پارس ناز پورتال

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

مجموعه : اخبار سینما
برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران 

برترین فیلم هاي ماندگار کودکانه تاریخ سینمای کشور ایران را به شما معرفی می‌کنیم که همگی برای نسل جوان خاطره انگیز میباشند. برگزاری همۀ ساله} جشنواره فیلم کودک، نگارنده را ناخودآگاه به یاد سال هاي رونق سینمای کودک و نوجوان در دهه 60 و 70 می اندازد. سال هایي که مثل امروز، سینمای کودک در رکود به سر نمیبرد و فیلمهای پیروز و پرمخاطب کودکان پرشمار بودند.

 

دورانی که مثل امروز فیلم ها و انیمیشن هاي روز در کمترین فاصله زمانی ممکن بعد از پخش در سینماهای کشور آمریکا و اروپا به صورت قاچاق و زیرزمینی با برترین کیفیت و دوبله شده سر هر کوچه و خیابانی فروخته نمی شد. زمانه اي که رشد تکنولوژی در حدی نبود که مثل همین حالا همۀ جا انباشته از جدید ترین فیلم ها و بازی هاي رایانه اي با برترین کیفیت باشد.

 

ناگفته مشخص هست که فیلمساز کودک در حال حاضر کار بسیار دشوارتری در مقایسه با همکارانش در دهه هاي 60 و 70 پیش روی دارد.در مقاله پیش روی، نگارنده با بررسی پانزده فیلم تاثیرگذار سینمای کودک در حقیقت مروری انجام داده بر سال هاي پر رونق سینمای کودک تا سالیان جدید و اوضاع راکد این سینما، که در آن به ظهور تک پدیده هایي دلخوش کرده ایم.

 

در مقاله پیش روی، منظور نگارنده از فیلمهای تاثیرگذار در سینمای کودک فیلم هایي هست که توأمان از استقبال مناسب مخاطب و از حد مفید تا متوسطی از کیفیت هنری برخوردار باشند.

 

1. «شهر موش ها 1» «1364»

«مدرسه موش ها» ابتدا به صورت یک جُنگ تلویزیونی در سال 1360 پخش شد. بعد به خاطر استقبال عمده مردم، «مدرسه موش ها» در 105 قسمت ساخت شد. فیلم سینمایی «شهر موش ها 1» در سال 1364 با بودجه یک میلیون و 200 هزار تومانی به کارگردانی مرضیه برومند و محمد علی طالبی ساخته شد.

 

«شهر موش ها 1» اولین فیلم پرمخاطب کودکان پس از انقلاب بود. فروش این فیلم در یکی از دو روز اول عمده قابل دقت نبود؛ ولی پخش تیزر آن در چند نوبت از برنامه کودک تلویزیون باعث ایجاد ازدحام مقابل سینماهای نمایش دهنده فیلم شد.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

جذابیت برنامه تلویزیونی «مدرسه موش ها» نقشی کلیدی در موفقیت فیلم سینمایی «شهر موش ها 1» داشت. هر چند «شهر موش ها 1» از عدم انسجام فیلمنامه و تجربه کم سینمای کشور ایران در ساخت فیلمهای عروسکی رنج میبرد، اما تماشاگران کودک در زمان پخش از لحظه هاي فیلم لذت بسیاری بردند. شهر موش ها» در سال 1364 با فروش 10 میلیون تومانی اش در رده دوم فروش، پس از فیلم «عقاب ها» قرار گرفت.

 

2. «گلنار» «1368»

در سال هاي پس از جنگ، مردم دیگر حوصله داستان هاي تلخ و کمدی هاي بی رمق را نداشتند. در این زمان «گلنار» با فضای موزیکال و ترانه هاي جذابش مورد استقبال غیرقابل تصور تماشاگران قرار گرفت. فروش بالای «گلنار» نشان از نیاز فراوان جامعه به شادی در سال هاي پس از جنگ داشت. کامبوزیا پرتوی با این فیلم نشان داد می‌تواند به خوبی با کودکان رابطه برقرار کند.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

فیلم بر اساس یک افسانه روسی ساخته شد و داستان دختر بچه اي هست که نزد خرس ها میرود تا دستمالِ مادرش را پیدا کند. این فیلم با عروسک هاي جذاب و ترانه هایي که در ذهن ها میماند قابلیت چند بار دیده شدن توسط کودکان را داشت. در نهایت «گلنار» با فروش 16 میلیون تومانی اش

 

در صدر فروش سال 1368 قرار گرفت. شاید همین عامل باعث شد بیش از 15 سال بعد این فیلم دوباره در سانس صبح بعضی سینماها به امید رونق دوباره سینمای کودک پخش شود.

