پارس ناز پورتال

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید 

بعضی از زلزله ها در دنیا بوده اند که آمار تخریب و مرگ و میر بسیار بالایی از خود برجای گذاشته اند که در ادامه بشما معرفی میکنیم. سازمان ژئوفیزیک کشور آمریکا قدرت زمين لرزه اي که خلیج اقیانوس آرام در ژاپن را در روز جمعه 20 اسفند 1389 «11 مارس 2011» لرزاند را 8.9 ریشتر اعلام کرد اما چهار روزبعد آژانس هواشناسی

 

ژاپن با اطلاعاتی دقیق تر قدرت آنرا 9 ریشتر اعلام کرد تا در رده چهارم شدیدترین زمین لرزه ها از دوران ثبت قدرت زمين لرزه ها قرار گیرد. پروفسور مایک ساندیفورد، زمین شناس دانشگاه ملبورن می‌گوید: «این اطلاعات از طریق لرزه نگارهایی که در سراسر دنیا نصب شده به دست آمده است. بنابر این نمی‌توان بي درنگ میزان قدرت زمين لرزه را ارزیابی کرد و اینکار چند روزی طول میکشد؛ حتی ممکن است قدرت زمين لرزه بیشتر از این هم تشخیص داده شود.»

 

زمين لرزه ژاپن و سونامی حاصل ازآن ویرانی بسیاری به وجود آورد و حتی منجر به فعالیت آتشفشان هاي اطراف شد. آمار مرگ و میر به حدود 16 هزار نفر رسید و هزاران نفر نیز ناپدید شدند ضمن این‌که خسارات بی حد دیگری در زمینه هاي مختلف پیش آورد.

 

به گفته این استاد دانشگاه ملبورن، متخصصان لرزه نگاری دریک دهه اخیر زمين لرزه هایي با مقیاس بسیار بالا افزایش چشمگیری داشته اند اما نظریاتی که بتواند علل آنرا توضیح دهد، زیاد نبوده. او ادامه می‌دهد: «انرژی آزاد شده در مقیاس جهانی دریک دهه گذشته بسیار بیشتر از 30-25 سال قبل بوده اما در برهه زمانی 1965-1952 زمين لرزه هایي رخ داده که بهمین اندازه انرژی آزاد کرده.»

 

شاید نمونه هایي وجود داشته باشد که فرضیه نمایان شدن زمين لرزه هاي با قدرت بالا دریک دوره ده ساله را ثابت کند اما اطلاعات کافی برای رسیدن به قطعیت دراین زمینه در معرض نیست. ساندیفورد اینطور نتیجه گیری می‌کند: «مشکل پیدا کردن نمونه ها این است که شما به اندازه کافی

 

تجهیزات لرزه نگاری برای دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد زمين لرزه هاي قبل از دهه 50 میلادی را ندارید و نمیتوان به اسانی انها را دسته بندی کرد.» ده تا از بزرگترین زمين لرزه هایي که دراین مدت رکوردگیری ثبت شده اند، به این ترتیب هستند.

 

1. والدیویا، شیلی، 22 مه 1960 «9.5 ریشتر»

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

این زمين لرزه، 1655 نفر را کشت، به سه هزار نفر آسیب جانی وارد کرد و دو میلیون نفر را آواره کرد. این زمين لرزه 550 میلیون دلار ضرر به شیلی وارد کرد، ضمن این‌که سونامی حاصل ازآن باعث مرگ و میر بسیاری شد و تا هاوایی، ژاپن و فیلیپین را دچار ضرر کرد. منطقه گسست زمين لرزه بیش زا هزار کیلومتر طول داشت. دو روزبعد از زمين لرزه ابتدایی، آتشفشان پویهوئه فعال شد و تا چند هفته دود و خاکستر در جوی به اندازه شش کیلومتر منتشر بود.

 

2. شاهزاده ویلیام ساوند، آلاسکا، 28 مارس 1964 «9.2 ریشتر»

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

در مقایسه با زمين لرزه شیلی، این زمين لرزه ضرر کمتری به بار آورد. سونامی حاصل زندگی 128 نفر را گرفت ودر مجموع 311 میلیون دلار ضرر وارد کرد. این زمين لرزه بیشتر در آلاسکا و همینطور بخش هایي از کانادا احساس شد ضمن این‌که سونامی که به وجود آورد تا هاوایی را تحت تاثیر قرار داد.

 

بیشترین آسیب متوجه شهر آنکوریج در 120 کیلومتری شمال غرب مرکز زمين لرزه شد.ب رخی گزارش ها حاکی ازآن است که تکان هاي ناشی از این زمين لرزه مهیب سه دقیقه طول کشیده که دوران بی انتها ترسناکی است.

