پارس ناز پورتال

با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم 

یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند ولوو در بازار مدل V90 می باشد که با استقبال مردم نیز روبرو بوده است،با هم امکانات این خودرو را بررسی می کنیم. به نظر می رسد روکشی با ظاهری شبیه چوب برای هر چه زیباتر شدن این ماشین الزامی به نظر می رسید اما در بازار کنونی صنعت خودرو در امریکا، برای اینکه بتوانید مدل های جدید خودروهای خود را بفروشید،

 

باید آنها را تا حدی شبیه SUVها طراحی کنید. با این حساب، جای تعجبی وجود ندارد که ولوو نیز یک نسخه کراس کانتری از مدل جدید V90 به بازار ارائه کند؛ این مدل ما را به یاد ماشین هایی مثل ولوو V60 کراس کانتری، سوبارو آتبک، آئودی A4 و گلف فولکس واگن Alltrack می اندازد.
با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

سابقه تم به کار رفته در کراس کانتری جدید ولوو به 20 سال قبل می رسد و اسم آن نیز از نسخه ای از ماشین های ولوو موسوم به v70 که در سال 1997 تولید می شد، برگرفته شده است؛ از آن زمان به بعد این کمپانی هیچ SUV به بازار عرضه نکرد؛ البته در این بین می توان به مدل پرطرفدار XC90 و مدل کوچکتر

 

آن یعنی XC60 اشاره کرد که شاید بتوان آنها را در این رده قرار داد. حال سوال این است که چرا یک خریدار ماشین باید خرید واگن را به SUV ترجیح دهد؟ شاید جواب این باشد که مصرف سوخت بهینه تر و کنترل راحت تر از دلایل این انتخاب می تواند باشد اما استایل و طراحی این ماشین ها، دلیل بسیاری از خریداران است.

 

کراس کانتری از لحاظ طراحی کمی با مدل پایه V90 متفاوت است و به جرات می توان گفت که این ماشین زیباترین عضو از خانواده ماشین های سری 90 ولوو به شمار می رود.
با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

در ماشین های کراس کانتری ولوو، قوس لبه گلگیر با لایه ای از پلاستیک کاور شده که فاصله گلگیر و لاستیک را کمتر می کند(رنگ این روکش می تواند آبی یا مشکی یا به رنگ بدنه باشد)؛ قاب سپر جلو و سپر عقب بازطراحی شده اند؛ محفظه هوای جلوی سپر نیز به میله های عمودی با مربع های کوچک کار شده است؛

 

قاب پنجره ها با پوششی مشکی رنگ طراحی شده و از لاستیک های 19 اینچی در این ماشین استفاده شده است.افرادی که آن تغییرات کوچک نسبت به مدل پایه V90 را احساس می کنند نیز نگران نباشند چرا که آن مدل نیز به زودی طی چند ماه آینده عرضه خواهد شد و علاقه مندان به آن مدل می توانند آن را از طریق سفارش های ویژه به صورت پیش خرید، خریداری نمایند.

 

مدل کراس کانتری حدودا 2.6 اینچ بلندتر از مدل V90 استاندارد است ولی ویژگی دو محوره بودن مثل ویژگی کنترل اتوماتیک خودرو در سرپایینی، در این مدل به طور استاندارد و پیش فرض وجود دارد. مدل کراس کانتری در بازار آمریکا در فرم T6 عرضه خواهد شد که به معنای این است که از موتوری 2 لیتری و 4 سیلندر

 

که هم توربوشارژ و هم سوپرشارژ است، استفاده خواهد کرد؛ این موتور قادر است نیروی معادل 316 اسب بخار و گشتاوری برابر 295 پوند بر فوت ایجاد کند. مدل های استاندارد V90 نیز در فرمی با مشخصات ضعیف تر در فرم T5 عرضه خواهند شد که از موتوری 4 سیلندر توربوشارژ با 250 اسب بخار قدرت بهره خواهند برد؛ این مدل ها تک محوره هستند و تنها از محور جلو بهره می برند.(لازم به ذکر است مدل های T8 هیبریدی در بازار آمریکا عرضه نخواهند شد)
با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویمعبور گوزن های شمالی

