پارس ناز پورتال

با این عادات زودتر از حالت معمول پیر می شوید

با این عادات زودتر از حالت معمول پیر می شوید

با این عادات زودتر از حالت معمول پیر می شوید 

ما برای سلامتی کل اعضای بدن می توانیم با انجام اقداماتی این کار را انجام دهیم و از بیماری و پیری زودرس نیز جلوگیری کنیم. 

 

انتقال درس‌ها و برنامه‌های پروژه‌‌ای به رختخواب

این روزها خانم‌ها حتی بسیار بیشتر از آقایان پرمشغله هستند. تا دیروقت خارج از خانه كار می‌كنند و بعد از بازگشت به خانه نیز مجبورند به امور خانه رسیدگی كنند.

 

بنابراین شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند تا بخشی از كارهای عقب‌مانده خود را انجام دهند. این مساله به سلامتی آنها آسیب می‌رساند. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، این افراد دچار فشار خون بالا، دیابت، اضافه وزن و خستگی و پیری زودرس می‌شوند.

 

راه‌حل: ما نمی‌خواهیم باز هم همان مساله هشت ساعت خواب شبانه را پیش بكشیم، ولی باید بدانید كه رعایت و حفظ حریم خواب، اولین مزیتش، داشتن جسم و روح سالم‌تر و شاداب‌تر است. هر فردی به یك میزان خواب نیاز دارد و همه به یك اندازه نمی‌خوابند؛ ولی متوسط میزان خواب افراد 7-8 ساعت در شبانه‌روز است.

 

مصرف غذاها و خوراكی‌های بسیار شیرین

مسلما افرادی كه رژیم‌های پر قند دارند، بهای آن را نیز می‌پردازند. رژیم‌های پر قند روی پوست نیز اثر می‌گذارند و باعث می‌شوند كه پوست خسته‌تر و پر چین و چروك‌تر به نظر برسد. در این حالت قند موجود در خون به پروتئین‌ها می‌پیوندد و شكل جدیدی از مولكول‌ها را كه مضر هم هستند به وجود می‌آورد.

 

هر چه قند بیبشتری مصرف كنید، این مولكول‌های مضر كه AGE نام دارند، بیشتر تولید می‌شوند و به كلاژن‌ها و الاستین‌ها آسیب می‌رسانند. كلاژن‌ها و الاستین‌ها به زیبایی و انعطاف‌پذیری پوست كمك می‌كنند؛ بنابراین آسیب دیدگی آنها موجب خشكی و شكنندگی پوست شده و كم‌كم چین و چروك‌های بیشتری روی پوست نمایان می‌شود.

 

راه‌حل: حذف قند به طور كامل از مواد غذایی و خوراكی‌ها غیرممكن است، اما می‌توان مصرف آن را محدود كرد. اگر شما یك زن 45 ساله هستید، روزانه 160 كالری قند (معادل 10قاشق چایخوری شكر) برای‌تان كافی است.

 

به طور متوسط بیشتر مردم جهان روزانه حدود 31 قاشق چایخوری شكر مصرف می‌كنند كه برابر با 465 كالری، یعنی حدود سه برابر نیاز اصلی‌شان است. از برخی مواد غذایی می‌توان شكر را حذف كرد، ولی در گروهی دیگر این كار امكان‌پذیر نیست، زیرا شكر در آنها پنهان است. این غذاها معمولا جزء غذاهای فرآوری شده هستند و شما می‌توانید مصرف آنها را بسیار محدود كنید.

 

استرس بیش از حد

مسلما وقتی كه دچار استرس می‌شوید، احساس خوشایندی ندارید. این استرس در هر زمینه‌ای كه باشد (كاری، خانوادگی، تحصیلی، مالی، …) باعث افزایش غلظت هورمون كورتیزول و نورپایپرین خون می‌شود و این افزایش، بالا رفتن فشار خون و كاهش قدرت سیستم دفاعی را در پی دارد.

 

استرس‌های مداوم و دیرپا باعث بروز آرتروز و كاهش عملكرد مغز در یادگیری و قدرت حافظه می‌شود و از نظر روحی فرد را دچار پیری و ناتوانی می‌كند.

 

راه‌حل: استرس هیچ‌گاه به طور كامل برطرف نمی‌شود، اما با مدیریت آن می‌توان میزان غلظت هورمون‌ها را كنترل كرد. كشیدن نفس‌های عمیق، دست‌كم روزی دوبار، به كاهش استرس كمك می‌كند. نفس عمیق حدود 2 دقیقه به طول می‌انجامد و بهتر است صبح‌ها یا هر زمان دیگری كه بیشتر احساس غم و اندوه می‌كنید، انجام شود.

 

به این ترتیب كه هوا را خیلی قوی و محكم از دهان خود خارج كرده و بعد از راه‌بینی وارد مجاری تنفسی كنید. نفس‌تان را از شماره 1-7 شمرده و نگاه دارید و بعد با قدرت آن را خارج كنید.

 

ورزش كردن فقط به قصد كاهش وزن

ورزش یكی از بهترین راه‌ها برای داشتن پوستی جوان و شاداب است. بیشتر افراد فقط به تاثیرات فیزیكی ورزش اهمیت می‌دهند و از آن به عنوان روشی برای كاهش وزن استفاده می‌كنند. ورزش‌های موقت و گاه و بیگاه اثر خوبی روی پوست ندارند. وقتی به طور مداوم فعالیت فیزیكی دارید، ذهن‌تان هوشیارتر و آماده‌تر می‌شود، التهابات جسمی‌تان كاهش می‌یابد و كمتر به دیابت نوع 2 دچار می‌شوید.

 

راه‌حل: اجازه ندهید كفش‌های كتانی‌تان آنقدر بلااستفاده بمانند كه روی آنها خاك بنشیند. هر نوع تحرك و فعالیت فیزیكی را كه دوست دارید، انجام دهید؛ از پیاده‌روی گرفته تا دوچرخه‌سواری و حتی رقص و این كار را دست‌كم 20- 25 دقیقه در روز انجام دهید.

 

حتی می‌توانید از زمان كمتر شروع كنید و رفته رفته آن را افزایش دهید. اگر یك روز بنا به هر علتی نتوانستید ورزش كنید، اجازه ندهید این كار به یك عادت تبدیل شود و از ورزش كردن فاصله بگیرید.