 

3. سوماترا، اندونزی، 26 دسامبر 2004 «9.1 ریشتر»

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

از نظر ضرر جانی و مالی، عمق این فاجعه که در روزبعد از کریسمس یا همان باکسینگ دی «به علت این‌که مردم هدایای خودرا بسته بندی می‌کنند اسم روزبعد از کریسمس را بسته بندی گذاشته اند» با ایجاد سونامی پیش آمد، بسیار زیاد بود. در مجموع 227900 نفر جان خودرا از دست دادند یا فرض بر این قرار گرفت که مرده اند. ضمن این‌که در 14 کشور جنوب آسیا و شرق آفریقا بیش از 17 میلیون نفر آواره شدند.

 

مرکز زمين لرزه در 250 کیلومتری جنوب شرق باندآسه، اندونزی در عمق 30 کیلومتری بود. چند روزبعد در 28 دسامبر آتشفشانی نزدیکی باراتنگ،در جزایر آندامار فعال شد که بنظر می‌رسد با زمين لرزه تماس داشته.

 

4. سندای، ژاپن، 11 مارس 2011 «9 ریشتر»

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

این زمين لرزه موجب شکل‌گیری یک سونامی شد که خسارات مالی گسترده اي در جزایر هاوایی به وجود آورد. سونامی باعث ایجاد موج هایي به ارتفاع 9 متر در کائنا شد. یک کشاورز دراین منطقه گزارش داد که 6 گاوش در اثر سونامی اتلاف شده اند اما هیچ گزارشی مبنی بر مرگ افراد منتشر نشد.

 

6. بیوبیو، شیلی، 27 فوریه 2010 «8.8 ریشتر»

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

این زمين لرزه و متعاقب آن، سونامی حداقل 521 نفر را کشت، 56 نفر ناپدید شدند و 12 هزار نفر نیز آسیب دیدند. بیش از 800 هزار نفر آواره شدند ودر مجموع در سراسر شیلی بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر تحت تاثیر این زمين لرزه قرار گرفتند. ضمن آنکه ضرر مالی

 

این زمين لرزه بیش از 30 میلیارد دلار برآورد شد. مرکز زمين لرزه در 335 کیلومتری جنوب غربی سانتیاگو، پایتخت شیلی بود، در عمق 35 کیلومتری زمین. سونامی کوچکی که اقیانوس آرام را درنوردید تا سن دیگو در کالیفرنیا به کشتی ها آسیب هایي رساند.

 

7. خلیج اکوادور، 31 ژانویه 1906 «8.8 ریشتر»

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

سونامی حاصل از این زمين لرزه بین 500 تا 1500 نفر را در اکوادور و کلمبیا به کام مرگ کشاند. سونامی از شمال تا سانفرانسیسکو در خلیج غربی ایالات امریکا و از غرب تا هاوایی و ژاپن پیش رفت. 12 ساعت طول کشید تا این سونامی با عبور از اقیانوس آرام به هیلو در هاوایی برسد.

 

8. جزایر رت، آلاسکا، 2 آوریل 1965 «8.7 ریشتر»

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

بیشترین آسیب ناشی از این زمين لرزه به وسیله سونامی به وجود آمد که بر اساس گزارش ها موج هایي با ارتفاع بیش از 10 متر در جزایر شمیا ایجاد کرد. این موج ها باعث جاری شدن سیل در جزیره آمچیتکا ودر نتیجه میلیون‌ها دلار ضرر مالی به منزل ها شد. هیچ گزارشی از مرگ یا مصدومیت ساکنان این مناطق منتشر نشده است.

 

9. سوماترا، اندونزی، 28 مارس 2005 «8 ریشتر»

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

تلفان این زمين لرزه به 1313 نفر رسید و صدها نفر نیز با مصدومیت هاي گوناگون روبه‌رو شدند ضمن این‌که سونامی تا سریلانکا پیش رفت. مرکز زمين لرزه در 205 کیلومتری شمال غرب سیبولگا در سوماترا ودر عمق 30 کیلومتری بود. این منطقه که زمين لرزه باکسینگ دی سال 2004 نیز در آن رخ داده بود، به لحاظ زمین شناختی به شدت فعال است به نحوی که از 15 زمين لرزه بزرگ شناسایی شده سه مورد دراین منطقه واقع شده است.

 

10. آسام، تبت، 15 آگوست 1950 «8.6 ریشتر»

با مرگبارترین زلزله های تاریخ آشنا شوید

این زمین لرزه داخلی ضرر هاي گسترده اي به ساختمان ها وارد کرد. به علت پس لرزه هاي شدیدی که داشت 780 نفر در شرق تبت کشته شدند و روستاها و شهر های بسیاری در آسام، چین، تبت و هندوستان آسیب هاي جدی دیدند. ضمن این‌که نوسان هاي آن تا نروژ پیش رفت.

 

آمار کلی مرگ احتمالا بیش از این اعداد و ارقام است اما از آنجا که هرگز بطور دقیق بررسی نشد، اطلاعات کاملی در دست نیست. درست است که این زمين لرزه به اسم آسام مشهور شده اما بنظر میرسد مرکز اصلی آن در تبت بوده باشد.