برای تست این ماشین برای اولین بار آن را در جاده های شمالی سوئد مورد امتحان قرار دادیم، اما خبری از غزال و گوزن های شمالی در جاده ندیدیم اما به نظر می رسید کنارل جاده هنوز برای یخ زدایی جاده اقدامی نکرده است و سطح جاده پوشیده از برف و یخ بود اما ولوو های کراس کانتری ما مشکلی با این موضوع نداشتند

 

و در سرعت های بالا رد کمی از لاستیک ها بر روی برف ها باقی می ماند و فرمان برقی این ماشین با دقت تعادل و وزن این ماشین را در مرکز ثقل آن متمرکز می کرد. ما قبلا سدان S90 را در در سرعت های بالا در این جاده ها تست کرده بودیم اما رانندگی با کراس کانتری در این جاده ها لذت دیگری داشت

 

چرا که تایرهای این ماشین بزرگتر بودند(50 در مقابل 45) و چرخش تایرهای کراس کانتری، عملکرد کمک فنرها، سیستم تعلیق و دیفرانسیل و بوش ها در این جاده فوق العاده بودند.کراس کانتری که ما سوار بر آن بودیم، با کمک فنرهای تطبیقی تجهیز شده بودند که با بالانس فشار در کمک فنرهای عقب کار می کردند.

 

برخلاف مدل XC90، در حالت ۀف رود این ماشین از جا کنده نمی شد و ارتفاع ثابت ماشین راننده را قادر می سازد در هر شرایطی در 8.3 اینچ جلوتر، جاده را ببیند. در اینم اشین می توان در سرعت های بالای 25 مایل بر ساعت از ویژگی آف رود استفاده کرد که به طور خودکار سیستم کنترل خودرو در سراشیبی و ارسال نیروی بیشتر به محور عقب (تا حتی 100 درصد انتقال قدرت موتور به محور عقب) فعال می کند.
با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

در حالت داینامیک، مقداری از نیروی موتور به محور عقب منتقل می شود که این مقدار به طور هوشمند تعیین می شود؛ این حالت دقیقا حالتی بود که برای عبور از رودخانه یخ زده از آن استفاده کردیم. کراس کانتری در این تست ثابت کرد که به خوبی از پس عبور از جاده های یخی بر می آید. پس از این مرحله،به حالت اسپورت سوییچ کردیم.

 

در این حالت با طراح داینامیک ماشین یعنی استفان کارلسون همراه شدیم، او در حین رانندگی به ما گفت،زمان زیادی را برای طراحی شاسی این ماشین کردیم تا بتواند از پس شرایط سختی مثل جاده های یخی و برفی نیز بر آید. برای این منظور تمام تست های بالانس این ماشین در یخ و برف انجام شده؛ چرا که ما می دانستیم اگر شاسی ماشین بتواند تعادل آن را در یخ و برف حفظ کند، قطعا در جاده های آسفالت نیز مشکلی نخواهد داشت.

 

وزن و دیگر معیارها

بر طبق محاسبات ما، این واگن حدوداً 200 پوند بیش از سدان s90 و 400 پوند سبک تر از کراس اووذ XC90 است. با این ارقام به جواب این مسئله می رسیم که چرا مشخصات EPA کراس کانتری بسیار شبیه سدان ها است. کراس کانتری به ازای هر گالن مصرف سوخت قادر است 22 مایل را طی کند و این عدد در بزرگراه ها به 30 مایل نیر افزایش پیدا می کند.

 

این اعداد بهبود بسیار چشمگیری نسبت به مدل XC90 محسوب می شود.جای تعجبی وجود ندارد که موتور دو لیتری توربوشارژ و سوپرشارژ این ماشین بسیار پرانرژی تر از نمونه های مشابه خود است.

