پارس ناز پورتال

چگونه بدن را در برابر آلودگی هوا مقاوم کنیم؟

چگونه بدن را در برابر آلودگی هوا مقاوم کنیم؟

چگونه بدن را در برابر آلودگی هوا مقاوم کنیم؟ 

به شما برترین راهکارهایی را ارائه خواهیم داد که می توانید در هوای آلوده این روزها در شهرها بدن خود را تا جای ممکن مقاوم سازی کنید. خوراکی که خورده می شود, عملا بر توانایی شش ها برای مبارزه با دود و مواد آلاینده موجود در آن نقش دارد و می تواند تاثیر بسزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان ناشی از آلودگی هوا داشته باشد.

 

تحقیقات نشان میدهد گروهی از مواد خوراکی حاوی آنتی‌ اکسیدان اعم از ویتامین ‌Cو A و بالاخص بتاکاروتن‌ها، ویتامین E و سلنیوم می‌ توانند بدن را در برابر دود و تاثیرات مخرب حاصل از آلاینده‌هاي سمی محافظت کنند.در واقع، مواد خوراکی حاوی آنتی‌اکسیدان خودشان را قربانی حفاظت از سلول‌هاي بدن میکنند. زمانی که آلاینده‌ها وارد بدن میشوند،

 

سلول‌هاي گوناگون بدن را بعنوان هدف در نظر میگیرند. طی فرآیند خاصی که پراکسیدشدن چربی نام دارد، رادیکال‌هاي اسید چرب ساخت میشوند.این رادیکال‌ها بی‌ثبات میباشند و بسرعت با مولکول‌هاي اکسیژن ترکیب میشوند. واکنش شیمیایی مخرب مذکور زنجیروار ادامه پیدا میکند و اگر هرچه سریع‌تر خاتمه پیدا نکنند، بدون تردید غشای سلول‌ها دستخوش مخاطرات بسیاری خواهد شد.

 

شروع سرطان، آسیب به سرخرگ‌ها در ابعاد گسترده، تغییر شکل پلاکت‌هاي خونی و پیرشدن سریع سلول‌ها از عوارض خاتمه پیدانکردن واکنش‌هاي شیمیایی مخرب فوق هست.آنتی‌اکسیدان‌ها درست در همین مرحله هست که نقش خودشان را ایفا می کنند و مانع تشکیل رادیکال‌هاي آزاد می شوند.تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده آنتی‌اکسیدان‌ها می‌ توانند بخوبی از ریه موش‌ها در برابر دود اگزوز خودرو و سایر گازهای آلاینده حفاظت کنند.

 

هرچه میزان ویتامین E در بدن موش‌ها اکثر باشد، طول عمر انها نیز در هوای ناسالم اکثر هست. ویتامین‌هاي A و بتاکاروتن‌ها (رنگدانه‌هاي نارنجی که در هویج وجود دارند) می‌ توانند بخوبی از شش‌ها در برابر دود محافظت کنند.ویتامین‌هاي گروه E می‌ توانند سطح شش‌ها را عایق‌بندی کنند.

 

● هویج و پرتقال را فراموش نکنید
غذاهایی نظیر جگر، هویج، سیب‌زمینی شیرین، کره و مارگارین منبع غنی ویتامین ‌A میباشند. کدوتنبل، انبه، طالبی، هویج و زردآلو نیز حاوی بتاکاروتن میباشند. بروکلی، پیاز، پرتقال، گریپ‌فروت، انبه و توت‌فرنگی حاوی ویتامین C میباشند.

 

غلات، سبزیجات برگ‌پهن، گندم، زرده تخم‌مرغ و کره نیز مقادیر قابل توجهی ویتامین E دارند. سلنیوم ترکیبی هست که بتازگی تحقیقات گسترده‌اي درمورد آن شروع شده هست، اما میتوان آن را براحتی در غذا هاي دریایی، نان و سایر غلات سبوس‌دار جستجو کرد. در عین حال، مواد خوراکی نظیر گشنیز، سیب‌ سبز، چغندر، موز، کلم، انگور، بروکلی، هویج و مرکبات حاوی پکتین یا ژلاتین گیاهی میباشند.

 

میزان حداکثر این ترکیب شیمیایی منحصربه‌فرد را می‌ توان در میوه‌هاي سبز و کمی نارس جستجو کرد. نقش پکتین، سم‌زدایی از بدن هست و به همین مناسبت، مصرف مواد خوراکی حاوی پکتین بشدت در زمان بحبوحه آلودگی هوا پیشنهاد میشود.

 

● مراقبت سیر و هویج از پوست
تعداد زیادی از افراد زمانی که با خشکی پوست دست‌هایشان در فصل زمستان مواجه می‌شوند ، تنها کاری که می کنند این هست که از کرم‌هاي چرب‌تری بهره گیری می‌ کنند، اما باید دقت داشت مشکل خیلی عمیق‌تر از سطح پوست دست‌هاست. آلودگی هوا تنها یکی از دلایل این امر هست.

 

امروزه پزشکان بر این باور میباشند تغذیه نادرست میتواند بسیار در آسیب‌پذیری پوست نقش داشته باشد. از آنجا که پوست بدن بشدت در برابر آلودگی حساس هست، لذا خوردن آب چندان، مصرف چندان ویتامین‌هاي گروه A ، B و C پیشنهاد میشود. مصرف هویج، پرتقال و سایر میوه‌هایي که حاوی رنگدانه‌هاي زرد و نارنجی میباشند،

 

تاثیر بسزایی در تصفیه و بازسازی سلول‌هاي پوست دارد.در عین حال خوردن تخم‌مرغ، سیر و مارچوبه ـ که حاوی سولفور میباشند ـ نیز در این اساس بسیار موثر خواهد بود.

 

● شیر و پیاز در جنگ با سرب
سرب در آب، غذا و هوا یافت می‌ شود، اما سرب موجود در هوا اکثر حاصل ترکیباتی هست که به بنزین اضافه می‌ شود. سرب از طریق شش‌ها، آب و غذا و به مقدار کمی هم از طریق پوست وارد بدن میشود. مقصد نهایی سرب در بدن استخوان‌هاست؛ جایی که در آن اختلالات زیادی را به وجود می‌آورد.

 

سرب بر گلبول‌هاي قرمز و میزان جذب کلسیم نیز تاثیر مخربی دارد. کلسیم، آهن و ویتامین C جزو برترین مواد خوراکی میباشند که می‌ توانند میزان جذب سرب بدن را کاهش دهند. مصرف چندان لبنیات و پیاز می توانید تاثیر بسزایی در کاهش جذب سرب داشته باشد.

 

● پرهیز از غذا هاي چرب
 به گزارش پارس ناز مصرف چربی برای حفظ کارایی سلول‌هاي مغز پیشنهاد میشود، اما در عین حال باید دقت داشت مصرف مازاد آن نه‌تنها باعث چاقی خواهد شد، بلکه عملکرد سلول‌ها را نیز تا حدی مختل خواهد کرد.واکنش‌ هاي زنجیروار ساخت رادیکال‌هاي آزاد با مصرف چندان چربی عملا تشدید می‌ شود. پیشنهاد میشود در زمان آلودگی هوا از مصرف بی‌رویه غذا هاي سرخ‌کردنی پرهیز شود.