخ کرده در مدت زمان بیشتری در بدن شما نسبت به سالاد باقی میماند. بنابر این اگر به فکر تناسب اندام هستید، اجازه ندهید که پرخوری برایتان یک عادت شود.

 

ورزش بدون درد، فایده اي ندارد

شاید فکر کنید تا زمانی که بدن شما دردی احساس نکند، ورزشی که کرده‌اید بی فایده است، اما شما باید به درد بدن تان دقت کنید و نوع آنرا بشناسید. برخی دردها خوب و برخی دیگر بد هستند. بعنوان مثال اگر در قسمت بافت هاي نرم بدن تان احساس درد کردید، با حرکات کششی میتوانید درد انها را از بین ببرید. اما دردهای مکرر در قسمت هاي مفاصل، ماهیچه و رباط ها خطرناک اند و باید هر چه سریعتر به دکتر مراجعه کنید.

 

یوگا برای افرادی که آرتروز دارند، مفید است

شاید فکر کنید ورزش یوگا، به این علت که ورزشی سبک است برای افرادی که آرتروز دارند، مناسب است اما واقعیت این است که افراد مبتلا به این بیماری باید از انجام حرکاتی که نیاز به تعادل دارد، مانند زمانی که روی یک پا می‌ایستند یا زانوهایشان را بیش از 90 درجه خم می‌کنند، به شدت خودداری کنند. دراین مواقع بهتر است که از یک وسیله کمکی مانند صندلی کمک بگیرند تا به بدن شان فشار زیادی وارد نیاید.

 

برای پیشگیری از دهیدراته شدن بدن در طول ورزش، آب فراوان بنوشید

افرادی که ورزش می‌کنند، نگران آنند که بدن شان دچار کمبود آب شود، از این رو مدام در حال نوشیدن آب هستند اما مشکل اینجاست که آب زیاد هم می‌تواند مشکل ساز شود. در واقع زمانی که آب زیادی مینوشید، میزان سدیم موجود در بدن شما کاهش مییابد که علائم آن مشابه علائم دهیدراته شدن بدن است: سرگیجه، سردرد، حالت تهوع… برای پیشگیري از این وضعیت به ندای بدن تان گوش دهید و هر زمان که احساس تشنگی کردید، آب بنوشید.

 

ورزش در شب موجب اختلال خواب میشود

مهم نیست که چه زمانی در طول روز ورزش می‌کنید، ورزش در هر شرایطی کیفیت خواب شما را التیام می بخشد. کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که ورزش دمای بدن، سرعت متابولیسم و سطح اضطراب بدن را تحت تاثیر مثبت خود قرار میدهد، بنابر این تنها برای این باور نادرست که خواب تان را برهم خواهد زد، ازآن نگذرید.

 

عده اي از افراد به هردلیلی ورزش در خانه رابه رفتن به باشگاه ترجیح داده و تمرینات ورزشی و نرمش رابا امکانات محدود برای رسیدن به تناسب اندام انجام میدهند.البته در اینگونه ورزش چون کنترل مربی و ترتیب وجود ندارد باید اصولی رعایت شود که به خوش فرم شدن بدن کمک کند.

 

بعد از تمرینات و حرکات مناسب برای کوچک شدن شکم و پهلو و همچنین تقویت عضلات این نواحی که برای اکثریت افراد در تناسب اندام اولویت دارد، تناسب در شکل ظاهری پاها و همچنین کاهش چربی هاي پا بسیار مهم است.در ادامه گزارش تناسب اندام در منزل به تمرینات مخصوص پا میپردازیم. در صورتیکه از سلامت کامل بدن خود بخصوص مفاصل زانو مطمئن هستید،تمرینات امروز را انجام دهید.

 

افرادی که چربی بسیاری در پاهای خود دارند ، قبل از شروع تمرینات مخصوص پا بهتر است که درصورت داشتن تردمیل و یا دوچرخه ابتدا به مدت 20 تا 30 دقیقه از این وسایل استفاده کنند ودر صورتیکه تردمیل و دوچرخه در معرض ندارند، بهتر است تا برای کسب نتیجه بهتر ابتدا 30 دقیقه پیاده روی تند را انجام دهند

 

و سپس حرکات پیشنهادی مخصوص پا را انجام دهند.زیرا این افراد وادار هستند تا چربی هاي این نقاط رابا تمرینات هوازی تحریک کنند و سپس تمرینات پا را انجام دهند .اما سایر افراد که با هدف تناسب در پاها در منزل اقدام به تمرین می‌کنند نیازی به تمرینات هوازی ندارند.

 

در تمرینات امروز سعی می‌کنیم بدون امکانات باشگاهی ودر منزل عضلات پا راکه در تصویر مشخص شده تقویت کنیم تا به نتیجه دلخواه که تناسب پاها هست، برسیم.ابتدا سه ست 20 تایی طناب بزنید و همچنین سه ست 20 تایی حرکت زانو بلند را انجام دهید.پس از این‌که درجه حرارت بدن تان بالا رفت و حس کردید که به مقدار کمی عرق کردید، حرکات کششی مخصوص عضلات پا را همانند تصویر هر کدام رابه مدت ده ثانیه انجام دهید.

 

تمریناتی که روی پایین تنه کار کند بطور معمول با اسکوات و حرکاتی همراه است که انجام دادنشان به زانو و مفاصلی سالم نیاز دارد. حتی اگر زانوهای سالمی دارید، اما از آنجاییکه تا کنون این حرکات را انجام نداده اید و یا مدتی قبل تجربه آنرا دارید، پس عضلات زانوی شما ضعیف هست.

 

دو حرکت زیر بشما کمک میکند تا قبل از انجام تمرینات پا عضلاتی هم چون چهارسر ران و مفصل زانوی شما آماده شود و احتمال آسیب دیدگی از بین برود. البته در صورتی احتمال آسیب دیدگی بطور کلی از بین می‌رود که شما حرکات را صحیح انجام دهید.

 

برای انجام دادن حرکاتی که به آماده سازی زانو و عضلات پای شما کمک میکند به یک باند کشی و یا کش ورزشی نیاز دارید.روش انجام دادن این تمرینات در تصویر بطور کامل مشخص است. این حرکات را در سه ست 15 تایی انجام دهید.