پارس ناز پورتال

با هم بودن به بهانه غذا خوردن سر یک سفره

با هم بودن به بهانه غذا خوردن سر یک سفره

با هم بودن به بهانه غذا خوردن سر یک سفره 

باهم غذا خوردن می‌تواند منجر به ایجاد احساس نزدیکی برای همسران شود، از نظر روان شناسی نیز این حقیقت کاملا اثبات شده هست. باهم بودن به هر بهانه اي که باشد زیباست اما گاهی باید مراقب بهانه ها بود که در طول زمان گم نشوند و باهم بودن ها را کم رنگ نکنند.

 

یک: شاید افرادی تصور کنند که وقتی از غذا و سفره بعنوان اهرم و وسیله بهبود ارتباط زوج ها با همدیگر سخن می‌گوییم درمورد یک ایده فانتزی و خیالی و غیر عملی حرف میزنیم. مگر میشود ارتباط میان همسران یا زوج ها را با غذا بهتر کرد؟ واقعیت آن هست که ما معمولا با بدبینی درمورد پیشنهادهایی که کم تر به گوش ما آشنا میباشند

 

داوری میکنیم و در برابر آنها گارد میگیریم و تصور میکنیم شدنی نیست اما تجربه شخصی و پرس و جوهایم نشان میدهد که این موضوع واقعیت دارد و غذا و سفره می‌تواند ارتباط میان همسران را بهبود ببخشد.

 

دو: شما اول صبح بیدار میشوید و چای را دم می‌کنید. نان تازه میگیرید یا نان را از فریزر درمی آورید و داغ می‌کنید. با محتویات داخل یخچال خوراکی که میشود در چند دقیقه آماده کرد مانند املت یا سیب زمینی آب پز با کره و نعناع و نظایر آن آماده میکنید. پنیر و مربا را هم می آورید. حالا نوبت آن رسیده که همسرتان را هم بیدار کنید.

 

کاری که مدت هاست انجام نداده اید. همسر شما به دلیل اینکه شما عادت کرده اید تا دیروقت بخوابید صبح ها بدون صبحانه از منزل خارج می‌شود و به محل کارش می‌رود و آنجا صبحانه اش را می‌خورد. اما شما تصمیم گرفته اید تغییری در زندگی تان بدهید و وقتی همسرتان را برای صرف صبحانه بیدارمی کنید او به گونه اي به شما و سفره اي که پهن هست

 

نگاه می‌کند که انگار رویایی عجیب و غریب و دور از باور را تماشا میکند چون تقریبا باورش برای او سخت هست که ببیند این وقت صبح شما بیدار شده اید و نه تنها بیدارید بلکه سفره خوبی برای صبحانه چیده اید.

 

سه: تعداد زیادی از مردان و زنان ایرانی به ویژه در کلانشهرها و استان تهران دیگر عادت شان شده که وعده هاي خوراکی را بیرون از منزل صرف کنند. دو وعده اول که حتمی هست یعنی صبحانه و ناهار بیرون صرف میشود و میماند وعده شام که گاهی آن هم به دلیل رژیم یا شیفت هاي طولانی کار هم حذف می‌شود. حالا زوج هایي را تصور کنید در طول روز تماسی با هم ندارند و سفره ها یا میزهای صرف غذا هم عملا یک طرف شان خالی هست.

 

چهار: حتما در فیلم ها این صحنه ها را دیده اید بازیگر زن در حالیکه میز غذا را چیده و منتظر همسرش نشسته او آنقدر دیر میرسد که همۀ غذاها سرد می‌شوند و زن هم سر میز خوابش می‌برد. این اتفاقات امروز بخشی از زندگی ما شده هست غذاهایی که سرد می‌شود نشانه اي از سرد شدن روابط ماست. غذا و سفره بهانه اي هست که ما دور هم جمع می‌شویم. غذا چیزی فراتر از یک عمل فیزیولوژیکی و تن محور هست.

 

پنج: سفره ها آدم ها را دور هم جمع میکنند، آدم ها سر سفره یا میز غذاخوری راهی ندارند جز اینکه با هم کنار بیایند و کنار هم بنشینند. از همین رو بود که از قدیم در فرهنگ ایرانی وقتی قرار بود دو نفر را با هم آشتی بدهند بهانه، یک مهمانی ناهار یا شام بود. در یک میهمانی هست که آدم ها سر سفره جمع میشوند .

 

به گزارش پارس ناز ممکن هست در هر بار دیگری آدم ها بهانه اي برای پراکندگی داشته باشند، مثلا هر کس برود سراغ علاقمندی خودش، یکی برود سراغ تلویزیون، یکی با موبایل اش مشغول باشد، یکی با کتاب و یکی چیز دیگر اما وقتی وقت غذا می‌شود همۀ آدم ها آن اسباب هایي که با آن مشغول بودند کنار می گذارند و سر سفره می‌آیند، بنابراین زوج ها نباید اهمیت این موضوع را نادیده بگیرند و تصور کنند ایرادی ندارد که روزها بگذرد و انها وعده اي با هم غذا نخورند.

 

ششم: در فرهنگ قبل ما ،مردان ایرانی اصرار داشتند که همه ي وعده هاي خوراکی در منزل حضور داشته باشند، محل هاي کار به منزل ها نزدیک تر بود و هنوز روابط به این همۀ پیچیدگی نرسیده بود بنابراین مرد ایرانی ظهر که می‌رسید برای خوردن غذا به منزل می آمد، اندکی استراحت میکرد و دوباره سر کار حاضر می شد اما حالا با دگرگونی هایي

 

که روی داده شاید در خیلی از مشاغل نتوان این الگو را بازسازی کرد اما می‌توان به گونه اي برنامه ریزی کرد که دست کم دو وعده از سه وعده روز به بهانه غذا کنار هم قرار بگیریم و صورت همدیگر را ببینیم. در حال حاضر که در ماه مبارک رمضان هستیم اکثر می‌توان از خاصیت سفره ي مشترک برای بهبود روابط کمک گرفت چون اغلب افراد سحر ها و افطارها را کنار خانواده شان می گذرانند.