پارس ناز پورتال

با مصرف بامیه این خواص مفید نصیبتان می شود

با مصرف بامیه این خواص مفید نصیبتان می شود

با مصرف بامیه این خواص مفید نصیبتان می شود 

بامیه خوراکی خوشمزه اي هست که در ایران اکثر به صورت خورشت طبخ می شود و در فصل تابستان میتوان آن را به وفور در بازار یافت. بامیه «Okra» از ارزش خوراکی بالایی برخوردار هست. خواص بامیه شامل خاصیت ملین، ضد التهاب، کاهنده قند و چربی خون، مقوی، ضد سرطان و ضد میکروب هست.

 

بامیه گیاهی یکساله به ارتفاع 1 تا 2 متر با میوه‌اي مخروطی و چند ضلعی، سبز رنگ، کمی توخالی و به بزرگی یک بند انگشت هست. برگهای این گیاه مثل گل ختمی پنجه اي و سبز تیره، گل هایش منفرد و زرد رنگ و قسمت مرکزی گلبرگ ها به سرخی می‌گراید.

 

این گیاه از خانواده پنیرکیان هست و موطن اصلی رویش آن، مناطق گرم آسیا و آفریقاست اما بعدها به دیگر مناطق جهان هم رفته و در حال حاضر در اغلب کشورها کشت می شود. گیاه بامیـه معطر هست و عطری شبیه میخک دارد. در ایران بامیه را اکثر به صورت خورش با گوشت مصرف میکنند، ولی در دیگر مناطق جهان آن را به صورت خام و در سالاد نیز مصرف میکنند.

 

همین طور می توانید از آرد خشک شده آن در تهیه انواع سس بهره گیری می شود. بهره گیری از بامیه امروزه به‌صورت مربا، ترشی، شور و کنسرو نیز متعارف شده هست. بخش هاي مورد بهره گیری این گیاه، میوه و دانه نرسیده یا سبز آن هست. با خواص بامیه و فواید آن بری سلامتی آشنا شوید.

 

ارزش خوراکی بامیه

مواد اصلی موجود در بامیه فلاونوئید، موسیلاژها، پروتئین هاي بوسیدیک، دیفن سین ها و تیونین هست. بامیه منبع بسیار خوبی برای فراهم سازی ویتامین ث، ویتامین آ و تا حدودی منیزیم هست.

 

دیدنی هست بدانید ترکیبات موجود در این گیاه و خواص بامیه مانع از اتصال باکتری هلیکوباکترپیلوری بعنوان عامل اصلی زخم معده و اثنی اشعر به مخاط معده و روده میشوند و از این رو یکی از مهم‌ترین و شناخته شده ترین خواص بامیه کمک به درمان و ناراحتی هاي دستگاه گوارش هست.

 

جدول ارزش خوراکی و خواص بامیه

مواد و محتویات در بامیه به مقدار 100 گرم
انرژی 31 کیلو کالری
چربی 0/1 گرم
پروتئین 2 گرم
کربوهیدرات 7/3 گرم
قند 1/2 گرم
فیبر 3/2 گرم
سدیم 8 میلی گرم
پتاسیم 303 میلی گرم
کلسیم 81 میلی گرم
آهن 0/8 میلی گرم
منیزیم 57 میلی گرم
منگنز 0/99 میلی گرم
روی 0/6 میلی گرم
ویتامین ب 6 0/21 میلی گرم
نیاسین 1 میلی گرم
فولات 88 میکروگرم
ویتامین ث 21 میلی گرم

 

طبع بامیه سرد و تر هست. بعضی از مهم‌ترین خواص بامیه برای سلامتی به طور خلاصه عبارتند از:

کمک به کاهش قند و چربی خون
فیبر موجود در گیاه بامیه به کلسترول موجود در غذا چسبیده و از جذب شدن آن توسط سلولهای بدن جلوگیری میکند. همین طور به علت دارا بودن بامیه از مقدار کافی پتاسیم، برای بیماران مبتلا به فشار خون خوراکی مفیدی محسوب میگردد. افرادی که دچار چربی خون و فشار خون بالا میباشند بهتر هست بامیه را در رژیم خوراکی خود قرار دهند.

 

رفع کم خونی
بامیه سرشار از فولات و آهن هست و بنابراین مصرف آن برای رفع کم خونی خوب می باشد. مواد مغذی و ویتامین هاي موجود در بامیه به طور کلی باعث افزایش قوای جسمانی بدن می‌گردد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن
یکی از خواص بامیه تقویت سیستم ایمنی بدن هست. وجود انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ث می‌تواند حدود 36 درصد از نیاز هرروز بدن به این ویتامین را فراهم سازی می‌کند. ویتامین ث یکی از مواد موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها و … هست.

 

درمان یبوست و کمک به کاهش وزن
فیبر بالای موجود در بامیه باعث شده که یکی از خواص بامیه بهره گیری از آن در رژیم‌هاي لاغری و کاهش وزن باشد. همین طور مصرف بامیه نیز همانند سایر سبزیجات به درمان مشکل یبوست در افراد مبتلا کمک میکند.

 

درمان ناراحتی هاي گوارشی
مصرف بامیه باعث بهبود اختلال و التهابات گوارشی نظیر زخم و ورم معده، روده تحریک‌پذیر و سایر مشکلات دستگاه گوارش می شود. همین طور بامیه دارای خاصیت ضدعفونی کننده می باشد و کرم معده و کرمک را از بین میبرد.

 

خوب برای مبتلایان به گواتر
در برگ و ساقه‌ بامیه، مقدار زیادی ید وجود دارد، در نتیجه برای بیماران گواتر خوب هست.

 

تقویت استخوان ها
کلسیم موجود در بامیه برای تقویت استخوانها و جلوگیری از پوکی استخوان خوب هست. همین طور یکی دیگر از خواص بامیه پیش گیری از آرتروز و روماتیسم هست.

 

کمک به درمان عفونت هاي مجاری تنفسی
لعاب و مواد لزج در بامیه، سینه هاي خسته و کوفته را نرم و گرفتگی صدا آواز را باز می‌کند.

 

ضررها بامیه
تاکنون عارض خاصی برای بامیه گزارش نشده هست. گرچه ذکر این نکته ضروری هست که با دقت به طبع سرد بامیه، افراد دارای مزاج سرد بهتر هست بامیه را همراه با ادویه‌هاي گرم نظیر دارچین و زنجبیل مصرف کنند.