 

3. «دزد عروسک ها» «1369»

محمدرضا هنرمندی با ساختن «دزد عروسک ها» دست به تجربه تکنیکی جدیدی در سینمای کشور ایران زد. تلفیقی که او میان فیلم زنده و انیمیشن انجام داد، حتی هنوز هم با گذشت حدود 25 سال از پخش فیلم، جذاب و دیدنی هست. فیلم همان فرمول آشنای ترانه و موسیقی برای کودکان را به کار می‌گیرد، و پیروز میشود در قالب داستانی جذاب و بر اساس مضمون ازلی و ابدی تقابلِ خیر بر شر، به فیلمی دیدنی بدل شود.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

لوکیشن فیلم، یک شهر بازسازی شده و فانتزی هست و در این فضای جذاب برای کودکان هست که حکایت دزدی هاي پسرک و صحنه هاي کمیک و موزیکال فیلم شکل میگیرند. ترانه اي که اکبر عبدی در نقش پسرک می‌خواند: «آهای آهای ننه، من گشنمه» مدت ها ورد زبان کودکان بود. «دزد عروسک ها» با فروش 24 میلیون تومانی اش مقام اول جدول فروش را در سال 1369 به خود اختصاص داد.

 

4. «پاتال و آرزوهای کوچک» «1369»

«پاتال و آرزوهای کوچک» در زمان ساختش بسیار برای کودکان دیدنی بود. شعر و آوازهای فیلم مثل بیشتر فیلمهای کودکان در دهه 60 یکی از عوامل مهم در موفقیت فیلم بود. مسعود کرامتی تمهیدی بسیار ساده «برگرداندن فیلم» را بارها در فیلم به کار می‌گیرد و گلدانی شکسته را به حالت اولش و زباله ها را داخلِ کیسه زباله باز می گرداند. این تکنیک شاید هم اکنون ساده و نخست به نظر برسد اما برای کودک دهه 60 جذابیت خاص خودش را داشت.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

«پاتال و آرزوهای کوچک» آرزوی دیرینه کودکان در این که جای پدر و مادرشان باشند را به عکس می‌کشد. این مضمون هم یکی دیگر از عوامل جذابیت و موفقیت فیلم بود. «پاتال و آرزوهای کوچک» با فروش 13 میلیون تومانی اش در رده پنجم فیلمهای پرفروش سال 1369 و بعد از «هامون» قرار گرفت.

 

5. «سفر جادویی» «1370»

ابوالحسن داوودی در یک سفر متافیزیکی و فانتزی، کاراکتر پدر را به قبل باز می گرداند و پدر با بازی اکبر عبدی بدل به همان کودک دوست داشتنی میشود که از اکبر عبدی سراغ داشتیم. مضمونِ مذموم بودن تنبیه بدنی کودکان در فیلم بهانه اي هست که دو ساعت بچه ها به همراه والدین شان با مشاهده فیلم سرگرم شوند و کلی بخندند.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

تمهید پرتاب شدن به تونل زمان توسط اتومبیل لباسشویی دیدنی هست و از نظر فنی در ابعاد سینمای کشور ایران در آن زمان قابل قبول به نظر می‌رسد. برای بزرگ ترها فصل بازگشت به قبل یک یادآوری خاطره انگیز و تحقق یک آرزوی دیرینه هست و برای بچه ها، پسرک و بلاهایی که سر دامادِ خانواده می آورد، سرگرم کننده و کمیک هست. «سفر جادویی» در سال 1370 با فروش 28 میلیون تومانی اش پس از فیلم «عروس» دومین فیلم پرفروش سال شد.

