پارس ناز پورتال

با کودکان نوپا همیشه صحبت کنید

با کودکان نوپا همیشه صحبت کنید

با کودکان نوپا همیشه صحبت کنید 

درست است که کودک نمی تواند حرف بزند اما می تواند با صحبت کردن شما کاملا ارتباط برقرار کند و این نشانه بسیار خوبی است. ارتباط برقرار كردن با كودك 1 ساله نیاز به مهارت دارد. كودك شما در یك سالگی به طور مداوم در حال كشف كردن است و از چیزهایی كه كشف می‌كند متعجب می‌شود.

 

گاهی اوقات می‌خندد و گاهی اوقات نیز كمی آزرده می‌شود. او هنوز از لغات برای صحبت كردن با شما استفاده نمی‌كند، اما خوشبختانه شما می‌توانید این كار را انجام دهید.اگر او نمی‌تواند از طریق كلمات با شما ارتباط برقرار كند شما می‌توانید. اگر از كلمات و لغات به درستی استفاده كنید، ارتباط كلامی بین شما سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

 

یافتن كلمات و لغات مناسب و درست یك نوع مهارت می‌‌‌‌خواهد. برای مثال می‌توانید از این عبارات مؤثر و صحیح به هنگام حرف زدن با كودك 1ساله خود استفاده كنید:

 

حتماً الان احساس ناراحتی و عصبانیت می‌‌‌‌كنی

وقتی كه كودك‌تان كج‌خلقی می‌‌‌كند، شما سعی می‌كنید تا به او كمك كنید آرامشش را حفظ كند. كنارش روی زمین می‌نشینید، به چشمانش نگاه می‌كنید و با او حرف می‌زنید. «چه چیزی عصبانی‌ات كرده»؟ كلمات شما به او كمك می‌‌كند تا احساسات خود را پردازش كند و وقتی كه كمی بزرگ‌تر شد می‌تواند به راحتی به شما بگوید كه «من عصبانی هستم» یا اینكه «من بسیار خوشحالم».

 

 وایستا! اون خیلی داغه

برای آنكه راجع به خطری كه ممكن است نوزاد شما را تهدید كند، امنیت كافی را به وجود آورید، می‌توانید از ساده‌ترین و كوتاه‌ترین كلمات استفاده كنید. یك جمله كوتاه سه‌كلمه‌ای «وایستا! اون خیلی داغه». پدر و مادرها اغلب اوقات در مورد اكثر چیزها توضیح زیادی می‌دهند.

 

برای آنكه كودك نوپای شما به هنگام قرار گرفتن در یك موقعیت خطرناك، حواسش جمع باشد، كافی است كه از یك كلمه استفاده كنید و «نه» بگویید. به این ترتیب او متوجه خطر می‌شود و می‌فهمد كه نباید نزدیك آن شود. تكرار شما در گفتن «نه» باعث تحریك شدن او برای نزدیك شدنش به سمت خطر و بی‌توجهی به نه گفتن‌های شما می‌شود.

 

وقت حمام است

اغلب پدر و مادرها به اشتباه به حالت سؤالی و خواهشی به كودكانشان می‌گویند «حالا دوست داری بریم حمام؟» اما بهتر است كه به جای سؤال كردن و درخواست نمودن؛ او را با گفتن یك جمله كه دیگر نوبت حمام كردن است، متقاعد به انجام این كار ‌كنید. چرا؟

 

اگر همیشه با برنامه و به طور منظم كارهای روزمره كودك‌تان را انجام دهید او به آنها عادت می‌كند و به ندرت در چنین شرایطی دچار تعارض می‌شود. بلكه یاد می‌گیرد كه عادت‌هایش را دنبال كند. مثلاً وقتی كه لباس‌های خودتان و كودك‌تان را عوض می‌كنید، او دیگر این انتظار را دارد كه زمان بیرون رفتن از خانه رسیده است.

 

وقتی كه در آن فروشگاه شلوغ محكم دست مرا گرفته بودی، خیلی خوشحال شدموقتی كه كودك‌تان یك كار درست انجام می‌دهد، با جملات مثبت او را تشویق كنید. به این ترتیب انگیزه‌های او قوی‌تر می‌شوند. حتی اگر كودك شما آنقدر كوچك باشد كه معنای حرف‌های شما را نفهمد از لحن صدای شما متوجه منظور شما می‌شود.

 

بیا برای حیوانات داخل كتابت، اسم بگذاریماحتمالاً می‌‌‌خواهید كه برخی از صداها و حروف را به كودك خود بیاموزید. هر بار كه كتاب برایش می‌خوانید، به چیزهای مختلف اشاره كنید. حتماً كتاب مورد علاقه‌اش را برایش بخوانید.

 

حتماً وقتی كه با او قدم می‌زنید نیز از زبان توصیفی استفاده كنید. مثلاً به او بگویید: «به این برگ‌های قرمز رنگ كه روی آن درخت بلند هستند، نگاه كن.» به این ترتیب به او كمك می‌كنید تا دنیا را از زوایای جدید نگاه كند.

 

این جملات را هیچ‌گاه به كودك نوپای خود نگویید:

دست از این بچه‌بازی‌هات بردار!

كودك شما هنوز یك بچه است و رفتارهایش متناسب با سن و سالش است.

اگه هر كاری كه من میگم، انجام بدی، بعداً برات بستنی می‌خرم.

شاید این رشوه‌دادن‌ها در كوتاه مدت، نتیجه بدهند اما در درازمدت و دردسر ساز می‌شوند.

 

زودباش!

دست و پای كوچك او نمی‌توانند سریع‌تر از آن چیزی كه شما می‌بینید، حركت كنند.

 

تو دختر شروری هستی!

هر چقدر هم كه از این الفاظ استفاده می‌كنید، در مورد فرزندتان اینكار را نكنید.