پارس ناز پورتال

با این روش ها به راحتی حرفتان را به کرسی بنشانید

با این روش ها به راحتی حرفتان را به کرسی بنشانید

با این روش ها به راحتی حرفتان را به کرسی بنشانید 

اگر می‌خواهید در یک جمع حرف خود را به کرسی بنشانید باید با روشهای روان شناختی متقاعدکردن دیگران آشنا باشید. آیا می‎خواهید مردم به حرف‌هاي شما گوش کنند و شما را جدی بگیرند؟ این را بدانید که فقط حرفی که می‎زنید اهمیت ندارد؛ بلکه شیوه ادای آن هم مهم هست.

 

شما ایده‌هایي فوق العاده دارید و می‎خواهید جهان را تغییر دهید… یا حداقل بخشی از آن را! می‎خواهید روی دیگران تاثیر بگذارید و می‎خواهید مردم شما را جدی بگیرند. خب، چطور می توانید اینکار را انجام دهید؟خیر، شما نمیتوانید همه ي وقت کارهای دیگران را نظارت کنید، اما می توانید خودتان را بازرسی کنید و برای بهینه‎سازی تاثیرگذاری‌تان باید اهمیت تاثیر صوتی را درک کنید.

 

برای اینکه بتوانید اهمیت «صدا» را درک کنید، به این پژوهش نگاهی بیندازید. در یک مطالعه از بیش از ۳۰۰ نفر درخواست شد تا به بعضی مشخصات شخصیتی امتیاز دهند. از شرکت‎کنندگان خواسته شد تا تنها بر زمینه شنیدن یک کلمه «درود» به ویژگی‌هایي نظیر قابلیت اعتماد، غلبه و جذابیت امتیاز دهند.

 

نتیجه چه بود؟ ۹۲ درصد از پاسخ‌ها به یکدیگر شباهت داشت که نشان می دهد در مورد لحن ادای آن کلمه اتفاق نظر وجود داشته هست. این یعنی مردم شما را بر زمینه صدای‎تان قضاوت می‎کنند و ممکن هست حتی حرفی راکه زده‎اید هم درک نکرده باشند.

 

خبر مفید این هست که شما می توانید با اعمال چند تغییر کوچک تاثیرگذاری صدای‎تان را بهینه کنید. در زیر نه نکته برای بازرسی کردن لحن و صدا ذکر شده هست تا بتوانید با قدرت بیشتری بر دیگران تاثیر بگذارید:

 

1. از صدای آرامی بهره گیری کنید

صدای آرام حالت قدرتمندتر و عالمانه‌تری دارد. مطالعات زیادی نشان داده‎اند که صدای آرام با ویژگی‌هایي نظیر «سرگروه در نظر گرفته شدن»، «بهتر به دلیل سپرده شدن» و «درآمد بیشتری داشتن» عجین شده هست.اگر به صورت خدادادی از صدای آرام بهره‎مند نشده‎اید، مراقب باشید. یک مطالعه در دانشگاه دوک نشان داده هست که مردم، آن‎هایي راکه سعی در آرام نشان دادن صدای‎شان دارند، بعنوان افرادی با صلاحیت و قابلیت اعتماد کم در نظر می‎گیرند.

 

2. گفت‎وگوی درونی‌تان را تغییر دهید.

یک روز داشتم با خانمی که بعنوان دستیار یکی از پروژه‎هایم استخدام کرده بودم، کار می کردم. به سرعت مشخص شد که او نسبت به من احساس رنجش دلیل داشت با اینکه ما قبلا با هم ملاقات نکرده بودیم. احساس ناراحتی او به طور ناخودآگاه به صدایش سرایت کرده بود. چیزی در حرف‎هایش مشهود نبود اما لحنش چیز دیگری می‎گفت.

 

برای پیشگیری از اتفاق افتادن این موضوع برای خود، به گفت‎وگوی درونی‌تان مراجعه کنید، انتقادهای درونی را از بین ببرید تا صدایی با اعتماد به نفس و مثبت به دست آورید.