سوپرشارژی موتور این ماشین هر گونه تکان در این ماشین را حذف می کند. البته کراس کانتری نمی تواند با این مشخصات در بازار ماشین های اسپورت وارد شود چرا که طراحی R ی که در مدل های خاص V90 ارائه شده، در این مدل دیده نمی شود؛ اما ما هنوز راحتی تعویض دنده در ماشین های هشت دنده اتوماتیک مشابه را در این مدل ندیده ایم و این موضوع در حالی است که اشتباهی در تعویض دنده معمولا رخ نمی دهد اما تعویض دنده نیز خیلی راحت نیست.

 

زیبای سوئدی

طراحی داخلی کراس کانتری بسیار شبیه S90 است و تنها تفاوت آن استفاده از چوب تیره در فضای داخلی آن و استفاده از روکش چرم متفاوت در صندلی های آن است.کابین این ماشین نیز مانند XC90 و سدان های دیگر از طراحی زیبا و صفحه نمایش عمودی و سیستم تهویه مطبوع برخوردار است. اما از منظر فضای داخلی،

 

به نظر میرسد فضای داخلی آن تا برای سرنشینان چندان راحت نیست و کمتر از حد استاندارد است؛ با وجود زیبایی، اما فضای داخلی این ماشین میتوانست بهتر از این باشد. نکته جالب در مورد این ماشین این است که حالت های رانندگی با آن با توجه به تغییر دمای کابین قابلیت عوض شدن دارد.
با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

در مقایسه با Xc90، فضای نشستن سرنشینان قسمت عقب این ماشین بیشتر است اما ارتفاع آن کمتر است و افرادی که قد بلندی دارند، در سوار شدن به این ماشین کمی مشکل خواهند داشت. از نظر فضای بار، این XC90 است که رقابت را در مقابل فضای 54 فوت مکعب کراس کانتری برده است.

 

با تا کردن صندلی های عقب این ماشین، 26 فوت مکعب دیگر به فضای بار کراس کانتری اضافه می شود. شایان ذکر است مدل Xc70 با تا کردن صندلی ها فضایی حدود 72 فوت مکعب در اختیار قرار می دهد.کابین کراس کانتری با یک سقف پانورامایی تجهیز شده است و مانند صندلی های جلو، فرمان عالی، چرم صندلی ها،سیستم هشدار نقطه کور،

 

هشدار خروج از بین دو خط، امکانات کارپلی و اندروید اتو و سیستم نیمه اتوماتیک کمک راننده ولوو به طور پیش فرض و استاندارد در این ماشین قرار دارند.
با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

این ماشین یک پکیج 4500 دلاری لوکس نیز دارد که شامل امکاناتی مثل صندلی های مجهز به ماساژور، چرم های مرعوب تر، خنک کنندگی صندلی جلو و …. می باشد. پکیج سفر راحت این ماشین 1950 دلار قیمت دارد که شامل دوربین 360 درجه نیز می شود. سیستم تعلیقی تطبیقی به عنوان یک آپشن مجزا، 1200 دلار قیمت دارد.

 

V2V مثل Volvo2Volvo
یکی از فناوری های جذابی که در این ماشین به کار رفته،سیستم ارتباط ماشین با ماشین است. اگر ماشینی از سری 90 ولوو در جاده چراغ خطر خود را روشن کند،و یا اگر سیستم تشخیص هوشمند ماشین لغزندگی جاده و یا پیچ های تند را تشخیص دهد، آن ماشین سیگنالی برای تمامی ماشین های ولوو سری 90 اطراف خود مبنی

 

بر وجود خطر از طریق گوشی و یا خط اینترنت ارسال می کند. این طرح در ابتدا در سوئد و نروژ اجرایی شد و هنوز هیچ برنامه ای برای استقرار این سیستم در جاده های آمریکا از سوی ولوو اعلام نشده است.

با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم

با خودروی شاسی بلند V90 ولوو آشنا شویم