پارس ناز پورتال

با این روش ها دندان را از پوسیدگی نجات دهید

با این روش ها دندان را از پوسیدگی نجات دهید

با این روش ها دندان را از پوسیدگی نجات دهید 

پوسیدگی دندان ها می تواند برای افراد گران تمام شود طوری که با بکار گرفتن راه های پیشگیری می توان دندان های سالمی داشت. سلامت دهان و دندان از اهمیت ویژه‌ای برای انسان برخوردار است زیرا بیماری‌های مرتبط با این بخش از بدن نه تنها می‌توانند دردناک و آزار دهنده باشند، بلکه می‌توانند زیبایی و سلامت کلی انسان را نیز تحت تاثیر قرار دهند. جدا از رعایت بهداشت دهان و دندان، آنچه مصرف می‌کنید می‌تواند تاثیر مستقیم بر شرایط دندان‌ها داشته باشد.

 

سفید بودن دندان‌ها به زیباتر شدن چهره شما کمک می‌کند. شما می‌توانید دندان‌های خود را به‌سادگی در منزل سفید کنید.
قانون پایه برای محافظت از دندان ها پرهیز از اسیدها و مواد غذایی است که موجب شکل گیری لکه ها روی دندان‌ها می‌شوند. اگر نمی‌توانید به طور کامل از این مواد غذایی پرهیز کنید، شست‌وشوی دهان با آب پس از مصرف آن‌ها را فراموش نکنید، دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان نیز استفاده کنید.

 

برای اینکه دندان‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مصرف بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را کم و یا قطع کنید.

 

یخ

تکه‌های کوچک یخ هنگامی که در یک نوشیدنی ذوب می‌شوند و خنکی خود را به آن منتقل می‌کنند، بی ضرر هستند. اما جویدن یخ می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند. این کار حتی می‌تواند به شکستن دندان نیز منجر شود.

 

مرکبات

اسید سیتریک موجود در میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو فرسایش سریع مینای دندان و شکل‌گیری پوسیدگی دندان را موجب می‌شوند اما نیازی نیست به‌طور کامل این میوه‌ها را کنار بگذارید. بهتر است در یک وعده از این قبیل میوه‌ها استفاده کنید و سپس دهان خود را با آب شست‌وشو دهید. به این ترتیب تا حد زیادی اثر مرکبات را بر دندان‌ها کاهش می‌دهید.

 

آبنبات‌ها

آبنبات‌های جویدنی نه تنها به واسطه محتوای قند خود که باعث فرسایش دندان می‌شود، مضر هستند، بلکه به راحتی می‌توانند به لثه‌ها و دندان بچسبند وباعث آسیب‌دیدگی و پوسیدگی دندان‌ها شوند.آبنبات‌های ترش، همانند آبنبات‌های جویدنی، نه تنها به دلیل محتوای قند افزوده شده مضر هستند، حاوی اسید بوده و چون این آبنبات‌ها برای مدت طولانی‌تری در دهان باقی می‌ماند،

 

می‌توانند به دندان‌ها آسیب بیشتری وارد کنند. شما نمی‌توانید آثار این آبنبات‌ها را با مسواک‌زدن پس از مصرف آن‌ها از بین ببرید زیرا این کار به واسطه ترکیب خمیردندان و اسیدها آسیب بیشتری به مینای دندان وارد می‌کند.

 

کراکرها

کراکرها ممکن است به‌خاطر نداشتن قند و اسیدها، بی ضرر به‌نظر برسند اما می‌توانند برای دندان‌ها مضر باشند. کراکرها به آسانی به دندان‌ها می‌چسبند و حاوی کربوهیدرات بوده که در گذر زمان به قند تبدیل می‌شوند و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

 

سرکه

شاید بلافاصله پس از مصرف سرکه آثار آن را مشاهده نکنید، اما این ماده نیز از جمله گزینه‌هایی است که می‌تواند در پوسیدگی دندان نقش داشته باشد. برای مقابله با این شرایط توصیه می شود پس از مصرف سرکه دهان خود را با آب شست‌وشو دهید.

 

قهوه

نوشیدن قهوه لکه‌هایی ماندگار روی دندان‌ها ایجاد می‌کند، اما باید توجه داشته باشید که این نوشیدنی نیز دارای اسید بوده و مینای دندان را تضعیف می‌کند. یک گزینه کم دردسر برای محافظت از دندان‌ها شست‌وشوی دهان با آب پس از نوشیدن قهوه است.