 

6. «مدرسه پیرمردها» «1370»

در فیلم «مدرسه پیرمردها» نگاه خنده دار زنده یاد علی سجادی حسینی به پیرمردهای منزل سالمندان که هر کدام به کاریکاتوری از قبل خودشان تبدیل شده اند، برای بچه ها جذاب و دیدنی هست و بچه ها مشتاقانه داستانِ حضورِ پسربچه اي در منزل سالمندان و میان پیرمردها را دنبال می‌کنند. شخصیت آشپز با بازی اکبر عبدی با صدای نازک و جیغ کشیدن ها و لهجه مخصوصش کاراکتر جذابی برای کودکان هست.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

فیلم از کمدی اسلپ استیک «بزن و بکوب» و برخوردهای فیزیکی و هرج و مرجی که از تضاد و تقابل با نظم و مقرراتِ آسایشگاه سالمندان ایجاد شده، به خوبی و با ظرافت بهره میگیرد و کودکان را جذب موقعیت هاي شلوغ و طنزآمیزش می‌کند. «مدرسه پیرمردها» هر چند با وجود فروش قابل قبول 11 میلیون تومانی اش در مکان دهم جدول فروش قرار گرفت، اما پتانسیل فروش به مراتب بیشتری را داشت.

 

7. «کلاه قرمزی و پسرخاله» «1373»

«کلاه قرمزی و پسرخاله» از همان فرمول پیروز و امتحان پس داده اقتباس از یک برنامه تلویزیونی پیروز بهره گیری میکند. در زمان ساخت فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله»، برنامه تلویزیونی «صندوق پست» به همراه کلاه قرمزی و آقای مجری از برنامه هاي محبوب کودکان بود. فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله» مثل

 

برنامه تلویزیونی «صندوق پست» از امتیاز تعیین کننده حمید جبلی بهره میبرد و توانایی جبلی را در ارائه تیپ هاي عروسکی دوباره به رخ میکشد. فاطمه معتمد آریا هم برای اولین بار در فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» به زوج جبلی و طهماسب پیوست و این سه نفر سال ها همکاری موفقیت آمیز خود را ادامه دادند.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

ترانه ها و موسیقی جذاب فیلم که حاصل زحمات و خلاقیت محمدرضا علیقلی بود هم نقش مهمی در استقبال مخاطب داشت. «کلاه قرمزی و پسرخاله» با فروش 172 میلیون تومانی اش پرفروش ترین فیلم سال 1373 شد و تا سال ها رکورد فروش تاریخ سینمای کشور ایران را در دست داشت.

 

در سال 1381 طهماسب دنباله اي برای «کلاه قرمزی و پسرخاله» با نام «کلاه قرمزی و سروناز» کارگردانی کرد. این فیلم با وجود آن که همزمانی برنامه تلویزیونی را با خود نداشت اما در عین شگفتی، خاطرات شیرینِ «کلاه قرمزی و پسرخاله» را زنده کرد و با فروش 530 میلیون تومانی اش پرفروش ترین فیلم سال 1381 شد.

 

قسمت سوم کلاه قرمزی با عنوان «کلاه قرمزی و بچه ننه» در سال 91 به نمایش در آمد. «کلاه قرمزی و بچه ننه» هر چند داستانی به جذابیت دو قسمت قبلی نداشت اما باز هم توانست به کمک عروسک هاي محبوبش و همین طور با بهره بردن از پخش برنامه تلویزیونی، گیشه سینماها را تسخیر کند. این فیلم که اصلا در جشنواره هاي فجر و کودک شرکت نکرد، در مرداد سال 91 پخش شد و در نهایت با فروش سه میلیارد و 300 میلیون تومانی در استان تهران به پرفروش ترین فیلم سال تبدیل شد.

