پارس ناز پورتال

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

مجموعه : رژیم و تغذیه
با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

یک رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابتی را کاهش دهد و با رساندن جریان خوب خون به مغز عملکرد مغز را بهبود بخشد.تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که در کنار این همه رژیم های لاغری و تناسب اندام یک رژیم غذایی ویژه هم برای مغزتان بگیرید؟ برنامه غذایی که به فرمانده بدن تان کمک می کند بهتر کار کند و عملکرد بهتری در حافظه و یادگیری داشته باشد.

 

البته در این رژیم خبری از لاغری و گرسنگی نیست و قرار نیست ماده مغذی از سفره تان حذف شود بلکه فقط با خواص یکسری از سبزیجات، آجیل و ادویه آشنا می شوید که همیشه ساده از کنارشان می گذشتید. خواصی که می تواند از بیماری هایی مثل آلزایمر، عدم تمرکز، سکته مغزی و بیخوابی پیشگیری کند.

 

آجیل

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

ویتامینE به جلوگیری از زوال شناختی، به ویژه در افراد مسن کمک می کند. آجیل یک منبع بزرگ از ویتامینE است که می توانید در روز همراه با سبزیجاتی مثل کاهو، خیار و تخم مرغ و غلات یک سالاد خوشمزه برای خودتان درست کنید. از آجیل به عنوان میان وعده هم می توانید استفاده کنید. بهترین زمان برای مصرف آجیل وعده صبحانه و میان وعده بین صبحانه و ناهار است.

 

بهتر است آجیل را به صورت خام و به اصطلاح بو نداده بخورید تا همه خواصش به بدنتان برسد.از آجیل هایی که آغشته به نمک است، بهتر است دوری کنید. منظور از آجیل یعنی همان بادام، گردو، فندق، بادام هندی و زمینی است. لطفا حواس تان به آجیل هایی که به اسم هندی و ژاپنی فروخته می شود، باشد.

 

این آجیل ها با رنگ های خوراکی و نمک بسیار زیاد ترکیب شده و به هیچ عنوان مورد تایید متخصصان تغذیه نیست. بادام حاوی مقادیر زیادی از یک نوع اسید آمینه موسوم به “آرجینین” است که به آرامش عروق خونی کمک کرده و گردش خون را بهتر می کند و باعث می شود خون بهتر به مغز برسد.

 

شکلات تلخ

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

بیشتر متخصصان تغذیه توصیه می کنند به جای شکلات شیرین و پر از کالری از شکلات تلخ استفاده کنید. متخصصان تغذیه در تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که شکلات تلخ مانع از لخته شدن خون می شود، کلسترول خون را تنظیم می کند و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از التهاب و نابودی سلول ها جلوگیری می کند.

 

شکلات تلخ یک ضدافسردگی طبیعی است. این شکلات به تقویت روحیه هم کمک می کند.منیزیم موجود در شکلات ماده معدنی است که اثرات آرامش بخش دارد و به ارسال تکانه های عصبی از طریق مغز کمک می کند. همچنین مطالعات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد،

 

هر چه مردم کشوری شکلات بیشتری بخورند، آن کشور بیشتر جوایز علمی می گیرد. شکلات تلخ که سرشار از فلاونوئید است باعث بهبود عملکرد ذهنی می شود. این فلاونوئیدهای موجود در کاکائوی تلخ باعث افزایش انعطاف پذیری دیواره عروق می شوند و خطر افزایش فشارخون و سکته های قلبی و مغزی را کم می کنند.

 

زردچوبه

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

این پودرهای زرد که بیشتر برای رنگ گرفتن در غذاهای تان استفاده می کنید عملکرد شگفت انگیزی دارند. زردچوبه سرشار از کورکومین است که یک نوع آنتی اکسیدان ضدالتهابی به شمار می رود. براساس تحقیقات انجام شده، کورکومین به افزایش قدرت حافظه، شبیه سازی ژن های عصبی و ساخت سلول های جدید مغز کمک می کند.

 

علاوه بر این، با کاهش التهاب های مغز از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند. کورکومین همچنین می تواند از طریق مکانیسم های مختلف سلولی و مولکولی باعث مهار آغاز تشکیل سلول سرطانی شود. از زردچوبه می توانید در بیشتر غذاهای تان استفاده کنید. هندی ها برای جلوگیری از زوال عقل یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر حل می کنند و می نوشند.