 

3. لبخند بزنید

لبخندزدن باعث می شود که احساس شادتری داشته باشید. این احساس به صدای شما هم انتقال می‌یابد و مردم معمولا به سوی افرادی که حالت مثبت‌تری دارند گرایش می‌یابند. اضافه بر این، لبخندزدن باعث ایجاد تغییرات ساختاری در دهان شما می شود که میتواند لحن صدای‎تان را تحت تاثیر قرار دهد. لبخندزدن به شما کمک می کند تا حالت دوستانه‌‌تر و پاسخگو‌تری داشته باشید.

 

4. از لحن پر شور و شوق‌تری بهره گیری کنید.

لحن ساده یا بدون رعایت زیر و بم صدا باعث خستگی و بی‎حوصلگی مخاطب می شود. این موضوع از تاثیرگذاری شما بر مخاطب می‌کاهد. در عوض، سعی کنید لحن افتان و خیزان صدا را رعایت کنید. اینکار باعث می شود تا حرفی که میزنید بهتر و متقاعدکننده‌‌تر جلوه کند.

 

5. به طرز هوشمندانه‌تری از سرعت بهره گیری کنید.

مردم این‎طور می‌پندارند که افرادی که با سرعت کمی صحبت میکنند، صداقت، تاثیرگذاری و قدرت کمتری نسبت به افرادی دارند که با سرعت بیشتری صحبت می کنند. افرادی راکه به سرعت صحبت می کنند، بعنوان افرادی پر انرژی، شایسته و باهوش در نظر می‎گیرند.

 

این بدان معنی نیست که بخواهید با سرعت نور صحبت کنید! بلکه باید از سرعت به نحوی بهره گیری کنید که شنونده هیجان شما را احساس کند و همین طور بتواند به خوبی حرف‌هاي‎تان را درک کند.

 

6. از مکث نترسید

شاید به نظر برسد که این نکته با نکته بالایی در تضاد باشد، اما بهره گیری هوشمندانه از مکث میتواند به شما کمک کند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید. بعنوان مثال، مکث گذشته از بیان یک جمله باعث مهم‌‌تر جلوه کردن آن میشود. یک مکث خلاصه در هنگام سخنرانی میتواند به شما کمک کند تا افکارتان را متمرکز کنید تا از ادای اصواتی که نشان از فراموشی مقاله دارد، پیش گیری کنید.

 

7. با لهجه آن‎ها صحبت کنید.

پژوهش نشان داده هست که مردم به افرادی که با لهجه‌اي غیر از لهجه خودشان صحبت می کنند، اعتماد کمتری دارند. شاید شما نتوانید زبان مادری‌تان را بازرسی کنید اما باید تلاش کنید تا لهجه‌تان را تغییر دهید.یکی از دوستان من یک مجری تلویزیونی سرشناس هست که در جوانی با لهجه غلیظ بوستون صحبت می کرد. زمانی که او به جای دیگری نقل مکان کرد، متوجه شد که چقدر حذف لهجه‎اش که متعلق به شمال‌شرق کشور بود، اهمیت دارد.

 

8. نفس کشیدن

تنفس کم عمق و مضطربانه باعث تنگ‌‌تر شدن تارهای صوتی می شود. این موضوع نه تنها باعث میشود که اضطراب بیشتری در صدایتان احساس شود بلکه باعث بلندتر شدن صدای‎تان نیز خواهد شد «برای اینکه متوجه شوید چرا نباید با صدای بلندی صحبت کنید، به نکته شماره یک بازگردید». اما تنفس عمیق باعث کاهش اضطراب، آرامش تارهای صوتی و ایجاد لحنی آرام‌‌تر خواهد شد.

 

9. لحن‎تان را تنظیم کنید.

تنظیم لحن به معنای قراردادن تاکید و تکیه روی کلمات هست. کسانی که عادت دارند از لحن خیزان بهره گیری کنند «شروع صحبت با لحن آرام و اتمام آن با لحنی بالاتر؛ مانند وقتی سوالی می‌پرسید» بعنوان افرادی نامطمئن و غیر قابل اعتماد در نظر گرفته میشوند. در حالیکه بهره گیری از لحن افتان «شروع با لحن بالا و اتمام با لحنی پایین تر» برای القای حس اطمینان و قدرت بهتر خواهد بود.