 

8. «الو الو من جوجوام» «1373»

مرضیه برومند که سال ها تجربه در اساس برنامه هاي کودکان را در کارنامه خود داشت و تجربه هاي موفقی مثل آلبوم تلویزیونی و عروسکی «مدرسه موش ها» و «خونه مادربزرگه» را از سر گذرانده بود، در «الو الو من جوجوام» هم تلفیقی از دو آلبوم «خونه مادربزرگه» و «آرایشگاه خوشگل» را با تلفیقِ جذاب ترین عناصر

 

و شخصیت هاي هر کدام ارائه کرد. کاراکترهای چنگیز و غلام با بازی حسن رضایی و محمود بصیری که دزدان گردنبند و همین طور جوجو و میو «کاراکترهای عروسکی فیلم» میباشند، بلاهت شیرینی دارند.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

کاراکترهای عروسی فیلم هم کم و بیش جذابند؛ اما فیلم بیش از هر چیز «مثل بیشتر فیلمهای عروسکی سینمای کشور ایران» از کمبود امکانات فنی و تکنیکی رنج میبرد. «الو الو من جوجوام» در سال 1373 با فروش 30 میلیونی اش در رتبه ششم جدول فروش قرار گرفت.

 

9. «خواهران غریب» «1375»

«خواهران غریب» مثل تعداد زیادی از فیلمهای کودکان از موسیقی و آوازهای جذاب بهره میبرد و از سویی دیگر از مضمون همه ي وقت جذاب جابجایی دوقلوها هم بهره گیری می‌کند. شاید تلفیق این دو تمهید جذاب، رمز موفقیت فیلم باشد. فیلم از روی قصه سرشناس اریش کستنر ساخته شده هست که پیش از آن فیلم «دو نیمه سیب» «کیانوش عیاری» هم از آن اقتباس شده بود و اتفاقا «دو نیمه سیب» هم فروش خوبی را تجربه کرده بود.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

«خواهران غریب» به خوبی مخاطبین کودک و بزرگسال را در کنار هم سرگرم میکند و تا انتها با خود همراه می سازد. «خواهران غریب» از نقش آفرینی پیروز خسرو شکیبایی هم بهره میبرد که در حقیقت نقش یک ستاره پولساز را در موفقیت فیلمی از ژانر سینمای کودک بازی می‌کند. «خواهران غریب» در سال 1375 با فروش 141 میلیون تومانی اش در صدر جدول فروش سینمای کشور ایران قرار گرفت.

 

10. «یکی بود یکی نبود» «1379»

ایرج طهماسب پس از «کلاه قرمزی و پسرخاله»، فیلمی دیگر با کاراکترهای عروسکی ساخت، اما تفاوت این جا بود که «یکی بود یکی نبود» برنامه تلویزیونی نمونه و در حال پخش نداشت؛ در نتیجه فروشش قابل مقایسه با «کلاه قرمزی و پسرخاله» نبود. فیلم از انبوهی عروسکِ ریز و درشت و بامزه و ترانه هاي جذاب بهره میبرد.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

«یکی بود یکی نبود» از لحظات عاطفی موفقی مثل فصل بستری شدن بَره در بیمارستان و سپس مرگ او در فراق خاله قصه گو بهره می‌برد که چنین صحنه هایي، کودکان را بسیار تحت تاثیر قرار میدهد. به گوش رسیدن ناگهانی صدای پسرخاله در پایان فیلم هم ترفند زیرکانه اي هست برای ارجاع بچه ها به فیلم خاطره انگیز و جذاب و رکوردشکن کودکان یعنی «کلاه قرمزی و پسرخاله».

 

کاراکتر جذابِ بَره که در حقیقت تجسم مادی عنصر معصومیت و مظلومیت در فیلم هست، در فراق خاله قصه گو دچار افسردگی همدلی برانگیز میشود و این اشاره اي غیرمستقیم و هوشمندانه هست به بعضی از مناسبات حاکم بر جامعه که به عواطف کودکان آسیب میرسانند. «یکی بود یکی نبود» با فروش 177 میلیون تومانی در رتبه هفتم جدول فروش سال 1379 قرار گرفت.