 

اسفناج

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

اسفناج به تنهایی می تواند از زوال عقل جلوگیری کند یا روند آن را به تاخیر بیندازد. موادمغذی موجود در اسفناج از آسیب به DNA سلول ها جلوگیری می کند و رشد سلول های سرطانی و رشد تومور را متوقف می کند. اسفناج منبع خوبی برای تامین اسیدفولیک مورد نیاز بدن است.

 

براساس تحقیقات انجام شده، مصرف اسیدفولیک خطر بیمای های قلبی را تا ۱۶درصد و خطر سکته مغزی را ۲۴درصد کاهش می دهد. برای اینکه خواص اسفناج حفظ شود بهتر است آن را به صورت خام یا سرخ کرده میل کنید. البته سرخ کردن اسفناج باید در شرایط ویژه ای باشد. اسفناج را با روغن خیلی کم و در زمان خیلی کمی تفت دهید. هر چه زمان سرخ کردن اسفناج کمتر باشد خواص آن بیشتر حفظ می شود.

 

کلم بروکلی

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

کلم بروکلی فقط سرشار از کلسیم نیست. این کلم سرشار از مواد غذایی شگفت انگیزی برای مغز است. بروکلی غیر از کلسیم به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامینC، فیبر و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامینA) یک آنتی اکسیدان قوی است که از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می کند.

 

به همین دلیل و با داشتن این مواد می تواند از بروز بیماری هایی مثل انواع سرطان، آلزایمر (فراموشی دوران پیری اختلال حواس)، بیماری های قلبی و آرتریت (التهاب مفاصل) پیشگیری کند و فرایند پیری را به تاخیر بیندازد.

 

بروکلی را بهتر است به صورت خام و در سالاد میل کنید. اگر دستگاه گوارش تان بیماری دارد و نمی توانید گیاهان را به صورت خام مصرف کنید بهترین روش پخت برای این سبزی بخارپز است. بروکلی انتخاب کنید هیچ زردی و تیرگی در قسمت بالای آن نباشد و رنگش کاملا سبز باشد.

 

گوجه فرنگی

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

گوجه فرنگی به تنهایی می تواند مقابل آلزایمر قد علم کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند با رادیکال های آزاد در حال توسعه بجنگد و جلوی ابتلای سلول های مغز را از آلزایمر بگیرد. البته متخصصان تغذیه توصیه می کنند بهتر است گوجه فرنگی را به صورت خام و بیشتر در وعده صبحانه بخورید. بهتر است گوجه فرنگی را بدون روغن و نمک میل کنید.

 

زغال اخته

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

به قد و بالای زغال اخته نگاه نکنید. این میوه کوچک و ترش بالاترین اندازه آنتی اکسیدان ها را دارد. آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته به عملکرد مغز و افزایش حافظه کمک می کند. زغال اخته به کاهش سطح کلسترول هم کمک می کند. پلی فنول های زغال اخته کلسترول خون راکم کرده و باعث سلامت قلب و عروق می شود.

 

زغال اخته باعث کاهش کلسترول بد خون یا کلسترول LDL و حفظ کلسترول خوب خون یا کلسترول HDL می شود و از این طریق باعث کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته های مغزی می شود. متخصصان تغذیه توصیه می کنند زغال اخته را با کمی نمک میل کنید. حواس تان به مقدار نمک باشد. نمک بیش از حد باعث بالا رفتن فشار خون تان می شود.

 

روغن نارگیل

با این خوردنی ها مغز را تقویت کنید

متخصصان تغذیه معتقدند هر چیزی که به نفع قلب و گردش خون باشد به نفع مغز هم هست. روغن نارگیل برای قلب بسیار مفید است. این روغن ۵۰درصد اسید لوریک دارد که در جلوگیری از بسیاری مشکلات و بیماری های قلبی مثل سوزش قلب، کلسترول بالا و فشارخون بالا بسیار موثر است.

 

چربی های اشباع موجود در روغن نارگیل نه تنها باعث بالا رفتن LDL و HDL نمی شود، بلکه احتمال بروز آسیب در شریان ها را پایین می آورد و درنتیجه از بروز تصلب شرائین جلوگیری می کند. روغن نارگیل به عنوان یک ضدالتهاب عمل می کند و جلوی زوال عقل و بیماری آلزایمر را می گیرد.

 

تری گلیسیریدهای دارای زنجیره متوسط روی پیشرفت بیماری آلزایمر تاثیر می گذارند. این چربی ها به سلول های مغزی مبتلا به این بیماری اجازه می دهند انرژی لازم را برای احیای خود برداشت کنند.

 

منبع:مجله سیب سبز