 

11. «نصف مال من نصف مال تو» «1386»

«نصف مال من نصف مال تو» بعد از «علی و دنی» دومین اثر وحید نیکخواه آزاد در ژانر کودک هست. در برخورد نخست با فیلمی چون «نصف مال من نصف مال تو»، مضمون و داستان فیلم برای مخاطب کودک، مناسب به نظر نمیرسد. به واقع هم داستان مردی که دو زن دارد؛ و این مسئله را از زنانش مخفی کرده، و بعد هم این موضوع فاش می‌شود، مضمونی نیست که به درد گروه سنی کودک بخورد.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

اما نیکخواه آزاد توانسته به میزان قابل توجهی این کاستی را با خلق لحظاتی مفرح برای کودکان جبران کند. صحنه هایي که برای کودکان بانمک و جذاب میباشند، مثل صحنه اي که بچه ها با گچ عکس پدرشان را روی آسفالت می‌کشند؛ یا مثلا شوخی بامزه با سطل آشغال؛ و یا صحنه اي دیدنی و کمیک که بهرام «محمدرضا شریفی نیا» سکته میکند و از حال می‌رود، و ناگهان با سیلی برادرش «فرهاد آییش» بلند می‌شود و می‌ایستد.

 

«نصف مال من نصف مال تو» در مرداد سال 86 پخش شد و توانست در شهر تهران فروشی 380 میلیونی داشته باشد و جایگاه ششم پرفروش ترین فیلمهای سال را به دست بیاورد.

 

12. «خاله سوسکه» «1388»

خاله سوسکه داستانی قدیمی، نوستالژیک و خاطره انگیز هست. چنین ویژگی مهمی به صورت بالقوه میتواند عنصر تاثیرگذاری برای جذب مخاطب به سالن هاي سینما باشد. نادره ترکمانی هم با بهره گیری از این داستان اصیل ایرانی و بهره بردن از اِلمان هایي از فرهنگ فولکلور، سعی کرده فیلم جذابی بسازد

 

و گرچه به میزان قابل توجهی هم در این امر به موفقیت رسیده هست. «خاله سوسکه» هم بچه ها را سرگرم میکند و هم بزرگسالان را ساعاتی از فضای پر دغدغه روزمره بیرون میکشد و با خود به دوران شیرین و بی دغدغه کودکی میبرد.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

«خاله سوسکه» گرچه فیلمی خالی از ضعف نیست؛ حتی بعضی از صحنه هایش اجرایی شلخته و سردستی دارند؛ ولی با این وجود، این فیلم جذابیت هاي خاص خودش را دارد؛ و به مراتب می توانست فیلم پر مخاطب تری باشد. متاسفانه پخش نامناسب موجب شد که فرصت رابطه «خاله سوسکه» با مخاطب انبوه از دست برود.

 

«خاله سوسکه» که در جشنواره کودک سال 88 جایزه برترین فیلم از نگاه مخاطبان را دریافت کرد، در دی 89 پخش شد و تنها به فروشی 240 میلیون تومانی در استان تهران دست پیدا کرد.

 

13. «نخودی» «1389»

«نخودی» فیلم خوش ساخت و تاثیرگذاری هست که پخش کم سروصدای آن موجب شد که امتیازاتش دیده نشد. داستان فیلم «نخودی» به کارگردانی جلال فاطمی، درمورد یک کارگردان تئاتر عروسکی هست که در انجام نمایش هایش ناموفق هست. او با هر شکست و تحقیری کوچک و کوچک تر می‌شود اما ملاقات با نخودی در سرزمین قصه ها، زندگی وی را تغییر می‌دهد.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

«نخودی» یک فانتزی خلاقانه و پر ظرافت برای مخاطب کودک هست؛ که بار دیگر اهمیت عنصر کلیدی تخیل را در سینمای کودک به ما یادآوری میکند. فیلم با جلوه هاي ویژه ساده و گرچه مفید و درست اجرا شده اش، مراحل به مرور کوچک شدن شخصیت اصلی را به شکل ملموس و مناسبی به عکس کشیده هست.

 

کوچک شدن گام به گامی که در حقیقت نشان دهنده تحقیر شدن به مرور شخصیت اصلی فیلم از جانب اطرافیان و محیط پیرامونش هست. «نخودی» که در سال هاي بی رونقی سینمای کودک و در مهر ماه سال 89 پخش شد، فروش ناموفق 100 میلیون تومانی را در استان تهران تجربه کرد.

 

14. «آهوی پیشونی سفید» «اختاپوس» «1391»

سید جواد هاشمی برای ساخت اولین فیلم سینمایی اش سراغ ساخت یک فیلم کودک پر هزینه رفت. «اختاپوس» مثل تعداد زیادی از فیلمهای ژانر کودک، تقابل ازلی و ابدی خیر و شر را به عکس میکشد. لازمه شکل گیری چنین درامی این هست که کارگردان باید بتواند شخصیت هاي مثبت و منفی اش را به شکلی ساده،

 

قابل فهم و درضمن به اندازه مناسبی پرداخت کند و برای تماشاگر کودک جا بیندازد اما شخصیت هاي «اختاپوس» پرداخت مناسبی ندارند. بعنوان مثال در رأس قطب منفی داستان، موجودی ناشناخته و عجیب به نام اختاپوس قرار دارد؛ که به صورت یک گوی بلورین به تماشاگر معرفی میشود.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

قبل از این نکته که چگونه تماشاگر میتواند با شخصیت محوری داستان که یک گوی بی عمل و انتزاعی هست و فقط حرف می‌زند، رابطه برقرار کند و تحت تاثیر قرار بگیرد؛ اصولا ما نمی‌دانیم اختاپوس کیست یا چیست؟ از کجا آمده و چه هدفی را دنبال میکند؟ چرا چنین دستوراتی میدهد

 

و اصولا چه نفعی از این دستورات میبرد؟ جواب این سوال ها در نزد تماشاگران چیزی هست در حد ندانستن مطلق. چنین پرداختی را میتوان کم و بیش در مورد شخصیت هاي دیگر فیلم هم پی گرفت.با همۀ این کاستی ها این فیلم برگزیده در جشنواره کودک و نوجوان بوده و در لحظاتی تماشاگر کودک را با صحنه هاي خوشحال

 

و موزیکالش سرگرم میکند و وی را مشتاق پیگیری فرجام شخصیت هاي داستان می سازد. چنین ویژگی هایي برای یک فیلم در ژانر کودک، امتیازاتی مهم و غیرقابل چشم پوشی هست.اگرچه «اختاپوس» یکی از متقاضیان پخش در عید نوروز بود، اما نهایتا در مهر ماه سال 91 توانست روی پرده برود و فقط در شهر تهران فروشی بیش از 600 میلیون تومان داشته باشد.

 

15. «شهر موش ها 2» «1393»

در سال 93 فیلم «شهر موش ها 2» که قسمت دوم فیلم سینمایی خاطره انگیز و محبوب کودکان در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 بود، به کارگردانی مرضیه برومند، پخش شد. بودجه این پروژه ابتدا 6 میلیارد تومان برآورد شده بود اما ساخت آن با هزینه اي نزدیک به 10 میلیارد تومان به اتمام رسید.

برترین فیلم های نوستالژی کودکانه سینمای ایران

«شهر موش ها 2» نسبت به نسخه اول، از امتیازاتی چون سرمایه گذاری بیشتر، بهره گیری از جلوه هاي ویژه دیجیتالی و بهره بردن از شخصیت هاي عروسکی با طراحی جذاب تر و خوشایندتر و دکورهایی دیدنی و زیباتر برخوردار بود.

 

نقطه ضعف «شهر موش ها 2» را باید در فیلمنامه و حفره هاي آن جستجو کرد. «شهر موش ها 2» به رغم همه ي کاستی هایي که دارد، اثری پرکشش، جذاب و خوشحال برای کودکان و حتی بزرگسالان هست و توانایی این را دارد که داستانش را به گونه اي جذاب برای مخاطب روایت کند؛ نکته کلیدی که برای یک فیلم به خصوص در ژانر سینمای کودک امتیاز کوچکی به حساب نمی‌آید.

 

«شهر موش ها 2» در مجموع در 85 سینما در سراسر کشور به نمایش در آمد؛ و با فروش 11 میلیارد و 300 میلیون تومانی با پشت سر گذاشتن فیلم «اخراجی ها 2» پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای کشور ایران در آن زمان شد.